Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Z - KMS testskole
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Anna Vinter Bækkelund Jørgensen
|
|
Hold
|
2025 Røllike ap (Røllike ap)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
AP Grundforløb
Forløbsbeskrivelse
Undervisning i Almen Sprogforståelse – GF 2025
Formål: At klæde eleverne på til sprog- og danskundervisningen i gymnasiet. Eleverne skal opnå sproglig bevidsthed og sproglige analysefærdigheder. Faglige kernebegreber er: Semantik (sprogets indhold og betydning), grammatik (sprogets form og opbygning) og pragmatik (sprogets anvendelse). Formålet er også, at eleverne skal sættes i stand til at bestå den skriftlige eksamen, som er en slutscreening fra MinLæring.
Kernestof:
Pragmatik:
Kommunikation og kommunikationsteori:
- https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/42427/sektion/43420#introduction
(Pragmatik og Kommunikationsanalyse fra: MinLæring, kap. AS.2)
- https://apbogen.systime.dk/?id=152 (Kommunikationssituationen, AP Bogen)
- https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/52563/sektion/42793#introduction
(Genrer fra: MinLæring, kap. MO.1)
Verbal og non-verbal kommunikation:
- https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/42427/sektion/42430#introduction (Hvad er sprog? Fra MinLæring, kap. AS.1)
- https://youtu.be/dbsOyLeI6Q8 - 10 Innocent Gestures that can get you killed overseas (7.26 min.)
- Strategier til at kommunikere mundtligt | Sprogenes veje | Minlæring (minlaering.dk) - Øvelse 1: Natasja Vind Interview, Guldtuben 2018 (1.20 min.)
- Nonverbal Communication- Gestures - YouTube – Eddie Murphy Nonverbal communication – Gestures (1.46 min.)
- https://youtu.be/mlW2VeaJVPk - Reklame for Kildevæld: Kildevæld – tilsat en smule positivitet (0.36 min.)
Retoriske og sproglige virkemidler – stilleje:
- https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/52563/sektion/43930#introduction (Retoriske og sproglige virkemidler (til og med Stilleje), fra MinLæring, kap. MO.2 1-8)
- Sangtekst: ’Den Danske Sang’ af Kai Hoffmann, fra Højskolesangbogen: Den danske sang (hojskolesangbogen.dk)
Sociolingvistik:
- ”Hvad er sociolingvistik?” i Sprogenes veje i Minlæring. (https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/45482/sektion/45483#introduction)
- ”Danske dialekter” i Sprogenes veje i Minlæring. (https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/45482/sektion/45489#introduction)
- ”Sociolekter”i Sprogenes veje i Minlæring.
(https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/45482/sektion/45532#introduction)
- ”Kohberg – Vi er bagere” (reklame) (Kohberg - Vi er bagere - YouTube)
- Sproglig brøler: Bagevægt vs. Badevægt, artikel fra Avisen.dk –
Link: Bilka laver brøler: Sjov redning går viralt - Avisen.dk
- ’Har du styr på de danske dialekter?’ fra dr.dk – Link: TEST DIG SELV: Har du styr på de danske dialekter? | DR
Retorik og sproghandlinger:
Det retoriske pentagram: https://minlaering.dk/bog/18-sprogenes-veje-hhx/230-analyse-af-sprogbrug/6397-pragmatik-og-kommunikationsanalyse?afsnit=6398
Sproghandlinger: https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/42427/sektion/43420#section-43475 og https://apbogen.systime.dk/?id=150
De retoriske appelformer: https://minlaering.dk/bog/18-sprogenes-veje-hhx/230-analyse-af-sprogbrug/6433-retoriske-og-sproglige-virkemidler?afsnit=9984
Løvens hule (DR, episode 9, sæson 4, 6. marts 2019)
Sproghistorie og morfologi:
- Morfologi: Ordenes Opbygning, kap. OO.1 – link: Ordenes opbygning | Sprogenes veje | Minlæring (minlaering.dk)
- Sproghistorie: Europa – sproghistorie og sprogslægtskab, kap. EU.1, EU.2, EU.4, EU.5, EU.7, EU.8 – link: Europa – sproghistorie og sprogslægtskab | Sprogenes veje | Minlæring (minlaering.dk)
- Morfologi med Engelsk: https://indisprogethhx.systime.dk/?id=88
Semantik:
Denotation, konnotation og billedsprog:
- MinLæring – Sprogenes Veje:
Semantik, kap. AS.3 – Link: Semantik | Sprogenes veje | Minlæring (minlaering.dk)
- Ind i Sproget HHx:
Semantik, kap. 4.1.1 Denotation og konnotation – Link: https://indisprogethhx.systime.dk/?id=168
- Tekster til gruppearbejde:
1) Jacob Taarnhøj om Letbane og NemId:
https://www.youtube.com/watch?v=ZImHLA3LpEE
2) VisitDenmark: Meget mere end bare Danmark (2021)
Meget mere end bare Danmark 2021 - YouTube
3) Faxe Kondi: Sammen Sammen (Reklame på Facebook)
https://www.facebook.com/414981486424/videos/292163681797213
4) Mette Frederiksens tale til de unge under Corona (2020)
https://www.facebook.com/57497067718/videos/2932329393549211
5) Tessa og Orgi-E: Blæstegnen (2020) https://www.youtube.com/watch?v=TSGjsAsZllk
6) Studieretningen International Business Studies Languages på Køge Handelsgymnasium
https://khs.dk/hhx/studieretninger/gls
7) Ekstra Bladet: om Ekstra Bladet Om Ekstra Bladet – Ekstra Bladet
Semantiske felter/skemaer:
- Ind i Sproget HHx:
Semantik og lingvistik – Semantiske skemaer, kap. 4.1 – Link: https://indisprogethhx.systime.dk/?id=74
- MinLæring: Sprogenes Veje:
Semantik, kap. AS.3 – link: https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/42427/sektion/43649#introduction
Grammatik:
Ordklasser:
- ’Ordklasser’, kap. O.1, i Sprogenes veje. MinLæring – Link: https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/11131/sektion/11143#introduction
- ’Ordklasser’, kap. 3.2, i Ind i sproget HHx. Systime – Link: https://indisprogethhx.systime.dk/?id=70
- Quizlet – Ordklasser: Ordklasser Flashcards | Quizlet
- ‘Shannon-Weaver-modellen’ (Kommunikationsmodellen) i AP Bogen. Systime. Link: https://apbogen.systime.dk/?id=152#c611
Bøjninger:
- https://indisprogethhx.systime.dk/?id=p70 (Div. underkapitler til dette kapitel: kap. 3.2.1 (verber); 3.2.2 (substantiver); 3.2.3 (artikler); 3.2.4(adjektiver); 3.2.5 (adverbier))
- Ordklasser | Sprogenes veje | Minlæring (minlaering.dk) (Underkapitlerne til Ordklasser i MinLæring)
- https://grammatiknoeglen.ibog.dansklf.dk/?id=131
- Morfemer | Jeg er sprog (systime.dk) (afsnittene: Bøjningsmorfem og Paropgave: Bøjningsformers betydning)
- Morfologi: Ordklasser og bøjningsformer | Sprogenes Verden (systime.dk)
- Ordbogen.com
Sætningsanalyse/syntaktisk analyse/helsætningsanalyse:
(https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/28895), ”Hjælpeverbum – hovedverbum” (https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/38262/sektion/38661),
”Sætningsstruktur” (https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/38262/sektion/39792) + ”Opgaver til sætningsanalyse” + ”Hvordan finder man et sætningsled – handout”
”Helsætning og ledsætning” (https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/39998/sektion/40002 ”
”Ledsætningstyper” (https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/39998/sektion/40447) med fokus på ”Ledsætningstyper”, ”At-ledsætning”, ”Relativ ledsætning” og ”Adverbiel ledsætning” + handout: ”Opsamling på morfologi…”
Lingvistik:
Oplæg om retslingvistik + intro/outro:
https://sprogpaaspil.systime.dk/?id=167#c989
https://vidogsans.dk/sproget-kan-vaere-med-til-at-afsloere-forbrydere/
Karrierelæring og sprog:
Videoer om tysk, fransk, spansk, kinesisk:https://ncff.dk/didaktisk-udvikling-viden-og-behov/gaa-ikke-glip/
Interview med Lykke Friis: https://blog.minlaering.dk/blogindlaeg/sproget-spillede-en-afgorende-rolle-for-lykke-friis-moder-med-merkel-og-macron-hvis-du-skal-gore-dig-bemaerket-og-ramme-en-persons-hjerte-sker-det-bedst-med-sprog
Tværgående cases:
https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/52563/sektion/44347
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6533/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76227212856",
"T": "/lectio/6533/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76227212856",
"H": "/lectio/6533/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76227212856"
}