Holdet 2023 2G Hi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Opl 2025 (EUD)
Fag og niveau Historie B
Lærer(e) Nadia Bach Nørgaard
Hold 2023 2G Hi (2G Hi, 3G Hi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Anden Verdenskrig
Titel 2 Konflikten i Israel og Palæstina
Titel 3 Den kolde krig
Titel 4 Danmark i krig
Titel 5 De store opdagelser
Titel 6 Revolutionernes epoke
Titel 7 Danmark i 1800-tallet
Titel 8 Fra fattighjælp til velfærdsstat
Titel 9 Krisen i 30'erne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Anden Verdenskrig

ANDEN VERDENSKRIG
Forløbet er det første forløb i klassens historieundervisning. De har inden da haft to moduler som introduktion til faget. Klassen bliver derfor først til sidst i forløbet præsenteret for en historisk kilde og introduceret til analyse af denne.
Forløbet tager udgangspunkt i Tysklands ekspansionspolitik i 1930'erne og slutter ved krigens afslutning og det efterfølgende retsopgør. Undervejs inddraget vi holocaust.

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
- ̶ demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling.
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv.
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde.
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende.
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

KERNESTOF
̶ hovedlinjer i Danmarks og verdens historie.
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv.
̶ Holocaust og andre folkedrab.
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt.
- historiebrug og formidling

MATERIALE
Grundbog: "Verdenshistorie til hhx", hele kapitel 9: Anden Verdenskrig, Systime
Videoer: Anden Verdenskrig af Zeki Laurent Sadic (del 1-3)
https://www.youtube.com/watch?v=cW-2xlqmF9Q&t=11s
https://www.youtube.com/watch?v=Lem9uXKCMCs&t=1s
https://www.youtube.com/watch?v=1GWDFVWYCYo&t=14s

Kilder:
Adolf Hitler: "Mein Kampf" (uddrag), 1924, vedhæftet modulet d. 6/10 2024.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Konflikten i Israel og Palæstina

KONFLIKTEN I ISRAEL OG PALÆSTINA
Forløbet tager udgangspunkt i begivenhederne d. 7. oktober 2023, hvor Hamas angreb Israel ved at slå ca. 1200 mennesker ihjel og tage 251 mennesker som gidsler og hvor Israel som modsvar indledte et massivt angreb på Gaza for at fordrive Hamas.
Vi tager udgangspunkt i nutiden, men kigger tilbage i historien og ser på, hvad der lægger til grund for konflikten mellem de to parter.

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
̶ demonstrere indsigt i udviklingen i verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling.
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv.
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde.
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling.
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende.
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug.

KERNESTOF
- hovedlinjer i verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ folkedrab - Gaza?
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ historiebrug og formidling.

MATERIALE
Grundbog: Verden efter 1914, kapitel 11: "Mellemøsten", Systime
Nyhedsartikel, TV2: "Nu er storkrig i Mellemøsten sandsynlig", 20. oktober 2023
https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-10-20-analytiker-aendrer-vurdering-nu-er-storkrig-i-mellemoesten-sandsynlig
TV: "Monte Carlo elsker jøderne" (DR), afsnit 1+3.
Youtube: "Forstå konflikten mellem Israel og Palæstina
https://www.youtube.com/watch?v=7BMmmNGyLjs
DR Explainer: "Hvem er Hamas?" --> https://www.dr.dk/drtv/episode/explainer_-hvem-er-hamas_413090


KILDER
Proklamation af Israels oprettelse, 1948, Systime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Den kolde krig

DEN KOLDE KRIG
Forløbet tager udgangspunkt i tiden lige efter Anden Verdenskrig. Forløbet har fokus på USA og Sovjetunionen, men vi snakker løbende om, hvilken rolle Danmark indtager og hvorfor man placerer sig entydigt i vestblokken efter mange år som neutral (1. og 2. Verdenskrig). Vi gennemgår den kolde krig kronologisk og laver nedslag undervejs. Vi kredser om begreber som bipolaritet, terrorbalance, atomkrig, op- og nedrustningspolitik, inddæmningspolitik, folkedemokratisering, Marshallhjælpen, Trumandoktrinen, stedfortræderkrig - vi har dog ikke dykket særlig meget ned i krigen i Korea eller Vietnamkrigen.
Forløbet afsluttes med Sovjetunionens fald, hvor vi i den forbindelse også kigger på levevilkår i de to blokke.

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling.
- demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv.
- analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde.
- analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling.
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid.

KERNESTOF
- hovedlinjer i Danmarks og verdens historie.
- væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer.
- udviklingen i Europas position i verden.
- udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv.
- globalisering.
- udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt.
- økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand.
- historiebrug og formidling.

MATERIALE
Grundbog: "Verdenshistorie til hhx", kapitel 10, Systime
Video: "Den kolde krig" af Zeki Laurent Sadic: https://www.youtube.com/watch?v=BdW9BQgo0xE&t=46s
Video: "Historien bag den kolde krig": https://www.youtube.com/watch?v=5b9bCJAFzn8
Video: https://www.youtube.com/watch?v=Agm04M9JOOE
Video: https://www.youtube.com/watch?v=s1TFSBy03sY
Video: https://www.youtube.com/watch?v=KpuAOBxKtv4&t=149s
Video: https://www.youtube.com/watch?v=Irlo-NN7E2g&t=262s

KILDER:
Ronald Reagan: Tale til det britiske parlament, juni 1982, Systime
Atlantpagten, 1949, Systime
Marshalls tale på Harvard Universitet, 1947, Systime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Danmark i krig

DANMARK I KRIG (SO5)
Forløbet er den del af SO5 sammen med danskfaget. Emnet er "Danmark i krig", hvor omdrejningspunktet i historiefaget er, hvordan Danmark et gået fra at være neutral under Første og Anden Verdenskrig, til at placere sig passivt i Vestblokken under den kolde krig til at sende fredsbevarende styrker til Jugoslavien under borgerkrigen til sidst til at føre aktiv udenrigspolitik i forbindelse med krigen mod terror (Krigen i Afghanistan og Irakkrigen). I danskfaget ser man på, hvordan krigen og dens oplevelser er skildret i diverse tekster. Fokusområdet i historie er krigen mod terror, hvorfor vi er dykket særligt ned i krigen i Afghanistan og Danmark rolle i forbindelse hermed. Forløbet afsluttes med SO5-opgaven.

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
̶ demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling.
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv.
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde.
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende.
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle og bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug.
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid.

KERNESTOF
̶ hovedlinjer i Danmarks og verdens historie.
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer.
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv.
̶ globalisering.
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge.
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt.
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand.
̶ historiebrug og formidling.
- forløb efter 2000

MATERIALE
Grundbog: Verdenshistorie til hhx, kapitel 14: Mellemøsten, Systime
Grundbog: Danmark i Afghanistan, kapitel 1: Vejen til Afghanistan, Systime

Video: "20 års krig er snart slut for danske tropper i Afghanistan", TV2 Echo:
https://www.youtube.com/watch?v=6wIVT00sOd0

Video: "9/11 og krigen mod terror" af Zeki Laurent Sadic:
https://www.youtube.com/watch?v=N2FIhV_Yc_k&t=3s

Video: "Efter 20 års krig: Hvem kontrollerer nu Afghanistan?", P3 Essensen:
https://www.youtube.com/watch?v=QjB1E8u28a4

Video: "Hvordan kunne det gå så stærkt i Afghanistan?", P3 Essensen:
https://www.youtube.com/watch?v=u4hfEO7uGfI

KILDER
Bush' tale til nationen efter 9/11: https://www.youtube.com/watch?v=WA8-KEnfWbQ
Selvvalgte kilder i forbindelse med SO5
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 De store opdagelser

DE STORE OPDAGELSER

Kort om forløbet:
Forløbet tager udgangspunkt i Europa omkring 1450, tiden før opdagelsen af Amerika. Vi kigger på Europas position i verden og europæernes syn på sig selv. Vi runder kort de landfaste handelsruter fra Asien til Europa (Norditalien) og udfordringerne hermed samt bevæggrundene for at ville finde søvejen til Indien.
Vi har læst og set dokumentar om Columbus' opdagelse af Amerika og betydningen af opdagelsen.
Vi har dykket ned i Aztekerriget - læst om det, set en dokumentar og læst kilder om dem. Vi har snakket om synet på aztekerne samt den spanske erobring af deres rige.
Klassen har efterfølgende arbejdet med kilder omkring emnet og trænet at udarbejde en problemformulering.
Vi har afslutningsvis kigget på de forskellige fremstillinger af spaniernes ankomst til Amerika og deres erobringer.
Forløbet afsluttes med en individuel emneopgave.

De faglige mål:
Eleverne skal kunne..
̶ demonstrere indsigt i udviklingen i verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling.
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling.
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende.
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug.
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid.

Kernestof:
- hovedlinjer i verdens historie.
̶ udviklingen i Europas position i verden.
̶ globalisering.
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge.
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt.
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand.
̶ historiebrug og formidling.

Materiale:
Verden efter de store opdagelser 1500-1750, kapitlet: "Europa omkring 1500", Systime.
Vores Verdenshistorie, kapitel 9: "Opdagelsernes tid: Den tidlige globalisering", Systime.
Dokumentar: "Conquistadorernes storhed og fald", DR, afsnit 1, 3, 5.
"Kampen om historien", s. 123-127, Praxis (ligger som pdf på modulet d. 6/9).

Kilder:
Castelao: Columbus’ tur over Atlanten (1992), Systime
Theodore de Bry: Columbus’ møde med Amerika (1594), Systime
Kongelig ordre om hvordan indianerne skal behandles, 1501, Systime.
De første spanske indianerlove (Burgos-lovene) 1512-13, Systime.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Revolutionernes epoke

REVOLUTIONERNES EPOKE
Forløbet fokuserer på den amerikanske revolution (1775-1783) og senere den franske revolution (1789-1799) og deres indflydelse på hinanden. Vi snakker om Oplysningstiden ideer og tanker og hvordan disse påvirker revolutionerne. Derudover kigger vi på Den Industrielle Revolution og dens betydning for revolutionerne også.
Undervejs arbejder klassen i grupper med et kildesæt.
Forløbet dækker kernestoffet i 1700-tallet.

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv.
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde.
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling.
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende.
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid.

KERNESTOF
̶ hovedlinjer i Danmarks og verdens historie.
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer.
̶ udviklingen i Europas position i verden
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ globalisering
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
̶ historiebrug og formidling.

MATERIALE
Grundbog: Verden før 1914 - i dansk perspektiv, kapitel 8: Revolutionernes epoke (dog ikke kapitlerne om Tyskland til sidst), Systime.

Video om den industrielle revolution:
https://www.youtube.com/watch?v=Xpb9XKmRsyw

Video om den amerikanske revolution:
https://www.youtube.com/watch?v=pR7_66XHU-4&t=9s

Video om Boston Tea Party:
https://www.youtube.com/watch?v=UVufq8celE8

Video om den amerikanske uafhængighedskrig:
https://www.youtube.com/watch?v=Tftta9chkho

Video om den franske revolution:
https://www.youtube.com/watch?v=DLMzxMY1tHw&t=2s

Dokumentar: "Stormen på Bastillen", vist på DR, 2022, findes på CFU

Video om Napoleon:
https://www.youtube.com/watch?v=9J-9KkbJI94

KILDER TIL DEN AMERIKANSKE REVOLUTION
Amerikansk tryk: "Den engelske te kastes i havnen, 16. dec. 1773", 1846, Systime
Øjenvidneberetning af George Hewes, 1834, Systime
Den amerikanske uafhængighedserklæring, 1776, Systime
Resolution mod stempellovene, 19. oktober 1765, Systime
Teselskabet i Boston 1773, Johs. Nielsen: Den amerikanske revolution, 1874
Artikel: "Vi nærmer os revolutionære tilstande", Information, 2013

KILDER TIL DEN FRANSKE REVOLUTION
Ludvig d. 16. indkalder stænderne, 1789, Systime
Tredjestand udråber dig til nationalforsamling, 17. juni 1789, Systime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Danmark i 1800-tallet

DANMARK I 1800-TALLET
Forløbet danner rammen om historieprojektet på 4. semester (jvf. bekendtgørelsen). Vi starter med at kigge på det danske samfund i tiden før grundloven - her kigger vi tilbage på den franske revolutions betydning for tankegangen i Europa og Danmark på denne tid. Vi snakker om den industrielle revolution og urbanisering, den nye, demokratiske grundlov, krigene i 1848 og 1864, den voksende arbejderklasse samt Socialdemokratiets dannelse og efterfølgende betydning.
Forløbet afsluttes med at eleverne vælger ét af ovennævnte emner, de vil arbejde med i deres historieprojekt.


FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
̶ demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling.
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv.
̶ reflektere over samspillet mellem mennesker og natur.
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende.
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug.
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid.


KERNESTOF
hovedlinjer i Danmarks og verdens historie.
̶ udviklingen i Europas position i verden.
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv.
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge.
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt.
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand.
̶ historiebrug og formidling.


MATERIALE
Grundbog: Historieportalen, forløb: Danmark i støbeskeen, Systime
Dokumentar: Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten (afsnit 8), DR

Video: Grundloven - vedtagelsen af Danmarks første grundlov i 1849, Danmarkshistorien.dk:
https://www.youtube.com/watch?v=rRioMK85mDs

Video: Grundloven 1848, Søren Vrist Christensen:
https://www.youtube.com/watch?v=D2-6UfvUNOU&t=1s

Video: Første Slesvigske Krig, HistorieLab:
https://www.youtube.com/watch?v=c5ZfF55Ca5A

Video: Dengang vi var bønder, DR:
https://www.dr.dk/drtv/se/dengang-vi-var-boender_-andelsboender-1880_1905_255240


KILDER
Resolutionerne vedtaget på Casinomødet 20. marts 1848, Danmarkshistorien.dk:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/resolutionerne-vedtaget-paa-casinomoedet-20-marts-1848/

Petition til Frederik 7. fra Borgerrepræsentationen 20. marts 1848, Danmarkshistorien.dk:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/petition-til-frederik-7-fra-borgerrepraesentationen-20-marts-1848/

Louis Pio: "Maalet er fuldt!", 2. maj 1872, Danmarkshistorien.dk:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/louis-pio-maalet-er-fuldt-1872
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Fra fattighjælp til velfærdsstat

FRA FATTIGHJÆLP TIL VELFÆRDSSTAT
Forløbet tager udgangspunkt i Danmark i midten af 1850'erne, som vi netop har afsluttet. Vi opsummerer kort industrialiseringen, den danske arbejderbevægelse og grundlovens tilblivelse og kiggeri tilbage på de strømninger, der rammer Europa i kølvandet på den franske revolution i slutningen af 1700-tallet og starten af 1800-tallet.
Forløbets fokus er synet på hjælp fra staten - hvordan det har ændret sig fra 1850'ernes fattighjælp til vores tids overførselsindkomster.
Vi kigger på de store, historiske og politiske linjer fra midten af 1800-tallet og frem. Vi gennemgår velfærdsstatens opbygning i tiden efter Anden Verdenskrig og undersøger særligt 60'erne og 70'erne. Forløbet munder ud i en diskussion om, hvorvidt der findes fattigdom i Danmark i dag og vi snakker kort om arv og miljø og statens mulighed for at bryde en negativ social arv.

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
̶ demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling.
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv.
̶ reflektere over samspillet mellem mennesker og natur.
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende.
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid.

KERNESTOF
̶ hovedlinjer i Danmarks og verdens historie.
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv.
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge.
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt.
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand.
̶ historiebrug og formidling.

MATERIALE
Grundbog: Historieportalen, kapitel: Fra fattighjælp til velfærdsstat, Systime, følgende afsnit:
-Velfærdsstatens rødder
- Efterkrigstidens sociale velfærd
- Velfærdsstatens krise
- Nyorientering og reformer af velfærdsstaten
- Konkurrencestaten som den moderne velfærdsstat
- Velfærdsstaten i fremtiden

Bog: Ulighedens mange ansigter, kapitel 2: Absolut eller relativ fattigdom, Systime.

Video: Danmarkshistorien.dk: "Lektion 8: Velfærdsstaten":
https://www.youtube.com/watch?v=OQPRxa8HUnQ

Dokumentar: "Blok på bistand" (afsnit 2+3), 2014, DR. Findes på CFU.dk

KILDER
Artikel: Kjartan Sveistrup Andsbjerg: "Det er indlysende, at vi har et problem med fattigdom i Danmark", 9. april 2024, Kirkens Korshærs hjemmeside
https://kirkenskorshaer.dk/nyheder/nyhed/er-indlysende-vi-har-problem-med-fattigdom-danmark

Poul Møller: "Velfærdsstaten sløver modstandskraften", 1956, Systime

Uddrag af rapport: Velfærdskommisionen: Fremtidens velfærd vores valg (2005), Systime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Krisen i 30'erne

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer