Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Z - KMS testskole
|
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
|
Lærer(e)
|
Karsten Hertz Nielsen
|
|
Hold
|
2025 Stokrose Ma (Stokrose Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Lineære Funktioner - Grundskolen
Viden fra grundskolen om lineære funktioner
• Repræsentationsformer for den lineære funktion
o Graf
o Forskrift
o Sproglig formulering
o Tabelform
• Fokus på 9. klasses eksamensopgaver
Estimat: 2 moduler
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Lineære funktioner og pensum til Screening. Arbejde uden hjælpemidler.
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
2
|
Kendetegn ved den lineære funktion
Kendetegn ved den lineære funktion
Definition af funktionsbegrebet (hvad betyder x og y som hhv. uafhængig og afhængig variabel)
Definition af en lineær forskrift, f(x)=ax+b
Definition af funktionsbegrebet; med særligt fokus på den lineære funktion
Koefficienterne a og b’s betydning for grafens udseende
Aflæse en lineær forskrift ud fra en grafisk illustration
Indtegne lineære funktioner på papir (samt senere i GeoGebra)
Estimat: 2 moduler
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Lineære funktioner og pensum til Screening. Arbejde uden hjælpemidler.
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
3
|
Ligninger og ligningssystemer
Ligninger & ligningssystemer
• Løsning af ligninger med én ubekendt ved beregning
• Beregne x-værdi for en kendt y-værdi
• Beregne y-værdi for kendt x-værdi (herunder at kunne identificere x og y ud fra en tekst)
• Løsning af ligningssystemer algebraisk og senere ved brug af GeoGebra
• Forståelse af at et ligningssystem kan have 0, 1 eller uendeligt mange løsninger
Estimat: 2-3 moduler
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Lineære funktioner og pensum til Screening. Arbejde uden hjælpemidler.
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
4
|
Individuel aflevering 1
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Lineære funktioner og pensum til Screening. Arbejde uden hjælpemidler.
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Bestemmelse af forskrift for en lineær funktion
Bestemmelse af forskrift for en lineær funktion
• Bestemme forskriften ved beregning ud fra 2 kendte punkter på grafen for funktionen
• Bestemme forskriften ud fra en given tekst
• Forstå koblingen mellem 2 punkter i punktform og en tabel, når vi skal finde en forskrift
Estimat: 2-3 moduler
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Lineære funktioner og pensum til Screening. Arbejde uden hjælpemidler.
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
6
|
Screening
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
Funktionsanalyse
Funktionsanalyse
• Definitionsmængde og værdimængde
• Nulpunkter og fortegnsanalyse
• Monotoniforhold
Estimat: 2 moduler
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
8
|
Stykkevis lineære funktioner
Stykkevis lineære funktioner
• Definition af en stykkevis lineær funktion (herunder begrebet gaffelforskrift)
• Tegne stykkevist lineære funktioner ud fra gaffelforskrift både i hånden og i GeoGebra
• Bestemme forskriften for en stykkevis lineær funktion
Estimat: 2-3 moduler
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
9
|
Økonomi og lineære funktioner
Økonomi og lineære funktioner
• Hvordan pris og afsætning hænger sammen med lineære funktioner
• Forståelse af matematisk modellering med lineære funktioner (løbende i undervisningen)
Estimat: 2 moduler
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
10
|
Individuel aflevering 2
Individuel aflevering
• Indeholdende ovenstående 3 delemner
• Udarbejdes i hånden og afleveres til læreren eller i dueslag (senest ved udgangen af uge 35)
• Afleveringen skal returneres inden screeningen
Estimat: 1 modul
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
11
|
Omvendte funktioner
Inverse (omvendte) funktioner
Spejlingsaksen y=x
Bestemmelse af den inverse lineære funktion
Pris som funktion af afsætning
Afsætning som funktion af pris
Estimat: 1-2 moduler
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6533/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76227212755",
"T": "/lectio/6533/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76227212755",
"H": "/lectio/6533/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76227212755"
}