Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Opl 2025 (EUD)
|
Fag og niveau
|
Historie B
|
Lærer(e)
|
Katja Hopwood
|
Hold
|
2023 2E Hi (2E Hi, 3E Hi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
2. Verdenskrig
Faglige mål: Eleverne skal demonstrere forståelse af konflikters opståen og deres løsning samt internationale samarbejdsmuligheder og deres institutionalisering. De skal ligeledes demonstrere indsigt i den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling inden for de seneste ca. 200 år og reflektere over samspillet mellem disse niveauer.
Kernstof: Hovedlinjer i danmarkshistorien og verdenshistorien
– væsentlige konflikt- og samarbejdsrelationer i det 20. og 21. århundrede.
Der arbejdes ud fra Verden efter 1914, Carl-Johan Bryld, Systime kapitel 5 og spørgsmål til kapitlet.
Tysklands ekspansionspolitik, appeasementpolitik, krigen i Europa, krigen i Asien, Danmarks stilling.
(45 normalsider)
Vi ser de 3 afsnit sammensat af Zeki Laurent Sadic ”Anden verdenskrig”.
Set: Store danskere – Erik Scavenius tv.dr
Kilde: Nurnberglovene 1935 (Illustration)
Kilde: Mandatfordeling ved rigsdagsvalget 1933 (Graf)
Kilde: Arthur Harris: Bombeofffensiven, 1947
Kilde: Hverveplakater
Der er arbejdet med diverse nazistiske hverveplakater og analyse samt fremlæggelse af disse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Den kolde krig
Viden om og indsigt i Den kolde krig. Forløbet er bl.a. forarbejde til DHO/SO5 med Danmarks ændrede udenrigspolitik og emnet ”Danmark i Krig”.
Forståelse af de forskellige institutioner og centrale figurer.
Kildeanalyse.
Indsigt i de mange konflikter bl.a. Vietnam, Cuba, Østeuropa, Afghanistan, hvor eleverne har valgt et emne at fordybe sig i samt fremlægge for klassen. Diverse kilder og materiale til hver gruppe.
Faglige mål:
Opnå indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder.
Analysere konflikters opståen og håndtering af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde.
Formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt
Kernestof:
Hovedlinjer i verdens historie
Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
Materialer:
”En europæisk verdenshistorie” kapitel 12. Den kolde krig.
Skrevet af Henrik Bonne Larsen og Thorkil Smitt. Gyldendal.
Kilde: Marshall-planen forelægges Folketinget - Udenrigsminister Gustav Rasmussens (partiløs) tale om Marshall-hjælpen, 10. marts 1948
Uddrag fra Rigsdagstidende, ft. 1947-48, spalte. 2726-27 og spalte 2737.
Kilde: Atlantpagten 4. april 1949
FNs historie af FN sambandet Norge (3 min)
https://www.youtube.com/watch?v=BgHFCO9sgJo
Hvad er FN?
https://www.youtube.com/watch?v=AmeMaUtIyLU
Hvad er sikkerhedsrådet? https://www.youtube.com/watch?v=GnFvsK5Ksj4&t=87s
The story of human rights: Human Rights Video Education (samtale om demokrati og menneskerettighede)
https://www.youtube.com/watch?v=oh3BbLk5UIQ
Landespil:
https://www.geoguessr.com/vgp/3340
Den kolde krig (video 30 min) Zeki Laurent Sadic
https://www.youtube.com/watch?v=BdW9BQgo0xE
Duck And Cover (1951) Bert The Turtle
https://www.youtube.com/watch?v=IKqXu-5jw60
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Danmark i krig
Forløbet fokuserer på krigen i Afghanistan og Danmarks rolle i denne. Efterfølgende skrives der SO5- opgave.
Klassen har startet med et overblik over Dansk udenrigspolitik (læreroplæg)
Eleverne har arbejdet med et valgfrit projekt ud fra kapitel 2, hvor de skulle inddrage mindst to kilder (fra bogen) og to statistikker. Projektet blev formidlet gennem video, podcast eller PP fremlæggelse.
Eleverne har arbejdet med selv at lave kildesæt, der kunne dokumentere Danmarks rolle i forhold til ”genopbygning og skabelse af tillid”.
Faglige mål:
demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde ̶
reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
Kernestof:
kultur i nationale og globale sammenhænge
hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
Danmark i krig 1991 til 2011 - den aktive krigsdeltagelse (8 min) Aarhus Universitet
https://vimeo.com/253979136
Læst: Danmark i Afghanistan (2023) af Hans Henrik Henriksen, Jeppe Bæk Maier, Rasmus Thestrup Østerfaard
Kapitel 1, Vejen til Afghanistan (23 sider)
Kapitel 2, Danmarks krig (23,7 sider)
Kapitel 3, Soldaternes krig (24,3 sider)
Fælles kildelæsning: Statsminister Poul Nyrup Rasmussen om terrorangrebet på USA, 13. september 2001 (1,2 normalside)
Set: https://www.youtube.com/watch?v=N2FIhV_Yc_k (26 min)
9/11 og Krigen mod terror af Zeki Laurent Sadic
Set: https://www.dr.dk/drtv/se/fjendeland_87422
Fjendeland sæson 1 Episode 2 (43 min)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Europa før 1700 - De store opdagelsesrejser
DE STORE OPDAGELSER
Kort om forløbet:
Forløbet tager udgangspunkt i Europa omkring 1450, tiden før opdagelsen af Amerika. Vi kigger på Europas position i verden og europæernes syn på sig selv. Vi runder kort de landfaste handelsruter fra Asien til Europa (Norditalien) og udfordringerne hermed samt bevæggrundene for at ville finde søvejen til Indien.
Vi har læst og set dokumentar om Columbus' opdagelse af Amerika og betydningen af opdagelsen.
Vi har dykket ned i Aztekerriget - læst om det, set en dokumentar og læst kilder om dem. Vi har snakket om synet på aztekerne samt den spanske erobring af deres rige.
Klassen har efterfølgende arbejdet med kilder omkring emnet og trænet at udarbejde en problemformulering.
Vi har afslutningsvis kigget på de forskellige fremstillinger af spaniernes ankomst til Amerika og deres erobringer.
Forløbet afsluttes med en individuel emneopgave.
De faglige mål:
Eleverne skal kunne..
̶ demonstrere indsigt i udviklingen i verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling.
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling.
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende.
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug.
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid.
Kernestof:
- hovedlinjer i verdens historie.
̶ udviklingen i Europas position i verden.
̶ globalisering.
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge.
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt.
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand.
̶ historiebrug og formidling.
Materiale:
Verden efter de store opdagelser 1500-1750, kapitlet: "Europa omkring 1500", Systime.
Vores Verdenshistorie, kapitel 9: "Opdagelsernes tid: Den tidlige globalisering", Systime.
Dokumentar: "Conquistadorernes storhed og fald", DR, afsnit 1, 3, 5.
"Kampen om historien", s. 123-127, Praxis (ligger som pdf på modulet d. 6/9).
Kilder:
Castelao: Columbus’ tur over Atlanten (1992), Systime
Theodore de Bry: Columbus’ møde med Amerika (1594), Systime
Kongelig ordre om hvordan indianerne skal behandles, 1501, Systime.
De første spanske indianerlove (Burgos-lovene) 1512-13, Systime.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Industrialisering
Industrialisme
Forløbet starter med fårene i England og slutter med Ford A i USA.
Vi perspektiverer undervejs til i dag og forsøger at diskutere udviklingen og dens vilkår ved forskellige perspektiverende og undersøgende opgaver.
Faglige mål: Udviklingen i Europas position i verden i forhold til velstand, samhandel og magtfordeling
Indsigt i udvikling, begivenheder og sammenhænge i levevilkår, nationalt og globalt. Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år
Kernestof: Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie. Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand. Globalisering-
Grundbog:
Verden før 1914 – i dansk perspektiv af Carl-Johan Bryld.
Kapitel 9 om Industrialisme og arbejderbevægelsen (51 sider)
PP: Landboreformer med tegneopgave
Kilde: Tyske fabrikker Ludwigshafen 1881 (maleri)
Kilde: Power of Loom weaving fra ” History of the cotton manufacture in Great Britain”
Kilde: Aurora Jacobine Jensen Lægeattest 17/9-66
Kilde: Fattiglæge F. Oppenheim om sundhedsforhold i Berlin i 1890
Lancashire Textiles: Last Mill Standing (4:39 min)
https://www.youtube.com/watch?v=qBEc9DHfCdk
The industrial revolution – video (3:58 min)
https://www.youtube.com/watch?v=xLhNP0qp38Q
The Industrial Revolution: Crash Course European History
https://www.youtube.com/watch?v=zjK7PWmRRyg
Who is Adam Smith?
https://www.youtube.com/watch?v=iZuoxKlKk7A
Educational Film: The rise of the German Empire to economic power
https://www.youtube.com/watch?v=GZGIcfoaX9c
Henry Ford (CFU 1:51 min)
Film: Danmark’s Industrialisering.
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/danmarks-industrialisering-1
Besøg på Moesgaard museum Skoleforløb i Krigerens Univers og besøg i den permanente udstilling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
1. Verdenskrig
Forløbet starter med at se på de alliancer og stridigheder der præger Europa inden krigens udbrud.
Dernæst læses kapitlet om Første verdenskrig, hvordan den startede, forløb og afsluttedes.
Vi fokuserer til sidst på de sønderjyskes situation og genforeningen via beretninger og kilder.
