Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Z - MKH test
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Teis Cassøe
|
|
Hold
|
2025 sa/1g/7 (1g/7 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Samf grundforløb - Identitet og sociale medier
Forløbsbeskrivelse: Identitet og sociale medier
I dette forløb fokuseres der på identitetsdannelse og de sociale medier.
Med udgangspunkt i forskellene mellem det traditionelle og senmoderne samfund arbejdes med forskellige socialiseringsbegreber (primær/sekunddær og dobbeltsocialisering) samt hvordan individet vha. social kontrol, normer, sanktioner påtager sig forskellige sociale roller. Der arbejdes også med forskellige identitetsformer samt Honneths anerkendelsesbegreber.
I forlængelse heraf arbejder vi med, hvorvidt sociale medier påvirker unges trivsel og risiko for udvikling af stress. I den forbindelse arbejdes der med Hartmut Rosas teori om accelerationssamfundet.
I forløbet arbejdes der med forskellige former for empiri til at belyse problemstillingerne ligesom eleverne reflekterer over henholdsvis kvantitativ og kvalitativt materiales muligheder og begrænsninger.
Faglige mål
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
Kernestof
Identitetsdannelse og socialisering
Kvantitativ og kvalitativ metode
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Luk samfundet op, 4. udg. kap. 2 Identitet i forandring (9).pdf
-
Luk samfundet op, 4. udg. kap. 2 Identitet i forandring (9).docx
-
Brøndum, P. (ansv.): LUK SAMFUNDET OP! (4 udg.), Columbus; sider: 29-40, 52-56, 61-63, 65-67
-
Arbejdsseddel 1 Introduktion til samfundsfag.docx
-
Kvantitativ og kvalitativ metode
-
Luk samfundet op, 4. udg. Kap. 3 Det traditionelle og senmoderne samfund.pdf
-
Arbejdsseddel 2 - Senmoderne og traditionelle.docx
-
Luk samfundet op, 4. udg. kap. 2 Identitet i forandring 29-60 (9).pdf
-
Arbejdsseddel 3 Sociale roller og social kontrol.docx
-
Video om Identitet
-
Arbejdsseddel 4 Identitetsformer og anerkendelse.docx
-
Axel Honneths tre anerkendelsesbehov.pdf
-
Arbejdsseddel 6 Goffmann.docx
-
Modul 7. Tekst - Hartmut Rosa og højhastighedssamfundet.docx
-
Arbejdsseddel 7 - Hartmut Rosa.docx
-
Luk samfundet op, 4. udg. kap. 5 Politiske ideologier 100-121.pdf
-
Arbejdsseddel 9 - modulplan - hybridkrig.docx
-
Arbejdsseddel 10 - Emperi.docx
-
Arbejdsseddel 11 .docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6537/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76128311296",
"T": "/lectio/6537/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76128311296",
"H": "/lectio/6537/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76128311296"
}