Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Opl 2025 (EUD)
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Pia Vestergaard Andersen
|
Hold
|
2023 1F Ty (1F Ty, 2F Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Deutsche Kultur EKSAMEN
Forløbet omhandler kulturelle kendetegn ved Tyskland. Det, som kan defineres som typisk tysk i forhold til andre lande, herunder særligt fokus på forskelle mellem Tyskland, Danmark og Tyrkiet. Eleverne har desuden deltaget i et tværfagligt forløb med engelsk og afsætning om tyske og engelske turister i Danmark.
Ca. 15% af undervisningen
Kernetekster:
Business Insider, "Typisch Deutsch: 15 Dinge, die Deutsche einfach anders machen"
https://www.businessinsider.de/panorama/typisch-deutsch-15-dinge-die-deutsche-anders-machen-2018-1/ , (sidst besøgt d. 03.06.2024)
Strautmann, Michael & Franziska Fischer: "Refugeeguide.de" (uddrag)
https://www.refugeeguide.de/de/ (sidst besøgt d. 03.06.2024)
Statistik aus "de.statista.com",
Grösste Ängste der Deutschen 2023:
"Wovor haben die Deutschen grosse Angst?"
https://de.statista.com/statistik/daten/studie/321259/umfrage/umfrage-zu-den-groessten-aengsten-der-deutschen/ (Sidst besøgt 03.06.2024)
Standard Eurobarometer 100 Dezember 2023:
"Wie zufrieden sind Sie insgesamt mit dem Leben, das Sie führen?"
https://de.statista.com/statistik/daten/studie/153748/umfrage/allgemeine-zufriedenheit-mit-dem-eigenen-leben/
Allensbacher Markt- und Werbeträger-Analyse AWA 23.
"Was halten Sie persönlich im Leben für besonders wichtig und erstrebenswert?"
https://de.statista.com/statistik/daten/studie/170820/umfrage/als-besonders-wichtig-erachtete-aspekte-im-leben/ (sidst besøgt d. 03.06.2024)
Film:
Samdereli, Yasemin: "Almanya - Willkommen in Deutschland", 2011
Supplerende tekster:
Klitnæs, Paul: "Tysk virksomhedskommunikation", Systime, 2015
1.1. Kulturmøde i München. (Case: Janus´ tur til München).
FAGLIGE MÅL:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster – redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk – udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
– behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Nazismus damals und heute EKSAMEN
Eleverne har læst og arbejdet med definitionen af nazisme. Fokus har været på nazismen under 2. verdenskrig, sammenlignet med nynazismen/nynazistiske strømninger i dag. Primært nazisternes verdensbillede i form af syn på andre mennesker.
Cirka 15% af undervisningen
Kerneliteratur
Thellesen, Marie S. et al: Niemals vergessen:
6.6 Kulick & Staud: "Was ist Rechtsextremismus?"
Niemüller, Martin (1976) "Als die Nazis"
Gansel, Dennis (2005): "Napola"
Aus Christensen, G. & Sten Rasmussen: "Wie war´s? - Ein Jahrhundert wird besichtigt", 1997
- "Judenverfolgung und Endlösung"
Stahlberg, Thomas (2024): Rechtsextremer hat bei Geheimtreffen teilgenommen, https://www.butenunbinnen.de/nachrichten/bremer-mario-mueller-treffen-potsdam-rechtsextrem-afd-100.html
Supplerende stof:
Thellesen, Marie S. et al: Niemals vergessen:
6: Politik und Neonazismus heute", indledning (på dansk).
www.folkedrab.dk
https://folkedrab.dk/temaer/forskellighed-fordomme/intolerance/intolerance-over-joeder
"Neujahrsansprache des Bundeskanzlers zum Jahreswechsel 2024", www.bundesregierung.de
FAGLIGE MÅL:
forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster – redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Sociale
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Deutsche Unternehmen EKSAMEN
Forløbet fokuserer på store, kendte, tyske virksomheder. Eleverne er undervist i de største virksomheder, målt på omsætning, virksomhedernes historie, men størst fokus på virksomhedernes fremtid. Eleverne har arbejdet med og fremlagt om en selvvalgt tysk virksomhed.
Cirka 20% af undervisningen
KERNETEKSTER
Orth, Martin: "Die Big Five der deutschen Wirtschaft", 2019, deutschland.de
https://www.deutschland.de/de/topic/wirtschaft/ranking-die-fuenf-groessten-deutschen-unternehmen-0
Albertsen, Knudsen & Groh: "Rittersport B", Kultur & Wirtschaft, 2015.
Aus Eskesen, Anne Lønberg: "Auf den Punkt", 2023, Systime:
- "Zum Headbangen: Jung von Matt SPREE entwickelt HARIBO-kampagne für WACKEN OPEN AIR"
https://aufdenpunkt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=139#c394
- Richter, Anne: "Wirtschaft: Porsche steigt bei Fazua auf"
https://aufdenpunkt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=141#c734
Aus Eskesen, Anne Lønberg: "Genau", 2019, Systime
- "Magenheim, Thomas: "Die Laufschuhe näht und klebt bald ein Roboter"
https://genau.systime.dk/?id=155#c603
SUPPLERENDE:
Aus Eskesen, Anne Lønberg: "Auf den Punkt"
- "Gute Ratschläge - aus dänischer Perspektive",
https://aufdenpunkt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=161
Selvvalgt virksomhed og deres hjemmeside.
FAGLIGE MÅL:
forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster – redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk – udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– anvende grundlæggende erhvervsrelateret terminologi og fraseologi i arbejdet med virksomhedens eksterne kommunikation, mundtligt og skriftligt
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier – på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse – redegøre på tysk for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945 – anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
– behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Meine Karriere EKSAMEN
Fokus på samfundsfaglige forhold i Tyskland.
Eleverne er blevet undervist om fremtidsperspektiver og uddannelsesvalg i Tyskland, sammenlignet med elevernes egne drømme og ambitioner efter HHX. Desuden fokus på konsekvenser ved arbejdsløshed. Eleverne har skrevet en ansøgning. I samarbejde med faget afsætning, har eleverne besøgt virksomheden JP Group med fokus på det tyske marked.
Cirka 15% af undervisningen
KERNESTOF:
Madsen, Heidi W. & Sus Storgaard: "Tyskbogen - Grundbog til tysk", Systime.
- Zech, M & A. Gysel: "Vor dem Sprung in die Arbeitswelt", 2013
https://genau.systime.dk/?id=142#c379
- Grässler, Sophie: "Generation Z - Wilkommen in die Arbeitswelt", 2016
https://genau.systime.dk/?id=143#c395
- Meyer zu Eppendorf, K & C. Krapp: "Ich bin süchtig nach Geld", 2017
https://genau.systime.dk/?id=144#c413
- Ruck-Paquet, Gina: "Arbeitslos", 1977
https://genau.systime.dk/?id=146#c450
Supplerende:
Diverse nyhedsudsendelse fra Logo.de.
Besøg hos JP Group i Viborg (behovet for at kunne tysk).
FAGLIGE MÅL:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster – redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk – udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– anvende grundlæggende erhvervsrelateret terminologi og fraseologi i arbejdet med virksomhedens eksterne kommunikation, mundtligt og skriftligt
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
– behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Jugendliche in Deutschland EKSAMEN
Forløbet fokuserer på, hvordan det er at være ung i Tyskland. Eleverne har læst om, hvornår unge i Tyskland flytter hjemmefra, hvilke uddannelser de tager, hvilke bekymringer og drømme, de unge har. Eleverne har interviewet hinanden for at perspektivere til danske unges drømme og bekymringer.
Cirka 10% af undervisningen.
KERNETEKSTER
Jugend in Deutschland, 31.01.2024, deutschland.de
https://www.deutschland.de/de/topic/leben/junge-menschen-in-deutschland-zahlen-und-fakten
Tromballa, Doris: "Jugendliche in Deutschland: besorgt, optimistisch, realistisch", 12.04.2024, BR.de
https://www.br.de/nachrichten/wissen/jugendliche-in-deutschland-besorgt-optimistisch-realistisch,UFTC2da
Schlegel, Marc: "Sommer auf drei Rädern", 2022 (FILM på MitCFU)
SDP, Sido, Esther Graf: "Mama hat gesagt", 2024
https://www.youtube.com/watch?v=31rzVpAXQC0
SUPPLERENDE
Besøg af unge fra Tyskland
Nyhedsudsendelser fra Logo.de
FAGLIGE MÅL:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster – redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk – udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf.
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Personlige
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Die Stasi/DDR EKSAMEN
Forløbet har fokus på tiden under DDR, i særdeleshed på die Stasi. Eleverne er blevet undervist i baggrundsviden om DDR, men med særlig fokus på Stasis metoder og også på tiden efter murens fald og dennes indflydelse på de tidligere stasi-agenters liv.
Cirka 15% af undervisningen
KERNETEKSTER
Henckel von Donnersmarck: "Das Leben der Anderen", 2006, (Film fra MitCFU)
Eschen, Maurice: "Ein Leben für die Stasi", 1995, print.ik,fh-hannover.de
http://print.ik.fh-hannover.de/index.php/component/content/article/19-archiv-juli-10/95-ein-leben-fuer-die-stasi
"Inside Stasi", 24.03.2024, ARD, 0-5 Minutter.
https://www.ardmediathek.de/video/terra-x-history/inside-stasi/zdf/Y3JpZDovL3pkZi5kZS9QUk9EMS9TQ01TXzQ3ZGE2YTJmLWZmN2MtNGVkMS1iNDMwLWM4ZDFlZmE0YWQ3ZQ
SUPPLERENDE TEKSTER
Aus "Tyskbogen"
- Zwei Staaten
https://tyskbogen.systime.dk/?id=137&L=10#c867
- Leben in der DDR
https://tyskbogen.systime.dk/?id=137&L=10#c679
Studyflix.de
- DDR und BRD (Video)
https://studyflix.de/geschichte/ddr-und-brd-4768
FAGLIGE MÅL:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster – redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk – udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– anvende grundlæggende erhvervsrelateret terminologi og fraseologi i arbejdet med virksomhedens eksterne kommunikation, mundtligt og skriftligt
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Handelskorrespondence
Vi har arbejdet med bogen "Sehr geehrte Damen und Herren", v. Thomasen og Unnerup-Madsen, Ventus forlag, 2014
Der arbejdet med forespørgsel, tilbud, ordre, ordrebekræftelse, levering.
Cirka 5% af undervisningen
FAGLIGE MÅL:
– anvende grundlæggende erhvervsrelateret terminologi og fraseologi i arbejdet med virksomhedens eksterne kommunikation, mundtligt og skriftligt.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Grammatik
Med udgangspunkt i funktionel grammatik er eleverne undervist i grammatik ud fra følgende bøger:
Thomasen. H. & D. Unnerup-Madsen: "Auf den richtigen Weg", 2008
Häckert, L & B. Lohse: "Alles in allem" 2014/2019, Systime
Herman, M.: "Wie geht´s? Tysk Grammatik", 2019, Systime
Cirka 5% af undervisningen
FAGLIGE MÅL:
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659934702",
"T": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659934702",
"H": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659934702"
}