Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Opl 2025 (EUD)
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Joachim Reimer, Karen Vestergaard Pedersen
|
Hold
|
2023 1G Ma (1G Ma, 2G Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Eksponentielle funktioner
Anvendt materiale:
"Matematik C, HHX" af Hans Henrik Hansen, Jytte Melin m.fl.
Kapitel 3, "Eksponentialfunktioner"
Indhold i forløbet:
- Eksponentielle funktioner
- Forskrift for eksponentielle funktioner
- Grundtallet a/fremskrivningsfaktor
- Bestemmelse af a ved kendt vækstfaktor
- Begyndelsestal (bestemmelse grafisk og fra forskrift)
- Topunktsformlen
- Eksponentielle ligninger (ved beregning og grafisk)
- Eksponentiel regression
- Fordoblings- og halveringskonstanten (ved beregning og grafisk)
- Anvendelse af eksponentielle funktioner
Beviser gennemgået:
- bevis for fordoblingskonstanten
Forløbet blev afsluttet med en emneopgave i eksponentielle funktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Finansiel regning
Anvendt materiale:
"Matematik C, HHX" af Hans Henrik Hansen, Jytte Melin m.fl.
Kapitel 4, "Finansiel regning"
Indhold i forløbet:
- Gennemgang af kapitalfremskrivningsformlen
- Tilbageskrivningsformlen
- Effektiv rente
- Gennemsnitlig rente
- Gennemgang af annuitetsregning
- Opsparingsformlen, herunder også ydelsesformlen
- Gældsformlen, herunder også ydelsesformlen
- Udarbejdelse af amortisationsplan
- Formlen til bestemmelse af restgæld
Beviser gennemgået:
- formlen for rentefodsbestemmelse i fremskrivningsformlen
- formlen for terminantalsbestemmelse i fremskrivningsformlen
- opsparingsformlen
- gældsformlen
- formlen for terminantalsbestemmelse i opsparingsformlen
Forløbet blev afsluttet med en emneopgave i finansiel regning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lineær programmering 1.0
Anvendt materiale:
"Matematik C, HHX" af Hans Henrik Hansen, Jytte Melin m.fl.
Kapitel 7, "Lineær programmering"
Indhold i forløbet:
- funktioner i to variable
- niveau linjer
- opstilling af begrænsninger
- optimering indenfor et polygonområde
- maksimeringsopgaver
- minimeringsopgaver
Supplerende stof:
- følsomhedsanalyse
Beviser gennemgået:
- hældningen for niveau linjer
- formlerne til anvendelse i følsomhedsanalyse
Forløbet blev afsluttet med en emneopgave i lineær programmering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Deskriptiv statistik
Anvendt materiale:
"Matematik C, HHX" af Hans Henrik Hansen, Jytte Melin m.fl.
Kapitel 5, "Deskriptiv statistik"
Indhold i forløbet:
- Statistiske deskriptorer for diskrete og kontinuerte variable, herunder:
- hyppighed
- frekvens
- summeret frekvens
- middelværdi/gennemsnit
- median
- fraktiler
- kvartilsæt og udvidet kvartilsæt
- typetal
- varians
- standardafvigelse
- kvartilafstand
- variationsbredde
Derudover følgende grafer og diagrammer:
- pindediagram
- trappediagram
- histogram
- sumkurve
- boksplot (supplerende stof)
Forløbet blev afsluttet med en emneopgave i deskriptiv statistik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Generelt om funktioner
Forløbet tager udgangspunkt i e-bogen "Matematik B HHX" af Hans Henrik Hansen, Jytte Melin m.fl., kapitlet "Forskellige funktionstyper"
Indhold:
- Repetition af funktionstyper fra 1.g, lineære funktioner, eksponentielle funktioner og andengradspolynomier.
- Repetition af standardfunktionsanalyse
- Den generelle forskrift for polynomier
- Genkend det grafiske forløb for tredje- og fjerdegradspolynomier
- Angive graden, koefficienter og den ledende koefficient
- Finde nulpunkter for tredjegradspol. uden konstantled uden hjælpemidler
- Finde nulpunkter for fjerdegradspol. uden førstegradsled og konstantled
uden hjælpemidler
- Bestemme fortegnsvariation for tredjegradspol. uden konstantled uden hjælpemidler
- Bestemme fortegnsvariation for fjerdegradspol. uden førstegradsled og konstantled uden hjælpemidler
- Gennemgang af den naturlige eksponentialfunktion - primært med fokus på anvendelse i ligningsløsning
- Gennemgang af den naturlige logaritmefunktion - primært med fokus på anvendelse i ligningsløsning
- Gennemgang af kvadratrodsfunktionen - primært med fokus på anvendelse i ligningsløsning
Forløbet blev afsluttet med, at eleverne frivilligt kunne tilføje elementer til tidligere emneopgaver - eksempelvis tilføje polynomier af højere grad til emneopgaven om andengradspolynomier eller lignende.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Differentialregning
Anvendt materiale:
"Matematik B, HHX" af Hans Henrik Hansen, Jytte Melin m.fl.
Kapitel 3, "Differentialregning"
Kapitel 4, "Monotoniforhold og ekstrema"
Kapitel 5, "Tangentbestemmelse"
Indhold:
- Tegne tangenter til forskellige funktionstyper
- Aflæsning af tangenthældninger til forskellige funktionstyper
- Arbejde med definitionen af differentialkvotienten
- Grundlæggende regneregler til differentiering af:
* konstante funktioner
* lineære funktioner
* andengradspolynomier
* polynomier
- Bestemmelse af røringspunkt til tangent med given hældning
- Bestemmelse af tangenthældning til givet røringspunkt
- Bestemmelse af monotoniforhold vha. diff.regning
- Bestemmelse af vendetangent vha. diff. regning (supplerende stof)
- Optimering af funktioner vha. diff. regning
- Standardfunktionsanalyse vha. diff. regning
- Grafisk sammenhæng mellem f(x) og f'(x)
- Arbejde med formlen for tangentens ligning
Bevis gennemgået for:
- x-koordinaten til parablens toppunkt
- diff. regnereglen til lineære funktioner
- diff. regnereglen til andengradspolynomier
- definitionen af differentialkvotienten
Forløbet blev afsluttet med en emneopgave om differentialregning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659934653",
"T": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659934653",
"H": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659934653"
}