Holdet 2024 3ABC ps - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Opl 2025 (EUD)
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Anna Damgaard Ørnstrup
Hold 2024 3ABC ps (3ABC ps)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1. Intro til psykologi
Titel 2 F2.Stress, personlighed,håndtering af udfordringer
Titel 3 Forløb 3: Familiens betydning. Del 1
Titel 4 Forløb 4: Den kommercielle jul
Titel 5 Forløb 3: Familiens betydning. Del 2
Titel 6 Forløb 5. Gruppepsykologiske processer
Titel 7 Forløb 6: Læring og motivation
Titel 8 Eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1. Intro til psykologi

Den mangfoldige psykologi
De tre videnskabelige traditioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 F2.Stress, personlighed,håndtering af udfordringer

Indhold
Personlighedspsykologi, akut og kronisk stress, ydre og indre faktorer, håndtering af udfordringer, coping, ledelse, identitet, roller, social sammenligning, ungdommen i det senmoderne samfund

Fokus
Fokus på stress som en samfundsudfordring, stresshåndtering/coping, person-lighedspsykologi, arbejdsliv med fokus på ledelse, ungdommen i det senmoderne samfund
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb 3: Familiens betydning. Del 1

Indhold
Freud og den psykoseksuelle udvikling.
Menneskets udvikling, selvets udvikling (Stern), tilknytning (Bowlby), tilknytnings-typer (Ainsworth), omsorgens betydning, resiliens, barndommens betydning, om-sorgssvigt, stereotyper, fordomme, diskriminering, kulturmøder, identitet, dobbelt-bevidsthed, blandingskultur

Fokus
Barnets udvikling. Fokus på at kunne skelne mellem god og dårlig udvikling og om-sorg.
Undersøge det kompetente og dysfunktionelle barn i forhold til tilknytning.
Fokus på, hvorfor nogle børn bliver mønsterbrydere.
Fokus på opdragelse samt at et barns udvikling er afhængig af den kulturelle kon-tekst.
Fokus på at identitetsudvikling for to-kulturelle kan skabe identitetsproblematik-ker.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Forløb 3: Familiens betydning. Del 2

Indhold
Freud og den psykoseksuelle udvikling.
Menneskets udvikling, selvets udvikling (Stern), tilknytning (Bowlby), tilknytnings-typer (Ainsworth), omsorgens betydning, resiliens, barndommens betydning, om-sorgssvigt, stereotyper, fordomme, diskriminering, kulturmøder, identitet, dobbelt-bevidsthed, blandingskultur

Fokus
Barnets udvikling. Fokus på at kunne skelne mellem god og dårlig udvikling og om-sorg.
Undersøge det kompetente og dysfunktionelle barn i forhold til tilknytning.
Fokus på, hvorfor nogle børn bliver mønsterbrydere.
Fokus på opdragelse samt at et barns udvikling er afhængig af den kulturelle kon-tekst.
Fokus på at identitetsudvikling for to-kulturelle kan skabe identitetsproblematik-ker.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb 5. Gruppepsykologiske processer

Kernestof:
Grupper, roller, social adfærd, sociale arenaer, mobning, håndtering af udfordringer, konformitet, ondskab, diskrimination, deindividualisering, menneskets udvikling – ungdommen, identitet (Giddens, Gergen, Eriksson), køn, kulturpsykologi

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb 6: Læring og motivation

Indhold
Freud og den psykoseksuelle udvikling.
Menneskets udvikling, selvets udvikling (Stern), tilknytning (Bowlby), tilknytnings-typer (Ainsworth), omsorgens betydning, resiliens, barndommens betydning, om-sorgssvigt, stereotyper, fordomme, diskriminering, kulturmøder, identitet, dobbelt-bevidsthed, blandingskultur

Fokus
Barnets udvikling. Fokus på at kunne skelne mellem god og dårlig udvikling og om-sorg.
Undersøge det kompetente og dysfunktionelle barn i forhold til tilknytning.
Fokus på, hvorfor nogle børn bliver mønsterbrydere.
Fokus på opdragelse samt at et barns udvikling er afhængig af den kulturelle kon-tekst.
Fokus på at identitetsudvikling for to-kulturelle kan skabe identitetsproblematik-ker.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer