Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Z - MKH test
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Iben Gejl Sørensen
|
|
Hold
|
2025 DA/1g/8 (1g/8 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb dansk
I dette sproglige forløb arbejder eleverne med de grundlæggende begreber i retorik, herunder appelformer, Toulmins model samt det retoriske pentagram. Forløbet lægger op til, at man senere ved arbejdet med den debatterende artikel kan bygge ovenpå med argumenttyper og andre mere komplicerede retoriske begreber.
Forløbet afsluttes med en mundtlig fremlæggelse og overdragelsesopgave, som gives videre til deres kommende studieretningslærer.
Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt.
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber.
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed.
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
Kernestof:
Det sproglige perspektiv:
Eleverne introduceres for retorisk analyse, jf. bekendtgørelsens bestemmelse om sproglige perspektiver: “med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper” og “argumenterende tekster og taler.”
Eleverne arbejder metodisk med “retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation”.
Eleverne laver refleksivt arbejde med deres udtryksfærdighed i dansk både mundtligt og skriftligt.
Pensum:
Helle Borup: Ud med sproget, s.2-16 (om de forskellige retoriske begreber)
Mille Enghave: ”Jeg vil ikke løbe mig til min karakter” (debatindlæg)
Ole S. Larsen: ”4.9 De tre talegenrer og Ciceros pentagram” (fra Håndbog til dansk)
Tessa: ”Nytårstale 1. januar 2020”, DR
Lisbeth Nyborg (m.fl.): ”Mundtlig fremstilling” (fra Faglige forbindelser)
Ole S. Larsen: ”Lidt om argumenttyper” (fra Håndbog til dansk) (OBS: Til dem som når det!)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Første danskmodul.pptx
-
Arbejdsark til dansk modul 2
-
Læs i gf-kompendiet om logos og patos s. 6-7. Medbring gf-kompendiet + 2 highlightere (gerne i forskellige farver) til modulet, tak.
-
1.+2.+3. danskmodul.pptx
-
Arbejdsark til opsamling på appelformer og valgvideoer - gruppeopgave
-
Kompendium til grundforløb 2025 (1).pdf
-
Læs i gf-retorik-kompendiet om etos s. 8-11 - tænk over en smart måde at læse lektien på (skimmelæsning eller overblikslæsning), så du hurtigt kan få det centrale frem i modulet i dag. Medbring kompendiet til modulet, tak.
-
Dansk modul 4 - appelformer og AI.pptx
-
1g/8 DA - Gruppearbejde om appelformerne og AI
-
Ingen lektie, men medbring gf-kompendiet til modulet, tak.
-
Dansk modul 5 - Argumentation - påstand, belæg og hjemmel.pptx
-
Læs i gf-kompendiet s. 12-13 (indtil afsnittet om “den gennemarbejdede argumentation”)
-
Arbejdsark til Toulmins argumentationsmodel
-
6. danskmodul - den udvidede model.pptx
-
Læs i gf-kompendiet s.13-14 (fra “Den gennemarbejdede argumentation - styrkemarkør, rygdækning, gendrivelse” og frem)
-
1g/8 DA - Opsamling på gruppearbejde om Storebededagsdebat
-
Modul 7 + 8 - 1g 8 - Retorik_de tre talegenrer_pentagrammet_nytårstalen- argumenttyper.pptx
-
Lektie: Kompendiet, s. 16-19. Tænk over de forskellige dele af pentagrammet, når du læser om dem.
-
Modul 7+8+9+10- 1g 8 - Retorik_de tre talegenrer_pentagrammet_nytårstalen- argumenttyper.pptx
-
Se Tessas nytårstale fra nyhedsprogrammet Deadline (den står også som tekst i kompendiet s. 20-22) inden modulet i dag. Skriv din umiddelbare reaktion/vurdering af talen ned (stikord): Tessas nytårstale (2020-21)
-
1g8 grupper d. 03-10.png
-
1g/8 - Mundtligt oplæg – sælg noget til klassen
-
Læs om det gode oplæg s. 27-31 i gf-kompendiet. I skal forberede et mundtligt oplæg i modulet i dag, så sørg for at have læst lektien grundigt på forhånd.
-
Medbring blyant og kompendium - samt talepapir/manus til fremlæggelsen
-
image.png
-
1g/8 -Opsamling på grundforløbets begreber
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6537/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76128311241",
"T": "/lectio/6537/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76128311241",
"H": "/lectio/6537/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76128311241"
}