Holdet 2o ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Z - Bogd. imp. ASR
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Jesper Thomsen, Mads Panny, Signe Østergaard Nielsen, Stine Isaksen, Vibeke Randers Olesen
Hold 2024 ks/o (1o ks, 1o ks hi, 1o ks re, 1o ks sa, 2o ks, 2o ks hi, 2o ks re, 2o ks sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Antikkens styreformer
Titel 2 Middelalder – kristendom og korstog
Titel 3 Oplysningstid
Titel 4 Inuitisk religion
Titel 5 Kulturmøde - indvandringens historie
Titel 6 Kulturmøder (Religion tværfagligt)
Titel 7 Velfærd (tværfagligt): Kristendom
Titel 8 Konversion
Titel 9 Forløb#5

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)



Titel 4 Inuitisk religion

Gennem forløbet har eleverne fået en indførelse i inuitternes religion samt hvilken rolle, religionen spillede i samfundet. Derudover har vi arbejdet med, hvad kristendommens indførelse i Grønland betød for inuitternes religion. I den forbindelse har vi talt om, hvordan inuit på mange måder har været forud for deres tid ift. deres natursyn om klimaet.

Særlige fokuspunkter: inua, angakkoq, sjælerejse, underverdenen, overgangsritualer, synkretisme, natursyn m.m.

Arbejdsformer: gruppearbejde, selvstændigt arbejde, klasseundervisning, fremlæggelser

Kernestof:
Brandstrup, Lasse og Josephsen: De første mennesker i Eskimoerne – en tekstcollage om religion og eksistens, Gyldendal 1975, s. 122-123
Havdyrenes oprindelse (T85 i ”Eskimoerne”, s. 125-127)
Igjugarjuk (T72 i ”Eskimoerne”, s. 110-111)

Anginas helbredelse (T102 i ”Eskimoerne”)

Alster, Bendt og Lindtner: Kritiske overgangssituationer i GADs religionshistoriske tekster, 1984, s. 473-474)
Rasmussen, Knud: Der er stadig hemmeligheder…  
Rasmussen Knud: Havets Moder
Nielsen, Silas Bay: Vilde ansigtstatoveringer breder sig blandt grønlændere: Det er en superfed måde at vise, hvem jeg er, DR.dk, 19.1.2020
DR.dk: De unge grønlændere afsnit 4

Supplerende stof:

Religionsafsnittet i R. Augustensen og K. Hansen, ”Grønland. Historie, samfund, religion”, s. 66-77 + 82-83, Systime, 2016.
Musikvideo ”Nanook” https://www.youtube.com/watch?v=vLv7Olpfxzw&fbclid=IwAR2tEZzc_4bPnzVcrPzpSoozBpzG4dq06CS1ZMhVbZHLQ3IyZxag-NFAQEE


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kulturmøde - indvandringens historie

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kulturmøder (Religion tværfagligt)

Forløb om islam med fokus på:
- Islams oprindelse
- Trosforestillingerne
- Koranen og Hadith (dogmer og myter)
- De 5 søjler (den rituelle praksis)
- Hajj som overgangsritual
- Klassisk sharia
- Moderne sharia (Hjärpes model)
- Kvinder og tørklæder

Materiale:
Madsen, Lene m.fl: "Grundbogen til Religion C", (2015) 211-15, s93-103, s108-117, s256
Koranen: Sura 112,1-4, Sura 5,3, Sura 4,43, Sura 83,22-26, Sura 33,59
Forman, Jens: "Muslimernes religion" (2009): Tekst 6 (Profetens himmelrejse) + Tekst 33 ("Regler er ikke så vigtige")
Østergaard, Kate: "Danske verdensreligioner - islam" (2006) s218-222 (Tørklædedebatten)
"Må kvinder være imamer?" (www.religion.dk, 03.08.2016)
Schmidt, Malin: "3 danske muslimer om deres ramadan" (www.information.dk, 27.08.2011) (uddrag)

"A is for Allah" (https://www.youtube.com/watch?v=-L-GOHa5-YQ)
"Dawah" (https://www.youtube.com/watch?v=51IVdquDmgo)
"En muslim tager afstand" (DR2) (https://www.youtube.com/watch?v=7R-sczqwXRE)
"Hvad betyder det at være muslim?" (DR)
"Skam", Sæson 4, afsnit 4 (uddrag) (DR)
"Abdul Wahid Pedersen: Bønnens betydning" (Religionsportalen)
"Hør den omdiskuterede ramadan-sang" (https://www.youtube.com/watch?v=wEnLss8E-00)
"The World´s Largest Pilgrimage" (https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI)
"Deadline.15.12.17: Sherin Khankan" (uddrag) (DR)
"Rejsen mod oprøret - Sherin Khankan" (DR2)
"Kvinder, islam og mig" (BBC)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Velfærd (tværfagligt): Kristendom

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Konversion

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer