Titel
1
|
Organisk kemi HF1
Organisk kemi
Organisk kemi er delt over 2 skoleperioder.
Organisk-1 på GF
Organisk-2 på HF1 og EO2-projektet på HF2
24/1 - 2/2 6 moduler
2/4 - 31/5 x moduler
2. Faglige mål og fagligt indhold
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre simpelt kvalitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til
laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ ̶formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på struktur- og stereoisomeri
̶ ̶organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider,
alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer
̶ eksempel på makromolekyler
- redoxreaktioner, herunder anvendelse af oxidationstal
̶ organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
̶̶ kvalitative eksperimentelle metoder,
̶ anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.
Forløbet starter med repetition og opsamling af organisk kemi fra GF-1
Undervisningen former sig som undervisning med oplæg og opgaver. Der arbejdes med et dialogbaseret undervisning, hvor eleverne inddrages så meget som muligt.
aldehyder, aminer arbejdes der med på et overordnet niveau, da selve undervisningen er flyttet til et kemi forløb på EO2.
Pensum
Repetition af GF
Anvendt kemi 1B: Repetition Afsnit 5 Organisk kemi S. 140 – 151, 154 – 160.
Gymnasiekemi.com Videoer C-niveau: 9, 1, 12 og 14.
Kemi B:
Anvendt kemi 1B: S. 141m-149, 154-163, 166-173
Anvendt kemi 2B: Afsnit 3: S. 54 – 78, 82 - 83m, 85 - 95,104 – 108.
Anvendt kemi 2B: Afsnit 4: S. 125m – 132.
Gymnasiekemi.com
Videoer C-niveau: 11, 14, 15 og 16.
Videoer B-niveau: Alkoholer, aldehyder/ketoner, carboxylsyre,
estre 0-2,30 og 7,06-slut
amin 0-2,14
Organiske reaktionstyper, organiske navngivning, organisk redox,
intermolekylæreindinger
Øvelse GF
Substitution og additon
Fysiske og kemiske forhold for alkoholer.
Øvelser HF1
Alkoholers fysiske og kemiske forhold
Kondensation - Estre
|