Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Opl 2025 (EUD)
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
Carina Henriksen
|
Hold
|
2023 22b ke (22b ke, 22b ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Reaktionsskema, Atomer og kemiske bindinger
Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
̶̶ anvende digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng
̶ indsamle kemifaglige informationer fra forskellige kilder og anvende dem relevant i faget
̶ udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
̶ demonstrere viden om kemis identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.
Kernestof:
̶ kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
̶̶ kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
̶ simple organiske og uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
̶ ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
̶ fældnings-, simple redox- og syre-basereaktioner, herunder pH-begrebet
̶ simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, titrering og vejeanalyse
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Intermolekylære kræfter
|
23-02-2024
|
Journal-Saltes opløselighed i vand
|
25-02-2024
|
Rapport-polære og upolære stoffer og blandbarhed
|
28-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mængdeberegning
Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
̶ gennemføre enkle kemiske beregninger
̶ anvende digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng
̶ indsamle kemifaglige informationer fra forskellige kilder og anvende dem relevant i faget
̶ udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
̶ demonstrere viden om kemis identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.
Kernestof:
̶ kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ ̶ stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
̶̶̶ simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, titrering og vejeanalyse
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal-Vandindhold i krystalsoda
|
03-03-2024
|
Journal-Bestemmelse af Chlorid-indholdet i vand
|
05-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Organisk kemi
Faglige mål
̶ anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
̶̶ anvende digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng
̶ indsamle kemifaglige informationer fra forskellige kilder og anvende dem relevant i faget
̶ udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
̶ demonstrere viden om kemis identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.
Kernestof:
̶ kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
̶̶̶ kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
̶ simple organiske og uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
̶ simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, titrering og vejeanalyse
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave-Alkaners fysiske og kemiske egenskaber
|
15-05-2024
|
Organiske reaktionstyper
|
31-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Repetition I
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Stærke syrer og baser og pH
Faglige mål
̶ anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
̶ gennemføre enkle kemiske beregninger
̶ anvende digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng
̶ udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
̶ demonstrere viden om kemis identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.
Kernestof
̶ kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
̶ simple organiske og uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
̶ fældnings-, simple redox- og syre-basereaktioner, herunder pH-begrebet
̶ simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, titrering og vejeanalyse
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal-Rødkålsindikator
|
02-03-2025
|
Rapportfremlæggelse-Titrering af HCl
|
14-05-2025
|
Kursusarbejde Syrer og baser
|
15-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Redoxkemi
Faglige mål
̶ anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶ indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
̶ gennemføre enkle kemiske beregninger
̶ indsamle kemifaglige informationer fra forskellige kilder og anvende dem relevant i faget
̶ udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
̶ demonstrere viden om kemis identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.
Kernestof
̶ kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ fældnings-, simple redox- og syre-basereaktioner, herunder pH-begrebet
̶ simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, titrering og vejeanalyse
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
I dette forløb, har der været fokus på hvad reduktion og oxidation er, på spændingsrækken og brugen heraf. Derudover har de lært af finde oxidationstal og sætte det i forbindelse med om et stof bliver oxideret eller reduceret.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal-Metallernes Spændingsrække
|
25-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition II
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mundtlig fremlæggelse af individuelt spørgsmål
|
02-06-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659934511",
"T": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659934511",
"H": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659934511"
}