Holdet 2022 1D DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Opl 2025 (EUD)
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Lise Bladt Andersen
Hold 2022 1D DA (1D DA, 2D DA, 3D DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Værk: Epik og Babettes Gæstebud
Titel 2 Radiofortællinger og podcasts
Titel 3 Dokumentarfilm
Titel 4 Nyheder og aviser
Titel 5 Mytemotiver
Titel 6 Romantikken
Titel 7 Koloni - Grønland
Titel 8 Hjemvendt fra krig (SO5)
Titel 9 Det moderne gennembrud
Titel 10 Selviscenesættelse - SO6
Titel 11 Dansk med merkantil vinkel
Titel 12 Biografi/selvbiografi
Titel 13 Skriftlighed
Titel 14 Litterær periode: Middelalder og oplysningstid
Titel 15 Litterært forløb: 1900-1965 - modernisme.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Værk: Epik og Babettes Gæstebud

Værklæsning: Babettes Gæstebud af Karen Blixen.
Vi har læst ovennævnte roman i klassen og efterfølgende arbejdet med at analysere den ud fra klassiske analysemodeller samtidig med at vi har haft fokus på samtiden.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Babettes Gæstebud 28-11-2022
Skr. opgave – Babettes Gæstebud 28-12-2022
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Radiofortællinger og podcasts

Formålet med forløbet var at introducere eleverne til den teoretiske side af podcastformatet. Fokus var på podcastfortællinger og elevernes egenproduktion.


Kernetekster:
Third Ear Studio: "Dobbeltgænger"
Third Ear Studio: "I et forhold med"
TV2 dokumentaren "En fremmed flytter ind" Remediering af podcasten "I et forhold med"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Dokumentarfilm

Dette forløb ligger lige efter et forløb om podcasts, der slutter med en remediering af en podcast til en dokumentarfilm.

Vi har i dette forløb læst forskellige tekster i Håndbog til dansk omkring dokumentarfilmsgenrer, vi har set en del korte eksempler på dokumentarfilm, hvorgenrer tydeliggøres og analyserer til sidst dokumentarfilmen "Min barndom i helvede" af og med Lisbeth Zornig Andersen.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Nyheder og aviser

Jan Gintberg: "Vi kommer alle til at dø en pinefuld død", debatindlæg i Politiken
DRTV - Ryd forsiden: Dødstrusler og deadlines
Diverse teoretiske tekster om avisgenren.


Fiktionalitet:
"Manden med den gule hat 'gone bad'", Det danske Filminstitut, Interview med Mads Brügger
Mads Brügger: "Nogle har helt misforstået 'Ambassadøren', Politiken
Diverse avisartikler fra aktuelle aviser, som er analyseret ud fra de analyseelementer, vi har gennemgået de pågældende dage.

Værkanalyse:
"Ambassadøren" af Mads Brügger

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk fagdag modul 1 07-03-2023
Dansk fagdag modul 2 07-03-2023
Dansk fagdag modul 3 07-03-2023
Dansk fagdag modul 4 07-03-2023
Gintberg: analyse og vurdering 16-03-2023
Fremlæggelser om avisen 12-04-2023
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Mytemotiver

Formålet med forløbet er at introducere eleverne til den danskfaglige analyseværktøjskasse  i et forløb, hvor de ud fra universelle myter i den vestlige kultur kan træne analyse, fortolkning og perspektivering af fiktion, både digte, noveller, billeder og film.

Kernestof:
- mangfoldige litterære genrer
- billeder film og øvrige multimodale tekster
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
- mindst én tekst af hver af de følgende forfattere: Karen Bloixen og Klaus Rifbjerg
- literatur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Værk: Adams æbler (Anders Thomas Jensen, 2005)

Syndefaldsmyten,  1. Mosebog
Smirnoff Apple Bite reklamefilm
Naja Marie Aidt: "Den blomstrende have"
Anders Bodelsen: "Drivhuset"
Kortfilmen "Vilddyr"
Karen Blixen: "Vinger"
Naja Marie Aidt: Som englene flyver"
Klaus Rifbjerg: "Pretty Pictures"
Af "Ovids Forvandlinger" 8. sang vers 183-235 (om Ikaros-myten)
Af "Ovids Forvandlinger" 10. sang vers 243-297 (om Pygmalion-myten)

Teksterne findes i kompendiet "Mytemotiver"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Romantikken

Vi arbejder i dette forløb med den litterære periode romantikken.

Kernetekster:

Schack von Staffeldt: "Indvielsen"
H. C. Andersen: "Nattergalen"
Adam Oehlenschläger: "Morgenvandring"
N. F. S. Grundtvig: "Danmarks Trøst"

Gruppepræsentationer om "Nattergalen" og "Morgenvandring"

Steen Steensen Blicher: "Hosekræmmeren" (både som tekst og podcast)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgaver og oplæg romantikken 09-11-2023
Essay 10-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Koloni - Grønland

Forløbets sigte var at introducere eleverne til den dansk-grønlandske relation i en danskfaglig kontekst. Forløbet behandlede forskellige tekster fra både præ- og postkolonial tid.

Begreber og teorier:
- Postkolonialisme

Kernestof:

- Oplæg og PowerPoint om postkololialisme
- "Mor er blot et ord" af Sørine Steenholdt
- Tarrak, Joseph. 2016. Tupilak.
- The minds of 99: "Det er Knud som er Død"
- Tom Kristensen: "Det er Knud som er Død"
- Handout om Knud Rasmussen
- Dokumentarfilmen "Knud Rasmussen - den store fortryller"



- Intro til Niviaq Korneliussen og romanen: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1596
- Uddrag af roman af Niviaq Korneliussen: HOMO sapienne (2014): https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1597
- Uddrag af dokumentaren Eskimo Diva (2015) fra start til tidskode 9:07. Findes på filmcentralen.dk.

- Intro til Kim Leine og hans litteratur: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1610
- Uddrag af Kim Leines roman: Kalak (2007): https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1612
- Interview med Kim Leine: https://litteratursiden.dk/artikler/en-skide-gronlaender-taler-ud-interview-med-kim-leine
- Uddrag af dokumentaren: Byen ved verdens ende (2011) fra start til tidskode 14:15. Findes på filmcentralen.dk.

- Intro til Kim Leine og hans litteratur: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1610
- Uddrag af Kim Leines roman: Profeterne i Evighedsfjorden (2012): https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1613
- Artikel om Profeterne i Evighedsfjorden: https://litteratursiden.dk/analyser/leine-kim-profeterne-i-evighedsfjorden
Artikel om Profeterne i Evighedsfjorden: https://forfatterweb.dk/oversigt/leine-kim/profeterne-i-evighedsfjorden

Intro til Niviaq Korneliussen og hendes roman Blomsterdalen: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1596
- Uddrag af Niviaq Korneliussens roman Blomsterdalen: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1598
- Interview med forfatteren om romanen: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1600
- Genstart: ”Grønlands tabte liv”. En podcast på ca. 25 min, der handler om baggrunden for ”Blomsterdalen”: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023/genstart-groenlands-tabte-liv-11802350171
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 Hjemvendt fra krig (SO5)

Forløbet indgår som en del af SO5 sammen med historiefaget.
Eleverne får en historisk introduktion til dansk udenrigspolitik fra Første Verdenskrig, hvor Danmark er neutralt og helt op til 1990'erne, hvor Danmark sender fredsbevarende styrker til borgerkrigen i Jugoslavien. Herefter dykker vi ned i krigen i Afghanistan (2001-2021), hvor Danmark aktivt deltager i en international koalition.
I dansk tager vi udgangspunkt i grundbogen "Hjemvendt fra krig", hvor vi læser forskelligartede tekster (se materialer længere nede) med krigen som omdrejningspunkt. Vi kredser især om diskursanalyse og ser på, hvordan teksternes afsender snakker om teksterne.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 9 Det moderne gennembrud

Vi snakker om forbindelsen mellem romantikken og det moderne gennembrud - de to litterære perioder - og hvilket brud der sker i litteraturen med Georg Brandes' forelæsning i 1871. Vi dykker herefter ned i de tre hovedemner inden for det moderne gennebrud: køn, klasse og kirke.

Kernestoffet:
- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
- mangfoldige litterære genrer
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- litteraturanalytiske begreber og metoder
- litteraturhistorie

J.P. Jacobsen: "Fra Husets Tag" (1870)
Georg Brandes: Uddrag af "Forelæsninger og Hovedstrømninger i den europæiske litteratur"
Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette"
Herman Bang: "Den sidste Balkjole"
August Strindberg: "Faderen"
Henrik Ibsen: Uddrag af "Et Dukkehjem"
Amalie Skram: "Det Røde Gardin"

Spillefilmen "Marie Krøyer" (2012) er set og analyseret.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Selviscenesættelse - SO6

Forløbet er kørt tværfagligt med afsætning.
Der er i forløbet bl.a. fokus på at eleverne forstår og kan gennemskue forskellige elementer omkring selviscenesættelse, branding, selv-branding, sociale medier, brug af fakta- og fiktionskoder.
Forløbet ligger som optakt til klassens SO6-forløb, hvor afsætning og dansk arbejder tværfagligt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Dansk med merkantil vinkel

Vi har i dette forløb undersøgt, hvordan man kan lære at analysere og perspektivere erhvervsrelaterede tekster ud fra viden om fagets tre stofområder: litteratur, sprog og medier.
Vi har i arbejdet med de tre stofområder set på kulturelle, æstetiske, historiske og almenmenneskelige sammenhænge, men stofområderne er også bearbejdet i samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede kontekster.
Der har i læsning af tekster i forløbet været stort fokus på kommunikationsmodel, Toulmins argumentmodel, diskursanalyse, teksters sproglige og stilistiske virkemidler, sproglige figurer, ordenes betydning.
Vi har til forløbet brugt ibogen "Dansk med merkantil vinkel" fra Systime (https://danskmerkantil.systime.dk/?id=1)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 12 Biografi/selvbiografi

Kort forløb om biografi/selvbiografi/autofiktion.
Lærergennemgang af genrerne og forskelle.
Eleverne har været på biblioteket for at finde en interessant biografi/selvbiografi eller autofiktion.
De har læst bogen og efterfølgende har alle lavet et oplæg om deres læste bog.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriv en biografi 15-01-2025
Biografi/selvbiografi - ppt 05-02-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 14 Litterær periode: Middelalder og oplysningstid

Litterært forløb hvor vi har arbejdet med de to perioder: Middelalder og oplysningstid.
Vi har i forløbet læst baggrundsmateriale og folkeviser for middelalderen og baggrundsmateriale og uddrag af drama for oplysningstiden.

Kernestof:
Folkevisen "Her Ebbes Døtre"
Folkevisen "Germand Gladensvend"

Uddrag af dramastykket "Jeppe på Bjerget" af Ludvig Holberg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Litterært forløb: 1900-1965 - modernisme.

Kort forløb om litteratur ca. 1900-1965.

Johannes V. Jensen: "På Memphis Station"
Johannes V. Jensen: Ved Frokosten"

Martin A. Hansen: ”Soldaten og Pigen” (1947)
Peter Seeberg: ”Patienten” (1962)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning