Holdet mi25hftøm2x matB (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - SPS demo
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e)
Hold mi24hftøm1x matB (mi24hftøm1x matB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Funktioner generelt
Titel 2 Vektorer og plangeometri

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Funktioner generelt

Forløbet startede med repetition af de tre funktionstyper lineære, eksponentielle og potensfunktioner. Herunder fremskrivningsfaktor og procentvis vækst for en potensfunktion.
Derefter arbejdede vi generelt med funktioner: Afhængig og uafhængig variabel samt "nye funktioner for gamle". Dvs. sum, differens, produkt og sammensat funktion samt stykkevist definerede funktioner.
Desuden gennemgik vi andengradspolynomiet, grafens udseende og formler for toppunkt og rødder.
Forløbet sluttede af med projektet "Jens Hansens bondegård", hvor eleverne skulle optimere arealet af en indhegning. Til det brugtes toppunktet for 2.gradspolynomier, da differentialregning endnu ikke er gennemgået.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Vektorer og plangeometri

Forløbet indeholder al vektorregning og plangeometri til B-niveau:
Def. af vektor og regning med vektorer, prikprodukt, determinant, vinkel mellem vektorer. Desuden stedvektor, forbindelsesvektor, længde af en vektor og diverse geometriske opgaver med vektorer.
I plangeometri er gennemgået linjen ligning på normalform, linjens parameterfremstilling, cirklens ligning, vinkel mellem ret linje og x-aksen samt afstand mellem linje og punkt.
Forløbet indholder projektet "Marie Miljø", som primært bruger forbindelsesvektor og længde af en vektor til at udregne afstande. Derudover afstand = fart * tid samt omregning af enheder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer