Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23
|
Institution
|
Z - Opl 2025 (EUD)
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Ulla Hjulmand
|
Hold
|
2022 1A EN (1A EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
American hip hop
Forløbet omhandler kernestofområdet omhandlende USA og væsentlige kulturelle og historiske forhold i USA.
Der blev arbejdet med tekstanalyse og rap statements som genre - her anvendte vi en tilpasset version af Guldkædemodellen fra Magnus Riisager. Vi snakkede om den historiske udvikling af Hip Hop fra New Yorks block parties til østkystens gangsta rap og diskuterede, hvordan institutionaliseret racisme og black lives påvirker kulturen omkring hip hop. Vi undersøgte, hvordan hip hop kan være politisk og med til at påvirke store demonstrationer herunder Black Lives Matter bevægelsen og den sammenhæng med Kendrick Lamar "Alright".
Eleverne blev præsenteret for de 4 genre i rap statements: Party rap, Battle rap/status rap, gangsta rap, Political/conscious rap og lærte at analysere ud fra guldkædemodellens elementer: purpose, genre, staging, visual effects og linguistic devices.
Afslutningsvis diskuterede rap i forhold til kvinder og feministisk rap.
De sproglige analysebegreber som var i fokus var:
- Rimtyper - assonans, enderim, internal rhymes, multirhymes og alliterations
- Semantic fields
- Figurative language - herunder: simile, metaphors, personifications, allusions
- Repetitions: triads and anaphora,
- Hyperbole
- Slang
- Logos, ethos og patos
Kernestof
- Bækgaard, Jakob (2015) A short history of Hip hop
- Meesenburg, Thomas og Lund-Olsen, Søren (2021) Rap – historie og analyse
o Afsnit 4.1 Rapteksternes genrer
o Afsnit 4.2 Sproglige virkemidler
- Riisager, Magnus (ikke udgivet) Rim, Rytme, reaktion afsnittet ”Iscenesættelse” - tilpasset
- Hip Hop Evolution - The Birth of Gangsta Rap S1E4.
- Thomsen, Mathilde & Erlich-Møller, Bianca (2016) Black voices Afsnittet “ N.W.A.: Straight outta Compton” https://blackvoices.systime.dk/?id=173
- N.W.A (1990) “100 Miles and Runnin”
- Eminem (2002) “Without me”
- Hip Hop Evolution – A Tale of Two Coasts S3E1
- Tupac (1996) ”Hit ’em up” videohttps://www.youtube.com/watch?v=41qC3w3UUkU
- Tim Dog (1991) “Fuck Compton” video https://www.youtube.com/watch?v=AwzeM2J3Emk
- Steptoe, Tyina (2020) “Hip-hop is the soundtrack to Black Lives Matter protests, continuing a tradition that dates back to the blues” in The Conversationist https://theconversation.com/hip-hop-is-the-soundtrack-to-black-lives-matter-protests-continuing-a-tradition-that-dates-back-to-the-blues-140879
- N.W.A (1988) “Fuck tha police”
- Machine Gun Kelly (2020) “Killing in the name of”
- Kendrick Lamar (2015) Alright
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Area Studies - The UK
At analyserer UK som et emne med fokus på emner som:
- Kolonialisme
- Det politiske system
- Brexit
- Uddannelsessystemet
- klasseforskelle
- Ungdomskultur
Vi analyserer fiktion og ikke-fiktion gennem tekster, videoer, sange samt gruppearbejde og diskussion på klassen.
Forløbet skal give eleven en ide om samfunds- og historiske forhold i UK samt at kunne sammenligne med deres eget liv.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Worksheet 1, maps and timeline.docx
-
Hip Hop presentations finished:
-
Worksheet 2, Great Britain, UK and Empire.docx
-
Worksheet 3, The Gentlemen of the Jungle.docx
-
Læse: "The Gentlemen of the Jungle" til i dag:
-
Worksheet 4, Former British colonies.docx
-
Worksheet 5, The British political system.docx
-
The British political system PP.pptx
-
Brexit.docx
-
Analysing film.docx
-
Background to fagdag.docx
-
This is England - film analysis 2023, 1A, C, D, J.docx
-
Worksheet 6 The monarchy.docx
-
Worksheet 7, The Education System.docx
-
Worksheet 8, The Education System - In fiction.docx
-
Worksheet 9, The Education System - promotion.docx
-
Worksheet 10, Class in Britain.docx
-
Afsnit
-
The Bullingdon Club - background to the film.pptx
-
Worksheet 11, The Riot Club.docx
-
Worksheet 12, Youth Cultures in the UK.docx
-
Worksheet 13, Youth culture Niko B.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
The History of Business
Forløbet fokuserer på et historisk og samfundsmæssig overblik over udviklingerne i virksomheder og industri gennem artikler, videoer og fiktionstekster.
Forløbet kommer omkring bl.a. :
- Børnearbejde i engelske fabrikker.
- Fattigdom i New York i 1800 tallet
- The Assembly Line og dens betydning for produktion
- Shopping malls og online shopping.
- Marketing
- Internettet
Vi tager udgangspunkt i tekster fra "BusinessLike – The History of Business" med supplerende tekster andre steder fra.
Målet er at give eleverne et indblik i progressionen fra fabrikker og fattigdom omkring 1800 tallet til i dag og hvordan den progression har bygget vores moderne verden fra en handelsperspektiv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659931692",
"T": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659931692",
"H": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659931692"
}