Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Opl 2025 (EUD)
|
Fag og niveau
|
International økonomi A
|
Lærer(e)
|
Maja Christina Lerche Høgh
|
Hold
|
2024 3ABCEHI IØ (3ABCEHI IØ)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Repetition og skriftlighed
Som opstart på dette valghold i IØ-A er der særligt arbejdet med repetition af økonomiske styringsinstrumenter, herunder finans-, penge, arbejds- og erhvervspolitik. I forbindelse hermed er arbejdet med fokus på samfundsøkonomiske mål i et dansk perspektiv. Hertil er forløbet også særligt rettet mod den skriftlige disciplin med henblik på centrale beregninger og forsyningsbalancen som analyseredskab.
Kernestof:
- arbejdsmarkedet
- makroøkonomiske nøgletal
- økonomisk politik og økonomiske skoler: vækst, ubalancer, afvejninger og effekter
Komparative, kvalitative og kvantitative metoder, herunder matematisk analyse
- beregning og fortolkning af vækstrater, andele og indeks
- simpel databehandling i regneark
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Inflationen 2024
Forløbet "Inflationen 2024" stiller skarpt på inflationens udvikling både i Danmark og et mere internationalt perspektiv,, herunder udvalgte europæiske lande. Fokus har været på årsager til og konsekvenser af inflation. Efterfølgende er arbejdet med pengepolitik som styringsredskab til bekæmpelse af inflation. I forlængelse af pengepolitikken er der også arbejdet med den finansielle sektor, herunder med fokus på valutakurssystemer og valutapolitik.
Kernestof
- internationalt økonomisk samarbejde, herunder samarbejde i EU
- økonomisk politik og økonomiske skoler: vækst, ubalancer, afvejninger og effekter
- økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
Komparative, kvalitative og kvantitative metoder, herunder matematisk analyse
- Simpel databehandling i regneark
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Trump vs. verden
Forløbet "Trump vs. verden" stiller skarpt på Trump som nyvalgt præsident i USA og i et økonomisk perspektiv. Som PBL er der foretaget en makroøkonomisk landeanalyse af USA, hvortil der i forlængelse heraf er arbejdet med analyse af USA's forsyningsbalance. Hertil har forløbet også haft fokus på protektionisme og handelshindringer i perspektiv til USA's betalingsbalance og konkurrenceevne.
Kernestof
- globalisering, klima, handel, arbejdsdeling og ulighed
- makroøkonomiske nøgletal
- virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
Komparative, kvalitative og kvantitative metoder, herunder matematisk analyse
- Beregning og fortolkning af vækstrater, andele og indeks
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Jorden kalder
Jorden kalder sætter indledningsvist fokus på grønt BNP og knytter an til matematiske modeller i lyset af beregningerne foretaget med afsæt i den grønne trepart. I forbindelse hermed er arbejdet med fortolkning af R^2 værdier med henblik på sammenhængen mellem BNP og CO2. Hertil er arbejdet med klima- og miljøpolitik med fokus på afgifters betydning for husholdninger og virksomheder samt samfundsøkonomiske eksternaliteter. Afslutningsvist er klima- og miljøpolitik koblet til FN's seneste klimatopmøde.
Kernestof
- virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
- markedsefficiens, miljø, og politiske indgreb
- globalisering, klima, handel, arbejdsdeling og ulighed
- ternationalt økonomisk samarbejde, herunder samarbejde i EU
Komparative, kvalitative og kvantitative metoder, herunder matematisk analyse
- Fortolkning af resultater fra statistiske analyser
- Brug af lineære funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Globalance
Under teamet "Globalance" er fokus på det globale og balance, nærmere de ubalancer som er at finde i verdens økonomier og ulande. Her arbejdes særligt med at forstå forskellene i landenes udviklingsniveau i lyset af udviklingsteorier. I forlængelse heraf har eleverne haft en PBL-fagdag med fokus på at foretage en udviklingsøkonomisk analyse af udvalgte ulande.
Kernestof
- vækst og udviklingsøkonomi
- globalisering, klima, handel, arbejdsdeling og ulighed
- makroøkonomiske nøgletal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økonomiens briller
Økonomiens briller stiller skarpt på de forskellige økonomiske skoler og hvordan økonomer ser forskelligt på verden. Derfor arbejdes med en forståelse for samfundsvidenskab som videnskab. De økonomiske skoler som særligt er berørt er med afsæt i den klassiske økonomiske liberalisme, keynesismen, neoliberalismen og monetarismen. Hertil er er der afslutningsvist introduceret et nyere perspektiv på økonomien som videnskab med afsæt i feministisk økonomi.
Kernestof
- økonomisk politik og økonomiske skoler: vækst, ubalancer, afvejninger og effekter
- virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Humlebien Danmark
Det kortere forløb "Humlebien Danmark" holder fokus på Danmark som en humlebi, der med sin tykke krop og små vinger alligevel formår at flyve eller med andre ord Danmark der med sin store offentlige sektor i form af velfærdsmodellen alligevel formår at være konkurrencedygtige på den internationale scene. Her er arbejdet med Dansk økonomis tilstand og SU/SE-modellen, velfærdsmodeller samt den danske model. Dette afsluttes med et perspektiv på konsekvenser af stor ulighed.
Kernestof
- arbejdsmarkedet
- indkomstdannelse og konjunkturudvikling
- velfærdsmodeller
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Eksamensprojekt
Under temaet "Forandring" arbejder eleverne med eksamensprojektet i selvvalgte grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659935693",
"T": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659935693",
"H": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659935693"
}