Holdet Kornblomst sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Z - KMS testskole
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Christine Søby
Hold 2025 Kornblomst sa (Kornblomst sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Gender and identity in late modernity

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Gender and identity in late modernity

forløb 1  køn og ligestilling
Dette kursus fokuserer på temaet køn og ligestilling. Det er opdelt i tre undertemaer med det formål at introducere jer til emnet fra et politisk, økonomisk og sociologisk perspektiv.
Derudover sigter forløbet mod at understøtte jer i at udvikle en række akademiske og metodologiske færdigheder, med vægt på vigtigheden af at tænke og arbejde inden for en samfundsvidenskabelig kontekst.

En del af timerne vil være dedikeret til disse færdigheder for at give et jer et stærkt fundament for at kunne arbejde samfundsfagligt. men forløbet skal også understøtte jeres indbyrdes relationer og bidrage til almendannelse og til de svære diskussioner om køn, seksualitet og ligestilling i et trygt læringsrum.
Hver time er bygget op så der først introduceres akademiske elementer/ teorier og empiri. til sidst i forløbet skal I udarbejde en skriftlig opgave  som skal forsvares i slutningen af forløbet

Undertemaer:

Køn og Opdragelse
Ulige Vilkår
Kønnet Ungdom
Metodologi

De vigtigste Nøglebegreber Introduceret:

Køn og køn
Ligestilling (formel og reel)
Kønnsroller og kønsnormer
Socialisering
Normer og gruppeadfærd
Kønsopdelt arbejdsmarked og uddannelsesvalg
Samtykkelov

Læringsmål der delvist arbejdes med i forløbet

- Anvende og kombinere viden om sociologi, politik og økonomi til at forklare aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger.

- Bruge viden, begreber og kernemateriale til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.

- Demonstrere forståelse for fagets identitet og metoder.
- Formulere samfundsvidenskabelige spørgsmål, indsamle, kritisk evaluere og bruge forskellige materialer til at dokumentere akademiske sammenhænge.

- Kommunikere akademiske sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer ved hjælp af akademiske begreber.

- Argumentere for personlige synspunkter på et akademisk grundlag og deltage i akademisk dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde