Holdet 2023 22e Ke - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Opl 2025 (EUD)
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Dorthe Sandberg
Hold 2023 22e Ke (22e Ke, 22e Ke)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Organisk kemi HF1
Titel 2 Redox
Titel 3 Ligevægt
Titel 4 Reaktionshastighed
Titel 5 EO2
Titel 6 Syrer og baser Del2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Organisk kemi HF1

Organisk kemi

Organisk kemi er delt over 2 skoleperioder.
Organisk-1 på GF
Organisk-2 på HF1 og EO2-projektet på HF2

24/1 - 2/2  6 moduler
2/4 - 31/5   x moduler

2. Faglige mål og fagligt indhold
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre simpelt kvalitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til
laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ ̶formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på struktur- og stereoisomeri
̶ ̶organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider,
alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer
̶ eksempel på makromolekyler
- redoxreaktioner, herunder anvendelse af oxidationstal
̶ organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
̶̶ kvalitative eksperimentelle metoder,
̶ anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.

Forløbet starter med repetition og opsamling af organisk kemi fra GF-1
Undervisningen former sig som undervisning  med oplæg og opgaver. Der arbejdes med et dialogbaseret undervisning, hvor eleverne inddrages så meget som muligt.

aldehyder, aminer arbejdes der med på et overordnet niveau, da selve undervisningen er flyttet til et kemi forløb på EO2.

Pensum

Repetition af GF
Anvendt kemi 1B:  Repetition Afsnit 5 Organisk kemi S. 140 – 151, 154 – 160.    
Gymnasiekemi.com Videoer C-niveau:  9, 1, 12 og 14.

Kemi B:
Anvendt kemi 1B:  S. 141m-149, 154-163, 166-173
Anvendt kemi 2B:  Afsnit 3: S. 54 – 78, 82 - 83m,  85 - 95,104 – 108.
Anvendt kemi 2B:  Afsnit 4: S. 125m – 132.


Gymnasiekemi.com
Videoer C-niveau: 11, 14, 15 og 16.
Videoer B-niveau: Alkoholer, aldehyder/ketoner, carboxylsyre,
estre 0-2,30 og 7,06-slut
amin 0-2,14
Organiske reaktionstyper, organiske navngivning, organisk redox,
intermolekylæreindinger



Øvelse GF
Substitution og additon
Fysiske og kemiske forhold for alkoholer.

Øvelser HF1
Alkoholers fysiske og kemiske forhold
Kondensation - Estre

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vandindhold i kobbersulfat 24-01-2024
Polaritet og opløselighed 04-02-2024
Korrosion af jernsøm 01-03-2024
Alkoholers fysiske og kemiske egenskaber 12-05-2024
Kondensation estre 01-06-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 Redox

I dette tema skal vi arbejde med redoxreaktioner, som er en form for kemisk reaktionstype, hvor der sker elektronoverførsel. Redoxreaktioner er kemien, der sker i rigtigt mange af vores hverdagsprodukter. Lige fra rust af metaller, affyring af nytårskrudt og til energiproduktion på kraftværker.

Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
Indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori

Kernestof:
Kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
Simple reaktioner

Pensum

Kemi2000C S. 134 - 145   
Kemi O S.97n - 100m

Gymnasiekemi.com
Niveau C  
Redoxreaktioner
Spændingsrækken

Niveau B
Oxidationstal
Redoxafstemning

Øvelser
Spændingsrækken
Korrosion af jernsøm
Jernindhold i ståluld
Fremstilling af zinksulfat   (repetitionsøvelse med polaritet og mængdeberegning)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spændingsrækken 22-02-2024
Korrosion af jernsøm 01-03-2024
Korrosion - Ny 19-03-2024
Jernindhold i ståluld 19-03-2024
Fremstilling af zinksulfat 04-06-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Ligevægt

Ligevægt

Formålet er at introducere til emnet ligevægte som også danne grundlag for forståelsen af de svage syre og baser og dermed også Ks/Kb.

   H̶omogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
̶̶ kvalitative eksperiment

Pensum
Anvendt kemi2
S 16-28m Og de 4 første linjer af endotherme og exotherme processer S 29m – 31m

Gymnasiekemi B-Niveau
Video - Ligevægte
Video - Le Chateliers princip

Øvelser:
Indgreb i et ligevægtssystem



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Indgreb i en ligevægt 02-02-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Reaktionshastighed

Reaktionshastighed

Kernestoffet er:
̶ kemisk fagsprog, kemiske formler og reaktionsskemaer
̶ reaktionshastighed på kvalitativt grundlag, herunder katalyse
̶ kvalitative eksperimentelle metoder

Undervisningen tager udgangspunkt i at eleverne starter med at lave øvelsen "Reaktionshastighed" Her starter med at opstille hypoteser for de forskellige forsøg. forløbet afsluttes med en fremlæggelse af planchen over øvelsen.

Pensum
Anvendt kemi 2B: Afsnit 2: S. 40 – 49
Gymnasiekemi.com B niveau video Reaktionshastighed.

Øvelse
Reaktionshastighed

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reaktionshastighed 02-03-2025
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 EO2

EO2 projektet

Under EO2 indgår kemi med 3 moduler i samarbejdet. og falder ind under supplerende stof.

det er Kemi/Biologi læreren der står for afviklingen af de 3 moduler. det faglige stof omkring sundhed og ernæring indgår i den skriftlige EO2 rapport.
Der udføres en blodsukkermåling

Pensum

Biologi i udvikling med følgende afsnit.
-Kost og sundhed
-Kostens energigivende stoffer
-Kulhydrater
-Proteiner
-Fedtstoffer
-Mineraler, vitaminer og vand
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 6 Syrer og baser Del2

Syrer og baser Del 2

Forløbet starter med en opsamling af Syrer og baser del 1. Forløbet blev gennemført på GF-grundforløbet.

Formål:
Introduktion til svage syre og baser, pH, Ks/Kb og pKs/pKb

Indhold:
Fokus er på de svage syre og baser samt basale grundlæggende forståelse for
Ks/Kb og pKs/pKb

- pH for svage syre og baser
- Ks/Kb
- pKs/pKb
- pufferplateau (for at finde pKs)

Pensum
Anvendt kemi B   S-103-114m og 126m-129n

Anvendt kemi 2  S. 115m-117m, 119-122m, 124m-126m


Gymnasiekemi.com  C-Niveau
Video 17 -  Syrer, baser og amfolytter 0-9,03
Video 18 – pH skalaen 10,35
Video 19 – Neutralisering og titrering 0-3,42  og igen fra  8,44-12,24

Gymnasiekemi.com  B-Niveau
Video 17 -  Syrer og baser pH, Ks og Kb
Video 18 – korresponderende syre og basepar


Øvelse:  Bestemmelse af Eddikesyre % i lagereddike
               Bestemme en ukendt organisk syre ved titrering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer