Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Opl 2025 (EUD)
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Lise Bladt Andersen
|
Hold
|
2022 1D DA (1D DA, 2D DA, 3D DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Værk: Epik og Babettes Gæstebud
Værklæsning: Babettes Gæstebud af Karen Blixen.
Vi har læst ovennævnte roman i klassen og efterfølgende arbejdet med at analysere den ud fra klassiske analysemodeller samtidig med at vi har haft fokus på samtiden.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Babettes Gæstebud
|
28-11-2022
|
Skr. opgave – Babettes Gæstebud
|
28-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Radiofortællinger og podcasts
Formålet med forløbet var at introducere eleverne til den teoretiske side af podcastformatet. Fokus var på podcastfortællinger og elevernes egenproduktion.
Kernetekster:
Third Ear Studio: "Dobbeltgænger"
Third Ear Studio: "I et forhold med"
TV2 dokumentaren "En fremmed flytter ind" Remediering af podcasten "I et forhold med"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Dokumentarfilm
Dette forløb ligger lige efter et forløb om podcasts, der slutter med en remediering af en podcast til en dokumentarfilm.
Vi har i dette forløb læst forskellige tekster i Håndbog til dansk omkring dokumentarfilmsgenrer, vi har set en del korte eksempler på dokumentarfilm, hvorgenrer tydeliggøres og analyserer til sidst dokumentarfilmen "Min barndom i helvede" af og med Lisbeth Zornig Andersen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Nyheder og aviser
Jan Gintberg: "Vi kommer alle til at dø en pinefuld død", debatindlæg i Politiken
DRTV - Ryd forsiden: Dødstrusler og deadlines
Diverse teoretiske tekster om avisgenren.
Fiktionalitet:
"Manden med den gule hat 'gone bad'", Det danske Filminstitut, Interview med Mads Brügger
Mads Brügger: "Nogle har helt misforstået 'Ambassadøren', Politiken
Diverse avisartikler fra aktuelle aviser, som er analyseret ud fra de analyseelementer, vi har gennemgået de pågældende dage.
Værkanalyse:
"Ambassadøren" af Mads Brügger
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dansk fagdag modul 1
|
07-03-2023
|
Dansk fagdag modul 2
|
07-03-2023
|
Dansk fagdag modul 3
|
07-03-2023
|
Dansk fagdag modul 4
|
07-03-2023
|
Gintberg: analyse og vurdering
|
16-03-2023
|
Fremlæggelser om avisen
|
12-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mytemotiver
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til den danskfaglige analyseværktøjskasse i et forløb, hvor de ud fra universelle myter i den vestlige kultur kan træne analyse, fortolkning og perspektivering af fiktion, både digte, noveller, billeder og film.
Kernestof:
- mangfoldige litterære genrer
- billeder film og øvrige multimodale tekster
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
- mindst én tekst af hver af de følgende forfattere: Karen Bloixen og Klaus Rifbjerg
- literatur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
Værk: Adams æbler (Anders Thomas Jensen, 2005)
Syndefaldsmyten, 1. Mosebog
Smirnoff Apple Bite reklamefilm
Naja Marie Aidt: "Den blomstrende have"
Anders Bodelsen: "Drivhuset"
Kortfilmen "Vilddyr"
Karen Blixen: "Vinger"
Naja Marie Aidt: Som englene flyver"
Klaus Rifbjerg: "Pretty Pictures"
Af "Ovids Forvandlinger" 8. sang vers 183-235 (om Ikaros-myten)
Af "Ovids Forvandlinger" 10. sang vers 243-297 (om Pygmalion-myten)
Teksterne findes i kompendiet "Mytemotiver"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Romantikken
Vi arbejder i dette forløb med den litterære periode romantikken.
Kernetekster:
Schack von Staffeldt: "Indvielsen"
H. C. Andersen: "Nattergalen"
Adam Oehlenschläger: "Morgenvandring"
N. F. S. Grundtvig: "Danmarks Trøst"
Gruppepræsentationer om "Nattergalen" og "Morgenvandring"
Steen Steensen Blicher: "Hosekræmmeren" (både som tekst og podcast)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgaver og oplæg romantikken
|
09-11-2023
|
Essay
|
10-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Hjemvendt fra krig (SO5)
Forløbet indgår som en del af SO5 sammen med historiefaget.
Eleverne får en historisk introduktion til dansk udenrigspolitik fra Første Verdenskrig, hvor Danmark er neutralt og helt op til 1990'erne, hvor Danmark sender fredsbevarende styrker til borgerkrigen i Jugoslavien. Herefter dykker vi ned i krigen i Afghanistan (2001-2021), hvor Danmark aktivt deltager i en international koalition.
I dansk tager vi udgangspunkt i grundbogen "Hjemvendt fra krig", hvor vi læser forskelligartede tekster (se materialer længere nede) med krigen som omdrejningspunkt. Vi kredser især om diskursanalyse og ser på, hvordan teksternes afsender snakker om teksterne.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Det moderne gennembrud
Vi snakker om forbindelsen mellem romantikken og det moderne gennembrud - de to litterære perioder - og hvilket brud der sker i litteraturen med Georg Brandes' forelæsning i 1871. Vi dykker herefter ned i de tre hovedemner inden for det moderne gennebrud: køn, klasse og kirke.
Kernestoffet:
- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
- mangfoldige litterære genrer
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- litteraturanalytiske begreber og metoder
- litteraturhistorie
J.P. Jacobsen: "Fra Husets Tag" (1870)
Georg Brandes: Uddrag af "Forelæsninger og Hovedstrømninger i den europæiske litteratur"
Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette"
Herman Bang: "Den sidste Balkjole"
August Strindberg: "Faderen"
Henrik Ibsen: Uddrag af "Et Dukkehjem"
Amalie Skram: "Det Røde Gardin"
Spillefilmen "Marie Krøyer" (2012) er set og analyseret.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Selviscenesættelse - SO6
Forløbet er kørt tværfagligt med afsætning.
Der er i forløbet bl.a. fokus på at eleverne forstår og kan gennemskue forskellige elementer omkring selviscenesættelse, branding, selv-branding, sociale medier, brug af fakta- og fiktionskoder.
Forløbet ligger som optakt til klassens SO6-forløb, hvor afsætning og dansk arbejder tværfagligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Dansk med merkantil vinkel
Vi har i dette forløb undersøgt, hvordan man kan lære at analysere og perspektivere erhvervsrelaterede tekster ud fra viden om fagets tre stofområder: litteratur, sprog og medier.
Vi har i arbejdet med de tre stofområder set på kulturelle, æstetiske, historiske og almenmenneskelige sammenhænge, men stofområderne er også bearbejdet i samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede kontekster.
Der har i læsning af tekster i forløbet været stort fokus på kommunikationsmodel, Toulmins argumentmodel, diskursanalyse, teksters sproglige og stilistiske virkemidler, sproglige figurer, ordenes betydning.
Vi har til forløbet brugt ibogen "Dansk med merkantil vinkel" fra Systime (https://danskmerkantil.systime.dk/?id=1)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Biografi/selvbiografi
Kort forløb om biografi/selvbiografi/autofiktion.
Lærergennemgang af genrerne og forskelle.
Eleverne har været på biblioteket for at finde en interessant biografi/selvbiografi eller autofiktion.
De har læst bogen og efterfølgende har alle lavet et oplæg om deres læste bog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriv en biografi
|
15-01-2025
|
Biografi/selvbiografi - ppt
|
05-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Skriftlighed
Forløb med fokus på endelig klargøring til skriftlig eksamen.
Fokus på at øve de skriftlige genrekrav og hvordan forskellige teksttyper skal analyseres.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Litterær periode: Middelalder og oplysningstid
Litterært forløb hvor vi har arbejdet med de to perioder: Middelalder og oplysningstid.
Vi har i forløbet læst baggrundsmateriale og folkeviser for middelalderen og baggrundsmateriale og uddrag af drama for oplysningstiden.
Kernestof:
Folkevisen "Her Ebbes Døtre"
Folkevisen "Germand Gladensvend"
Uddrag af dramastykket "Jeppe på Bjerget" af Ludvig Holberg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Litterært forløb: 1900-1965 - modernisme.
Kort forløb om litteratur ca. 1900-1965.
Johannes V. Jensen: "På Memphis Station"
Johannes V. Jensen: Ved Frokosten"
Martin A. Hansen: ”Soldaten og Pigen” (1947)
Peter Seeberg: ”Patienten” (1962)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659931685",
"T": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659931685",
"H": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659931685"
}