Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2025/26
|
Institution
|
Z - Opl 2025 (EUD)
|
Fag og niveau
|
Virksomhedsøkonomi B
|
Lærer(e)
|
Thomas Andersen
|
Hold
|
2023 1D Vø (1D Vø, 2D Vø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Virksomheden og dens økonomi
Virksomhedsøkonomi, Hay, Frölich m.fl. Systime 2019, I bog:
Kapitel 1: Opstart af virksomhed
Kapitel 2: Virksomhedstyper og ejerformer
Kapitel 3: Virksomhedens økonomi
Kapitel 4: Indtægter og omkostninger
Kapitel 5: Virksomhedens indtjening
Kapitel 6: Forretningsplan og forretningsmodeller
Kapitel 7: Virksomhedens interessenter
Kapitel 8: Virksomheden i vækst
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PBL PKM gartneri
|
23-11-2023
|
Aflever opg. 6.4 + 6.7
|
03-01-2024
|
Test
|
26-01-2024
|
Forretningsplan
|
28-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rapportering og regnskabsanalyse
Kernestofområderne rapportering og regnskabsanalyse har fokus på virksomhedens økonomi.
Eleverne har arbejdet med:
Virksomhedens registreringssystem, herunder kon-toplanens opbygning.
Opstilling af resultatopgørelse, balance og noter for en handels- og produktionsvirksomhed. Årsrapportens formål. Årsrapportens struktur og regnskabsklasser. Grundlæggende krav til årsrapporten. Årsrapportens enkelte elementer. Koncernregnskabet.
Virksomhedens samfundsansvar og CSR aktiviteter
Virksomhedens kommunikation af samfundsansvar.
Regnskabsanalysens formål og indhold.
Analyse af rentabilitet og analyse af soliditet og likviditet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Rapportering og regnskabsanalyse fortsat
Kernestofområderne rapportering og regnskabsanalyse har fokus på virksomhedens økonomi.
Eleverne har arbejdet med:
Virksomhedens registreringssystem, herunder kon-toplanens opbygning.
Opstilling af resultatopgørelse, balance og noter for en handels- og produktionsvirksomhed. Årsrapportens formål. Årsrapportens struktur og regnskabsklasser. Grundlæggende krav til årsrapporten. Årsrapportens enkelte elementer. Koncernregnskabet.
Virksomhedens samfundsansvar og CSR aktiviteter
Virksomhedens kommunikation af samfundsansvar.
Regnskabsanalysens formål og indhold.
Analyse af rentabilitet og analyse af soliditet og likviditet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
CSR
PBL forløb om CSR.
Eleverne har efter forløbet redegjort for begrebet samfundsansvar samt de forskellige modeller.
De har analyseret Bestseller og ELSKs CSR-aktiviteter. Forløbet har været en del af studieområdet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Strategi
Eleverne lærer i forløbet om:
Strategibegrebet, strategiernes hovedformål, strategityper, strategimodeller.
Analyse af værdikæde, vækststrategi, konkurrence-strategi og konkurrencesituationen i branchen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Repetition
Repetitionsforløb med fokus på skriftlig og mundtlig eksamenstræning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
{
"S": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659934629",
"T": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659934629",
"H": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659934629"
}