Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Opl 2025 (EUD)
|
Fag og niveau
|
Historie B
|
Lærer(e)
|
Katja Hopwood
|
Hold
|
2023 2B Hi (2B Hi, 3B Hi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
2. Verdenskrig
Faglige mål:
Eleverne skal demonstrere forståelse af konflikters opståen og deres løsning samt internationale samarbejdsmuligheder og deres institutionalisering. De skal ligeledes demonstrere indsigt i den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling inden for de seneste ca. 200 år og reflektere over samspillet mellem disse niveauer.
Kernstof:
Hovedlinjer i danmarkshistorien og verdenshistorien
– væsentlige konflikt- og samarbejdsrelationer i det 20. og 21. århundrede.
Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv.
Holocaust.
Der arbejdes ud fra Verden efter 1914, Carl-Johan Bryld, Systime kapitel 5 og spørgsmål til kapitlet.
Tysklands ekspansionspolitik, appeasementpolitik, krigen i Europa, krigen i Asien, Danmarks stilling.
(45 normalsider)
Vi ser de 3 afsnit sammensat af Zeki Laurent Sadic ”Anden verdenskrig”.( 3x 25 min)
https://www.youtube.com/watch?v=cW-2xlqmF9Q&list=PLeM9VtlDMatbYuvDYwMCvZr1VsrP-QVvP
Kilde: Nurnberglovene 1935 (Illustration)
Kilde: Mandatfordeling ved rigsdagsvalget 1933 (Graf)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Den kolde krig
Viden om og indsigt i Den kolde krig. Forløbet er bl.a. forarbejde til DHO/SO5 med Danmarks ændrede udenrigspolitik og emnet ”Danmark i Krig”.
Fokus på forståelse af de forskellige institutioner og centrale figurer.
Kildeanalyse.
Indsigt i de mange konflikter bl.a. Vietnam, Cuba, Østeuropa, Afghanistan, hvor eleverne har valgt et emne at fordybe sig i samt fremlægge for klassen. Diverse kilder og materiale til hver gruppe.
Faglige mål:
Opnå indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder.
Analysere konflikters opståen og håndtering af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde.
Formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt
Kernestof:
Hovedlinjer i verdens historie
Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
Materialer:
”En europæisk verdenshistorie” kapitel 12. Den kolde krig.
Skrevet af Henrik Bonne Larsen og Thorkil Smitt. Gyldendal.
https://eneuropaeiskverdenshistorie.systime.dk/?id=140
"Verden efter 1914" Den kolde krig kapitel 6 - er anvendt til projekterne.
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=199
Kilde: Marshall-planen forelægges Folketinget - Udenrigsminister Gustav Rasmussens (partiløs) tale om Marshall-hjælpen, 10. marts 1948
Uddrag fra Rigsdagstidende, ft. 1947-48, spalte. 2726-27 og spalte 2737.
Kilde: Referat af samtale mellem Ulbricht og Khrustsjov om Berlin. I Bogen Den kolde krig. Systime. (1 side) Opgave.
Kilde: Telegram fra den sovjetiske ambassadør i USA, Nikolai Novikov til Sovjetunionens udenrigsminister Molotov, 27. sept. 1946
Kilde: Telegram fra den amerikanske diplomat George Kennan, der var ansat i den amerikanske ambassade i Moskva, til den amerikanske regering, februar 1946
Kilde: Elton John - Nikita
https://www.youtube.com/watch?v=Tg-Q-Acv4qs
FNs historie af FN sambandet Norge (3 min)
https://www.youtube.com/watch?v=BgHFCO9sgJo
Hvad er FN?
https://www.youtube.com/watch?v=AmeMaUtIyLU
Hvad er sikkerhedsrådet? https://www.youtube.com/watch?v=GnFvsK5Ksj4&t=87s
The story of human rights: Human Rights Video Education (samtale om demokrati og menneskerettighede)
https://www.youtube.com/watch?v=oh3BbLk5UIQ
Landespil:
https://www.geoguessr.com/vgp/3340
Duck And Cover (1951) Bert The Turtle
https://www.youtube.com/watch?v=IKqXu-5jw60
Berlinmurens fald november 1989 P3 udsendelse.
https://www.youtube.com/watch?v=WiXVFoI5fVc
Den kolde krig (video 30 min) Zeki Laurent Sadic
https://www.youtube.com/watch?v=BdW9BQgo0xE
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Damark i Krig - Afghanistan
Undervisningsbeskrivelse Danmark i Afghanistan
Forløbet fokuserer på krigen i Afghanistan og Danmarks rolle i denne. Efterfølgende skrives der SO5- opgave.
Eleverne har arbejdet med et valgfrit projekt ud fra kapitel 2, hvor de skulle inddrage mindst to kilder (fra bogen) og to statistikker. Projektet blev formidlet gennem video, podcast eller PP fremlæggelse.
Eleverne har endvidere arbejdet med selv at lave kildesæt, der kunne dokumentere Danmarks rolle i forhold til ”genopbygning og skabelse af tillid”.
Faglige mål:
demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde ̶
reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
Kernestof:
kultur i nationale og globale sammenhænge
hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
Læst: Danmark i Afghanistan (2023) af Hans Henrik Henriksen, Jeppe Bæk Maier, Rasmus Thestrup Østerfaard
Kapitel 1, Vejen til Afghanistan (23 sider)
Kapitel 2, Danmarks krig (23,7 sider)
Kapitel 3, Soldaternes krig (24,3 sider)
Fælles kildelæsning: Statsminister Poul Nyrup Rasmussen om terrorangrebet på USA, 13. september 2001 (1,2 normalside)
Set: https://www.youtube.com/watch?v=N2FIhV_Yc_k (26 min)
9/11 og Krigen mod terror af Zeki Laurent Sadic
Set: https://www.dr.dk/drtv/se/fjendeland_87422
Fjendeland sæson 1 Episode 2 (43 min)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Enevældens tid
Et forløb om tiden før år 1700. Med perspektiver til vores samtid hvor demokratiet igen kan synes udfordret, ser vi hvordan Danmark gik fra et valgkongedømme til enevælde. Eleverne bliver også i modulet præsenteret for teori omkring aktør- og strukturhistorie.
Forløbet fokuserer både på hvordan det lykkedes Frederik den 3. at få den enevældige magt, men også hvordan han kunne beholde den, hvordan koreografi og propaganda hjalp med at beholde den, og hvordan liberale tanker senere udfordrede den. Forløbet blev afsluttet med et fokus på enevældige ledere i vores samtid, og eleverne skulle her i grupper fremlægge og perspektivere enevældens tid til folk som Putin, Mao, Saddam Hussein, Gaddafi, Fidel Castro m.fl.
Forløbet varede cirka 9 moduler.
Faglige mål:
Demonstrere indsigt i udvikling og væsentlige begivenheder i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
Demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestof:
Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Udviklingen i Europas position i verden
Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Globalisering
Kultur i nationale og globale sammenhænge
Udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
Historiebrug og –formidling
forløb har hovedvægt på tiden før 1700
Tekster:
Aktør og struktur:
https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=130&L=0
Stændersamfundet:
https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?id=981&L=0
Kongeloven:
https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?id=982&L=0
Bossuets forsvar for enevælden: Selvstændigt dokument
Magtens iscenesættelse:
https://enevaeldenstid.systime.dk/?id=132
Magtens koreografi:
https://enevaeldenstid.systime.dk/?id=147
Vold og henrettelser i enevældens tid:
https://enevaeldenstid.systime.dk/?id=172&L=0
Oplysningstanker og politisk liberalisme:
https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?id=984&L=0
Liberale ideer:
https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?id=985&L=0
Montsquieu og Rosseau: https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?id=1417&L=0
Medier:
Podcast, Politiken: Kongerækken – Frederik 3.:
https://politikenhistorie.dk/podcast/kongeraekken/art7724595/Frederik-3.
Historien om Danmark, DR, afsnit 7:
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-enevaelde-og-oplysningstid_145571
Klasseundervisning, projektarbejdsform, skriftligt arbejde, individuelt arbejde og gruppearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
1. Verdenskrig
Forløbet starter med at se på de alliancer og stridigheder der præger Europa inden krigens udbrud.
Dernæst læses kapitlet om Første verdenskrig, hvordan den startede, forløb og afsluttedes.
Vi fokuserer til sidst på de sønderjyskes situation og genforeningen via beretninger og kilder.
Faglige mål
Opnå indsigt i Europas økonomiske, sociale og politiske udvikling
Reflektere over samfundsmæssige forandringer
Demonstrere indsigt i den nationale, europæiske og globale politiske, økonomiske og sociale udvikling i perioden og samspillet mellem disse niveauer.
Anvende historisk metode, herunder formidle historiske problemstillinger samt forholde sig kritisk til historiske fremstillinger og kilder.
Kernestof:
Hovedlinjer i den politiske, sociale og økonomiske udvikling i Europa i og omkring Første Verdenskrig
Kilde tolkning
Grundbog: Verden efter 1914, Carl-Johan Bryld, Systime.
Kapitel 1 introlæsning: Europas dominans, Vestens selvforståelse og Europa som verdens politiske centrum. (4 sider)
Kapitel 2 Første verdenskrig (53 sider)
Kilder:
Den tyske kejser Wilhelm i tale til Rigsdagen d. 4. august 1914
Premierminister Asquiths tale i Underhuset, 6. august 1914
Proklamation fra svømmeklubben i Chemnitz, Tyskland, august 1914
Kilderne ovenfor findes under Krigsudbruddet i kapitel 2 Verden efter 1914
Øjenvidner- sønderjyske soldaters beretninger (2 tekster)
”Tragedien ved fortet Douaumont” og ”Det værste jeg har været med til”
Kilde: Plakat fra Genforeningen ”Hjem til mor igen”
Kilde: Digt fra Nordslesvig under verdenskrigen (DSK-årbog 1960)
Elektronisk materiale:
World War 1 Summary on a map
https://www.youtube.com/watch?v=QwsVJb-ckqM
Spil Europe 1914 map quiz game
https://www.geoguessr.com/vgp/3480
Foredrag af Niels Arne Sørensen
https://www.youtube.com/watch?v=qajPlCvemVw (5 min)
The Assassination of Franz Ferdinand
https://www.youtube.com/watch?v=XS1gROq5iZ8 (6 min)
Zeki Laurent Sadic – Første verdenskrig
https://www.youtube.com/watch?v=t6OGzNYbQz4&t=11s (35 min)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Mellemøsten
Undervisningsbeskrivelse Mellemøsten 2025
Faglige mål:
Formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid.
Analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde.
Kernestof:
Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv ̶
Globalisering.
Forløbet er todelt således, at vi først arbejder med Israel/Palæstina konflikter, hvorunder Egyptens historie og Det muslimske broderskab også indgår.
Næste del handler om Iran/Irak og krigene i Afghanistan (både 1979-89 (kold krigs forløb) og 2001-2021) samt Golfkrigen 1991.
Vi forsøger også at følge i Osama bin Ladens fodspor og forstå, hvad der førte til 9/11.
Materialer:
Verden efter1914 – i dansk perspektiv af Carl-Johan Bryld, kapitel 11 om Mellemøsten. Fra start og til og med ”USAs krig i Afghanistan”
Israel – en stat i Mellemøsten, side 1 introduktion med video. Systime
https://israel.systime.dk/?id=132
Israel – en stat i Mellemøsten, side 2 ”Britisk dobbeltspil” med video. Systime
https://israel.systime.dk/?id=133
Israel – en stat i Mellemøsten, Systime, Det zionistiske projekt
https://israel.systime.dk/?id=251
Israeli Declaration of Independence – Full recording (set første 9 min)
https://www.youtube.com/watch?v=Vy_LlKE9OMQ
Israel-Palestine conflict – on map (part 2) Geo History.
https://www.youtube.com/watch?v=0vwkfJb7FEc
Film: På sporet af den hellige krig (1 afsnit)
Ideologien (45 min)
Forstå konflikten mellem Israel og Palæstina DR (10:23)
https://www.youtube.com/watch?v=7BMmmNGyLjs
Explainer på DR: Hvem er Hamas
https://www.dr.dk/drtv/episode/explainer_-hvem-er-hamas_413090
Revolution in Iran: Khomeini Comes Home – Associated Press (6 min)
https://www.youtube.com/watch?v=lyvhoFV7GAk
Online geografi over Mellemøsten
https://www.geoguessr.com/vgp/3242
Flames of Kuwait - Gulf War 1990
https://www.youtube.com/watch?v=2Vt4pLJNOcg
Set: https://www.youtube.com/watch?v=N2FIhV_Yc_k (26 min)
9/11 og Krigen mod terror af Zeki Laurent Sadic (forløb Danmark i krig)
Kildesæt til eksamenstræning:
Camp David aftalen 17. september 1978
Fatwa om Egyptens fredsslutning med Israel 26. november 1979
Osama bin Ladens erklæring 7. oktober 2001
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659933852",
"T": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659933852",
"H": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659933852"
}