Z - Bogd. imp. ASR
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Bogd. imp. ASR
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2o ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
Z - Bogd. imp. ASR
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Jesper Thomsen, Mads Panny, Signe Østergaard Nielsen, Stine Isaksen, Vibeke Randers Olesen
Hold
2024 ks/o (
1o ks
,
1o ks hi
,
1o ks re
,
1o ks sa
,
2o ks
,
2o ks hi
,
2o ks re
,
2o ks sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Antikkens styreformer
Titel 2
Middelalder – kristendom og korstog
Titel 3
Oplysningstid
Titel 4
Inuitisk religion
Titel 5
Kulturmøde - indvandringens historie
Titel 6
Kulturmøder (Religion tværfagligt)
Titel 7
Velfærd (tværfagligt): Kristendom
Titel 8
Konversion
Titel 9
Forløb#5
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Antikkens styreformer
Indhold
Kernestof:
Modul 1 Hellenernes land.docx
Læs side 12 til 15 øverst derhjemme til næste modul
Modul 2 Den græske polis.docx
Læs side 15-18 midt i Verden før 1914
Modul 3 Det græske samfund.docx
Læs side 18-23 i Verden før 1914
Opgaveteknikhæftet 2023-24.docx
Modul 4 Tyranni, aristokrati, demokrati.docx
Opgaven denne gang er lidt speciel: I skal skrive en artikel
Vi skal se film
Antikkens Grækenland
Læs side 24-28 midt + side 32 midt til side 34 i Verden før 1914
Husk bogen: Verden før 1914
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Middelalder – kristendom og korstog
Indhold
Kernestof:
Læs side 78-83 i Verden før 1914
Læs side 83-87 i Verden før 1914
Vi skal have samlet op fra sidst
Vi gennemgår spørgsmålene fra sidste gang
Læs side 87-91 til modulet
klosterliv film dokumentar
Verden før 1914 arbejdsspørgsmål side 87-91.docx
Læs side 103-109 i Verden før 1914 til modulet
Læs side 109-115 i verden før 1914
Modul Araberne og korstog.docx
Læs side 115-120 i Verden før 1914 til modulet. Der vil også være en lille prøve i forløbet, som dækker siderne: 78-91 + 103-120
Modul Danske korstog og korstogsbegrebet i eftertiden.docx
Microsoft Forms
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Oplysningstid
Indhold
Kernestof:
En kongelig affære
En kongelig affære 1.02
Verden før 1914 s. 192-195
Verden før 1914 s. 196-199
Hobbes, Locke, Montesquieu, Voltaire, Rosseau
Læs side 199-202 i Verden før 1914
Oplysningsideerne fornuft & frihed.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Inuitisk religion
Gennem forløbet har eleverne fået en indførelse i inuitternes religion samt hvilken rolle, religionen spillede i samfundet. Derudover har vi arbejdet med, hvad kristendommens indførelse i Grønland betød for inuitternes religion. I den forbindelse har vi talt om, hvordan inuit på mange måder har været forud for deres tid ift. deres natursyn om klimaet.
Særlige fokuspunkter: inua, angakkoq, sjælerejse, underverdenen, overgangsritualer, synkretisme, natursyn m.m.
Arbejdsformer: gruppearbejde, selvstændigt arbejde, klasseundervisning, fremlæggelser
Kernestof:
Brandstrup, Lasse og Josephsen: De første mennesker i Eskimoerne – en tekstcollage om religion og eksistens, Gyldendal 1975, s. 122-123
Havdyrenes oprindelse (T85 i ”Eskimoerne”, s. 125-127)
Igjugarjuk (T72 i ”Eskimoerne”, s. 110-111)
Anginas helbredelse (T102 i ”Eskimoerne”)
Alster, Bendt og Lindtner: Kritiske overgangssituationer i GADs religionshistoriske tekster, 1984, s. 473-474)
Rasmussen, Knud: Der er stadig hemmeligheder…
Rasmussen Knud: Havets Moder
Nielsen, Silas Bay: Vilde ansigtstatoveringer breder sig blandt grønlændere: Det er en superfed måde at vise, hvem jeg er,
DR.dk
, 19.1.2020
DR.dk
: De unge grønlændere afsnit 4
Supplerende stof:
Religionsafsnittet i R. Augustensen og K. Hansen, ”Grønland. Historie, samfund, religion”, s. 66-77 + 82-83, Systime, 2016.
Musikvideo ”Nanook”
https://www.youtube.com/watch?v=vLv7Olpfxzw&fbclid=IwAR2tEZzc_4bPnzVcrPzpSoozBpzG4dq06CS1ZMhVbZHLQ3IyZxag-NFAQEE
Indhold
Kernestof:
Grundbog til Danmarkshistorien kapitel 7.docx
Fra enevældig helstat til nationalstat, 1814-1914
Introduktion til samfundsfag.pptx
Indefra udefra.pdf
Ideologier fra LSO 4 udgave.pdf
Læs side 1-5 i den vedhæftede fil
LSO 100-112.pdf
Ingen lektier.
Myteteori.pdf
Begrebsark - Inuitisk religion.docx
Læs side 6-10 i den vedhæftede fil
Historieopgaven 2025 HO kickoff.docx
Spørgsmål til myterne s. 5-7.docx
Afpuds din viden om myternes betydning hos inuit (s. 4 i jeres kompendium)
Opgaveformuleringer til HO 2025.docx
Kildebrug i historie.docx
Vi skal arbejde os ind i kildeanalyse og HO opgaveformuleringerne.
Vi skal arbejde med kildeanalyserne til HO, layout og et eksempel på en opgave
Danmark i 1800 tallet Industrialisering grundbog.docx
HO-køreplan og -rammer 2024-25.docx
HO Forside 2024-25.docx
Opgaveteknik 2024-25 - NY (2).pdf
Opgaveeksempel.pdf
Opgaveeksempel 2.pdf
Udlevering af opgaven?
S103-105 i Luk Samfundet Op skal læses på timen. "Konservatisme"
Start på nyt forløb om 2. verdenskrig. Vi ser Historien om Danmark afsnit 9
Verden efter 1914 udleveret
https://luksamfundetop.dk/kapitel-8/partifilm-om-groen-baeredygtighed-overfor-oekonomisk-vaekst
https://sundhedspolitisk-udvalg.enhedslisten.dk/hvad-skal-enhedslisten-mene-om-rygepolitikken/
LSO ideologi.docx
Medbring - som altid - Luk samfundet op
Ritualer.pdf
Analyse af ritualbeskrivelser.docx
Husk jeres Grundbog til religion C i dag.
Inuitisk religion kompendium.pdf
https://poltest.dk/resultater.php
partier og vælgere LSO.docx
Ninian Smarts syv dimensioner.pdf
Husk Grundbogen til religion C.
Historien om Danmark, 9, 26
Busafgang.docx Hej 1x og 1oI morgen skal vi tale med Peter Juhl der er byrådsmedlem for de Konservative og formand for Energi Viborg. Derudover har endda også lykkedes at få selveste viceborgmesteren til at komme!De af jer der skal med bus skal tage
Havets moder.pdf
Spørgsmål til Havets moder.docx
Læs side 121-126 i Verden efter 1914
Forbered oplæg om side 126-131. Oplægget skal laves i PowerPoint.
Verden efter 1914 side 126-131.docx
Downs og Strøms model.docx
Tekst 72 - spørgsmål.docx
Oplæg om side 126-131 i grupperne fra sidst
Spørgsmål til Anginas helbredelse.docx
Til i dag bedes I læse s. 17 og 18 i jeres inuit-kompendium. Tag noter til følgende begreber: - Lighedsmagi- Berøringsmagi- Synkretisme
Læs side 131-136 i Verden efter 1914 + Vi afholder de sidste tre oplæg (Gabi, Alberte og Laus grupper)
Læs side 136-139 i Verden efter 1914
Vilde ansigtstatoveringer breder sig blandt grønlændere: 'Det er en superfed måde at vise, hvem jeg er'
Hvis ikke I blev færdige med at læse i timen, så bedes I have læst s. 20, 21 og de to første linjer på s. 22 i kompendiet til i dag.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Kulturmøde - indvandringens historie
Indhold
Kernestof:
Den ny indvandring Kapitel 2.pdf
Læs den vedhæftede fil
Afsnit
Integrationsformerne ærkedansker.docx
Svømning og integration.docx
Opsamling indvandring første fase + film: 100 års indvandring afsnit 5
Den ny indvandring Kapitel 3.pdf
Kilde 11 og 12.docx
Kulturelle forskelle og Identitet LSO .docx
Jeg glæder mig til at komme igang med religionsundervisningen sammen med jer!
Slides.Islam.Lektion1.KS.pptx
Tip en 13´er.docx
Opsamling på arbejdsspørgsmål til kilderne + kapitel 4
Den ny indvandring Kapitel 4.pdf
I dag skal vi kigge på trosforestillingerne i islam.
Den ny indvandring kapitel 5.pdf
I dag arbejder vi med teksterne i islam.
Slides.Lektion3.IslamKS.pptx
Profetens himmelrejse.pdf
Vi skal i retten. Vi mødes I klassen og aftaler nærmere. Hvis I har cykel, bil eller rulleskøjter kan de bruges til transport. Ellers kan I også gå.
Elever skal i byretten og overvære sag.
Den ny indvandring Kapitel 6.pdf
Vi skal arbejde med den rituelle praksis i islam, som kaldes de 5 søjler.
Slides.Islam.Lektion4..pptx
Regler er ikke så vigtige.Bünyamin Simsek.pdf
LSO Honneth og Integrationsteorier .docx
Jeg bliver aldrig rigtig dansk og aldrig rigtig arabisk. Men betyder det, at jeg er ingenting.docx
I dag fokuserer vi på den 5. søjle: valfarten til Mekka.
Opgave.Hajj.KS.docx
Lektion5.Islam.Hajj.pptx
MODUL 5 Bourdieu folkeskolen og integration forkortet.docx
Arbejdsopgave statistik og indvandring.docx
I dag skal vi arbejde med begrebet "sharia", og I skal som forberedelse læse s110-112 i "Grundbogen til Religion C".
Slides.Islam.SHARIA.pptx
Må kvinder være imamer.docx
I dag skal vi arbejde med islam i en moderne kontekst. I skal hjemme læse s113-118 (bortset fra det, som står i kasserne).
Hjärpes Religionsmodel.pdf
DET MAGISKE SKEMA.docx
Spørgsmål.Rejsen mod oprøret.SherinKhankan.docx
Moderne sharia.Tekster.docx
I dag fokuserer vi på tørklædet og kvinders rolle i islam. I skal som forberedelse læse den vedhæftede tekst.
Tørklædedebatten.pdf
Kvinder og tørklæde.Islam.1o.pptx
Gruppearbejde. Wrap my hijab.1o.docx
I dag repeterer vi islamforløbet og forbereder os på træningsprojektet. Ingen forberedelse, men medbring bogen!
Materialesæt kulturmøder 1o 2025.docx
eksempel på synopsis.docx
Vi mødes i klassen ved timens start
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Kulturmøder (Religion tværfagligt)
Forløb om islam med fokus på:
- Islams oprindelse
- Trosforestillingerne
- Koranen og Hadith (dogmer og myter)
- De 5 søjler (den rituelle praksis)
- Hajj som overgangsritual
- Klassisk sharia
- Moderne sharia (Hjärpes model)
- Kvinder og tørklæder
Materiale:
Madsen, Lene m.fl: "Grundbogen til Religion C", (2015) 211-15, s93-103, s108-117, s256
Koranen: Sura 112,1-4, Sura 5,3, Sura 4,43, Sura 83,22-26, Sura 33,59
Forman, Jens: "Muslimernes religion" (2009): Tekst 6 (Profetens himmelrejse) + Tekst 33 ("Regler er ikke så vigtige")
Østergaard, Kate: "Danske verdensreligioner - islam" (2006) s218-222 (Tørklædedebatten)
"Må kvinder være imamer?" (www.religion.dk, 03.08.2016)
Schmidt, Malin: "3 danske muslimer om deres ramadan" (www.information.dk, 27.08.2011) (uddrag)
"A is for Allah" (https://www.youtube.com/watch?v=-L-GOHa5-YQ)
"Dawah" (https://www.youtube.com/watch?v=51IVdquDmgo)
"En muslim tager afstand" (DR2) (https://www.youtube.com/watch?v=7R-sczqwXRE)
"Hvad betyder det at være muslim?" (DR)
"Skam", Sæson 4, afsnit 4 (uddrag) (DR)
"Abdul Wahid Pedersen: Bønnens betydning" (Religionsportalen)
"Hør den omdiskuterede ramadan-sang" (https://www.youtube.com/watch?v=wEnLss8E-00)
"The World´s Largest Pilgrimage" (https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI)
"Deadline.15.12.17: Sherin Khankan" (uddrag) (DR)
"Rejsen mod oprøret - Sherin Khankan" (DR2)
"Kvinder, islam og mig" (BBC)
Indhold
Kernestof:
Kulturelle forskelle og Identitet LSO .docx
Jeg glæder mig til at komme igang med religionsundervisningen sammen med jer!
Slides.Islam.Lektion1.KS.pptx
Tip en 13´er.docx
Opsamling på arbejdsspørgsmål til kilderne + kapitel 4
Den ny indvandring Kapitel 4.pdf
Kilde 11 og 12.docx
I dag skal vi kigge på trosforestillingerne i islam.
Den ny indvandring kapitel 5.pdf
I dag arbejder vi med teksterne i islam.
Slides.Lektion3.IslamKS.pptx
Profetens himmelrejse.pdf
Vi skal i retten. Vi mødes I klassen og aftaler nærmere. Hvis I har cykel, bil eller rulleskøjter kan de bruges til transport. Ellers kan I også gå.
Elever skal i byretten og overvære sag.
Den ny indvandring Kapitel 6.pdf
Vi skal arbejde med den rituelle praksis i islam, som kaldes de 5 søjler.
Slides.Islam.Lektion4..pptx
Regler er ikke så vigtige.Bünyamin Simsek.pdf
LSO Honneth og Integrationsteorier .docx
Jeg bliver aldrig rigtig dansk og aldrig rigtig arabisk. Men betyder det, at jeg er ingenting.docx
I dag fokuserer vi på den 5. søjle: valfarten til Mekka.
Opgave.Hajj.KS.docx
Lektion5.Islam.Hajj.pptx
MODUL 5 Bourdieu folkeskolen og integration forkortet.docx
Arbejdsopgave statistik og indvandring.docx
I dag skal vi arbejde med begrebet "sharia", og I skal som forberedelse læse s110-112 i "Grundbogen til Religion C".
Slides.Islam.SHARIA.pptx
Må kvinder være imamer.docx
I dag skal vi arbejde med islam i en moderne kontekst. I skal hjemme læse s113-118 (bortset fra det, som står i kasserne).
Hjärpes Religionsmodel.pdf
DET MAGISKE SKEMA.docx
Spørgsmål.Rejsen mod oprøret.SherinKhankan.docx
Moderne sharia.Tekster.docx
I dag fokuserer vi på tørklædet og kvinders rolle i islam. I skal som forberedelse læse den vedhæftede tekst.
Tørklædedebatten.pdf
Kvinder og tørklæde.Islam.1o.pptx
Gruppearbejde. Wrap my hijab.1o.docx
I dag repeterer vi islamforløbet og forbereder os på træningsprojektet. Ingen forberedelse, men medbring bogen!
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Velfærd (tværfagligt): Kristendom
Indhold
Kernestof:
Fattigreglement for Danmarks købstæder.docx
Vi skal arbejde med den vedhæftede kilde i modulet, men man må selvfølgelig gerne læse den hjemme
Grundmyter i kristendom - Arbejdsark.docx
Grundmyter i kristendom.pptx
Kristendommens grundmyter.pdf
Husk jeres bog: Grundbogen til religion C 📕
Skim side 70-75 i Grundbogen til religion C
Fokus 3 side 48-53. Tag noter i det udleverede hæfte
2o pasnummer.xlsx
Kom nu ud af offerrollen vs. En dopet hjerne kan ikke _tage sig sammen_.pdf
Hvordan skal vi i bekæmpe den negative sociale arv i Danmark? DU skal forholde dig til Pedersen og Zornig-Andersens synspunkter, og argumentere for hvorfor du mener som du gør.
Omskærelsen, Åbenbaringen på Sinaj og De 10 bud.docx
Arbejdsspørgsmål til Omskærelsen og De 10 bud.docx
'Stamtræ'.docx
Kahoot
I skal læse i Grundbogen til religion C s. 52-55
Fokus 3 side 53-57. Læs gerne siderne hjemmefra. Læs også siderne fra sidste gang, hvis du ikke nåede at blive færdig. I modulet skal du igen skrive noter i hæftet, så tænk over det, mens du læser.
Velfærdstrekanten fra Luk samfundet op.docx Læses på timen. Hvis man er langsom læser bør man læse den hjemmefra.
Intro til Jesus ift GT.pptx
BJERGPRÆDIKENEN
Bjergprædikenen Matt. kap. 5 vers 1-2 og vers 17-48 og kapitel 22 vers 34-40.docx
Arbejdsspørgsmål Bjergprædikenen.docx
I skal læse s. 56 i Grundbogen til Religion C
Fokus side 57-59
Fra fattighjælp til velfærdsstat 1849 til 1990erne.pptx
Den barmhjertige samaritaner
Lignelser - genre.docx
Teksterne NT.docx
Opgaveark.docx
I skal læse s. 76-77 i Grundbogen til religion C
Fokus side 59-62
velfærdsstatens udfordringer.docx Læses på timen - svage læsere bør starte derhjemme.
Privat velfærd artikler løkke.docx
Film: Velfærd og kold krig
5 skarpe om Luther
Arbejdsspørgsmål 5 skarpe om Luther .docx
Luther & Katolicismen.pptx
Luther.Pligten til at tage sig af sit medmenneske.pdf
Luther og Velfærdsstaten (1).pdf
Forbered i grupper en samlet fremlæggelse om velfærdsstatens historie
Skema Velfærdsstatens historie.docx
Grupperne fremlægger for mig
NÆSTEKÆRLIGHED.Artikel.pdf
Moderne tolkning af næstekærlighedsbuddet. Gruppearbejde.docx
I det vedhæftede dokument skal I læse den første tekst: Svend Auken: ”I er jordens salt og verdens lys".
Medbring noget at skrive med ✏️
I skal læse s86-89 i Luk Samfundet Op inden timen. Vi skal genopfriske Bourdieu og se en dokumenter.
Læs side 59-62 i Fokus
Velfærdsstatens historie kernebegreber.pptx
En sociologisk undersøgelse af den kristne praksis.docx
Folkekirken og danskernes tro - arbejdsark.docx
I skal læse om de tre samfund til i dag. Begreberne kommer i spil på timen
Lektie s172-175 om det økonomiske kredsløb i Luk Samfundet op.
TEMPLATE_FIVIST_UPLOAD_PARTICIPANTS_DA.xlsx
Medbring bogen Luk samfundet Op.
øko mål.pdf
konjunkturer LSO.docx
3 typer samfund.pptx
Fakta om religion i det senmoderne samfund.docx
Jan Hjärpes model.docx
De unge præster.docx
Du skal oprette en konto på dr, hvis du ikke allerede har en. Ellers ingen lektier.
Det trak århundredets største demonstrationer. Her er fortællingen om velfærdsforliget, der burde være umuligt
Film: 13 dage
I skal læse s189-191(indtil strukturpolitik) I Luk Samfundet Op. Og medbringe bogen.
Thirteen Days
Phil Zuckerman.pdf
Zuckerman Arbejdsark.docx
Sekularisering og USA.docx
Den kolde krig Verden efter 1914.docx
Læs side 1-5 nederst i den vedhæftede fil. Besvar arbejdsspørgsmålene undervejs
Ninian Smarts Model.pdf
Artikel Casper C. Kristeligt Dagblad.docx
Casper Christensen - arbejdsark.docx
Husk jeres grundbog, noget at skrive med og overstregningstuscher 📕🖍️✏️
Artikler om aktuel finanspolitik (1).docx
Hej 2.o. Jeg er blevet syg, så I skal arbejde selv. I skal læse side 5 til 9 i den vedhæftede fil. Der er arbejdsspørgsmål på side 7, 8 og 9. De skal besvares og afleveres individuelt, da de bruges til fraværsregistrering.
Genopfrisk hjemmefra: Hvad betyder disse begreber?
Repetition og opsamling på forløb.docx
I skal være klar til at fremlægge jeres arbejde om Casper Christensen-teksten.
PRØVEMATERIALE 7+8+9 Velfærdsstat.docx
synopsisopskrift KS.pptx
Plan for fremlæggelser
Fremlæggelser
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 48
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Konversion
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#5
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/6564/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74895250991", "T": "/lectio/6564/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74895250991", "H": "/lectio/6564/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74895250991" }