Holdet cbht1a-pu-gf (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Z - SPS demo
Fag og niveau Produktudvikling -
Lærer(e)
Hold cb25ht1a-pu-gf (cbht1a-pu-gf)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Produktudvikling i grundforløbet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Produktudvikling i grundforløbet

Uge 33 til 35: Introduktion til bæredygtighed med udgangspunkt i oplægget "Bæredygtig by".

Uge 33:
• Hvad faget går ud på?
• Formål med projektet
• Hvad er bæredygtighed?
• Samspil mellem samfundsfag og teknologi

Uge 34
• Kunne identificere problemer (generelt med eksempler)
• Nøgleproblem

Uge 35
• Analyser problemer
• Afgrænsning af problem/problemtræ
• Problemformulering

Uge 36-43: Projektorganiseret forløb, med udgangspunkt i emnet ”Bæredygtighed i skoledagen”.

Forløbet om bæredygtighed i skoledagen er et samspilsforløb mellem teknologi, samfundsfag og teknikfag.
Projektet omhandler udvikling af et produkt til en eksisterende person eller målgruppe, der har et konkret problem.
Den valgte person eller målgruppe kan være en eller flere af de ældre elever på skolen og/eller en person, man kender, et familiemedlem, en nabo eller lignende. Når man har fundet en god problemstilling og en målgruppe, skal man vælge at arbejde videre med et af de tre oplæg
1. Undervisningslokalet
2. Udemiljøet
3. Adfærd

Man skal arbejde med de første faser i et produktudviklingsforløb. Disse er problemidentifikation, problemanalyse og produktprincip.
I PU forløbet vil der være delafleveringer, samt procestapet som skal udfyldes løbende hver uge.

Uge 43 procestapet færdiggøres
Uge 44 prøve
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 60,00 moduler
Dækker over: 56 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer