Holdet 2022 1C DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Opl 2025 (EUD)
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Katja Hopwood
Hold 2022 1C DA (1C DA, 2C DA, 3C DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Litteraturhistorie - Middelalder til Oplysningstid
Titel 2 Ordenes betydning, sproglige billeder og figurer
Titel 3 Aviser, nyheder og journalistik
Titel 4 Litteratur intro
Titel 5 Romantikken og Det moderne gennembrud
Titel 6 Skriftlighed
Titel 7 Argumentation og diskurs
Titel 8 Dokumentar
Titel 9 Litteratur i 1900tallet. Kanonforfattere
Titel 10 Kommerciel kommunikation
Titel 11 Skriftlighed
Titel 12 Nyere litteratur
Titel 13 Skriftlighed
Titel 14 Biografi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Litteraturhistorie - Middelalder til Oplysningstid

Forløbet bevæger sig fra middelalderen til oplysningstiden og læser tekster fra middelalder, renæssance, barok og oplysningstid.

Faglige mål:
Analysere og fortolke fiktive tekster. Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområde og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige og samfundsmæssige sammenhænge.
Kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og forbindelse til nutiden

Materialer:
Vi har brugt bogen "Litteraturhistorien på langs og på tværs" kapitel 1, af Barbara Kjær Hansen og Tinne Serup Bertelsen.
Vi har set de introfilm der er lavet til bogen.

Læreroplæg om Middelalder.
Læst folkevisen "Ebbe Skammelsøn"
Set Ebbe Skammelsøn fortolket med Lego: https://www.youtube.com/watch?v=k2ohJANQUUg
Læst folkevisen "Torbens datter”
Kristeligt dagblad og artiklen "Den hvide mands æresdrab" (2014)
Arbejdet med selv at skrive folkevise.

Læst "Mellem runer og romantik" af Catharina Corvu - Alinea afsnit om Renæssance og humanisme
Matrix med fremlæggelser omkring renæssance og humanisme (de læste afsnit)

Søren Vrist Christensen om Renæssancen og verdenshistorie
https://www.youtube.com/watch?v=QWKpuz2kSGo (8 min)

Renæssancens portræt: https://www.youtube.com/watch?v=Ft4MdCwsi9o

Renæssancetekst ”Om studier” af Francis Bacon 1625

Introduktion til maleriets udvikling fra middelalder til renæssance (7 min)
https://www.youtube.com/watch?v=Ft4MdCwsi9o

Trailer til Marie Antoinette (Barokken) https://www.youtube.com/watch?v=yBWyKRoh98U
Arbejdet med at skrive hyldestdigt.
Thomas Kingo: Hver har sin Skæbne (uddrag) (1681) og hørt ”Vågn op og slå på dine strenge”
Thomas Kingo: ”Feber” 1677
Analyseret forskellige vanitasbilleder.

Rather Homemade Productions: "Oplysningstiden - Hvad fanden skete der lige der"
https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw
Ludvig Holberg: Epistel 390

Set: "En kongelig affære" og arbejdet med den som værk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ordenes betydning, sproglige billeder og figurer

Ordenes betydning, sproglige billeder og sproglige figurer
Vi arbejder med sproget som vi bruger det i dagligdagen, og med sprog som et kunstnerisk virkemiddel.

Faglige mål:
• Demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlig som skriftlige sammenhænge
• Demonstrere indsigt i sprogets brug og funktion
• Analysere og fortolke fiktive tekster samt perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområde og viden fra forskellige sammenhænge
• Udtrykke sig hensigtsmæssigt skriftligt

Materiale:
Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen, kapitel 4, Ordenes betydning, Sproglige billeder, Sproglige figurer side 102-126

Debatindlæg i Politiken 7/2 2017 ”Betyder ordet neger virkelig kun sort”

Novelle "Thomas" af Kjell Askildsen

Digt "Det åbne vindue" af Tomas Transtrømer

Sociolekt/etnolekt og sangen Benny Jamz, Gilli, Kesi – ”Ibiza ft. B.O.C” og opgave om at skrive en anmeldelse efter forståelse af teksten (som er meget kvindefjendsk).

Henrik Pontoppidan: ”Prolog” (første 3 sider) stilistisk analyse med aflevering.

Diverse ordsprog fra forskellige lande

Podcasten:  Hvorfor er det danske sprog så latterligt?
https://www.dr.dk/radio/p1/klog-pa-sprog/klog-pa-sprog-2020-06-26/

Video om Oplysningstiden 5 min.  https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw
Video 5,4 min. Oddset - Der er så meget kvinder ikke forstår- med opgave https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw
Video om billedsprog 2,3 min. https://www.youtube.com/watch?v=LuwR7w6kWec&t=4s

I forløbets moduler indgår fag-dagen på 4 moduler. Her arbejdede klassen med den norske serie SKAM som værk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Aviser, nyheder og journalistik

Fokus er på at få kendskab til avisen som massemedie og medspiller i et demokratisk samfund. Eleverne skal kunne definere de forskellige genrer og journalistiske virkemidler og forstå avisens format og udvikling.

Faglige mål:
Demonstrere indsigt i stilistiske virkemidler i skriftlige sammenhænge.
Analysere og vurdere ikke-fiktive tekster.
Kendskab til danske medier.
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt, nuanceret og argumenterende.
Anvende forskellige mundtlige og skriftlige genrer.
Analysere trykte og elektroniske medietekster og vurdere disse som led i en kommunikationssituation, såvel mundtligt som skriftligt.
Navigere i store tekstmængder.

Kernestof:
Dansk sprog anvendt i faglige og professionelle sammenhænge. Journalistik – sag-tekster. Medieanalytiske begreber og metoder.
Mediehistorie.

Materiale:
Kapitel 5 "Medier" side 198-222 Håndbog til dansk Systime af Ole Schultz Lar-sen (28 sider I-bog)

Læst diverse aviser, både lokale og omnibusaviser.
Læst leder i Politiken "Hævnens præsident"
Læst kronik i Jyllandsposten: Nynne Sass Larsen" Det var ikke kun min far" (2021) Årsprøven i dansk.
Set tv-avisen
Hørt radioavisen

Skriveøvelse: Nyhedsartikel

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Litteratur intro

Kort forløb som introducerer analyse af litteratur.

Litteratur, Kapitel 3 i Håndbog til dansk, Systime.
Motiver, konflikter, tid og miljø samt personkarakteristik.

Tekster: H. C. Andersen "Hyrdinden og skorstensfejeren"
Karen Blixen: "Ringen"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Romantikken og Det moderne gennembrud

Romantikken og Det moderne gennembrud

Forløbet handler om Romantikken og Det moderne gennembruds samfund, litteratur og skrivestil.
Der dannes forståelse for naturalisme, realisme og impressionisme samt temaerne klasse, kirke og køn.
Vi arbejder med analyse, fortolkning og perspektivering af fiktive tekster ud fra viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige og samfundsmæssige forhold.

Faglige mål: Analysere og fortolke fiktive tekster, Demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden, Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge

Kernestof: Mangfoldige litterære genrer. Danske tekster fra centrale litteraturhistoriske perioder.

Tekster:

Adam Oehlenschläger: ”Morgenvandring”
N.F.S. Grundtvig: ”Nu falmer skoven”
St. St. Blicher: ”En landsbydegns dagbog” (læst som værk)
H.C. Andersen: ”Nattergalen”
Svensk og norsk (nationalsang) ”Der er et yndigt land”, ”Du gamla, du fria”, ”Ja, vi elsker dette landet”
Herman Bang: ”Blomsterne”
Henrik Pontoppidan: ”Naadsensbrød”
Johannes V. Jensen: ”Arbejderen”

Sekundær litteratur:
”Litteraturhistorien på langs og på tværs”
Kapitel 5, 1800-1870: Romantikken
Kapitel 6: 1870-1890: Det moderne gennembrud

Om H.C. Andersen https://litthist.systime.dk/?id=251#c1115

Den litteraturhistoriske kontekst https://litthist.systime.dk/?id=251#c1116

Om St. St. Blicher: https://litthist.systime.dk/?id=253

Digteren: Grundtvig som digter og salmedigter
https://teol.ku.dk/formidling/Gymnasieskolen/grundtvig_undervisningsrum/undersider/digteren/

Om Johannes V Jensen ”Brug litteraturhistorien” af Mimi Sørensen, Systime https://bl.systime.dk/?id=202

”Ind i dansk”, om lyrik
https://indidansk.dk/lyrik-genretraek/

Set DRTV - 1800-tallet på vrangen: Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral, 1880-1890


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Skriftlighed

Skriftlighed
I skriftlighedsforløbene har vi skiftevis brugt "Skriftlig eksamen i dansk – hhx" og Skriv dig frem kapitel 2, ”De syv snubletråde” og kapitel  6 ”Skriv til eksamen” samt "Guide til skriftlig dansk hhx/eux"

https://skriftligeksamenidanskhhx.systime.dk/?id=131
https://skrivdigfrem.ibog.dansklf.dk/?id=130&loopRedirect=1
https://guidetilskriftligdanskhhx.systime.dk/?id=132

Vi har læst, analyseret og perspektiveret teksterne

”Prinsessen på ærten” H.C. Andersen
”White girl” 2012 Christina Hagen
”En stol for lidt” af Helle Helle
”Læreplads” af Kim Fupz Aakeson

Der er tillige læst baggrundslitteraturen: ”Tendenser i den nyeste litteratur”, Fra Litteraturhistorien på langs og på tværs. Systime.
https://litthist.systime.dk/?id=294

Kommaregler.

Vi har også arbejdet med essay og læst:
"Smagen af Hindbærsnitter” essay af Søren Ryge

Vi læser udvalgte tekster som hører til de stillede opgaver i ”Skriftlig eksamen i dansk – hhx”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Argumentation og diskurs

Forløbet bygger videre på grundforløbet om Sprog, tale og retorik (12 moduler), hvor retorik, talegenrer og argumentation blev introduceret.

Grundlæggende at forstå argumentation og arbejde med kvaliteten af denne i forskellige sammenhænge.
At kunne analysere og gennemskue teksters argumentation samt selv at kunne formulere sig argumenterende.
Indsigt i diskurs og betydningen af sproget.

Faglige mål:
Demonstrere indsigt i stilistiske virkemidler i skriftlige og mundtlige sammen-hænge.
Analysere og vurdere ikke-fiktive tekster.
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt, person-ligt, nuanceret og argumenterende.
Anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbevidst og genrebevidst.
Analysere trykte og elektroniske medietekster og vurdere disse som led i en kommunikationssituation, såvel mundtligt som skriftligt.

Kernestof:
Dansk sprog anvendt i faglige og professionelle sammenhænge. Journalistik.
Kommerciel kommunikation og politiske tekster
Digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier


Vi har læst kapitel 4 om ”Sprog” i Håndbog til dansk. Systime.
Afsnit 4:9 om appelformer (1 side)
Afsnit 4:10 om argumentation (10 sider)
Afsnit 4:11 om diskurs (6 sider)

Vi har brugt ordnet.com og Ind i dansk om appelformer
https://indidansk.dk/3-appelformer

Set Søren Vrist Christensens video om Retorik og argumentation (12 min)
https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc

Set Søren Vrist Christensens video om Diskursanalyse
https://www.youtube.com/watch?v=2HLR5Hmw1ns (14 min)

Vi har arbejdet med:
Opgave om Appelformer ”Jysk” https://www.youtube.com/watch?v=sgtM2O1reIU

Arbejdet med diverse billeder og hvordan de indeholder argumentation.
Arbejdet med adskillige argumentationsopgaver fra bogens kapitel 4.

Analyseret forskellige debatindlæg i medier
Fx ”Skal Danmark være vegansk?” | Debatten | DR2 https://www.youtube.com/watch?v=cZQA_Fkumvs.
Analyseret artikler fra aviser fx ”Inklusionens grænser” Weekendavisen samfund, november 2018, af Kirsten Damgaard
Analyse af: Statsminister Poul Nyrup Rasmussen om terrorangrebet på USA, 13. september 2001
Arbejdet med selv at skrive argumenterende.
Diskursanalyse af: Liberal Alliances klimapolitik https://www.liberalalliance.dk/politik/klima/
Analyse og vurdering af: Mette Frederiksens Nytårstale 2024 https://www.stm.dk/statsministeren/taler/statsminister-mette-frederiksens-nytaarstale-den-1-januar-2024/

Læst om kommunikationsanalyse og arbejdet med: samtalen mellem instruktøren Anne-Grethe Bjarup Riis og den prostituerede Susan Møller https://www.youtube.com/watch?v=IMWocEIAeZI

Set: Magtens sprog https://mitcfu.dk/pv/magtens_sprog___kampen_om_sproget_4.pdf

Arbejdet med selv at opbygge argumenter og tale argumenterende.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Dokumentar

Dokumentarfilm
Forløbet lægger op til SO5 – dansk/historieopgaven, hvor eleverne får 4 forskellige dokumentarfilm at vælge imellem i forhold til den danskfaglige del af opgaven.

Fagdagen i dansk indgår i forløbet. Foredrag af tidligere soldat og set filmen ”Krigen” 2015, af Tobias Lindholm.

Faglige mål:
Analysere og vurdere ikke-fiktive tekster.
Demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger.
Demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger.


Vi læser Bill Nichols definition af dokumentarfilm, på https://www.gymdansk.dk/dokumentarfilm-bill-nichols.html

Vi har læst Håndbog til dansk, Systime, kapitel: 5.2 Dokumentarfilm https://hbdansk.systime.dk/?id=224

Kapitel 2.1 Kontrakter, koder og genrer, 2.2 Fakta- og fiktionsgenren
https://hbdansk.systime.dk/?id=123
https://hbdansk.systime.dk/?id=254

Arbejdet med dokumentaren ”Herlufsholms hemmeligheder” 2022 som værk.
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000127769&cfuid=5



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Litteratur i 1900tallet. Kanonforfattere

Forløbet er undervist af Anna Damgaard, der var vikar for Katja Hopwood.

Formålet er at få indblik i 1900-tallets litteratur og samtidig læse diverse kanonforfattere.
Vi trækker også tråde til i dag.

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- selvstændigt udføre en metodisk og relevant analyse og fortolkning af forskellige litterære og ikke-litterære tekster, såvel mundtligt som skriftligt
- karakterisere litterære hovedværker fra epoker med betydning for udviklingen af nutidens tankegang
- perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle, samfundsmæssige, æstetiske og psykologiske sammenhænge
- demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
- navigere i store tekstmængder og analytisk fokuseret selektere og dokumentere.

Kernestof:
Danske tekster fra central periode.
Mangfoldige litterære genrer.
Begreber og metoder i litteratur.

Læst: ”Litteraturhistorien på langs og på tværs” af Barbara Kjær-Hansen Systime. Kapitel 7.

Tekster:
"Lønningsdag" af Martin Andersen Nexø (det folkelige gennembrud)
"Ulven og fårene") af Martin Andersen Nexø  (1915

Tom Kristensen ”Nat i Berlin”, "Angst", "Fribytter"  (mellemkrigstid, ekspressionisme)

Karen Blixen ”Ringen” (efterkrigstid/symbolisme m.m.)
Karen Blixen ”Babettes gæstebud” værklæsning

Martin A. Hansen ”Paradisæblerne” (efterkrigstid/Hereticadigtning, religiøs, traditioner).

Set: Pelle Erobreren -Film

(senere 26. og 27. november har vi læst to kanonforfattere, som der ikke blev tid til her. Katja Hopwood har undervist i forløbet Nyere litteratur, hvor vi startede med de to forfattere fra dette forløb som var Klaus Rifbjerg: ”Livet i badeværelset” og  Peter Seeberg: ”Patienten”.)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk: analyse af Ulven og fårene 01-09-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Kommerciel kommunikation

Kommerciel kommunikation – SO6 forløb
Undervisningsbeskrivelse.

Forløbet er en del af SO6, hvor der arbejdes sammen med afsætning. Vi tager udgangspunkt i bogen Dansk med merkantil vinkel af Louise Lundgreen (2024). Vi går bredt igennem de merkantile genrer og virksomhedskommunikation som sådan – både kommerciel og non-kommerciel. Der arbejdes med metoder til og analyse af tekster og samtidig får vi indblik i diverse virksomheders kommunikation og historiebrug.

Faglige mål:
Udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt.
Demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge.
Analysere og vurdere kommercielle tekster.

Kernestof:
Billeder, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster.
Digitale kommunikationsformer.
Medieanalytiske begreber og metoder.

Fagbogstekster:
Håndbog til dansk, kapitel 5.6 Reklamer samt analysevejledning. Ole Schultz Larsen, Systime.
https://hbdansk.systime.dk/?id=227
Dansk med merkantil vinkel af Louise Lundgreen, Systime.
https://danskmerkantil.systime.dk/?id=140

Tekster:
Program Kontant ”Wegovy uden grænser” 2024 (31 minutter)
https://www.dr.dk/drtv/se/kontant_-wegovy-uden-graenser_469949

Diverse trykte reklamer Bl.a. ”Irma-Meny”, ”HK-elevplads”, ”Movis Danskernes parti”, ”Nygart Fyn bliver kønnere”, ”Puregym”, ”Movia Israel 2015”.

Årsrapport Coop Danmark (2023)
Årsrapport Arla (2023)

Vi ser tillige på virksomhedernes egen fortælling om deres ophav og udvikling:

Bang & Olufsen
https://www.bang-olufsen.com/da/dk

Abakion
https://abakion.dk/om-abakion/

Ecco
https://dk.ecco.com/da-DK?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=brand&gad_source=
1&gclid=Cj0KCQjwgL-3BhDnARIsAL6KZ69ZPhKfFYUchaVvDLLrprUx
KKjESXZKV_xlZzOMf1dHpTdXykrrzIIaArH-EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

SAS
https://www.sasgroup.net/about-sas/sas-history/history-milestones/

Nordisk
https://www.novonordisk.dk/

Den gamle fabrik – marmelade
https://www.dengamlefabrik.dk/produkter/

Toms chokolade.
https://tomsgroup.com/




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Skriftlighed

Skriftlighed
I skriftlighedsforløbene har vi skiftevis brugt "Skriftlig eksamen i dansk – hhx" og Skriv dig frem kapitel 2, ”De syv snubletråde” og kapitel  6 ”Skriv til eksamen” samt "Guide til skriftlig dansk hhx/eux"

https://skriftligeksamenidanskhhx.systime.dk/?id=131
https://skrivdigfrem.ibog.dansklf.dk/?id=130&loopRedirect=1
https://guidetilskriftligdanskhhx.systime.dk/?id=132

Vi har læst, analyseret og perspektiveret teksterne

”Prinsessen på ærten” H.C. Andersen
”White girl” 2012 Christina Hagen
”En stol for lidt” af Helle Helle
”Læreplads” af Kim Fupz Aakeson

Der er tillige læst baggrundslitteraturen: ”Tendenser i den nyeste litteratur”, Fra Litteraturhistorien på langs og på tværs. Systime.
https://litthist.systime.dk/?id=294

Kommaregler.

Vi har også arbejdet med essay og læst:
"Smagen af Hindbærsnitter” essay af Søren Ryge

Vi læser udvalgte tekster som hører til de stillede opgaver i ”Skriftlig eksamen i dansk – hhx”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Nyere litteratur

Nyere litteratur undervisningsbeskrivelse 2024-25

Forløbet handler om nyere litteratur, men starter med et hængeparti fra 1960erne, dvs. Klaus Rifbjerg og Peter Seeberg. Dette er beskrevet under forløbet om Litteratur i 1900-tallet. (Og kapitel 7 i Litteraturhistorien på langs og på tværs)

Der har i forløbet været fokus på samtale om teksterne og eleverne har i perioder diskuteret teksterne i grupper.

Faglige mål:
Demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger.
Demonstrere indsigt i stilistiske virkemidler i skriftlige og mundtlige sammenhænge.
Analysere og vurdere fiktive tekster.
Udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt, nuanceret og argumenterende.
Anvende forskellige mundtlige og skriftlige genrer.
Litteratur – begreber og metoder.

Kernestof:
Danske tekster fra de sidste 20 år.
Begreber og metoder til lyrik og prosa.
Mangfoldige litterære tekster.
Oversatte tekster.

Sekundær litteratur: ”De seneste fem års litteratur” af Katrine Haaning m.fl Systime
Intro: https://5aarslitt.systime.dk/?id=333
Autofiktion: https://5aarslitt.systime.dk/?id=334
Analysehjulet fra ”Ind i dansk”
https://indidansk.dk/analysehjulet/
"Minimalisme og modernistisk lyrik": https://litthist.systime.dk/?id=178
"Eksperimenterende realisme" dele af kap 8 i Litteraturhistorien på langs og på tværs, https://litthist.systime.dk/?id=127 (om Jan Sonnergaard, https://litthist.systime.dk/?id=295#c1540)
Tekster:
”En flinker fyr” Pia Juul (2005) – i ”Litterære undersøgelser” af bl.a. Jens Breindahl, Systime.
”Hvis der skulle komme et menneske forbi” (2017) af Thomas Korsgaard (Uddraget udgør kapitel 24 og 25)
” Grænsen mellem fiktion og virkelighed” Artikel i Politiken (2017)
”Sex” Jan Sonnergaard (1997)
”White girl 2” (2017) Christina Hagen

“Kattemenneske og andre fortællinger” (2019) amerikansk novellesamling (på dansk) af Kristen Roupenian. Læst som værk.






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Skriftlighed

Skriftlighed
I skriftlighedsforløbene har vi skiftevis brugt "Skriftlig eksamen i dansk – hhx" og Skriv dig frem kapitel 2, ”De syv snubletråde” og kapitel  6 ”Skriv til eksamen” samt "Guide til skriftlig dansk hhx/eux"

https://skriftligeksamenidanskhhx.systime.dk/?id=131
https://skrivdigfrem.ibog.dansklf.dk/?id=130&loopRedirect=1
https://guidetilskriftligdanskhhx.systime.dk/?id=132

Vi har læst, analyseret og perspektiveret teksterne

”Prinsessen på ærten” H.C. Andersen
”White girl” 2012 Christina Hagen
”En stol for lidt” af Helle Helle
”Læreplads” af Kim Fupz Aakeson

Der er tillige læst baggrundslitteraturen: ”Tendenser i den nyeste litteratur”, Fra Litteraturhistorien på langs og på tværs. Systime.
https://litthist.systime.dk/?id=294

Kommaregler.

Vi har også arbejdet med essay og læst:
"Smagen af Hindbærsnitter” essay af Søren Ryge

Vi læser udvalgte tekster som hører til de stillede opgaver i ”Skriftlig eksamen i dansk – hhx”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer