Holdet Kornblomst ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Z - KMS testskole
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Louise Them-Hansen
Hold 2025 Kornblomst ap (Kornblomst ap)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Almen Sprogforståelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Almen Sprogforståelse

Formål: At klæde eleverne på til sprog- og danskundervisningen i gymnasiet. Eleverne skal opnå sproglig bevidsthed og sproglige analysefærdigheder. Faglige kernebegreber er: Semantik (sprogets indhold og betydning), grammatik (sprogets form og opbygning) og pragmatik (sprogets anvendelse). Formålet er også, at eleverne skal sættes i stand til at bestå den skriftlige eksamen, som er en slutscreening fra MinLæring.


Pragmatik:

Kommunikation og kommunikationsteori:

https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/42427/sektion/43420#introduction

(Pragmatik og Kommunikationsanalyse fra: MinLæring, kap. AS.2)  

https://apbogen.systime.dk/?id=152 (Kommunikationssituationen, AP Bogen)

https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/52563/sektion/42793#introduction  

(Genrer fra: MinLæring, kap. MO.1)

PP – Ciceros Pentagram

PP – Kommunikationsteori  

Verbal og non-verbal kommunikation:  

https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/42427/sektion/42430#introduction  (Hvad er sprog? Fra MinLæring, kap. AS.1)

https://youtu.be/dbsOyLeI6Q8 - 10 Innocent Gestures that can get you killed overseas (7.26 min.)

Strategier til at kommunikere mundtligt | Sprogenes veje | Minlæring (minlaering.dk)  - Øvelse 1: Natasja Vind Interview, Guldtuben 2018 (1.20 min.)

Nonverbal Communication- Gestures - YouTube – Eddie Murphy Nonverbal communication – Gestures (1.46 min.)

https://youtu.be/mlW2VeaJVPk - Reklame for Kildevæld: Kildevæld – tilsat en smule positivitet (0.36 min.)

Retoriske og sproglige virkemidler – stilleje:

https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/52563/sektion/43930#introduction (Retoriske og sproglige virkemidler (til og med Stilleje), fra MinLæring, kap. MO.2 1-8)

Sangtekst: ’Den Danske Sang’ af Kai Hoffmann, fra Højskolesangbogen: Den danske sang (hojskolesangbogen.dk)





Sociolingvistik:

”Hvad er sociolingvistik?” i Sprogenes veje i Minlæring. (https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/45482/sektion/45483#introduction)  

”Danske dialekter” i Sprogenes veje i Minlæring. (https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/45482/sektion/45489#introduction)  

”Sociolekter”i Sprogenes veje i Minlæring.

(https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/45482/sektion/45532#introduction)

”Kohberg – Vi er bagere” (reklame) (Kohberg - Vi er bagere - YouTube)  

Sproglig brøler: Bagevægt vs. Badevægt, artikel fra Avisen.dk –  

Link: Bilka laver brøler: Sjov redning går viralt - Avisen.dk  

’Har du styr på de danske dialekter?’ fra dr.dk – Link: TEST DIG SELV: Har du styr på de danske dialekter? | DR   



Retorik og sproghandlinger:

Det retoriske pentagram: https://minlaering.dk/bog/18-sprogenes-veje-hhx/230-analyse-af-sprogbrug/6397-pragmatik-og-kommunikationsanalyse?afsnit=6398  

Sproghandlinger: https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/42427/sektion/43420#section-43475 og https://apbogen.systime.dk/?id=150  

De retoriske appelformer: https://minlaering.dk/bog/18-sprogenes-veje-hhx/230-analyse-af-sprogbrug/6433-retoriske-og-sproglige-virkemidler?afsnit=9984  

Løvens hule (DR, episode 9, sæson 4, 6. marts 2019)



Sproghistorie og morfologi:

Morfologi: Ordenes Opbygning, kap. OO.1 – link: Ordenes opbygning | Sprogenes veje | Minlæring (minlaering.dk)

Sproghistorie: Europa – sproghistorie og sprogslægtskab, kap. EU.1, EU.2, EU.4, EU.5, EU.7, EU.8 – link: Europa – sproghistorie og sprogslægtskab | Sprogenes veje | Minlæring (minlaering.dk)

Powerpoint: Andre sprogstammer og deres sprog

Eksempel på skiltetekst med rod i morfologien  

Eksempler på forskellige sprog (træning af sproggenkendelse)

Morfologi med Engelsk: https://indisprogethhx.systime.dk/?id=88

Semantik:

Denotation, konnotation og billedsprog:

MinLæring – Sprogenes Veje:

Semantik, kap. AS.3 – Link: Semantik | Sprogenes veje | Minlæring (minlaering.dk)

Ind i Sproget HHx:

Semantik, kap. 4.1.1 Denotation og konnotation – Link: https://indisprogethhx.systime.dk/?id=168  

Tekster til gruppearbejde:

Jacob Taarnhøj om Letbane og NemId:  

https://www.youtube.com/watch?v=ZImHLA3LpEE  

VisitDenmark: Meget mere end bare Danmark (2021)

Meget mere end bare Danmark 2021 - YouTube



Faxe Kondi: Sammen Sammen (Reklame på Facebook)

https://www.facebook.com/414981486424/videos/292163681797213



Mette Frederiksens tale til de unge under Corona (2020)

https://www.facebook.com/57497067718/videos/2932329393549211  



Tessa og Orgi-E: Blæstegnen (2020) https://www.youtube.com/watch?v=TSGjsAsZllk  



Studieretningen International Business Studies Languages på Køge Handelsgymnasium

https://khs.dk/hhx/studieretninger/gls   



Ekstra Bladet: om Ekstra Bladet Om Ekstra Bladet – Ekstra Bladet  

Semantiske felter/skemaer:

Ind i Sproget HHx:

Semantik og lingvistik – Semantiske skemaer, kap. 4.1 – Link: https://indisprogethhx.systime.dk/?id=74  

MinLæring: Sprogenes Veje:
Semantik, kap. AS.3 – link: https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/42427/sektion/43649#introduction



Grammatik:

Ordklasser:

’Ordklasser’, kap. O.1, i Sprogenes veje. MinLæring – Link: https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/11131/sektion/11143#introduction  

’Ordklasser’, kap. 3.2, i Ind i sproget HHx. Systime – Link: https://indisprogethhx.systime.dk/?id=70  

Quizlet – Ordklasser: Ordklasser Flashcards | Quizlet

‘Shannon-Weaver-modellen’ (Kommunikationsmodellen) i AP Bogen. Systime. Link: https://apbogen.systime.dk/?id=152#c611



Bøjninger:

https://indisprogethhx.systime.dk/?id=p70 (Div. underkapitler til dette kapitel: kap. 3.2.1 (verber); 3.2.2 (substantiver); 3.2.3 (artikler); 3.2.4(adjektiver); 3.2.5 (adverbier))

Ordklasser | Sprogenes veje | Minlæring (minlaering.dk) (Underkapitlerne til Ordklasser i MinLæring)

https://grammatiknoeglen.ibog.dansklf.dk/?id=131   

Morfemer | Jeg er sprog (systime.dk) (afsnittene: Bøjningsmorfem og Paropgave: Bøjningsformers betydning)

Morfologi: Ordklasser og bøjningsformer | Sprogenes Verden (systime.dk)  

Opgaveark: Bøjninger og grammatiske begreber

Opgaveark: Bøjninger Modul 2 – Opgavebeskrivelse

Ordbogen.com

Sætningsanalyse/syntaktisk analyse/helsætningsanalyse:

(https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/28895), ”Hjælpeverbum – hovedverbum” (https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/38262/sektion/38661),  

”Sætningsstruktur” (https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/38262/sektion/39792)  + ”Opgaver til sætningsanalyse” + ”Hvordan finder man et sætningsled – handout”

”Helsætning og ledsætning” (https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/39998/sektion/40002 ”

”Ledsætningstyper” (https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/39998/sektion/40447) med fokus på ”Ledsætningstyper”, ”At-ledsætning”, ”Relativ ledsætning” og ”Adverbiel ledsætning” + handout: ”Opsamling på morfologi…”



Lingvistik:

Oplæg om retslingvistik + intro/outro:

https://sprogpaaspil.systime.dk/?id=167#c989

https://vidogsans.dk/sproget-kan-vaere-med-til-at-afsloere-forbrydere/

Øvelser om sproglige trusler (fra Tanya Karoli Christensen)



Karrierelæring og sprog:

Videoer om tysk, fransk, spansk, kinesisk:https://ncff.dk/didaktisk-udvikling-viden-og-behov/gaa-ikke-glip/

Interview med Lykke Friis: https://blog.minlaering.dk/blogindlaeg/sproget-spillede-en-afgorende-rolle-for-lykke-friis-moder-med-merkel-og-macron-hvis-du-skal-gore-dig-bemaerket-og-ramme-en-persons-hjerte-sker-det-bedst-med-sprog

Tværgående cases:

https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/52563/sektion/44347



Supplerende stof (udvælges af den enkelte lærer):

Screeninger, adaptive øvelser og tværgående opgaver (MinLæring)

Sjov med sprog (sproglige og kommunikative øvelser)

Udvikling og spil af spil

Diverse PowerPoints, videoer, quizzer og eksempler fra virkeligheden.

I alt ca. 75 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Besvar spørgeskema om studieretning 19-09-2025
Sjov med sprog 02-10-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer