Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Z - Opl 2025 (EUD)
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Andreas Uni Kjeldgaard-Man
|
Hold
|
2023 1H Ma (1H Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Eksponentielle funktioner
Eleven skal beherske:
- Forskriften for den eksponentielle funktion
- Betydning af a og b for grafens udseende
- Løsning af eksponentielle ligninger
- Løsning af ligninger indeholdene den ln og e
- Fordoblings- og halveringskonstant
- Bestemmelse af forskrift
- Anvendelse af eksponentielle funktioner
- Regression, herunder vurdering af, om et givent talmateriale kan beskrives vha. en eksponentiel funktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- IT - WordMat
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Finansiel regning
Eleven skal beherske:
- Formlerne for rentesregning og annuitetsregning
- Anvendelse af rentes- og annuitetsregning
- Begreberne effektiv og gennemsnitlig rente samt restgæld
- Amortisationsplan i Excel
- Lånetyper
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Sociale
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Lineær programmering
Anvendt materiale:
"Matematik C, HHX" af Hans Henrik Hansen, Jytte Melin m.fl.
Kapitel 7, "Lineær programmering"
Indhold i forløbet:
- funktioner i to variable
- niveau linjer
- opstilling af begrænsninger
- optimering indenfor et polygonområde
- maksimeringsopgaver
- minimeringsopgaver
Supplerende stof:
- følsomhedsanalyse
Beviser gennemgået:
- hældningen for niveau linjer
- formlerne til anvendelse i følsomhedsanalyse
Forløbet blev afsluttet med en emneopgave i lineær programmering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Beskrivende statistik
Eleven skal beherske:
- Grupperede og ugrupperede observationssæt.
- Grafisk illustration af frekvenser og summerede frekvenser.
- Bestemmelse af middeltal og fraktiler.
- Beregning af variationsmål.
- Outliers.
- Boxplot.
- Indekstal.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- IT - TI-Nspire
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Potensfunktioner
Eleven skal beherske:
- Forskrift for en potensfunktion
- Betydning af a og b
- Løsning at potensligninger
- Bestemmelse af forskrift
- Anvendelse af potensfunktioner
- Potensregression
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT - TI-Nspire
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659934654",
"T": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659934654",
"H": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659934654"
}