Holdet cbht1b-samc-gf (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Z - SPS demo
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Mai Bruun Grevsen
Hold cb25ht1b-samc-gf (cbht1b-samc-gf)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Teknologi og samfund - krop, medier, arbejdsmarked

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Teknologi og samfund - krop, medier, arbejdsmarked

Følgende begreber dækkes i dette forløb:

- Anthony Giddens: adskillelese af tid og rum opløses (globalisering), øget refleksivitet, individualisering, aftraditionalisering,
- Identitet og socialisering
- Thomas Ziehe: kulturel frisættelse potentsering, ontologisering, subjektivisering
- Medietyper: traditionelle og nye medier
- Hartmut Rosa: Accelerationssamfundet og resonans
- Buyng-Chul Han: Præstationssamfund og perfekthedskultur (ligetilling)
- Samfundstyperne: landbrugssamfund, industrisamfund, informationssamfund

Vores samfund i grundforløbet
Suppler med andet til teknologi fra SamfnuHTX: Samfundstyper og medier og Ziehe
Luk samfundet op, https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?loopRedirect=1&id=1, - eller Ziehe her.


Kernstof:
Samfund og teknologi
̶ sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsmæssig udvikling, herunder udvikling i sociale mønstre,
kommunikation og erhvervsstruktur
- ligestilling mellem kønnene
- fra økonomi - teknologisk udvikling

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for
aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ undersøge samspillet mellem teknologiske forandringer og samfundsmæssige forandringer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer