Holdet 2024 24c GF2 fy - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Opl 2025 (EUD)
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e)
Hold 2024 24c GF2 fy (24c GF2 fy)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fysikkens Grundlag
Titel 2 Energi
Titel 3 Kræfter
Titel 4 Mekanik og Arbejde
Titel 5 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fysikkens Grundlag

Gennemgang af kapitel 1 i orbit B htx/eux og forsøg med tyngdeacceleration.
Der er lagt vægt på opgaveregning og det fundamentale arbejde med formler, enheder, præfiks, nøjagtighed og arbejde med den videnskabelige metode.
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 Energi

Gennemgang af kapitel 2 i orbit B htx/eux.

Der er lagt særlig vægt på opgaveregning ogeksperimentielt arbejde.
De har lavet forsøg med bestemmelse af den specifikke varmekapacitetet for faste stoffer, og et forsøg med bestemmelse og sammenligning af nyttevirkning af elkedel og dyppekoger.
For begge forsøg har eleverne udarbjedet og afleveret en rapport.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Kræfter

Gennemgang af kapitel 8 i orbit B htx/eux - dog ikke kapitel 8.10 om luftmodstand.

Eleverne har særligt haft fokus på normalkraft, gnidningskraft og snorkraft.
Eleverne har lavet forsøg med bestemmelse af den statiske gnidningskoefficient mellem to overflader, og afleveret rapport over dette forsøg.
Eleverne har også lavet forsøg med Hookes lov, og lavet rapport over dette.

Dog er opgaverne om gnidningskraft regnet på den dynamiske gnidningskraft.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 Mekanik og Arbejde

Gennemgang af kapitel 9 i orbit B htx/eux

Eleverne har ikke lavet forsøg med til dette emne, men arbejdet med regneopgaver og konceptforståelse.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Eksamensforberedelse

Eleverne har arbejdet med eksamensdokumentationerne, repetition og træning i opgaveregning.

Første dokument er det samme for alle - Rapport om statisk gnidningskoefficient.

Andet dokument har de selv valgt, om det skulle være en opdateret og forbedret udgave af tidligere rapport om Hookes lov, Nyttevirkning, eller specifik varmekapacitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde