Holdet 2022 1AI SP - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Opl 2025 (EUD)
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Anny Maren Holmgaard, Martin Lykke Nielsen
Hold 2022 1AI SP (1AI SP, 2AI SP, 3AI SP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Genitiv
Titel 3 Gerundium og fremlæggelser/TEST
Titel 4 Verber i ntid - vejret - Beklædning
Titel 5 uregelmæssig Diftongerende verber
Titel 6 Spanien og deres kultur
Titel 7 FILM VOLVER
Titel 8 Los jóvenes latinoamericanos - Parte 1: Argentina
Titel 9 Los jóvenes latinoamericanos - Parte 2: Colombia
Titel 10 Los jóvenes latinoamericanos - Parte 3: Nicaragua
Titel 11 Los jóvenes latinoamericanos - Parte 4: México
Titel 12 Los jóvenes latinoamericanos - Parte 5: Chile
Titel 13 Franco y La guerra civil
Titel 14 La cultura española -  parte 1: I byen på spansk
Titel 15 La cultura española - parte 2: Las fiestas
Titel 16 Empresas
Titel 17 Los jóvenes españoles
Titel 18 La España Dividida
Titel 19 Latinos en los Estados Unidos
Titel 20 La cultura española - parte 3: El fútbol

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Forlaget EA: Anny Holmgaard: Vamos og Vamos a las tares. Side 1-50
e-studiatr.net


https://e-studiar.net/vamos-begyndersystem-grundforlob/

https://e-studiar.net/videos-laeringsvideoer/

https://e-studiar.net/alfabet-og-udtale/

https://e-studiar.net/artikler-og-substantiver/

https://e-studiar.net/adjektiver-3/

Brug af HAY – e-studiar.net

VERBET SER – e-studiar.net

Verbet ESTAR – e-studiar.net

https://e-studiar.net/ugedage-maneder-dato/

https://e-studiar.net/tallene/

https://e-studiar.net/klokken/

https://e-studiar.net/fotos/

https://e-studiar.net/gratis-ovelser-fra-nettet-tareas/


2023

Forlaget EA: Anny Holmgaard: Vamos og Vamos a las tares. Side 50-80
https://e-studiar.net/klokken/

Genitiv/Ejefald – Sammensatte ord – Mængder – e-studiar.net 

https://e-studiar.net/gerundium-udvidet-nutid/

https://e-studiar.net/verber-i-praesens-nutid/

https://e-studiar.net/espana/

Nyt:f ortæl om dig selv

https://e-studiar.net/vejret-arstider/



Fra start til Jul:
https://e-studiar.net/vamos-begyndersystem-grundforlob/
https://e-studiar.net/alfabet-og-udtale/
https://e-studiar.net/artikler-og-substantiver/
https://e-studiar.net/adjektiver-3/
Brug af HAY – e-studiar.net  https://e-studiar.net/brug-af-hay/
VERBET SER – e-studiar.net https://e-studiar.net/verbet-estar/
Verbet ESTAR – e-studiar.net  https://e-studiar.net/verbet-ser/
https://e-studiar.net/ugedage-maneder-dato/
https://e-studiar.net/tallene/
https://e-studiar.net/klokken/
https://e-studiar.net/verber-i-praesens-nutid/
Fra Jul til påske:
Genitiv/Ejefald – Sammensatte ord – Mængder – e-studiar.net
https://e-studiar.net/gerundium-udvidet-nutid/
https://e-studiar.net/espana/
https://e-studiar.net/vejret-arstider/
Beklædning – e-studiar.net
Cuba – e-studiar.net
Flagene-i-spansktalende-lande-med-forslag.pdf (e-studiar.net)
Fra påske til sommerferien:
Uregelmæssige verber i nutid – e-studiar.net DIFTONGERENDE VERBER
VERBOS IRREGULARES PRESENTE ORIGINAL.pdf
QUERER & fødevarer – e-studiar.net
Om Spanierne – Niveau 1 – e-studiar.net



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 4 Verber i ntid - vejret - Beklædning

Dette har vi gennemgået i dette skoleår
https://e-studiar.net/vamos-begyndersystem-grundforlob/


https://e-studiar.net/alfabet-og-udtale/

https://e-studiar.net/artikler-og-substantiver/

https://e-studiar.net/adjektiver-3/

Brug af HAY – e-studiar.net

VERBET SER – e-studiar.net

Verbet ESTAR – e-studiar.net

https://e-studiar.net/ugedage-maneder-dato/

https://e-studiar.net/tallene/

https://e-studiar.net/klokken/

Genitiv/Ejefald – Sammensatte ord – Mængder – e-studiar.net

https://e-studiar.net/gerundium-udvidet-nutid/

https://e-studiar.net/verber-i-praesens-nutid/

https://e-studiar.net/espana/

https://e-studiar.net/vejret-arstider/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer




Titel 8 Los jóvenes latinoamericanos - Parte 1: Argentina

Forløbets indhold og fokus

Forløbet undersøger argentinsk kultur, samfund og identitet gennem tekstlæsning, mundtlige aktiviteter og kreative opgaver. Med udgangspunkt i teksten "Mariángeles: una chica diferente" fra materialet "La identidad contrastada" belyses temaer som argentinsk hverdagsliv, samfundsforhold, seksualitet og sociale strukturer. Vi arbejder med landets geografi, historie og kultur, herunder tangoen, madkulturen og Buenos Aires' særlige atmosfære. Gennem arbejdet med Mariángeles' historie får eleverne indblik i, hvordan det er at være ung homoseksuel i et traditionelt katolsk samfund, og hvordan sociale strukturer, religion og traditioner påvirker individets muligheder og valg. Forløbet giver desuden mulighed for at sammenligne argentinske forhold med danske og diskutere emner som seksuel identitet, familiestrukturer og samfundsmæssige kontraster mellem rige og fattige. Forløbet stiller skarpt på udviklingen af elevernes kommunikative kompetencer på spansk samt deres interkulturelle forståelse.

Faglige mål

- At opnå viden om Argentina, herunder landets geografi, historie, kultur og samfundsforhold
- At analysere og diskutere sociale og kulturelle temaer som homoseksualitet, familiestrukturer og økonomisk ulighed i en argentinsk kontekst
- At kunne identificere og anvende sprogets grundlæggende strukturer, herunder brugen af ser/estar, pronominer og kongruens
- At træne de kommunikative kompetencer (læse, lytte, tale og skrive på spansk)
- At kunne perspektivere viden om argentinske forhold til danske forhold
- At kunne analysere og fortolke tekster samt sætte dem ind i kulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- At kunne arbejde med billedbeskrivelser og foretage gruppefremlæggelser om argentinske forhold
- At styrke elevernes evne til at diskutere abstrakte begreber som identitet og tilhørsforhold på spansk

Kernestof

- Et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- Et specifikt ordforråd i tilknytning til emnet Argentina og homoseksualitet
- Grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- Moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Argentina, særligt "El país de Mariángeles: Argentina" og "Mariángeles: una chica diferente"
- Historiske, kulturelle og interkulturelle forhold i Argentina
- Centrale samfundsmæssige forhold i Argentina, herunder økonomisk ulighed, religion og syn på seksualitet
- Aktuelle forhold i Argentina

Materialer
- Ole Nicolaj Mikkelsen & Pablo Riismøller: "La identidad contrastada", Capítulo 1: Mariángeles de Argentina

Arbejdsformer

Der veksles mellem klasseundervisning, gruppearbejde og individuelle opgaver med fokus på at styrke elevernes kommunikative kompetencer på spansk. Centrale aktiviteter i forløbet omfatter:
- Rollelæsning af spanske tekster med fokus på udtale, genfortælling og glosetræning, herunder arbejde med gennemsigtige ord og nye ord
- Sandt/falsk-opgaver til at tjekke tekstforståelse
- Arbejde med spørgsmål til teksten om Mariángeles og homoseksualitet i Argentina
- Oversættelsesøvelser med efterfølgende grammatisk refleksion i grupper
- Mundtlige diskussionsøvelser med emnet "Argentina" via emne-kort, hvor eleverne bruger spanske gambitter til at diskutere underemner som Mariángeles, Patricia, homoseksualitet og Argentinas fremtid
- Rollespil omkring situationer i Argentina og Mariángeles' liv
- Arbejde med adjektiver og deres antonymer for at udvide ordforrådet
- Analyse af anvendelsen af ser/estar, muy/mucho og pronominer i tekster
- Gruppefremlæggelser om selvvalgte temaer relateret til Argentina (tangoen, diktaturet, homoseksualitet, mad, kendte personer, økonomisk ulighed)
- Skriftlige kreative opgaver, herunder besvarelse af spørgsmål til teksten
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Los jóvenes latinoamericanos - Parte 2: Colombia

Forløbets indhold og fokus

Forløbet udforsker Colombia gennem hovedpersonen Mario, en ung colombianer fra Bogotá, samt gennem den prisbelønnede film "María llena eres de gracia" (Maria Full of Grace). Med udgangspunkt i teksten "Mario: un estudiante internacional" fra "La identidad contrastada" og filmen belyses centrale aspekter af colombiansk kultur, samfund og hverdagsliv. Vi undersøger landets geografi med dets kontrastfyldte natur, fra Amazonas regnskov til Andesbjergenes højder og Caribiens strande. Forløbet behandler alvorlige samfundsproblematikker som narkotikakonflikter, FARC-guerillaen, fattigdom og store sociale skel. Gennem filmen "María llena eres de gracia" får eleverne et indblik i narkotikahandelens konsekvenser for almindelige colombianere, og hvordan økonomisk desperation driver unge til at blive "muldyr" for narkokartellerne. Samtidig fremhæves landets positive sider som den rige kulturarv, musikken og litteraturen, herunder nobelprisvinderen Gabriel García Márquez. Gennem Marios og Marías historier får eleverne indblik i, hvordan det er at være ung i et land præget af både udfordringer og håb, hvor venskabsrelationer, uddannelse og fremtidsmuligheder påvirkes af samfundsproblemer som narkotika og vold. Forløbet stiller skarpt på udviklingen af elevernes kommunikative kompetencer på spansk samt deres interkulturelle forståelse.

Faglige mål

- At opnå viden om Colombia, herunder landets geografi, historie, kultur og samfundsforhold
- At analysere og diskutere sociale og kulturelle udfordringer som narkotikakonflikter, fattigdom og vold i en colombiansk kontekst
- At kunne identificere og anvende sprogets grundlæggende strukturer, med særligt fokus på adjektiver, tidsangivelser og udtryk på spansk
- At træne de kommunikative kompetencer (læse, lytte, tale og skrive på spansk)
- At kunne perspektivere viden om colombianske forhold til danske forhold
- At kunne analysere og fortolke tekster og film samt sætte dem ind i kulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- At kunne arbejde med billedbeskrivelser og foretage gruppefremlæggelser om colombianske forhold
- At styrke elevernes evne til at diskutere abstrakte begreber som venskab, fremtid og livsvalg på spansk
- At kunne analysere filmmediet som udtryk for samfundsmæssige problematikker

Kernestof

- Et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- Et specifikt ordforråd i tilknytning til emnet Colombia, narkotikaproblematikken og universitetsliv
- Grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- Moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Colombia, særligt "El país de Mario: Colombia" og "Mario: un estudiante internacional"
- Filmen "María llena eres de gracia" (Joshua Marston, 2004) som illustrerer narkotikahandelens konsekvenser for unge colombianere
- Historiske, kulturelle og interkulturelle forhold i Colombia
- Centrale samfundsmæssige forhold i Colombia, herunder fattigdom, narkotikakonflikter og socioøkonomisk ulighed
- Aktuelle forhold i Colombia, især narkotikaproblemet og dets konsekvenser for unge

Materialer

- Ole Nicolaj Mikkelsen & Pablo Riismøller: "La identidad contrastada", Capítulo 2: Mario de Colombia
- "María llena eres de gracia" (film)

Jeg vil med glæde opdatere afsnittet om arbejdsformer baseret på det vedhæftede materiale:

Arbejdsformer

Der veksles mellem klasseundervisning, gruppearbejde og individuelle opgaver med fokus på at styrke elevernes kommunikative kompetencer på spansk. Centrale aktiviteter i forløbet omfatter:
- Rollelæsning af spanske tekster med fokus på udtale, genfortælling og sproglig opmærksomhed, herunder arbejde med at identificere adjektiver og deres antonymer
- Filmanalyse af "María llena eres de gracia" med efterfølgende diskussionsøvelser om filmens hovedpersoner (María, Blanca, Franklin, Lucy) og temaer som narkotikahandel og immigration til USA
- Omskrivningsøvelser, hvor eleverne træner grammatisk bevidsthed ved at omskrive teksten om Mario fra tredjeperson til førstepersons-fortæller
- Mundtlige diskussionsøvelser med emnet "Colombia" via emne-kort, hvor eleverne bruger spanske gambitter til at diskutere underemner og holde samtalen i gang
- Rollespil baseret på situationer fra teksten, f.eks. mødet mellem Mario og Juan i universitetets kantine, hvor emnet er stoffer, eller en middag i Marios familie med fokus på hans uddannelse og fremtid
- Skriftlige kreative opgaver om narkotikaproblemets konsekvenser for unge colombianere
- Gruppefremlæggelser om selvvalgte temaer relateret til Colombia
- Fokuseret arbejde med adjektiver i teksterne, hvor eleverne lærer at bruge dem til at beskrive personer, situationer og stemninger, og finder deres antonymer
- Diskussion af kontrasten mellem forskellige karakterers livsvalg og deres konsekvenser, særligt Marios valg af uddannelse kontra Juans involvering i stoffer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Los jóvenes latinoamericanos - Parte 3: Nicaragua

Forløbets indhold og fokus

Forløbet udforsker Nicaragua gennem hovedpersonen Héctor, en ung nicaraguaner fra byen León. Med udgangspunkt i teksterne "El país de Héctor: Nicaragua" og "Héctor: de la calle a los volcanes" fra bogen "La identidad contrastada" belyses centrale aspekter af nicaraguansk kultur, samfund og hverdagsliv. Vi undersøger landets geografi med fokus på den karakteristiske vulkanske aktivitet og den rige natur, der har givet Nicaragua tilnavnet "tierra de los lagos y los volcanes". Forløbet behandler landets alvorlige sociale udfordringer som ekstrem fattigdom, børnearbejde og social ulighed. Gennem Héctors historie følger vi hans kamp for at bryde den sociale arv - fra et liv som gadebarn til en tilværelse som turistguide ved vulkanen Cerro Negro. Forløbet giver eleverne indblik i, hvordan sociale forhold påvirker børn og unges muligheder i Nicaragua, samt hvordan Héctors stærke vilje og uddannelse bliver hans vej ud af fattigdommen. Samtidig fremhæves landets positive sider som den rige kultur, naturskønheden og turistindustrien. Forløbet stiller skarpt på udviklingen af elevernes kommunikative kompetencer på spansk samt deres interkulturelle forståelse.

Faglige mål

- At opnå viden om Nicaragua, herunder landets geografi, historie, kultur og samfundsforhold
- At analysere og diskutere sociale udfordringer som fattigdom, børnearbejde og ulighed i en nicaraguansk kontekst
- At kunne identificere og anvende sprogets grundlæggende strukturer, med særligt fokus på ordklasser, kongruens og faste udtryk på spansk
- At træne de kommunikative kompetencer (læse, lytte, tale og skrive på spansk)
- At kunne perspektivere viden om nicaraguanske forhold til danske forhold
- At kunne analysere og fortolke tekster samt sætte dem ind i kulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- At kunne arbejde med billedbeskrivelser og fortællinger om nicaraguanske forhold
- At styrke elevernes evne til at diskutere abstrakte begreber som social mobilitet, fremtid og livsvilkår på spansk

Kernestof

- Et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- Et specifikt ordforråd i tilknytning til emnet Nicaragua, fattigdom og sociale forhold
- Grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- Moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Nicaragua, særligt "El país de Héctor: Nicaragua" og "Héctor: de la calle a los volcanes"
- Historiske, kulturelle og interkulturelle forhold i Nicaragua
- Centrale samfundsmæssige forhold i Nicaragua, herunder fattigdom, børnearbejde og socioøkonomisk ulighed
- Aktuelle forhold i Nicaragua, især fattigdomsproblematikken og dens konsekvenser for børn og unge

Materialer

- Ole Nicolaj Mikkelsen & Pablo Riismøller: "La identidad contrastada", Capítulo 3: Héctor de Nicaragua

Arbejdsformer

Der veksles mellem klasseundervisning, gruppearbejde og individuelle opgaver med fokus på at styrke elevernes kommunikative kompetencer på spansk. Centrale aktiviteter i forløbet omfatter:
- Rollelæsning af spanske tekster med fokus på udtale, genfortælling og sproglig opmærksomhed, herunder arbejde med at identificere nye ord og ordklasser
- Systematisk ordforrådsarbejde, hvor eleverne slår ord op, bestemmer ordklasse og laver egne eksempelsætninger med ord som "protagonista", "mezcla", "paisaje", "indígena" og "tener suerte"
- Elevaktiverende opgaveproduktion, hvor eleverne selv udarbejder sandt/falsk-opgaver til teksten om Nicaragua, som derefter bruges i undervisningen
- Mundtlige diskussionsøvelser med emnet "Nicaragua" via emne-kort, hvor eleverne bruger spanske gambitter til at diskutere underemner
- "Svar-bazar"-aktivitet, hvor eleverne formulerer svar på centrale spørgsmål om Héctors liv, som f.eks. "¿Cuál es el trabajo de Héctor?" og "¿Por qué los niños de la calle son importantes para Héctor?"
- Skriftlige oversættelsesøvelser med efterfølgende grammatisk refleksion i grupper, hvor eleverne fokuserer på kongruens mellem artikler, substantiver, adjektiver og verber
- Fokuseret arbejde med ordforråd knyttet til temaet om gadelivet, herunder ord som "la calle", "abandonar", "separarse" og "ayudar"
- Gruppefremlæggelser om selvvalgte temaer relateret til Nicaragua
- Diskussion af sociale kontraster i Nicaragua og sammenligning med danske forhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 12 Los jóvenes latinoamericanos - Parte 5: Chile

Forløbets indhold og fokus

Forløbet undersøger Chile som nation og chilensk ungdomsidentitet med fokus på sociale, kulturelle og historiske aspekter. Med udgangspunkt i teksten "Nicolás: un joven apasionado" fra materialet "La identidad contrastada" belyses temaer som chilensk kultur, samfund, uddannelse og hverdagsliv gennem en ung mands perspektiv. Vi arbejder med landets geografi, historie og kultur, herunder litteratur, musik og sport. Forløbet giver indblik i Chile som et land med store kontraster - både geografisk med en variation fra iskolde fjeldområder i syd til varme ørkenområder i nord, og samfundsmæssigt med betydelige forskelle mellem rige og fattige. Gennem Nicolás' historie arbejder vi med temaer som uddannelsesprotester, familiemønstre, kønsroller og nationale identitetsmarkører. Forløbet giver ligeledes mulighed for at reflektere over Chiles historiske kontekst, særligt Pinochets diktatur og dets eftervirkninger. Eleverne trænes i at udvikle deres sproglige kompetencer på både det mundtlige og skriftlige område gennem diverse kommunikative aktiviteter.

Faglige mål

- At opnå viden om Chile, herunder landets geografi, historie, kultur og samfundsforhold
- At kunne analysere og diskutere sociale og kulturelle temaer som uddannelsessystemet, familie og nationale identitetsmarkører i en chilensk kontekst
- At kunne identificere og anvende sprogets grundlæggende strukturer, herunder brugen af kongruens, pronominer og faste udtryk på spansk
- At træne de kommunikative kompetencer (læse, lytte, tale og skrive på spansk)
- At kunne perspektivere viden om chilenske forhold til danske forhold
- At kunne arbejde med ordforråd, herunder antonymer, som forberedelse til at kunne udtrykke kontraster og modsætninger
- At kunne foretage billedbeskrivelser og gruppefremlæggelser om chilenske forhold
- At kunne diskutere emner som landets litteratur, musik og sport på spansk

Kernestof

- Et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- Et specifikt ordforråd i tilknytning til emnet Chile, uddannelse og ungdomsidentitet
- Grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- Moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Chile, særligt "El país de Nicolás: Chile" og "Nicolás: un joven apasionado"
- Historiske, kulturelle og interkulturelle forhold i Chile, med fokus på Pinochets diktatur og landets demokratiske udvikling
- Centrale samfundsmæssige forhold i Chile, herunder uddannelsessystemet og protestbevægelsen
- Aktuelle forhold i Chile, især ungdomskulturen og uddannelsesproblematikken

Materialer
- Ole Nicolaj Mikkelsen & Pablo Riismøller: "La identidad contrastada", Capítulo 5: Nicolás de Chile

Arbejdsformer

Der veksles mellem klasseundervisning, gruppearbejde og individuelle opgaver med fokus på at styrke elevernes kommunikative kompetencer på spansk. Centrale aktiviteter i forløbet omfatter:
- Rollelæsning af spanske tekster med fokus på udtale, genfortælling og rubricering med fokus på at kunne give afsnit passende overskrifter
- Arbejde med at identificere antonymer for at udvide ordforrådet og kunne beskrive kontraster
- Kategoriseringsøvelser, hvor eleverne skal identificere det ord der ikke passer ind i en gruppe og begrunde svaret på spansk
- Match-øvelser, hvor eleverne skal parre spørgsmål og svar fra teksten for at tjekke tekstforståelse
- Mundtlige diskussionsøvelser med emnet "Chile" via emne-kort, hvor eleverne bruger spanske gambitter til at diskutere underemner
- Gruppefremlæggelser om selvvalgte temaer relateret til Chile (musikfestivalen i Viña del Mar, Pablo Neruda, Isabel Allende, Pinochets diktatur)
- Skriftlige kreative opgaver, herunder at skrive sætninger med nyerhvervede ord
- Rollespil omkring situationer i Chile og Nicolás' liv, som fx protesterne mod uddannelsessystemet eller familielivet i et ikke-traditionelt hjem
- Diskussion af kulturelle kontraster mellem Chile og Danmark med særligt fokus på uddannelse, religion og familieformer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Franco y La guerra civil

Kort om forløbet

Forløbet har fokus på Franco-tiden og den spanske borgerkrig og periodens betydning for Spanien i dag.

Faglige mål

- At opnå viden om Franco-tiden og Den spanske borgerkrig og periodens betydning for Spanien i dag.
- At opbygge et ordforråd i tilknytning til emnet.
- At træne de kommunikative kompetencer (læse, lytte, tale og skrive på spansk).

Kernestof

- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de stude-rede emner
- centrale samfunds- og erhvervsmæssige forhold i Spanien og andre spansk-sprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.

Materiale

- Kasper Koch & Martin Tønner: ”España en la calle”, Systime, kapitlet ”IV. Fortidens spøgelser: Franco, borgerkrigens sår og kampen om historien”, følgende afsnit:

- 10. Francisco Franco: El dictador que sigue vivo medio siglo después de su muerte
- 12. Massegrave: Entre cráneos y huesos: "Lloro cuando encuentro juguetes"

- Guillermo del Toro: ”El laberinto del fauno” (Filmstriben)


Arbejdsformer

Der veksles imellem klasseundervisning, gruppearbejde og projektarbejde.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 La cultura española - parte 1: I byen på spansk

Forløbet har fokus på den spanske gå-i-byen-kultur, herunder stambarer, tapas og alkoholvaner samt kulturforskelle imellem Spanien og Danmark.

FAGLIGE MÅL

• At opnå viden om den spanske gå-i-byen-kultur.
• At reflektere over kulturforskelle imellem Danmark og Spanien.
• At opbygge et ordforråd i tilknytning til emnet.
• At træne de kommunikative kompetencer (læse, lytte, tale og skrive på spansk).

KERNESTOF

• et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommuni-kation
• et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
• grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herun-der morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
• moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spanskspro-gede områder
• historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
• centrale samfunds- og erhvervsmæssige forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
• aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
• fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digi-tale hjælpemidler.

MATERIALE

Kasper Koch & Martin Tønner: ”España en la calle”, Systime, følgende afsnit:

• 1. Stambaren: Un bar para hacer amigos: "Somos como una familia"
• 2. Nattelivet: "Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo"

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oversættelse - kaffe på spansk 05-05-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 La cultura española - parte 2: Las fiestas

Formål:
- At opnå viden om fester og traditioner i Spanien og Amerika
- At opbygge et ordforråd i tilknytning til emnet
- At træne de kommunikative kompetencer (tale, skrive, læse, lytte).
- At reflektere over forskelle og ligheder imellem Danmark og de spansktalende lande (interkulturel kommunikativ kompetence)

Materiale:

- Kasper Kloch og Martin Tønner: "España en la calle" (Systime), kapitlet "V. Fiesta rimer på fare: Spanske byfester med tradition og temperament"

- Inge Margrethe Clausen et al.: "Caminando" (Systime), kapitlet "¡Feliz Navidad y Próspero Año Nuevo!"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Empresas

Forløbets indhold og fokus

Forløbet undersøger spansk virksomhedskultur, kommunikation og arbejdsliv med fokus på kulturelle og sproglige aspekter. Gennem autentiske tekster, film og praktiske øvelser analyserer vi forskelle mellem dansk og spansk virksomhedskultur, herunder hierarki, kommunikationsformer og magtdistance. Filmen "El buen patrón" med Javier Bardem fungerer som et centralt værk, der illustrerer lederskab og arbejdsrelationer i en spansk virksomhed. Vi arbejder intensivt med formel og uformel virksomhedskommunikation på spansk, særligt med fokus på e-mails, jobansøgninger og høflighedsfraser. Eleverne får praktisk erfaring med at skelne mellem de forskellige tiltaleformer (tú/usted/vosotros/ustedes) og deres anvendelse i forskellige kommunikationssituationer. Forløbet giver indsigt i spansk arbejdsliv og forretningskultur samt styrker elevernes sproglige kompetencer inden for erhvervsrelateret kommunikation på spansk med henblik på at kunne kommunikere med spansktalende samarbejdspartnere i fremtiden.

Faglige mål

- At opnå viden om spansk virksomhedskultur og arbejdsliv
- At forstå og kunne redegøre for kulturforskelle mellem Danmark og Spanien i en erhvervsmæssig kontekst
- At analysere hierarkiske strukturer og kommunikationsformer i spanske virksomheder
- At mestre formelle og uformelle kommunikationsformer på spansk i en erhvervskontekst
- At kunne analysere filmen "El buen patrón" og relatere den til temaer om lederskab og arbejdskultur
- At opbygge et specifikt ordforråd knyttet til erhvervskommunikation på spansk
- At kunne formulere forskellige typer af forretningsmail og jobansøgninger på korrekt spansk med passende høflighedsfraser
- At kunne anvende korrekte tiltaleformer (tú/usted/vosotros/ustedes) afhængigt af kommunikationssituationen
- At kunne perspektivere viden om spansk virksomhedskultur til andre kulturelle og erhvervsmæssige kontekster

Kernestof

- Et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- Et specifikt ordforråd i tilknytning til virksomhedskultur og erhvervskommunikation
- Grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- Moderne fiktive og ikke-fiktive tekster om spansk virksomhedskultur og kommunikation
- Filmen "El buen patrón" som hovedværk til at illustrere spansk ledelsesstil og arbejdspladskultur
- Historiske, kulturelle og interkulturelle forhold relateret til spansk erhvervsliv
- Centrale samfunds- og erhvervsmæssige forhold i Spanien
- Virksomhedskultur samt intern og ekstern kommunikation i de spansksprogede områder
- Fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler

Arbejdsformer

Der veksles mellem klasseundervisning, gruppearbejde og individuelle opgaver med fokus på at styrke elevernes kommunikative kompetencer på spansk i en erhvervskontekst. Centrale aktiviteter i forløbet omfatter:
- Analyse og diskussion af filmen "El buen patrón", herunder øvelser med sandt/falsk-spørgsmål, omrokering af ord til sætninger og diskussioner om filmens temaer
- Billedbeskrivelser fra filmen for at styrke elevernes mundtlige kompetencer
- Arbejde med tekster om forskelle mellem dansk og spansk virksomhedskultur
- Kreativ opgave med at lave plakater, der illustrerer kulturforskelle mellem Danmark og Spanien, som efterfølgende præsenteres på spansk
- Praktiske øvelser i at skrive formelle og uformelle forretningsmails og jobansøgninger på spansk
- Gruppearbejde med rollefordeling, hvor eleverne i fællesskab udarbejder professionelle mails
- Øvelser i at bruge AI-værktøjer (ChatGPT) til at simulere mailkorrespondance med spanske virksomheder, inklusive efterfølgende refleksion over læringsudbyttet
- Caseopgaver som "Café Los Comuneros", hvor eleverne skal reagere på autentiske erhvervsrelaterede problemstillinger
- Arbejde med høflighedsfraser og deres anvendelse i skriftlig virksomhedskommunikation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Los jóvenes españoles

Kort om forløbet

Forløbet handler om de unge spaniere med udgangspunkt i bogen "España mañana", herunder temaerne studier, sprog, kulturforskelle imellem Spanien og Danmark, fodbold og klima.

Formål

- At opnå viden om unge spanieres liv.
- At opnå viden om kulturelle og samfundsmæssige forhold i Spanien.
- At opbygge et ordforråd i tilknytning til emnet.
- At træne de kommunikative kompetencer (læse, lytte, tale og skrive på spansk).

Indhold

Eleverne arbejder i forløbet med følgende kernestof:

- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning emnet
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- moderne ikke-fiktive tekster fra Spanien
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold
- centrale samfunds- og erhvervsmæssige forhold i Spanien
- aktuelle forhold i Spanien
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.

Materiale

Kasper Kloch og Martin Tønner: "España mañana", Systime
- Følgende tekster er læst fælles: "1. Alba, 19 años", "9. Mariana, 21 años" og "11. Gio, 18 años
- Følgende tekster har eleverne arbejdet med i grupper: "2. Adriana, 18 años", "5. Pol, 18 años", "6. María, 19 años, "8. Lucía, 19 años, "10. Pedro Martín, 19 años" og "12. Guillermo, 17 años".
- Eksamensopgave: Irene Rubiera: “Si esperamos, no hay planeta que salvar” (Fridays for future)

Metode

Der veksles imellem klasseundervisning, gruppearbejde og projektarbejde. Først læses 3 cases fælles; derefter arbejder eleverne med forskellige cases fra bogen, som de fremlægger for hinanden.

Der indgår grammatikopgaver i arbejdet med teksterne. I forløbet arbejder vi blandt andet med dativstyrede verber, gradbøjning af adjektiver og imperfektum.

Evaluering

Der evalueres løbende.



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Imperfektum - beskriv en ting eller person 26-11-2024
Selv-evaluering før standpunkt 28-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 La España Dividida

Forløbets indhold og fokus

Forløbet undersøger den territoriale og identitetsmæssige splittelse i det moderne Spanien med fokus på centrale spændingsfelter og regionale løsrivelsesbevægelser. Gennem autentiske tekster, videoer og debatter analyserer vi de historiske, politiske og kulturelle årsager til regionalismen og nationalismen i Spanien efter Francos diktatur. Særligt fokus lægges på Cataloniens uafhængighedsbevægelse og folkeafstemningen i 2017, men også på Baskerlandets historie med ETA og den ulmende separatistiske ånd i flere regioner. Vi belyser fremkomsten af det højrenationale parti Vox og den fornyede spanske nationalisme som reaktion på de regionale identiteter. Gennem tekstanalyse, diskussioner og mundtlige præsentationer opbygger eleverne et relevant ordforråd om politik, identitet og samfund, samtidig med at de styrker deres sproglige kompetencer og interkulturelle forståelse af Spaniens komplekse regionale struktur.

Faglige mål

- At opnå viden om regionale og nationale identiteter i Spanien og de historiske og politiske årsager til spændingerne.
- At forstå den catalanske uafhængighedsbevægelse, dens baggrund og folkeafstemningen i 2017.
- At få indblik i andre regioner med særlig identitet, såsom Baskerlandet og Galicien.
- At analysere og diskutere fremkomsten af ny spansk nationalisme og partiet Vox.
- At opbygge et specifikt ordforråd knyttet til politik, identitet og samfund på spansk.
- At træne de kommunikative kompetencer (læse, lytte, tale og skrive på spansk).
- At kunne perspektivere viden om spanske regionale identiteter til andre samfunds- og kulturforhold.
- At kunne analysere og fortolke tekster inden for emnet samt sætte dem ind i kulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge.

Kernestof

- Et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- Et specifikt ordforråd i tilknytning til politik, regionale identiteter og samfundsdebat
- Grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- Moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien med fokus på regional identitet og nationalisme
- Historiske, kulturelle og interkulturelle forhold relateret til Spaniens regioner og deres forhold til centralmagten
- Centrale samfundsmæssige forhold i Spanien illustreret gennem den territoriale debat
- Aktuelle forhold i Spanien med relation til regionernes stilling og løsrivelsesbevægelser
- Fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler

Materiale
- Álvaro Longoria & Gerardo Olivares: "Dos Cataluñas" (film)
- Kasper Kloch og Martin Tønner: "España en la calle", kapitel 3: "Spanien på randen af et nervøst sammenbrud: Separatister, højrenationale og et land i splid med sig selv", følgende afsnit:
- 7. Spanien: Banderas en los balcones: "Han despertado el toro español"
- 8. Catalonien: ¿Cataluña, un nuevo país en Europa? – "Podemos crear una sociedad más justa."

Arbejdsformer
Der veksles mellem klasseundervisning, gruppearbejde og individuelt arbejde med fokus på at styrke elevernes kommunikative kompetencer på spansk. Centrale aktiviteter i forløbet omfatter:

- Tekstlæsning og analyse af autentisk materiale om de regionale konflikter
- Mundtlige samtaleøvelser med emnet "España dividida" hvor eleverne bruger spanske gambitter til at diskutere underemner som Cataluña, El país vasco, La bandera española, El partido VOX, El fútbol og La dictadura
- Kreativt arbejde med at designe kampagneplakater for eller imod Cataloniens uafhængighed på spansk, inklusiv slogans, visuelle elementer og argumenter
- Billedbeskrivelser af relevante motiver fra det spanske samfund, som f.eks. flag på balkoner
- Grammatiske øvelser integreret i arbejdet med teksterne
- Visning og diskussion af dokumentarfilm om Cataloniens situation

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 Latinos en los Estados Unidos

Forløbets indhold og fokus

Forløbet undersøger latinoers liv, kultur og identitet i USA med fokus på sproglige, demografiske og sociale aspekter. Gennem autentiske tekster, videoer og film analyserer vi den voksende spansktalende befolkning i USA, deres historie, udfordringer og kulturelle bidrag. Vi behandler temaer som migration, "push and pull"-faktorer, tosprogede identiteter og "Spanglish" som kulturelt fænomen. Filmen "A Better Life" fungerer som et centralt værk, der giver indblik i latinoers hverdagsliv, udfordringer og drømme i USA gennem historien om en mexicansk immigrant og hans søn i Los Angeles. Forløbet giver indsigt i latinoers situationer og perspektiver i USA, herunder sprog, kultur og identitet, samtidig med at eleverne styrker deres ordforråd, kommunikative kompetencer og interkulturelle forståelse.

Faglige mål

- At opnå viden om latinoers historie, demografi og aktuelle situation i USA
- At forstå og kunne redegøre for "push- og pull-faktorer" i relation til latinamerikansk immigration
- At analysere sproglige og kulturelle identitetsaspekter, herunder fænomenet "Spanglish"
- At kunne diskutere udfordringer og muligheder for latinoer i det amerikanske samfund
- At analysere filmen "A Better Life" og diskutere dens tematikker om immigration, familie og identitet
- At opbygge et specifikt ordforråd knyttet til migration, identitet og samfund på spansk
- At træne de kommunikative kompetencer (læse, lytte, tale og skrive på spansk)
- At kunne perspektivere viden om latinoer i USA til andre kulturelle og sociale kontekster
- At kunne analysere og fortolke tekster om emnet samt sætte dem ind i kulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge

Kernestof

- Et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- Et specifikt ordforråd i tilknytning til migration, identitet og kulturmøde
- Grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- Moderne fiktive og ikke-fiktive tekster om latinoer i USA
- Filmen "A Better Life" som hovedværk i forløbet
- Historiske, kulturelle og interkulturelle forhold relateret til latinamerikansk immigration og tilpasning i USA
- Centrale samfundsmæssige forhold omkring den hispanotalende befolkning i USA
- Aktuelle forhold om latinoer i USA, herunder statistik og demografiske data
- Fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler

Materialer

- Inge Margrethe Clausen, Martin Windeløv og Angel Carmona Zambrano: "Tapas online: 6. Estados Unidos y los hispanohablantes"
- Chris Weitz: "Una vida mejor" (film)
- Pregunta Ya: "La migración" (video + opgaver)
- DR Horisont: "Børnene på dødstoget" (dokumentar)
- Ukendt forfatter: "Sabes por qué migran los seres humanos?¿Conoces los factores 'push' y 'pull'?" (Oversigt over push- og pull-faktorer)
- Eksamensopgave (delprøve 1 og delprøve 2): "La generación que crece sin la ñ"


Arbejdsformer

Der veksles mellem klasseundervisning, gruppearbejde og individuelle opgaver med fokus på at styrke elevernes kommunikative kompetencer på spansk. Centrale aktiviteter i forløbet omfatter:
- Analyse af statistisk materiale om den spansktalende befolkning i USA
- Mundtlige samtaleøvelser med emnet "Latinos en EEUU" hvor eleverne bruger spanske gambitter til at diskutere underemner som Spanglish, La bestia, factores push y pull, og Trump y los latinos
- Analyse og diskussion af filmen "A Better Life", herunder karakterudvikling, temaer og budskaber
- Kreative opgaver relateret til filmen, såsom udarbejdelse af filmplakat, soundtrack, Instagram-profiler eller alternative slutninger
- Grammatiske øvelser integreret i arbejdet med teksterne, herunder indsættelse af verber i præsens
- Arbejde med at reorganisere sætninger for at træne ordstilling på spansk
- Fremlæggelse af berømte latinos i USA, hvor eleverne præsenterer en selvvalgt profil
- Skriftlige opgaver hvor eleverne skriver artikler og e-mails på spansk om latinoers identitet og sprog
- Øvelser i at forbinde spanske termer med deres forklaringer for at udvide ordforrådet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 La cultura española - parte 3: El fútbol

Kort om forløbet
Forløbet undersøger fodboldens centrale rolle i spansk kultur og samfund gennem autentiske tekster og videoer. Vi arbejder med fodboldkultur, klubber som Real Madrid, Barcelona og Atlético Madrid, og hvordan disse afspejler regionale identiteter. I forløbet analyserer vi begrebet 'tiki-taka' som udtryk for spansk nationalkarakter, sammenligner spansk og dansk fankultur, og opbygger et relevant ordforråd om sport. Gennem grammatiske øvelser, mundtlige præsentationer og kulturelle debatter styrkes elevernes sproglige kompetencer og interkulturelle forståelse.

Faglige mål
- At opnå viden om fodboldens centrale rolle i spansk kultur, samfund og identitet.
- At forstå de store spanske klubbers (Real Madrid, Barcelona, Atlético Madrid) betydning og deres forbindelse til regionale identiteter.
- At opbygge et specifikt ordforråd knyttet til sport og fodbold på spansk.
- At træne de kommunikative kompetencer (læse, lytte, tale og skrive på spansk).
- At kunne sammenligne og reflektere over forskelle mellem spansk og dansk fodboldkultur.
- At forstå sammenhængen mellem sport og kulturelle/samfundsmæssige aspekter i den spansktalende verden.

Kernestof
- Et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- Et specifikt ordforråd i tilknytning til sport og fodbold
- Grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- Moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien med fokus på fodbold og sport
- Historiske, kulturelle og interkulturelle forhold relateret til spansk fodbold
- Centrale samfundsmæssige forhold i Spanien illustreret gennem fodboldkulturen
- Aktuelle forhold i Spanien med relation til sport og fodbold
- Fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler

Materiale
- Britt Lundgreen Hansen: "El deporte rey" (Systime), følgende afsnit:
-

Arbejdsformer
Der veksles imellem klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde og mundtlige præsentationer. Fokus på både skriftlige opgaver, grammatiske øvelser og kommunikative aktiviteter med særlig vægt på mundtlig udtryksfærdighed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer