Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Opl 2025 (EUD)
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Allan Jes Bruhn
|
Hold
|
2023 1F Ma (1F Ma, 2F Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Eksponentielle funktioner
Kernestof: Matematik C af Hans Henrik Hansen m.fl.: Kapitel 3
Supplerende Stof: Praktiske problemstillinger, tilnærmelsesvis eksponentielle funktioner.
Kernestof:
• kende den eksponentielle funktions forskrift både som og som
• bestemme funktionsværdier ud fra forskriften
• bestemme relative tilvækst samt startværdi ud fra forskrift
• bestemme forskrift ud fra den relative tilvækst og startværdien
• anvende grafen til aflæsninger
• løse en eksponentiel ligning ved grafisk betragtning
• bestemme en eksponentiel funktions forskrift ud fra to kendte punkter på grafen for funktionen +
regression
• løse eksponentielle ligninger på formen samt ved hjælp af logaritmefunktionen
• kende begrebet fordoblings/halveringskonstant
• bestemme fordoblings/halveringskonstant såvel ved aflæsning som ved beregning
• kende opbygningen af et enkeltlogaritmisk koordinatsystem
• tegne grafen for en eksponentiel funktion i et enkeltlogaritmisk koordinatsystem, samt benytte
grafen til aflæsninger
• udlede formlerne til bestemmelse af forskriften
Supplerende stof:
• benytte et enkeltlogaritmisk koordinatsystem til at vurdere, om et givet talmateriale
tilnærmelsesvist kan beskrives vha. en eksponentiel funktion
Det samlede forløb tilrettelægges, således at fokus flyttes fra enkle og lukkede spørgsmål til
komplekse og åbne problemstillinger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Finansiel regning
Kernestof: Matematik C af Hans Henrik Hansen m.fl.: Kapitel 4
Supplerende Stof: Serielån, Stående lån. Praktiske problemstillinger.
Kernestof:
• Finde kapitalværdien på tidspunkt n og på tidspunkt 0
• Begrebet den effektive rente
• Viden om at kapitalværdien er knyttet til et tidspunkt
• Nutidsværdi, fremtidsværdi, ydelse, rentefod, antal terminer, samt
• restgæld – herunder hjælpemidler til bestemmelsen.
• Amortisationsplan
• Udledning af opsparingsformlen
Supplerende stof:
• Andre låntyper
• Praktiske problemstillinger
Hovedvægten er lagt på, at eleven kan gennemføre modelleringer ved anvendelse af finansielle
modeller.
Det samlede forløb tilrettelægges, således at fokus flyttes fra enkle og lukkede spørgsmål til komplekse og åbne problemstillinger.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afleveringsopgave Uge 3
|
16-01-2024
|
Afleveringsopgave Uge 3
|
16-01-2024
|
Emneopgave i Finansel regning
|
09-02-2024
|
Emneopgave i Finansel regning
|
09-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Generelt om funktioner
Eleven skal beherske:
- Nulpunkter og fortegn for polynomier af højere grad
- Løsning af ligninger med ln og e
- Sammensatte funktioner
- Inverse funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Differentialregning
Kernestof og supplerende stof:
https://matematikbhhx.systime.dk/index.php?id=185&L=0
Hans Henrik Hansen mfl. Læreplan 2017
Kernestof:
• grafisk definition af tangent og afledt funktion
• formel definition af tangent ud fra sekanter
• definition af differentialkvotient ud fra differenskvotient
• differentiation af lineær funktion, simpel andengradsfunktion, simpel potensfunktion, sum og differens af to funktioner, samt et tal gange en funktion.
• Bevis for differentiation af lineær funktion, simpel andengradsfunktion, sum og differens af to funktioner, et tal gange en funktion.
• monotoniforhold defineret ud fra den afledte funktions fortegnsvariation
• ekstrema ud fra nulpunkterne for den afledte funktion
• bestemmelse af værdimængde
• funktionsanalyse
• bestemmelse af ligningen for en tangent i et røringspunkt
• bestemmelse af røringspunkter for tangenter med en bestemt tangenthældning
Supplerende stof:
• anvendelser
• definition af vendetangent
• krumning: konveks og konkav
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
27,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sandsynlighedsregning og statistik
Kernestof og supplerende stof:
https://matematikbhhx.systime.dk/index.php?id=194
samt
https://matematikbhhx.systime.dk/index.php?id=210
samt
https://matematikbhhx.systime.dk/index.php?id=173
Hans henrik Hansen m.fl. Læreplan 2017
Kendskab til begreberne population, stikprøve, repræsentativitet.
Opstilling af pivot-tabel. Beskrivelse af et givet datamateriale på baggrund af EXCEL-ark. Data kan være enten ikke-numeriske eller numeriske. De numeriske data kan inddeles i diskrete og kontinuerte observationer.
Forståelse af Chi-i-anden test til test af uafhængighed mellem to kategoriske variable repræsenteret ved en antalstabel.
Opstilling af nul-hypotese og den alternative hypotese.
Forståelse af begreberne: forventede værdier, kritisk værdi, antal frihedsgrader, teststørrelse, signifikansniveau og signifikanssandsynlighed.
Grundlæggende sandsynlighedsregning, binomialfordelingen samt anvendelse af normalfordelingsapproksimation hertil, konfidensinterval for sandsynlighedsparameteren.
Begreberne sandsynlighedsfelt, udfaldsrum, udfald, hændelse, krav til en sandsynlighedsfunktion, sandsynligheder og stokastiske variable.
Bestemmelse af sandsynligheder indenfor binomialfordelingen - anvendelse af normalfordelingsapproksimation, tillige med bestemmelse af middelværdi, varians og standardafvigelse/spredning.
Bestemmelse af konfidensintervaller for sandsynlighedsparameteren i binomialfordelingen.
Udledning af formler eller beviser for nogle af de sætninger, der anvendes indenfor emnet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition Forår 2025
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Maj 2017 Matematik B Del 1
|
07-11-2024
|
Maj 2017 Matematik B Del 1
|
07-11-2024
|
Matematik B December 2016 Del 1
|
14-11-2024
|
Matematik B December 2016 Del 1
|
14-11-2024
|
Matematik B December 2016 Del 2
|
21-11-2024
|
Matematik B December 2016 Del 2
|
21-11-2024
|
Matematik B Maj 2016 Del 1
|
13-01-2025
|
Matematik B Maj 2016 Del 1
|
13-01-2025
|
Matematik B Maj 2016 Del 2
|
19-01-2025
|
Matematik B Maj 2016 Del 2
|
19-01-2025
|
Matematik B Maj 2014 Del 1
|
04-02-2025
|
Matematik B Maj 2014 Del 1
|
04-02-2025
|
Matematik B Maj 2013 Del 1
|
25-02-2025
|
Matematik B Maj 2013 Del 1
|
25-02-2025
|
Matematik B Maj 2013 Del 2
|
06-03-2025
|
Matematik B Maj 2013 Del 2
|
06-03-2025
|
Matematik B Maj 2020 Del 1
|
23-03-2025
|
Matematik B Maj 2020 Del 1
|
23-03-2025
|
Matematik B Maj 2020 Del 2
|
06-04-2025
|
Matematik B Maj 2020 Del 2
|
06-04-2025
|
Matematik B August 2016 Del 1
|
08-05-2025
|
Matematik B August 2016 Del 1
|
08-05-2025
|
Matematik B August 2016 Del 2
|
13-05-2025
|
Matematik B August 2016 Del 2
|
13-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Projektopgave
Hen imod slutningen af Matematik B gennemføres på baggrund af et centralt stillet projektoplæg et projekt, som skal indgå i en eventuel eksamen i faget.
Der afsættes cirka 10 timers undervisningstid (9 moduler) med vejledning til projektet.
Projektet afleveres individuelt.
Individuel vejledning og individuelle besvarelser indebærer blandt andet, at der ikke er noget med at undervise flere af gangen, selv om de måtte sidde med det samme spørgsmål.
Opgavens indhold skal ikke bedømmes, med mindre eleven skal til eksamen, men elevens arbejde med projektrapporten indgår i grundlaget for den afsluttende standpunktskarakter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659934652",
"T": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659934652",
"H": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659934652"
}