Faglige mål:
Opnå indsigt i Europas økonomiske, sociale og politiske udvikling
Reflektere over samfundsmæssige forandringer
Demonstrere indsigt i den nationale, europæiske og globale politiske, økonomiske og sociale udvikling i perioden og samspillet mellem disse niveauer.
Anvende historisk metode, herunder formidle historiske problemstillinger samt forholde sig kritisk til historiske fremstillinger og kilder.
Kernestof:
Hovedlinjer i den politiske, sociale og økonomiske udvikling i Europa i og omkring Første Verdenskrig
Kilde tolkning
Grundbog: Verden efter 1914, Carl-Johan Bryld, Systime.
Kapitel 1 introlæsning: Europas dominans, Vestens selvforståelse og Europa som verdens politiske centrum. (4 sider)
Kapitel 2 Første verdenskrig (53 sider)
Kilder:
Den tyske kejser Wilhelm i tale til Rigsdagen d. 4. august 1914
Premierminister Asquiths tale i Underhuset, 6. august 1914
Proklamation fra svømmeklubben i Chemnitz, Tyskland, august 1914
Kilderne ovenfor findes under Krigsudbruddet i kapitel 2 Verden efter 1914
Øjenvidner- sønderjyske soldaters beretninger (2 tekster)
”Tragedien ved fortet Douaumont” og ”Det værste jeg har været med til”
Kilde: Plakat fra Genforeningen ”Hjem til mor igen”
Kilde: Digt fra Nordslesvig under verdenskrigen (DSK-årbog 1960)
Diverse plakater fra 1 Verdenskrig
Elektronisk materiale:
World War 1 Summary on a map
https://www.youtube.com/watch?v=QwsVJb-ckqM
Spil Europe 1914 map quiz game
https://www.geoguessr.com/vgp/3480
Foredrag af Niels Arne Sørensen
https://www.youtube.com/watch?v=qajPlCvemVw (5 min)
The Assassination of Franz Ferdinand
https://www.youtube.com/watch?v=XS1gROq5iZ8 (6 min)
Zeki Laurent Sadic – Første verdenskrig
https://www.youtube.com/watch?v=t6OGzNYbQz4&t=11s (35 min)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Mellemøsten
Undervisningsbeskrivelse Mellemøsten 2025
Faglige mål:
Formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid.
Analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde.
Kernestof:
Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv ̶
Globalisering.
Forløbet er todelt således, at vi først arbejder med Israel/Palæstina konflikter, hvorunder Egyptens historie og Det muslimske broderskab også indgår.
Næste del handler om Iran/Irak og krigene i Afghanistan (både 1979-89 (kold krigs forløb) og 2001-2021) samt Golfkrigen 1991.
Vi forsøger også at følge i Osama bin Ladens fodspor og forstå, hvad der førte til 9/11.
Materialer:
Verden efter1914 – i dansk perspektiv af Carl-Johan Bryld, kapitel 11 om Mellemøsten. Fra start og til og med ”USAs krig i Afghanistan”
Israel – en stat i Mellemøsten, side 1 introduktion med video. Systime
https://israel.systime.dk/?id=132
Israel – en stat i Mellemøsten, side 2 ”Britisk dobbeltspil” med video. Systime
https://israel.systime.dk/?id=133
Israel – en stat i Mellemøsten, Systime, Det zionistiske projekt
https://israel.systime.dk/?id=251
Israeli Declaration of Independence – Full recording (set første 9 min)
https://www.youtube.com/watch?v=Vy_LlKE9OMQ
Israel-Palestine conflict – on map (part 2) Geo History.
https://www.youtube.com/watch?v=0vwkfJb7FEc
Film: På sporet af den hellige krig (1 afsnit)
Ideologien (45 min)
Forstå konflikten mellem Israel og Palæstina DR (10:23)
https://www.youtube.com/watch?v=7BMmmNGyLjs
Explainer på DR: Hvem er Hamas
https://www.dr.dk/drtv/episode/explainer_-hvem-er-hamas_413090
Revolution in Iran: Khomeini Comes Home – Associated Press (6 min)
https://www.youtube.com/watch?v=lyvhoFV7GAk
9/11 og Krigen mod Terror Zeki Laurent Sadic (26 min)
https://www.youtube.com/watch?v=N2FIhV_Yc_k
Online geografi over Mellemøsten
https://www.geoguessr.com/vgp/3242
Flames of Kuwait - Gulf War 1990
https://www.youtube.com/watch?v=2Vt4pLJNOcg
Kildesæt til eksamenstræning:
Camp David aftalen 17. september 1978
Fatwa om Egyptens fredsslutning med Israel 26. november 1979
Osama bin Ladens erklæring 7. oktober 2001
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659933855",
"T": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659933855",
"H": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659933855"
}