Holdet Asters øg (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Z - KMS testskole
Fag og niveau Økonomisk grundf. -
Lærer(e) Pia Beck
Hold 2025 Asters øg (Asters øg)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1-  Luksusfælden
Titel 2 Forløb 2 - Det gode studieliv
Titel 3 Forløb 3 - Danskernes privatøkonomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1- Luksusfælden

Forløb 1 Luksusfælden

Dette forløb dækker følgende emner: forbrugernes købsadfærd og de faldgruber man skal ære opmærksom på og som medfører at der forbruges mere. Dette forbrug skal så dækkes ind af lån.

Eleverne har som afslutning til dette forløb arbejdet med casen ”Luksusfælden”, som belyser de økonomiske udfordringer og muligheder forbrugere står overfor

Faglige mål:
- Afgøre hvilke forhold, der har betydning for privatøkonomiske beslutninger
- Identificere, formulere og behandle problemer der knytter sig til privatøkonomiske beslutninger
- Anvende simple økonomiske modeller
- Udarbejde et økonomisk ræsonnement
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om privatøkonomiske forhold
- Fortolke og formidle informationer om privatøkonomiske forhold
- Anvende matematiske og digitale redskaber

Kernestof (19,0)):
(2,0) Afsnit 1.1 De økonomiske fag på hhx, Økonomisk Grundforløb, Frølich et al., 2023 (Systime)
(1,3) Afsnit 1.2 Videregående økonomiske uddannelser, Økonomisk Grundforløb, Frølich et al., 2023 (Systime)  
(5,1) Afsnit 5.1 Købsadfærd, Økonomisk Grundforløb, Frølich et al., 2023 (Systime)
(1,5) Afsnit 7.1 Danske unges gæld, Økonomisk Grundforløb, Frølich et al., 2023 (Systime)
(1,9) Afsnit 7.2 Formål med at låne penge, Økonomisk Grundforløb, Frølich et al., 2023 (Systime)
(7,2) Afsnit 7.3 Lånemuligheder, Økonomisk Grundforløb, Frølich et al., 2023 (Systime)


Supplerende:
Kapitel 3 Unges økonomi i en krisetid, Unge - gæld, forbrug og opsparing, Finans Danmark, marts 2023

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2 - Det gode studieliv

Forløb 2 Det gode studieliv

Dette forløb dækker følgende emner: indkomst og skat, opsparing og forsikring, Eleverne introduceres her til emner som er relevante eller bliver relevante for dem i deres ungdomsliv. Eleverne lærer at begrunde behovene for gældsstiftelse og opsparing samt at opstille budget.

Eleverne har som afslutning til dette forløb arbejdet med casen ”Det gode studieliv”, som belyser de økonomiske udfordringer og muligheder danske unge står overfor. Spar Nord har i denne anledning holdt oplæg for eleverne.

Faglige mål:
- Afgøre hvilke forhold, der har betydning for privatøkonomiske beslutninger
- Identificere, formulere og behandle problemer der knytter sig til privatøkonomiske beslutninger
- Anvende simple økonomiske modeller
- Udarbejde et økonomisk ræsonnement
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om privatøkonomiske forhold
- Fortolke og formidle informationer om privatøkonomiske forhold
- Anvende matematiske og digitale redskaber

Kernestof (13,8):
(3,6) Afsnit 4.1 Indkomst, Økonomisk Grundforløb, Frølich et al., 2023 (Systime)
(4,5) Afsnit 4.2 Skat og skattegrænser, Økonomisk Grundforløb, Frølich et al., 2023 (Systime)
(1,2) Afsnit 6.1 Danske unges opsparing, Økonomisk Grundforløb, Frølich et al., 2023 (Systime)
(1,4) Afsnit 6.2 Formål med at spare op, Økonomisk Grundforløb, Frølich et al., 2023 (Systime)
(0,3) Afsnit 6.3 Gode råd til at spare op, Økonomisk Grundforløb, Frølich et al., 2023 (Systime)
(0,5) Afsnit 6,4 Opsparingsmuligheder, Økonomisk Grundforløb, Frølich et al., 2023 (Systime)
(0,8) Afsnit 8.1 Forsikringssystemet, Økonomisk Grundforløb, Frølich et al., 2023 (Systime)
(0,8) Afsnit 8.3 Pris på forsikringen og erstatning, Økonomisk Grundforløb, Frølich et al., 2023 (Systime)
(1,7) Afsnit 8.5 Typiske forsikringer for en ung, Økonomisk Grundforløb, Frølich et al., 2023 (Systime)


Supplerende stof:
Unge og skat: Gør-det-selv-guide til din skat, skat.dk
Kapitel 1 Gæld og formue blandt unge, Unge - gæld, forbrug og opsparing, Finans Danmark, marts 2024
Kapitel 2 De unge dårlige betalere, Unge - gæld, forbrug og opsparing, Finans Danmark, marts 2024
"Hvem bærer ansvaret for min økonomiske uformåenhed?", De Pengepressede via Spiir, 2020
Forstå din forsikring - 10 uundværlige udtryk, du bør kende, Spiir, 25.06.2018
Kapitel 3 Unges økonomi i en krisetid, Unge - gæld, forbrug og opsparing, Finans Danmark, marts 2024

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb 3 - Danskernes privatøkonomi

Danskernes Privatøkonomi

Dette forløb dækker følgende emner: det økonomiske kredsløb, inflation, udbud og efterspørgsel samt det private budget. Eleverne introduceres her til de grundlæggende elementer i samfundsøkonomien og hvorledes større strukturer former børnefamiliernes privatøkonomi og deres budgetlægning

Eleverne har som afslutning til dette forløb arbejdet med casen ”Danskernes privatøkonomi” hvor der her arbejdes med flere forskellige familietyper (og dermed privatøkonomiske situationer).

Faglige mål:
- Afgøre hvilke forhold, der har betydning for privatøkonomiske beslutninger
- Identificere, formulere og behandle problemer der knytter sig til privatøkonomiske beslutninger
- Anvende simple økonomiske modeller
- Udarbejde et økonomisk ræsonnement
- Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om privatøkonomiske forhold
- Fortolke og formidle informationer om privatøkonomiske forhold
- Anvende matematiske og digitale redskaber

Kernestof (16,4)):
(4,4) Afsnit 2.1 Sektorerne, Økonomisk Grundforløb, Frølich et al., 2023 (Systime)
(1,6) Afsnit 2.2 Sektorerne er forbundne, Økonomisk Grundforløb, Frølich et al., 2023 (Systime)
(1,1) Afsnit 2.4 Dansk samfundsøkonomi, Økonomisk Grundforløb, Frølich et al., 2023 (Systime)
(1,4) Afsnit 3.1 Udbud og efterspørgsel bestemmer prisen, Økonomisk Grundforløb, Frølich et al., 2023 (Systime)(
(2,4) Afsnit 3.2 Bestemmelse af ligevægten, Økonomisk Grundforløb, Frølich et al., 2023 (Systime)
(0,9) Afsnit 9.1 Faste udgifter og variabelt forbrug, Økonomisk Grundforløb, Frølich et al., 2023 (Systime)
(2,5) Afsnit 9.2 Budget over faste udgifter og anvendelse af budgetkonto, Økonomisk Grundforløb, Frølich et al., 2023 (Systime)
(1,4) Afsnit 9.3 Variabelt forbrug, Økonomisk Grundforløb, Frølich et al., 2023 (Systime)
(0,7) Afsnit 9.4 Bankkonti, Økonomisk Grundforløb, Frølich et al., 2023 (Systime


(0,7) Afsnit 6.1 Danske unges opsparing, Økonomisk Grundforløb, Frølich et al., 2023 (Systime)
(3,9) Afsnit 6.3 Gode råd til at spare op, Økonomisk Grundforløb, Frølich et al., 2023 (Systime)
(3,5) Afsnit 6.4 Opsparingsmuligheder, Økonomisk Grundforløb, Frølich et al., 2023 (Systime)

Supplerende:
Kapitel 1 Gæld og formue blandt unge, Unge - gæld, forbrug og opsparing, Finans Danmark, marts 2023

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer