Titel
9
|
Los jóvenes latinoamericanos - Parte 2: Colombia
Forløbets indhold og fokus
Forløbet udforsker Colombia gennem hovedpersonen Mario, en ung colombianer fra Bogotá, samt gennem den prisbelønnede film "María llena eres de gracia" (Maria Full of Grace). Med udgangspunkt i teksten "Mario: un estudiante internacional" fra "La identidad contrastada" og filmen belyses centrale aspekter af colombiansk kultur, samfund og hverdagsliv. Vi undersøger landets geografi med dets kontrastfyldte natur, fra Amazonas regnskov til Andesbjergenes højder og Caribiens strande. Forløbet behandler alvorlige samfundsproblematikker som narkotikakonflikter, FARC-guerillaen, fattigdom og store sociale skel. Gennem filmen "María llena eres de gracia" får eleverne et indblik i narkotikahandelens konsekvenser for almindelige colombianere, og hvordan økonomisk desperation driver unge til at blive "muldyr" for narkokartellerne. Samtidig fremhæves landets positive sider som den rige kulturarv, musikken og litteraturen, herunder nobelprisvinderen Gabriel García Márquez. Gennem Marios og Marías historier får eleverne indblik i, hvordan det er at være ung i et land præget af både udfordringer og håb, hvor venskabsrelationer, uddannelse og fremtidsmuligheder påvirkes af samfundsproblemer som narkotika og vold. Forløbet stiller skarpt på udviklingen af elevernes kommunikative kompetencer på spansk samt deres interkulturelle forståelse.
Faglige mål
- At opnå viden om Colombia, herunder landets geografi, historie, kultur og samfundsforhold
- At analysere og diskutere sociale og kulturelle udfordringer som narkotikakonflikter, fattigdom og vold i en colombiansk kontekst
- At kunne identificere og anvende sprogets grundlæggende strukturer, med særligt fokus på adjektiver, tidsangivelser og udtryk på spansk
- At træne de kommunikative kompetencer (læse, lytte, tale og skrive på spansk)
- At kunne perspektivere viden om colombianske forhold til danske forhold
- At kunne analysere og fortolke tekster og film samt sætte dem ind i kulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- At kunne arbejde med billedbeskrivelser og foretage gruppefremlæggelser om colombianske forhold
- At styrke elevernes evne til at diskutere abstrakte begreber som venskab, fremtid og livsvalg på spansk
- At kunne analysere filmmediet som udtryk for samfundsmæssige problematikker
Kernestof
- Et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- Et specifikt ordforråd i tilknytning til emnet Colombia, narkotikaproblematikken og universitetsliv
- Grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- Moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Colombia, særligt "El país de Mario: Colombia" og "Mario: un estudiante internacional"
- Filmen "María llena eres de gracia" (Joshua Marston, 2004) som illustrerer narkotikahandelens konsekvenser for unge colombianere
- Historiske, kulturelle og interkulturelle forhold i Colombia
- Centrale samfundsmæssige forhold i Colombia, herunder fattigdom, narkotikakonflikter og socioøkonomisk ulighed
- Aktuelle forhold i Colombia, især narkotikaproblemet og dets konsekvenser for unge
Materialer
- Ole Nicolaj Mikkelsen & Pablo Riismøller: "La identidad contrastada", Capítulo 2: Mario de Colombia
- "María llena eres de gracia" (film)
Jeg vil med glæde opdatere afsnittet om arbejdsformer baseret på det vedhæftede materiale:
Arbejdsformer
Der veksles mellem klasseundervisning, gruppearbejde og individuelle opgaver med fokus på at styrke elevernes kommunikative kompetencer på spansk. Centrale aktiviteter i forløbet omfatter:
- Rollelæsning af spanske tekster med fokus på udtale, genfortælling og sproglig opmærksomhed, herunder arbejde med at identificere adjektiver og deres antonymer
- Filmanalyse af "María llena eres de gracia" med efterfølgende diskussionsøvelser om filmens hovedpersoner (María, Blanca, Franklin, Lucy) og temaer som narkotikahandel og immigration til USA
- Omskrivningsøvelser, hvor eleverne træner grammatisk bevidsthed ved at omskrive teksten om Mario fra tredjeperson til førstepersons-fortæller
- Mundtlige diskussionsøvelser med emnet "Colombia" via emne-kort, hvor eleverne bruger spanske gambitter til at diskutere underemner og holde samtalen i gang
- Rollespil baseret på situationer fra teksten, f.eks. mødet mellem Mario og Juan i universitetets kantine, hvor emnet er stoffer, eller en middag i Marios familie med fokus på hans uddannelse og fremtid
- Skriftlige kreative opgaver om narkotikaproblemets konsekvenser for unge colombianere
- Gruppefremlæggelser om selvvalgte temaer relateret til Colombia
- Fokuseret arbejde med adjektiver i teksterne, hvor eleverne lærer at bruge dem til at beskrive personer, situationer og stemninger, og finder deres antonymer
- Diskussion af kontrasten mellem forskellige karakterers livsvalg og deres konsekvenser, særligt Marios valg af uddannelse kontra Juans involvering i stoffer
|