Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Z - KMS testskole
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
|
Lærer(e)
|
Kasper Asklund
|
|
Hold
|
2025 Storkenæb EN (Storkenæb EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb - Business introductory course
Formålet med engelsk i grundforløbet er at præsentere eleverne for, hvad engelsk på hhx er.
Forløbet har til formål at introducere eleverne til business-delen af engelsk og kommer således til at berøre forskellige aspekter af den merkantile verden.
Forløbet skal også hjælpe eleverne til at nå til en afklaring af valg af skoleform i løbet af grundforløbet.
Der lægges vægt på at introducere eleverne til, hvad der må antages at være et fremmed aspekt af engelskfaget, ligesom engelsk på gymnasieniveau og som selvstændig gymnasieelev er i fokus.
Begreber som retailing, advertising, market segmentation, franchising, marketing og business communication introduceres.
Kernestof:
A Brief History of Retail
https://www.youtube.com/watch?v=KJBbHU3D5y4
“The Retail Store of the Future”:
https://www.youtube.com/watch?v=whpT6VknpEc (2:25 minutter)
Inside Amazon Go Businesslike
3.2 Inside Amazon Go | BusinessLike – The History of Business (systime.dk)
fra BusinessLike – The History of Business, Systime ibog af Lisbeth Carlson Kjær og Pia Ballegaard Hansen, 1. udgivelsesår 2019. Read both introduction and text further down.
The Evolution of Marketing – From Trade to Tech
4.1 The Evolution Of Marketing – From Trade to Tech | BusinessLike – The History of Business (systime.dk)
fra BusinessLike – The History of Business, Systime ibog af Lisbeth Carlson Kjær og Pia Ballegaard Hansen, 1. udgivelsesår 2019
The Future of Retail: From Commerce to Community:
https://www.youtube.com/watch?v=FfRdajGlRFw
Kommunikationsmodeller:
https://apbogen.ibog.gyldendal.dk/?id=163&loopRedirect=1
In English:
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=155
Four Trends That Will Shape Retail In 2022, Forbes, 28 December 2021
Four Trends That Will Shape Retail In 2022 (forbes.com)
"What is advertising?" fra Company, Culture, Communication
Advertisements | Company, Culture, Communication (systime.dk) Advertisements.
"The science of persuasion" (film – 12 min.)
Advertisements: https://ccc.systime.dk/?id=p225
Coca Cola-reklamer:
- 1971: I’d Like to buy the World a Coke: https://www.youtube.com/watch?v=1VM2eLhvsSM
- 1988: Have a Coke and a Smile: https://www.youtube.com/watch?v=CD6j_7bgrtA
- 2000: A Cola is it: https://www.youtube.com/watch?v=ImZBwnxD9og
- 2000: Coca Cola Christmas Commercials: https://www.youtube.com/watch?v=xb2sDEbP2uU
- 2017 Pool boy: (302) Coca-Cola / Pool boy / Andy Fogwill - YouTube
The AIDA model and the Communication model (fra FED Engelsk, Catherine Brejnholt et. al., Systime, 2018) https://fedengelsk.systime.dk/index.php?id=144 (FED Engelsk, Systime)
Best commercial 2014: https://www.youtube.com/watch?v=K9vFWA1rnWc
Lifestyle poster or collage + Market segmentation (FED Engelsk, Systime, Marketing and Advertisement).
https://fedengelsk.systime.dk/index.php?id=119, (FED Engelsk, Systime, Company Profile).
Franchising from Company, Culture, Communication. (Text: “Who wants to be McMillionaire?”)
Business Communication: Yours Faithfully (s. 20)
Written assignment:
1 – Manuscript for speech (4 hours)
2 - Translation of business letter (2 hours)
Vi arbejder såvel induktivt som deduktivt. Arbejdsformerne veksler mellem klasse-, gruppe-, par- og individuelt arbejde, ligesom der arbejdes med både elevernes kommunikative, receptive og produktive kompetencer.
AIDA-modellen, kommunikationsmodellen og markedssegmentering introduceres som metoder.
Eleverne afleverer to skriftlige opgaver inden for emnet business communication, og det sidste modul er afsat til repetition af emner i grupper og evaluering.
Omfang: ca. 50 s.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Afsluttende caseopgave
|
31-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6533/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76227212706",
"T": "/lectio/6533/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76227212706",
"H": "/lectio/6533/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76227212706"
}