Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Z - MKH test
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Mads von Fallesen
|
|
Hold
|
2025 DA/1g/9 (1g/9 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb: Retorik og argumentation
I dette sproglige forløb arbejder eleverne med de grundlæggende begreber i retorik, herunder appelformer, Toulmins model samt det retoriske pentagram. Forløbet lægger op til, at man senere ved arbejdet med den debatterende artikel kan bygge ovenpå med argumenttyper og andre mere komplicerede retoriske begreber. Eleverne arbejder undervejs med portfolio.
Forløbet afsluttes med en mundtlig fremlæggelse og overdragelsesopgave, som gives videre til deres kommende studieretningslærer.
Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt.
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber.
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed.
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
Kernestof:
Det sproglige perspektiv:
Eleverne introduceres for retorisk analyse, jf. bekendtgørelsens bestemmelse om sproglige perspektiver: “med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper” og “argumenterende tekster og taler.”
Eleverne arbejder metodisk med “retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation”.
Eleverne laver refleksivt arbejde med deres udtryksfærdighed i dansk både mundtligt og skriftligt.
Pensum:
Helle Borup: Ud med sproget, s.2-16 (om de forskellige retoriske begreber)
Mille Enghave: ”Jeg vil ikke løbe mig til min karakter” (debatindlæg)
Ole S. Larsen: ”4.9 De tre talegenrer og Ciceros pentagram” (fra Håndbog til dansk)
Tessa: ”Nytårstale 1. januar 2020”, DR
Lisbeth Nyborg (m.fl.): ”Mundtlig fremstilling” (fra Faglige forbindelser)
Ole S. Larsen: ”Lidt om argumenttyper” (fra Håndbog til dansk)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Pixi om gode studievaner 2025
-
Ingen lektier, men husk computer og oplader.
-
Husk papirkompendiet og overstregningstuscher i forskellige farver.
-
Læs side 6 og 7 i kompendiet om logos og patos. Prøv at se, om du kan huske de to begreber, når du er færdig med læsningen.
-
Europas fremtid er på spil
-
Læs om etos - s. 8-11 i kompendiet.
-
Når jeg bliver gammel
-
For et borgerligt Europa | Alex Vanopslagh | EP24
-
Det Konservative Folkeparti - For dig og for Danmark
-
Alt det vores børn slæber rundt på - Pia
-
Velfærdsturister kommer på besøg i EuroSkepsi-Strup
-
Arbejdsspørgsmål for 3. modul (videoer - etos).docx
-
Debatindlæg (ChatGPT).docx
-
Debatindlæg (ChatGPT).pdf
-
Ingen lektier.
-
Gruppearbejde om appelformerne og AI.docx
-
læs s. 12-13 i kompendiet om påstand, belæg og hjemmel.
-
HUSK PAPIRKOMPENDIET!!!!!
-
Læs side 13-14 i kompendiet om styrkemarkør, rygdækning og gendrivelse.
-
Kompendium til grundforløb 2025.pdf
-
Arbejdsspørgsmål til argumentation.docx
-
Arbejdsspørgsmål til argumentation.pdf
-
Læs s. 16-19 i kompendiet om "Talegenrer" og "Ciceros pentagram". Tænk over de forskellige dele af pentagrammet, når du læser om dem.
-
Tessas nytårstale i Deadline1.pdf
-
Læs lidt om argumenttyper på s.23-24 i kompendiet
-
Læs side 27-31 i kompendiet om det mundtlige oplæg.
-
Mundtligt oplæg - sælg noget til klassen.docx
-
Alle grupper skal være klar til at fremlægge med talepapir og hele baduljen!
-
Var man der ikke sidst, må man kontakte sin gruppe og høre, hvad man kan hjælpe med. Mundtligt oplæg - sælg noget til klassen.docx
-
Medbring dit kompendie.
-
Proceshjælp til skrivning.docx
-
Læs opgaveformuleringen inden du møder. Find en sag, som du vil skrive om i opgaven. Du skal finde den inden du møder, så godkender jeg den.
-
Aflever din logbog under opgaven på lectio. Spørg mig i timen, hvis du ikke kan finde ud af det.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6537/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76128311242",
"T": "/lectio/6537/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76128311242",
"H": "/lectio/6537/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76128311242"
}