Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Opl 2025 (EUD)
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Anna Damgaard Ørnstrup
|
Hold
|
2024 3ABC ps (3ABC ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1. Intro til psykologi
Den mangfoldige psykologi
De tre videnskabelige traditioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
F2.Stress, personlighed,håndtering af udfordringer
Indhold
Personlighedspsykologi, akut og kronisk stress, ydre og indre faktorer, håndtering af udfordringer, coping, ledelse, identitet, roller, social sammenligning, ungdommen i det senmoderne samfund
Fokus
Fokus på stress som en samfundsudfordring, stresshåndtering/coping, person-lighedspsykologi, arbejdsliv med fokus på ledelse, ungdommen i det senmoderne samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Familiens betydning. Del 1
Indhold
Freud og den psykoseksuelle udvikling.
Menneskets udvikling, selvets udvikling (Stern), tilknytning (Bowlby), tilknytnings-typer (Ainsworth), omsorgens betydning, resiliens, barndommens betydning, om-sorgssvigt, stereotyper, fordomme, diskriminering, kulturmøder, identitet, dobbelt-bevidsthed, blandingskultur
Fokus
Barnets udvikling. Fokus på at kunne skelne mellem god og dårlig udvikling og om-sorg.
Undersøge det kompetente og dysfunktionelle barn i forhold til tilknytning.
Fokus på, hvorfor nogle børn bliver mønsterbrydere.
Fokus på opdragelse samt at et barns udvikling er afhængig af den kulturelle kon-tekst.
Fokus på at identitetsudvikling for to-kulturelle kan skabe identitetsproblematik-ker.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Den kommercielle jul
Den kommercielle jul
Efter forløbet skal eleverne kunne:
Redegøre for de kognitive processer perception, opmærksomhed, hukommelse og beslutningstagning.
Forklare, hvordan disse kognitive processer kan anvendes til at analysere og forstå kommerciel markedsføring.
Reflektere fagligt over julens kommercialisering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 3: Familiens betydning. Del 2
Indhold
Freud og den psykoseksuelle udvikling.
Menneskets udvikling, selvets udvikling (Stern), tilknytning (Bowlby), tilknytnings-typer (Ainsworth), omsorgens betydning, resiliens, barndommens betydning, om-sorgssvigt, stereotyper, fordomme, diskriminering, kulturmøder, identitet, dobbelt-bevidsthed, blandingskultur
Fokus
Barnets udvikling. Fokus på at kunne skelne mellem god og dårlig udvikling og om-sorg.
Undersøge det kompetente og dysfunktionelle barn i forhold til tilknytning.
Fokus på, hvorfor nogle børn bliver mønsterbrydere.
Fokus på opdragelse samt at et barns udvikling er afhængig af den kulturelle kon-tekst.
Fokus på at identitetsudvikling for to-kulturelle kan skabe identitetsproblematik-ker.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 5. Gruppepsykologiske processer
Kernestof:
Grupper, roller, social adfærd, sociale arenaer, mobning, håndtering af udfordringer, konformitet, ondskab, diskrimination, deindividualisering, menneskets udvikling – ungdommen, identitet (Giddens, Gergen, Eriksson), køn, kulturpsykologi
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Deck Toys. Hvad er en gruppe?
-
21. Socialpsykologi
-
Massehypnose
-
Hvad er en gruppe?
-
Heysel-tragedien - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
Massehypnose Hvad er en gruppe.pptx
-
Social Conformity - Brain Games
-
Asch's konformitetsforsøg - med danske tekster
-
Gruppepres og social kontrol. Besvar kun spørgsmål nr. 4-7
-
Gruppepåvirkning, konformitet og kontrol.pptx
-
Læs hjemme: Gruppepres og social kontrol
-
Intergruppekonflikter
-
Intergruppekonflikter.pptx
-
Deck Toys. Intergruppekonflikter
-
5 Minute History Lesson, Episode 3: Robbers Cave
-
A Class Divided English Subtitles
-
Holdninger
-
Attribution
-
Roller
-
Holdninger. Aha slides og quiz
-
Attribution. Aha slides og quiz
-
Roller.pptx
-
Lydighedens dilemma
-
Video. The Stanford Prison Experiment, kritik og en nyere variant af det. (35 min. Youtube)
-
Milgram Experiment - Big History NL, threshold 6. Det originale (5 min.)
-
Zimbardo og virkelighedens fængsel
-
Det mest berømte psykologistudie nogensinde kan være fup
-
Det onde som frihed
-
Moralsk frakobling.pptx
-
Roller | Psykologiens veje
-
Moralsk frakobling
-
Afslutning
-
Sidst så vil til 9:26 The Stanford Prison Experiment
-
Ondskab.pptx
-
24. Ondskab
-
Sidst så vi til 23:04 i Stanford Prison Experiement
-
Stanford-fængselseksperimentet (2015) ⭐ 6.8 | Biography, Drama, History. (2 timer, 2 min.)
-
Vi så til 1:06 i The Stanford Prison Experiment sidste gang
-
Fravær af empati.pptx
-
PARENTING SCIENCE: The marshmallow test
-
Tre videnskabelige traditioner | Psykologiens veje
-
Banduras Bobo Doll Experiment
-
Fravær af empati
-
22. Kulturmøder og kulturforskelle | Psykologiens veje
-
Etnocentrisme og kulturrelativisme | Psykologiens veje
-
Kulturmøder | Psykologiens veje
-
Kulturelle forskelle og konflikter. Etnicitet, ungdom og køn.pptx
-
Kulturelle forskelle og konflikter | Psykologiens veje
-
Etnicitet, ungdom og køn | Psykologiens veje
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 6: Læring og motivation
Indhold
Freud og den psykoseksuelle udvikling.
Menneskets udvikling, selvets udvikling (Stern), tilknytning (Bowlby), tilknytnings-typer (Ainsworth), omsorgens betydning, resiliens, barndommens betydning, om-sorgssvigt, stereotyper, fordomme, diskriminering, kulturmøder, identitet, dobbelt-bevidsthed, blandingskultur
Fokus
Barnets udvikling. Fokus på at kunne skelne mellem god og dårlig udvikling og om-sorg.
Undersøge det kompetente og dysfunktionelle barn i forhold til tilknytning.
Fokus på, hvorfor nogle børn bliver mønsterbrydere.
Fokus på opdragelse samt at et barns udvikling er afhængig af den kulturelle kon-tekst.
Fokus på at identitetsudvikling for to-kulturelle kan skabe identitetsproblematik-ker.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659935703",
"T": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659935703",
"H": "/lectio/6560/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73659935703"
}