Holdet Georgine sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Z - KMS testskole
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Sofie Paludan
Hold 2025 Georgine sa (Georgine sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 GRF:Globalisering i en foranderlig verden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 GRF:Globalisering i en foranderlig verden

Forløbets indhold og fokus
I dette forløb vil eleverne stifte bekendtskab med globalisering med et økonomisk, politisk og kulturelt perspektiv og Danmarks muligheder og udfordringer i en globaliseret verden.  
Forløbet har til formål at styrke elevernes globale dannelse, og således klæde eleverne på til at navigere og agere reflekteret og ansvarligt i en globaliseret verden—både som borgere og som aktører i en global kontekst.

Økonomisk globalisering:

Vi undersøger hvordan international handel, frihandelsaftaler og udenlandske investeringer påvirker den danske økonomi. Emnet er en introduktion til økonomisk globalisering. Økonomisk globalisering genbesøges naturligt i det senere forløb om økonomi.

I nærværende sammenhæng, arbejdes der imidlertid specifikt med international samhandel og den gensidige afhængighed i mellem lande. Vi berører kort outsourcing, lønforskelle og arbejdsforhold – fx forskellene mellem produktion i Asien og forbrug i Vesten. Vi berører endvidere mulige konsekvenser af globaliseringen – vinder- og taberlande, stigende global ulighed og de miljømæssige og klimamæssige udfordringer. Eleverne introduceres til det økonomiske kredsløb og de samfundsøkonomiske mål som en del af deres kernestof. Disse to modeller bidrager til en forståelse af de økonomiske sammenhænge beskrevet ovenfor.

Politisk Globalisering:
Geopolitik fylder mere end nogensinde og det påvirker både internationale alliancer i Nato, EU og FN.  Dansk sikkerhedspolitik og Danmarks rolle som småtstat er udfordret.
Her er det relevant at koble Danmark sammen med EU-samarbejdet samt de udfordringer, som globaliseringen har skabt på nationalt, regionalt og globalt plan. Vi inddrager her krigen i Ukraine samt klimaforandringer, som vil stille nye, komplekse krav til (EU-)landes økonomiske og politiske samarbejde.


Kulturel globalisering:
Der arbejdes kortfattet med de kulturelle og sociale konsekvenser af globalisering med særlig vægt på kollektive identitetsdannelse der er under forandring. Kulturel globalisering rejser debatter om integration, kulturel bevaring og national identitet. Hvor meget skal vi åbne os? Og hvordan bevarer man fællesskab i et samfund med mange kulturelle input. Vi kommer i denne forbindelse også ind på dansk eksport af kultur ligesom vi diskuterer forskellige politiske holdninger til globalisering


Forløbet afsluttes med en prøve /opgave, hvor den enkelte lærer bestemmer formen. Det tilstræbes at alle elever får enten mundtlig eller skriftlig feed forward fra deres grundforløbslærer med henblik på at styrke den faglige udvikling fremadrettet.



Faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶             undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale for  
             hold
            argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dia
            log.


Kernestof
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og erhvervsmæssige udvikling i Danmark.


Anvendt materiale.:

Litteratur (i alt 20 s.):
- Globalization Is Fracturing. So What Comes Next?  (7 min)
- 13.1 Det økonomiske kredsløb | Samfundsfag C    (1,5 nm)
- 12.2 Samfundsøkonomiske mål | Samfundsfag C   (4,5 nm)
- 12.4 Konflikt mellem målene | Samfundsfag C      (1,0 nm)
- 19. Globalisering | Samfundsfag C                         (1,0 nm)
- 19.1 Økonomisk globalisering | Samfundsfag C     (1,6 nm)
- 19.2 Kulturel globalisering | Samfundsfag C           (1,5 nm)
- 19.3 Politisk globalisering | Samfundsfag C             (2,1 nm)
- Andre globale aktører | Samfundsfag C

I alt 15 normalsider


Supplerende materiale

https://youtu.be/wLNp3kgBuuQ
Økonomisk globalisering - Danmarks Statistik (eleverne løser opgaver, hvor de selv finder relevant statistik på DST.
https://youtu.be/f7T55UixV-o?si=U4sfORULS6p8L3I0
https://youtu.be/Ttog1q-kyoE?si=oxOVWR1B8JPss_Dg
20.5 Vigtige områder i EU-samarbejdet | Samfundsfag C
                                                                       

Arbejdsformer

- Faglig læsning (eleverne trænes i at læse samfundsfaglige tekster)
- Individuel opgaveløsning
- lærerstyret undervisning
- gruppearbejde
- Test i økonomiske grundbegreber og fagbegreber
- Brug af digtiale produktioner herunder brug af AI som understøttende redskab (fører hen til den strategiske handleplan)



Fagbegreber/institutioner der skal kunne redegøres for (overordnet)

Globalisering
Økonomisk, politisk og kulturel globalisering
Interdependens
Småstat, stormagt, supermagt
Fn, Nato, EU, WTO
De samfundsøkonomiske mål og det økonomiske kredsløb. Eksport, import, handlesbalance, handelspartnere, konkurrenceevne, forbrugeridentitet, senmodernitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer