Holdet 2022 1E DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Opl 2025 (EUD)
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Nadia Bach Nørgaard
Hold 2022 1E DA (1E DA, 2E DA, 3E DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Litteraturhistorie 1: Middelalder - Oplysningstid
Titel 2 Sprog I: Ordenes betydning
Titel 3 Mytemotiver
Titel 4 Sociale Medier
Titel 5 Litteraturhistorie 2: Romantikken
Titel 6 Danmark i krig (SO5)
Titel 7 Litteraturhistorie 3: Det moderne gennembrud
Titel 8 Sprog II: Retorik og diskursanalyse
Titel 9 Værk: Hvis der skulle komme et menneske forbi
Titel 10 1900-tallets litteratur
Titel 11 Nyere tid

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Litteraturhistorie 1: Middelalder - Oplysningstid

Forløbet bevæger sig fra middelalderen til oplysningstiden og læser tekster fra middelalder, renæssance, barok og oplysningstid.

Faglige mål:
Analysere og fortolke fiktive tekster. Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområde og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige og samfundsmæssige sammenhænge.
Kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og forbindelse til nutiden

Materialer:
Vi har brugt bogen "Litteraturhistorien på langs og på tværs" kapitel 1, af Barbara Kjær Hansen og Tinne Serup Bertelsen.
Vi har set de introfilm der er lavet til bogen.

Læst folkevisen "Ebbe Skammelsøn"
Set Ebbe Skammelsøn fortolket med Lego: https://www.youtube.com/watch?v=k2ohJANQUUg
Læst folkevisen "Torbens datter”
Kristeligt dagblad og artiklen "Den hvide mands æresdrab" (2014)
Arbejdet med selv at skrive folkevise.

Læst "Mellem runer og romantik" af Catharina Corvu - Alinea afsnit om Renæssance og humanisme

Søren Vrist Christensen om Renæssancen og verdenshistorie
https://www.youtube.com/watch?v=QWKpuz2kSGo

Renæssancens portræt: https://www.youtube.com/watch?v=Ft4MdCwsi9o
Introduktion til maleriets udvikling fra middelalder til renæssance

Trailer til Marie Antoinette (Barokken) https://www.youtube.com/watch?v=yBWyKRoh98U

Arbejdet med at skrive hyldestdigt.

Thomas Kingo: Hver har sin Skæbne (1681)

Ludvig Holberg: Epistel 390

Analyseret forskellige vanitasbilleder.

Rather Homemade Productions: "Oplysningstiden - Hvad fanden skete der lige der"
https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw

Set: "En kongelig affære" og arbejdet med den som værk.

Læreroplæg om Middelalder.
Matrix med fremlæggelser omkring renæssance og humanisme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Sprog I: Ordenes betydning

Sprogligt forløb

Ordenes betydning, sproglige billeder og sproglige figurer
Vi arbejder med sproget som vi bruger det i dagligdagen, og med sprog som et kunstnerisk virkemiddel.

Faglige mål:
• Demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlig som skriftlige sammenhænge
• Demonstrere indsigt i sprogets brug og funktion
• Analysere og fortolke fiktive tekster samt perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområde og viden fra forskellige sammenhænge
• Udtrykke sig hensigtsmæssigt skriftligt

Materiale:
Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen, kapitel 4, Ordenes betydning, Sproglige billeder, Sproglige figurer side 102-126.

Debatindlæg i Politiken 7/2 2017 ”Betyder ordet neger virkelig kun sort”

"Thomas" af Kjell Askildsen

"Det åbne vindue" af Tomas Tranströmer

Sociolekt/etnolekt og sangen Benny Jamz, Gilli, Kesi – ”Ibiza ft. B.O.C” og opgave om at skrive en anmeldelse efter forståelse af teksten (som er meget kvindefjendsk).

Karen Blixen: "Skibsdrengens fortælling" (første 3 sider) stilistisk analyse med aflevering.

Diverse ordsprog fra forskellige lande

Podcasten:  Hvorfor er det danske sprog så latterligt?
https://www.dr.dk/radio/p1/klog-pa-sprog/klog-pa-sprog-2020-06-26/

I forløbets moduler indgår fag-dagen på 4 moduler. Her arbejdede klassen med den norske serie SKAM som værk.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Mytemotiver

MYTEMOTIVER
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til den danskfaglige analyseværktøjskasse i et forløb, hvor de ud fra universelle myter i den vestlige kultur kan træne analyse, fortolkning og perspektivering af fiktion, både digte, noveller, billeder og film.

FAGLIGE MÅL:
̶  udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶  demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
̶  anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶  analysere og fortolke fiktive tekster
̶  perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶  demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

KERNESTOF:
-   mangfoldige litterære genrer
̶  billeder, film og øvrige multimodale tekster
̶  danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske periode
̶  litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

MATERIALE:
Grundbog: Håndbog til dansk, afsnit 3, Systime
Naja Marie Aidt: "Den blomstrende have" (1993)
Sophus Clausen: "Det tabte paradis" (1896)
Anders Bodelsen: "Drivhuset" (1965)
Naja Marie Aidt: "Som englene flyver" (1993)
Karen Blixen: "Vinger" (1962)
Kortfilm: Vilddyr (2010)
Kortfilm: Kitchen Zink (1989): https://www.youtube.com/watch?v=pcfSiDzBJF8
Artikel: Glumsøe: "Vil du designe din baby smukkere eller mere talentfuld, hvis du kunne?" (2018):
https://www.dr.dk/nyheder/viden/nysgerrig/ville-du-designe-din-baby-smukkere-eller-mere-talentfuld-hvis-du-kunne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Sociale Medier

SOCIALE MEDIER
Forløbet starter ud med at sætte spot på elevernes egne medievaner og SoMe-forbrug. Vi snakker om de mest gængse platforme: Facebook, Snap Chat, Instagram.
Eleverne bliver introduceret for teoretikerne Goffmann, Bruner og Meyrowitz samt begreberne front stage, back stage, facework, selvfremstilling. Herefter arbejder vi med influencer marketing med dokumentaren "Stories for millioner" (DR) som omdrejningspunkt (værk).
Forløbet afsluttes med en emneopgave om sociale medier.

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster.
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger.
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

KERNESTOF
- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge.
̶ mangfoldige litterære genrer.
̶ billeder, film og øvrige multimodale tekster.
̶ sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster.
̶ digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier.

MATERIALE
Grundbog: Håndbog til dansk, afsnit 5.7 om Sociale Medier, Systime
Grundbog: Perspektiver i dansk, afsnit 4 "På de sociale medier", Systime.
Skam, afsnit 3, sæson 3 (DR).
Kronik: "Forestil dig et liv uden Fabeook", Randers Amtsavis, 2017: https://amtsavisen.dk/debat/kronik-forestil-dig-et-liv-uden-facebook
DR: "Stories for millioner", afsnit 1-5, 2022 (VÆRKLÆNING).

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Litteraturhistorie 2: Romantikken

ROMANTIKKEN
Forløbet handler om den litterære periode romantikken fra 1800-1870. Vi dykker ned i de forskellige strømninger: universaltromantikken, nationalromantikken, nyplatonismen, romantisme. Eleverne introduceres løbende for den historiske kontekst.
Vi læser desuden en række kanonforfattere, som er listet nederst. Forløbet afsluttes med en skriftlig opgave.

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
- analysere og fortolke fiktive tekster.
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden.
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt og skriftligt.
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge.

KERNESTOF
- danske tekster fra centrale litteraturhistoriske perioder
- litteraturhistorie
- billeder, film og øvrige multimodale tekster

MATERIALE
- Grundbog: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, afsnit 5, Systime
- "1800-tallet på vrangen: Guld, hor og romantik", DR
- Video om nyplatonisme: https://www.youtube.com/watch?v=PKRHpeFuCCc
- Digt: "Indvielsen" af Schack Staffeldt (1804)
- Digt: "Guldhornene" af Adam Oehlenschläger (1802)
- Digt: "Danmark, mit Fædrelandt" af H.C Andersen (1850)
- "Skyggen" af H.C Andersen (1847)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Danmark i krig (SO5)

DANMARK I KRIG (SO5)
Forløbet indgår som en del af SO5 sammen med historiefaget.
Eleverne får en historisk introduktion til dansk udenrigspolitik fra Første Verdenskrig, hvor Danmark er neutrale, og helt op til 1990'erne, hvor Danmark sender fredsbevarende styrker til borgerkrigen i Jugoslavien. Herefter dykker vi ned i krigen i Afghanistan (2001-2021), hvor Danmark aktivt deltager i en international koalition.
I dansk tager vi udgangspunkt i grundbogen "Hjemvendt fra krig", hvor vi læser forskelligartede tekster (se materialer længere nede) med krigen som omdrejningspunkt. Vi kredser især om diskursanalyse og ser på, hvordan teksternes afsender snakker om krigen.

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
̶ udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt.
̶ demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi.
̶ demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge.
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere.
̶ analysere og fortolke fiktive tekster.
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster.
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge.
̶ navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation.
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

KERNESTOF
- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge.
̶ mangfoldige litterære genrer.
̶ billeder, film og øvrige multimodale tekster.
̶ sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster.
̶ digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier.
̶ danske tekster fra de seneste 20 år.

MATERIALE
Grundbog: Ann-Katrine Schmidt Nielsen: "Hjemvendt fra krig", Dansklærerforeningens Forlag, 2022.
Grundbog til dansk: "Medieanalyse af dokumentarfilm".
Samt følgende tekster fra grundbogen:
Daniel Dencik: "Nordisk vildt" (2018) (uddrag)
Mette Frederiksens tale flagdagen den 5. september 2019
DR: "Fjendeland", afsnit 1
Filmencentralen: "Tro, håb og Afghanistan", 2013
Emil Arenholt Mosekjær: "I sommeren 2021 tabte vi EM med rank ryg og forlod Afghanistan med benene på nakken", Politiken 12.08.2021.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Litteraturhistorie 3: Det moderne gennembrud

DET MODERNE GENNEMBRUD
Forløbet tager afsæt i et tidligere forløb om romantikken. Vi snakker om forbindelsen i mellem de to litterære periode og hvilket brud, der sker i litteraturen med Georg Brandes forelæsning i 1871. Vi dykker herefter ned i de tre hovedemner indenfor det moderne gennembrud: køn, klasse og kirke.
Vi kommer i dette forløb ikke ind på hvorfor eller hvordan, litteraturen udvikler sig herefter.

DE FAGLIGE MÅL:
Eleverne skal kunne:
̶ udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt.
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere.
̶ analysere og fortolke fiktive tekster.
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster.
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige og samfundsmæssige sammenhænge.
̶ demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden.
̶ navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation.
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

KERNESTOFFET ER:
̶ dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge.
̶ mangfoldige litterære genrer.
̶ billeder, film og øvrige multimodale tekster.
̶ danske tekster fra centrale litteraturhistoriske perioder.
- litteraturanalytiske begreber og metoder.
- litteraturhistorie.

MATERIALE
Grundbog: Litteraturhistorien på langs og på tværs, kapitel 6, Systime
Video om det moderne gennembrud: https://www.youtube.com/watch?v=n7Z4Iqvr2pg
Video om miljøbeskrivelser: https://www.youtube.com/watch?v=L-6SioK_y5w
Herman Bang: "Foran Alteret" (1880)
Herman Bang: "Pernille" (1880)
Henrik Ibsen: Et dukkehjem (1879) (værklæsning)
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" (1885)
J.P. Jacobsen: Indledningen til Fru Marie Grubbe (1876)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Sprog II: Retorik og diskursanalyse

RETORIK OG DISKURSANALYSE (SO6)
Forløbet tager afsæt i elevernes opbyggede viden fra forløbet "Sprog og tale" i grundforløbet 1g.
Vi gennemgår forskellige modeller (Toulmins argumentationsmodel, kommunikationsmodellen osv.), som eleverne gerne skulle kunne genkende, og ser på forskellige virksomheder i forbindelse hermed, fx Gyldendal, Skagenfood.
Eleverne introduceres for diskursanalysen og dens muligheder. Vi kigger på nodalpunkter og ækvivalskæden hertil og snakker desuden om, hvad man kan bruge en diskursanalyse til i en opgave som SO6 og SOP.
Forløbet lægger op til SO6-opgaven, hvor eleverne selv skal opstille en mindre problemformulering i fagene dansk og afsætning, som de efterfølgende skal besvare skriftligt. SO6-opgaven forsvares mundtligt 1-2 uger efter afleveringen. Opgaven skal indeholde noget danskfagligt fra dette forløb.

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt.
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi.
̶ demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge.
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere.
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster.
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge.
- ̶ navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation.
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

KERNESTOF
Kernestoffet er:
-  dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge.
- kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster.

MATERIALE
Grundbogen "Dansk med merkantil vinkel" (Systime) danner rammen for undervisningen.
Vi læser følgende kapitler:
- Hvad er virksomhedskommunikation?
- Casevirksomheder
- Kommunikationsmodeller
- Merkantile genrer
- Sprog
- Argumentation
- Tekstens sproglige stil og stilistiske virkemidler
- Diskursanalyse
- Vurdering af kommunikationen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Værk: Hvis der skulle komme et menneske forbi

VÆRKLÆSNING: HVIS DER SKULLE KOMME ET MENNESKE FORBI
Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi (2017)

Vi har læst ovennævnte roman i klassen og efterfølgende arbejdet med at analysere den som en helt klassisk roman. Herefter har vi kigget på autofiktionsgenren i forhold til romanen og det familiære efterspil efter dens udgivelse.
Forløbet afsluttes med en skriftlig aflevering, hvor eleverne skal analysere og fortolke romanen.

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
- analysere og fortolke fiktive tekster.
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier.
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt.
̶demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge.

KERNESTOF
Kernestoffet er:
- danske tekster fra de seneste 20 år.
- værklæsning.

ØVRIGT MATERIALE
Håndbog til dansk: afsnit 2: "Fakta og fiktion" (systime).
Interview med Thomas Korsgaard i Berlingske d. 28/1 2017 af Sarah Iben Almbjerg: "Det var ikke fordi, vi sultede".
Artikel: "Grænsen mellem fiktion og virkelighed", Politiken d. 9. februar 2017, Alexander Jonassen.
Interview: "Familie om debutantforfatter: Det er usandt og for groft", Politiken d. 9. februar 2017, Sofie Sørensen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 1900-tallets litteratur

1900-TALLETS LITTERATUR
Forløbet tager afsæt i et tidligere forløb om det moderne gennembrud. Vi snakker om, hvordan litteraturhistorien omkring år 1900 deler sig i forskellige strømninger og ikke i perioder som hidtil. Vi tager hele 1900-tallet i lange stræk og snakker om, hvad der kendetegner de forskellige tidsperioder og hvordan dette kommer til udtryk i digte og noveller indenfor hhv. realismen og modernismen. Vi gennemgår følgende: Det folkelige gennembrud, mellemkrigstiden, efterkrigstiden, 1960'ernes konfrontationsmodernisme, 1970'ernes fokus på ungdom og kvindeliv, 80'er lyrik, 1990'ernes postmodernisme og det nye årtusindes fokus på autofiktion.
Forløbet afsluttes med en gruppefremlæggelse og individuel emneopgave.

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
̶ udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt.
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere.
̶ analysere og fortolke fiktive tekster.
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge.
̶ demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden.
̶ demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale
strømninger.
̶ navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation.
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

KERNESTOF
̶ mangfoldige litterære genrer
̶ billeder, film og øvrige multimodale tekster
̶ danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
̶ Kanonforfattere: Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.
̶ litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
̶ litteratur-, sprog- og mediehistorie.

MATERIALE
Grundbog: Brug litteraturhistorien, kapitelet "Århundredskiftet" og frem, Systime
Martin Andersen Nexø: uddrag af Pelle Erobreren (1910)
Johs. V. Jensen: "Arbejderen" (rejseberetning) (1906)
Jeppe Aakjær: "Tyendesang" (1907)
Broby-Johansen: "Bordelpige dræber ufødt" (1922)
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål" (1920)
Martin A. Hansen: "Roden" (1955)
Klaus Rifbjerg: "Det er blevet os pålagt" (1960)
Vita Andersen: "Arkitektens specialitet" (1977)
Michael Strunge: "SKRÅT OP" (1980)
Michael Strunge: "Det kommende" (1978)
Helle Helle: "Fasaner" (1996)
Yahya Hassan: "BARNDOM" (2013)
Yahya Hassan: "FÆNGSELSRUTINE" (2019)


Dokumentar: "Digtere, divaer og dogmebrødre: 1918-1930", DR:
https://www.dr.dk/drtv/se/digtere-divaer-og-dogmebroedre_-1918_1930_436968

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer