Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
|
Institution
|
Z - Opl 2025 (EUD)
|
Fag og niveau
|
Tysk A
|
Lærer(e)
|
Pia Vestergaard Andersen
|
Hold
|
2024 3AEFJ TY ()
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
BRD
20% af undervisningen
KERNETEKSTER:
- Wendezeit (MitCFU)
- Mein Leben in einer geteilten Stadt
- Die Fresswelle
- Wirtschaftswunder
Supplerende tekster:
- Deutsche Geschichte:
"Die Jahre 1945-1949"
"Die Jahre der Teilung 1949 - 1989"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Handelskorrespondence
Forløbet fokuserer på virksomhedskommunikation.
10% af undervisningen.
Klitnæs, Paul: "Tysk Virksomhedskommunikation", 2015, Systime
https://tyskvirksomhed.systime.dk/?id=122
Poulsen, Sv. O,: "Dansk-Tysk Handelsordbog", 1987, A.M. Kjærs Bogtryk og Forlag ApS.
Thomasen, H & Dorthe Unnerup-Madsen: "Sehr geehrte Damen und Herren", 2014, 4. udg, Ventus.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Deutsche Unternehmen und die Volkswirtschaft
Forløbet fokuserer overordnet på den tyske samfundsøkonomi, sammenlignet med den danske samfundsøkonomi. Hvilke industrier/virksomheder har størst indflydelse på den tyske samfundsøkonomi, samt hvilke trusler ligger ude i fremtiden.
30 % af undervisning
KERNETEKSTER
- Warum ist die deutsche Wirtschaft so stark?
- Deutsche Industrie erwirtschaftet hohe Umsätze
- Die VW-Story
- Unternehmen und Forschungseinrichtungen sind im Fokus fremder Nachrichtendienste
Supplerende tekster
- Volkswirtschaft: Definition
- DRTV - DEADLINE: "Østtyskerne ser mod fløjene"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Körperkult
Forløbet omhandler kropskultur i Tyskland. Fokus har været på forskellige kropsidealer igennem tiderne. Herunder er inddraget sociologiske teorier om den tid, vi lever i. Eleverne har sammenlignet kropsidealer i Tyskland med egne kropsidealer.
30%
KERNETEKSTER:
Aus Krehan, K. et al: "Wer bin ich? Sport und Identität", 2020, Systime
- Stremmel, Jan: "Mach dich breit"
- Ruperts, Anna: "Spieglein, Spieglein an der Wand"
- Petkovic, Andrea: "Kampf ums Körperbild"
Quarks: "Fitness, Muskeln, Körperkult (MitCFU)
Supplerende tekster:
Aus Krehan, K. et al: "Wer bin ich? Sport und Identität", 2020, Systime
- Einleitung zum Thema: "Was ist Körperkult?"
- Ziehes soziologische Theorie
- Goffmans soziologische Theorie
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659935695",
"T": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659935695",
"H": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659935695"
}