Holdet 2023 22b ke - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Opl 2025 (EUD)
Fag og niveau Kemi C
Lærer(e) Carina Henriksen
Hold 2023 22b ke (22b ke, 22b ke)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Reaktionsskema, Atomer og kemiske bindinger
Titel 2 Mængdeberegning
Titel 3 Organisk kemi
Titel 4 Repetition I
Titel 5 Stærke syrer og baser og pH
Titel 6 Redoxkemi
Titel 7 Repetition II

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Reaktionsskema, Atomer og kemiske bindinger

Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
̶̶ anvende digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng
̶ indsamle kemifaglige informationer fra forskellige kilder og anvende dem relevant i faget
̶ udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
̶ demonstrere viden om kemis identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.

Kernestof:
̶ kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
̶̶ kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
̶ simple organiske og uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
̶ ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
̶ fældnings-, simple redox- og syre-basereaktioner, herunder pH-begrebet
̶ simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, titrering og vejeanalyse
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Intermolekylære kræfter 23-02-2024
Journal-Saltes opløselighed i vand 25-02-2024
Rapport-polære og upolære stoffer og blandbarhed 28-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Mængdeberegning

Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
̶ gennemføre enkle kemiske beregninger
̶ anvende digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng
̶ indsamle kemifaglige informationer fra forskellige kilder og anvende dem relevant i faget
̶ udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
̶ demonstrere viden om kemis identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.

Kernestof:
̶ kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ ̶ stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
̶̶̶ simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, titrering og vejeanalyse
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal-Vandindhold i krystalsoda 03-03-2024
Journal-Bestemmelse af Chlorid-indholdet i vand 05-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Organisk kemi

Faglige mål
̶ anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
̶̶ anvende digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng
̶ indsamle kemifaglige informationer fra forskellige kilder og anvende dem relevant i faget
̶ udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
̶ demonstrere viden om kemis identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.

Kernestof:
̶ kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
̶̶̶ kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
̶ simple organiske og uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
̶ simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, titrering og vejeanalyse
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave-Alkaners fysiske og kemiske egenskaber 15-05-2024
Organiske reaktionstyper 31-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Stærke syrer og baser og pH

Faglige mål
̶ anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
̶ gennemføre enkle kemiske beregninger
̶ anvende digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng
̶ udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
̶ demonstrere viden om kemis identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.

Kernestof
̶ kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
̶ simple organiske og uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
̶ fældnings-, simple redox- og syre-basereaktioner, herunder pH-begrebet
̶ simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, titrering og vejeanalyse
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal-Rødkålsindikator 02-03-2025
Rapportfremlæggelse-Titrering af HCl 14-05-2025
Kursusarbejde Syrer og baser 15-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Redoxkemi

Faglige mål
̶ anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
̶ gennemføre enkle kemiske beregninger
̶ indsamle kemifaglige informationer fra forskellige kilder og anvende dem relevant i faget
̶ udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
̶ demonstrere viden om kemis identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.

Kernestof
̶ kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ fældnings-, simple redox- og syre-basereaktioner, herunder pH-begrebet
̶ simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, titrering og vejeanalyse
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.

I dette forløb, har der været fokus på hvad reduktion og oxidation er, på spændingsrækken og brugen heraf. Derudover har de lært af finde oxidationstal og sætte det i forbindelse med om et stof bliver oxideret eller reduceret.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal-Metallernes Spændingsrække 25-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Repetition II

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mundtlig fremlæggelse af individuelt spørgsmål 02-06-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer