Holdet 2023 2B Hi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Opl 2025 (EUD)
Fag og niveau Historie B
Lærer(e) Katja Hopwood
Hold 2023 2B Hi (2B Hi, 3B Hi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 2. Verdenskrig
Titel 2 Den kolde krig
Titel 3 Historiebevidsthed og historiebrug
Titel 4 Damark i Krig - Afghanistan
Titel 5 Enevældens tid
Titel 6 Industrialisering
Titel 7 1. Verdenskrig
Titel 8 Jugoslavien og Folkedrab
Titel 9 Mellemøsten

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 2. Verdenskrig

Faglige mål:
Eleverne skal demonstrere forståelse af konflikters opståen og deres løsning samt internationale samarbejdsmuligheder og deres institutionalisering. De skal ligeledes demonstrere indsigt i den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling inden for de seneste ca. 200 år og reflektere over samspillet mellem disse niveauer.

Kernstof:
Hovedlinjer i danmarkshistorien og verdenshistorien
– væsentlige konflikt- og samarbejdsrelationer i det 20. og 21. århundrede.
Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv.
Holocaust.

Der arbejdes ud fra Verden efter 1914, Carl-Johan Bryld, Systime kapitel 5 og spørgsmål til kapitlet.
Tysklands ekspansionspolitik, appeasementpolitik, krigen i Europa, krigen i Asien, Danmarks stilling.
(45 normalsider)

Vi ser de 3 afsnit sammensat af Zeki Laurent Sadic ”Anden verdenskrig”.( 3x 25 min)
https://www.youtube.com/watch?v=cW-2xlqmF9Q&list=PLeM9VtlDMatbYuvDYwMCvZr1VsrP-QVvP

Kilde: Nurnberglovene 1935 (Illustration)
Kilde: Mandatfordeling ved rigsdagsvalget 1933 (Graf)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Den kolde krig

Viden om og indsigt i Den kolde krig. Forløbet er bl.a. forarbejde til DHO/SO5 med Danmarks ændrede udenrigspolitik og emnet ”Danmark i Krig”.

Fokus på forståelse af de forskellige institutioner og centrale figurer.
Kildeanalyse.
Indsigt i de mange konflikter bl.a. Vietnam, Cuba, Østeuropa, Afghanistan, hvor eleverne har valgt et emne at fordybe sig i samt fremlægge for klassen. Diverse kilder og materiale til hver gruppe.

Faglige mål:
Opnå indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder.
Analysere konflikters opståen og håndtering af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde.
Formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt

Kernestof:
Hovedlinjer i verdens historie
Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand


Materialer:
”En europæisk verdenshistorie” kapitel 12. Den kolde krig.
Skrevet af Henrik Bonne Larsen og Thorkil Smitt. Gyldendal.
https://eneuropaeiskverdenshistorie.systime.dk/?id=140

"Verden efter 1914" Den kolde krig kapitel 6 - er anvendt til projekterne.
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=199

Kilde: Marshall-planen forelægges Folketinget - Udenrigsminister Gustav Rasmussens (partiløs) tale om Marshall-hjælpen, 10. marts 1948
Uddrag fra Rigsdagstidende, ft. 1947-48, spalte. 2726-27 og spalte 2737.

Kilde: Referat af samtale mellem Ulbricht og Khrustsjov om Berlin. I Bogen Den kolde krig. Systime. (1 side) Opgave.

Kilde: Telegram fra den sovjetiske ambassadør i USA, Nikolai Novikov til Sovjetunionens udenrigsminister Molotov, 27. sept. 1946

Kilde: Telegram fra den amerikanske diplomat George Kennan, der var ansat i den amerikanske ambassade i Moskva, til den amerikanske regering, februar 1946

Kilde: Elton John - Nikita
https://www.youtube.com/watch?v=Tg-Q-Acv4qs


FNs historie af FN sambandet Norge (3 min)
https://www.youtube.com/watch?v=BgHFCO9sgJo
Hvad er FN?
https://www.youtube.com/watch?v=AmeMaUtIyLU

Hvad er sikkerhedsrådet? https://www.youtube.com/watch?v=GnFvsK5Ksj4&t=87s

The story of human rights: Human Rights Video Education (samtale om demokrati og menneskerettighede)
https://www.youtube.com/watch?v=oh3BbLk5UIQ

Landespil:
https://www.geoguessr.com/vgp/3340

Duck And Cover (1951) Bert The Turtle
https://www.youtube.com/watch?v=IKqXu-5jw60

Berlinmurens fald november 1989 P3 udsendelse.
https://www.youtube.com/watch?v=WiXVFoI5fVc

Den kolde krig (video 30 min) Zeki Laurent Sadic
https://www.youtube.com/watch?v=BdW9BQgo0xE

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Historiebevidsthed og historiebrug


Et fokuseret forløb omkring historiebevidsthed og historiebrug.
Her indgår begreber og viden om Eksistentiel historiebrug og Politisk historiebrug.

Fagligt mål: Forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
Kernestof: Historiebevidsthed og historiebrug. Kildearbejde.

Der er anvendt materialet fra DR om historiebrug
https://www.dr.dk/studie/historie/historiebrug-gennem-tiden

Hvem ejer historien – film fra HistorieLab (11 min)
https://www.youtube.com/watch?v=BkxUj-eLIuk

Kapitel 11 og 12 i pdf om historiebrug (se lectio)
fi-le:///C:/Users/kaho/Downloads/Historiebevidsthed%20og%20Historiebrug-1.pdf

Sigurds Danmarkshistorie, Politikens forlag (5.25 min)
https://www.youtube.com/watch?v=9XGMGlVu4Uw
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Damark i Krig - Afghanistan

Undervisningsbeskrivelse Danmark i Afghanistan

Forløbet fokuserer på krigen i Afghanistan og Danmarks rolle i denne. Efterfølgende skrives der SO5- opgave.
Eleverne har arbejdet med et valgfrit projekt ud fra kapitel 2, hvor de skulle inddrage mindst to kilder (fra bogen) og to statistikker. Projektet blev formidlet gennem video, podcast eller PP fremlæggelse.
Eleverne har endvidere arbejdet med selv at lave kildesæt, der kunne dokumentere Danmarks rolle i forhold til ”genopbygning og skabelse af tillid”.

Faglige mål:
demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde ̶
reflektere over samspillet mellem mennesker og natur

Kernestof:
kultur i nationale og globale sammenhænge
hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt

Læst: Danmark i Afghanistan (2023) af Hans Henrik Henriksen, Jeppe Bæk Maier, Rasmus Thestrup Østerfaard
Kapitel 1, Vejen til Afghanistan (23 sider)
Kapitel 2, Danmarks krig (23,7 sider)
Kapitel 3, Soldaternes krig (24,3 sider)
Fælles kildelæsning: Statsminister Poul Nyrup Rasmussen om terrorangrebet på USA, 13. september 2001 (1,2 normalside)

Set: https://www.youtube.com/watch?v=N2FIhV_Yc_k (26 min)
9/11 og Krigen mod terror af Zeki Laurent Sadic
Set: https://www.dr.dk/drtv/se/fjendeland_87422
Fjendeland sæson 1 Episode 2 (43 min)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Enevældens tid

Et forløb om tiden før år 1700. Med perspektiver til vores samtid hvor demokratiet igen kan synes udfordret, ser vi hvordan Danmark gik fra et valgkongedømme til enevælde. Eleverne bliver også i modulet præsenteret for teori omkring aktør- og strukturhistorie.
Forløbet fokuserer både på hvordan det lykkedes Frederik den 3. at få den enevældige magt, men også hvordan han kunne beholde den, hvordan koreografi og propaganda hjalp med at beholde den, og hvordan liberale tanker senere udfordrede den. Forløbet blev afsluttet med et fokus på enevældige ledere i vores samtid, og eleverne skulle her i grupper fremlægge og perspektivere enevældens tid til folk som Putin, Mao, Saddam Hussein, Gaddafi, Fidel Castro m.fl.
Forløbet varede cirka 9 moduler.

Faglige mål:
Demonstrere indsigt i udvikling og væsentlige begivenheder i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling

Demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende  
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestof:
Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie  
Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Udviklingen i Europas position i verden
Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Globalisering
Kultur i nationale og globale sammenhænge
Udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
Historiebrug og –formidling
forløb har hovedvægt på tiden før 1700

Tekster:

Aktør og struktur:
https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=130&L=0
Stændersamfundet:
https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?id=981&L=0
Kongeloven:
https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?id=982&L=0
Bossuets forsvar for enevælden: Selvstændigt dokument
Magtens iscenesættelse:
https://enevaeldenstid.systime.dk/?id=132
Magtens koreografi:
https://enevaeldenstid.systime.dk/?id=147
Vold og henrettelser i enevældens tid:
https://enevaeldenstid.systime.dk/?id=172&L=0
Oplysningstanker og politisk liberalisme:
https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?id=984&L=0
Liberale ideer:
https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?id=985&L=0
Montsquieu og Rosseau: https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?id=1417&L=0


Medier:
Podcast, Politiken: Kongerækken – Frederik 3.:
https://politikenhistorie.dk/podcast/kongeraekken/art7724595/Frederik-3.
Historien om Danmark, DR, afsnit 7:
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-enevaelde-og-oplysningstid_145571

Klasseundervisning, projektarbejdsform, skriftligt arbejde, individuelt arbejde og gruppearbejde














Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Industrialisering

Industrialisering

Forløbet starter med fårene i England og slutter med Ford A i USA.
Vi perspektiverer undervejs til i dag og forsøger at diskutere udviklingen og dens vilkår ved forskellige perspektiverende og undersøgende opgaver.

Faglige mål: Udviklingen i Europas position i verden i forhold til velstand, samhandel og magtfordeling
Indsigt i udvikling, begivenheder og sammenhænge i levevilkår, nationalt og globalt. Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år
Kernestof: Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie. Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand. Globalisering-

Grundbog:
Verden før 1914 – i dansk perspektiv af Carl-Johan Bryld.
Kapitel 9 om Industrialisme og arbejderbevægelsen (51 sider)
Set: The Children who built Victorian Britain
https://www.youtube.com/watch?v=87eVOpbcoVo&list=PL37A7C0985535C01A&index=2
Fokus på børnearbejde: https://www.unicef.dk/vores-arbejde/beskyttelse-af-boern/boernearbejde/

PP: Landboreformer med tegneopgave

Kilde: Tyske fabrikker Ludwigshafen 1881 (maleri)
Kilde: Power of Loom weaving fra ” History of the cotton manufacture in Great Britain”

Lancashire Textiles: Last Mill Standing (4:39 min)
https://www.youtube.com/watch?v=qBEc9DHfCdk

The industrial revolution – video (3:58 min)
https://www.youtube.com/watch?v=xLhNP0qp38Q

The Industrial Revolution: Crash Course European History
https://www.youtube.com/watch?v=zjK7PWmRRyg
Who is Adam Smith?
https://www.youtube.com/watch?v=iZuoxKlKk7A

Educational Film: The rise of the German Empire to economic power
https://www.youtube.com/watch?v=GZGIcfoaX9c

Henry Ford (CFU 1:51 min)
Film: Danmark’s Industrialisering.
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/danmarks-industrialisering-1

Besøg på Moesgaard museum Skoleforløb i Krigerens Univers og besøg i den permanente udstilling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 1. Verdenskrig

Forløbet starter med at se på de alliancer og stridigheder der præger Europa inden krigens udbrud.
Dernæst læses kapitlet om Første verdenskrig, hvordan den startede, forløb og afsluttedes.
Vi fokuserer til sidst på de sønderjyskes situation og genforeningen via beretninger og kilder.
Faglige mål
Opnå indsigt i Europas økonomiske, sociale og politiske udvikling
Reflektere over samfundsmæssige forandringer
Demonstrere indsigt i den nationale, europæiske og globale politiske, økonomiske og sociale udvikling i perioden og samspillet mellem disse niveauer.
Anvende historisk metode, herunder formidle historiske problemstillinger samt forholde sig kritisk til historiske fremstillinger og kilder.
Kernestof:
Hovedlinjer i den politiske, sociale og økonomiske udvikling i Europa i og omkring Første Verdenskrig
Kilde tolkning

Grundbog: Verden efter 1914, Carl-Johan Bryld, Systime.
Kapitel 1 introlæsning: Europas dominans, Vestens selvforståelse og Europa som verdens politiske centrum. (4 sider)
Kapitel 2 Første verdenskrig (53 sider)

Kilder:
Den tyske kejser Wilhelm i tale til Rigsdagen d. 4. august 1914
Premierminister Asquiths tale i Underhuset, 6. august 1914
Proklamation fra svømmeklubben i Chemnitz, Tyskland, august 1914
Kilderne ovenfor findes under Krigsudbruddet i kapitel 2 Verden efter 1914
Øjenvidner- sønderjyske soldaters beretninger (2 tekster)
”Tragedien ved fortet Douaumont” og ”Det værste jeg har været med til”
Kilde: Plakat fra Genforeningen ”Hjem til mor igen”
Kilde: Digt fra Nordslesvig under verdenskrigen (DSK-årbog 1960)

Elektronisk materiale:
World War 1 Summary on a map
https://www.youtube.com/watch?v=QwsVJb-ckqM
Spil Europe 1914 map quiz game
https://www.geoguessr.com/vgp/3480
Foredrag af Niels Arne Sørensen
https://www.youtube.com/watch?v=qajPlCvemVw (5 min)
The Assassination of Franz Ferdinand
https://www.youtube.com/watch?v=XS1gROq5iZ8 (6 min)

Zeki Laurent Sadic – Første verdenskrig
https://www.youtube.com/watch?v=t6OGzNYbQz4&t=11s (35 min)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Jugoslavien og Folkedrab

Jugoslavien og folkedrab
Forløbet starter med en introduktion til Folkedrab fra folkedrab.dk samt en læsning omkring Holocaust.
Dernæst går vi igennem årsagerne til krigen i Jugoslavien, de etniske, religiøse og økonomiske faktorer samt hvordan krigen udspiller sig i de forskellige år. Vi arbejder med konfliktoptrapning og laver egne eksempler.
Historieprojektet i 3G har omhandlet krigen i Jugoslavien.

Faglige mål:
Analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
Reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
Demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv

Kernestof:
Folkedrab
udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
kultur i nationale og globale sammenhænge
Grundmateriale:

Folkedrab: https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvad-er-folkedrab
Tema omkring Jugoslaviens sammenbrud fra Aarhus Universitet/danmarkshistorien
danmarkshistorien.dks særtema Jugoslaviens Sammenbrud 1991-1999
https://danmarkshistorien.lex.dk/Jugoslaviens_Sammenbrud_1991-1999#anker
Bog: Jugoslaviens sammenbrud af Anders Bjørn, Frydenlund. Kapitel 8: Mediekrigen (13 sider)
https://jugoslavienssammenbrud.ibog.frydenlund.dk/?id=138

Kilder
Kilde: Fra Unprofor.dk ”Operation Storm – den kroatiske erobring af Krajina 1995” (Fremstilling fra hjemmeside om krigen af Karsten F. Gryet som er tidligere udsendt)
Kilde: Uddrag af Danbat Daily Sitrep – Operation Storm, 4. august 1995, observationer af Danbat. Dagbog.
Kilde: Tale af Franjo Tudman, August 1995 (Efter Operation Storm)
Kilde: No Bravery af James Blunt

Elektronisk:
Explainer: Amnesty International folkedrabs rapport omkring Gaza.
https://www.youtube.com/watch?v=bYyKLVu498s&rco=1

Baggrunden for krigen (5 min)
https://vimeo.com/86588933
Musik James Blunt
https://www.youtube.com/watch?v=gh41Wxez9PE
Growing up in Kosovo I never met a Serb (9 min)
https://www.youtube.com/watch?v=fRS7c4j6nFE
En minister krydser sit spor (2000) (59 min)
Birte Weiss overværede som flygtningeminister i 1996 åbningen af en massegrav i Bosnien.
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/en-minister-krydser-sit-spor

https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000005824/quo-vadis-aida
Quo vadis Aida film 1T 44 min
Bosnien, juli 1995. Aida arbejder som oversætter for FN i den lille by Srebrenica
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Mellemøsten

Undervisningsbeskrivelse Mellemøsten 2025
Faglige mål:
Formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid.
Analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde.
Kernestof:
Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv ̶
Globalisering.

Forløbet er todelt således, at vi først arbejder med Israel/Palæstina konflikter, hvorunder Egyptens historie og Det muslimske broderskab også indgår.
Næste del handler om Iran/Irak og krigene i Afghanistan (både 1979-89 (kold krigs forløb) og 2001-2021) samt Golfkrigen 1991.
Vi forsøger også at følge i Osama bin Ladens fodspor og forstå, hvad der førte til 9/11.

Materialer:
Verden efter1914 – i dansk perspektiv af Carl-Johan Bryld, kapitel 11 om Mellemøsten. Fra start og til og med ”USAs krig i Afghanistan”

Israel – en stat i Mellemøsten, side 1 introduktion med video. Systime
https://israel.systime.dk/?id=132
Israel – en stat i Mellemøsten, side 2 ”Britisk dobbeltspil” med video. Systime
https://israel.systime.dk/?id=133
Israel – en stat i Mellemøsten, Systime, Det zionistiske projekt
https://israel.systime.dk/?id=251

Israeli Declaration of Independence – Full recording (set første 9 min)
https://www.youtube.com/watch?v=Vy_LlKE9OMQ

Israel-Palestine conflict – on map (part 2) Geo History.
https://www.youtube.com/watch?v=0vwkfJb7FEc

Film: På sporet af den hellige krig (1 afsnit)
Ideologien (45 min)

Forstå konflikten mellem Israel og Palæstina DR (10:23)
https://www.youtube.com/watch?v=7BMmmNGyLjs

Explainer på DR: Hvem er Hamas
https://www.dr.dk/drtv/episode/explainer_-hvem-er-hamas_413090

Revolution in Iran: Khomeini Comes Home – Associated Press (6 min)
https://www.youtube.com/watch?v=lyvhoFV7GAk


Online geografi over Mellemøsten
https://www.geoguessr.com/vgp/3242

Flames of Kuwait - Gulf War 1990
https://www.youtube.com/watch?v=2Vt4pLJNOcg

Set: https://www.youtube.com/watch?v=N2FIhV_Yc_k (26 min)
9/11 og Krigen mod terror af Zeki Laurent Sadic (forløb Danmark i krig)


Kildesæt til eksamenstræning:

Camp David aftalen 17. september 1978

Fatwa om Egyptens fredsslutning med Israel 26. november 1979

Osama bin Ladens erklæring 7. oktober 2001
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer