Holdet 2r ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Z - Bogd. imp. ASR
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Hanna Bysted, Hans Berg, Henrik Damgaard Andersen
Hold 2024 ks/r (1r ks, 1r ks hi, 1r ks re, 1r ks sa, 2r ks sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 USA (samfundsfag tværfagligt)
Titel 2 ideologier og velfærd (samfundsfag-enkeltfaglig)
Titel 3 Intro til religionsfaget
Titel 4 Kristendom
Titel 5 USA (religion tværfagligt)
Titel 6 USA (historie - tværfagligt)
Titel 7 Kulturmøde (samfundsfag tværfagligt)
Titel 8 Forløb#8

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 USA (samfundsfag tværfagligt)

Med udgangspunkt i en repetition af ideologierne og velfærdsmodeller, har forløbet et indledende fokus på at forstå det amerikanske politiske system (magtens tredeling og valg), samt de politiske partier. Herefter en undersøgelse af de overordnede karakteristika hos de amerikanske vælgere og deres politiske tilhørsforhold, med henblik på at forklare hvorfor Trump vandt præsidentvalget i 2024, samt diskutere om Trump vil udgøre en fare for det amerikanske demokrati.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 4 Kristendom

Forløb om kristendom med fokus på:
- Kristendommens grundmyter
- Den gamle pagt (Omskærelsen og loven)
- Den nye pagt (Tro + Nadveren som ritual)
- Den historiske Jesus og den mytiske Kristus
- Kristen etik: Bjergprædikenen og den barmhjertige samaritaner
- Paulus & Luther
- Afmytologisering
- Den Danske Folkekirke
- Senmoderne tendenser

Materiale:
Madsen, Lene m.fl. "Grundbogen til Religion C" (2015), s53-56, 60-62, 67-70-73, 76-77, 82-83, 253-255
Bibelen: 1.Mos 1-3, Mark 16,1-8, Rom 5,12-21, 1.Mos 17,1-14, 2.Mos 19,1-8 + 20,1-17, Matt 26, 17-29, Matt 3,13-17, Matt 4,1-11, Matt 8, 5-13, Luk 10, 25-37, Matt 25,31-46, Matt 5,17-6,6, Rom 2, 17-29
Vibjerg, Thomas m.fl.: "Jeg kan ikke tro på, at Jesus fysisk stod op af graven" (Jyllands-Posten d.25.12.2014)
Reimick, Sofie m.fl.: "Kultur og samfund" (2015), s107-108 (Luther: "Pligten til at tage sig af sit medmenneske")
Nygaard, Else Marie: "Komikeren Casper Christensen efter dåb: For mig er Jesus som en vejviser og storebror" (Kristeligt Dagblad, 09.10.2020)

Podcast: "Tal til mig: Casper Christensen: En dag bad jeg til Gud, og så skete der det, at det virkede" (P1) (uddrag)

"The Bible", episode 2 (2013)
"The Covenants" (https://www.youtube.com/watch?v=6HjlGvl8ljM)
"Nadver" (https://www.youtube.com/watch?v=waRuURC7B_4)
"Hvad er meningen med nadveren?" (https://www.youtube.com/watch?v=nG1ElDqLOJ8)
"5 skarpe om Jesus" (dr.dk/undervisning)
"Luther" (2003) (Uddrag: de første 22 min)
""Per Ramsdal om genopstandelsen" (uddrag) (dr.dk/undervisning)
"De unge præster", episode 1 (DR) (CFU)

Statistik over Folkekirkens medlemstal: http://www.km.dk/folkekirken/kirkestatistik/folkekirkens-medlemstal/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 USA (religion tværfagligt)

Forløb om religion i USA med fokus på:
- Årsagerne til forskellene mellem religion i USA og Danmark (Phil Zuckerman)
- Sekulariseringstesen og USA
- Puritanismen og USA som "Guds eget land" (Thanksgiving)
- Civilreligion
- Wall of separation og konsekvenserne heraf (et frit religiøst marked)
- Det religiøse landskab i USA med fokus på polariseringen mellem troende og "nones"
- Protestantisk fundamentalisme/den kristne højrefløj
- Abortsagen (pro-life vs. pro-choice)

Materiale:
Hansen, Thor Banke; Sindberg, Andreas Bonne: "USA. Historie, samfund, religion", Systime, 2015, s135-138, s140-141, 144-145, 149-157, 169-173, 199-203, 217-219
Zuckerman, Phil: "Samfund uden Gud", Univers, 2008, s188-193 (uddrag)
Vuorela, Mikkel; Nyggard, Sigrid: "Abort er blevet en kamp om liv og frihed, der splitter USA og kan afgøre valget", Information, 24.10.2024

"What Happens when Countries Lose Religion? | Phil Zuckerman", https://www.youtube.com/watch?v=7Dr9GKuMYsg
"America´s nonreligious have become a growing phenomenon", https://www.youtube.com/watch?v=7_8yO0kv-7Q
"Row vs. Wade, explained"
https://www.youtube.com/watch?v=9HZj8Qp4p2A
"The first Thanksgiving story for kids"
https://www.youtube.com/watch?v=oodJKjJ_VqY
"Your favourite Thanksgiving traditions explained"
https://www.youtube.com/watch?v=z0bofuWCngY
"Native American girls describe the REAL history behind Thanksgiving"
https://www.youtube.com/watch?v=K7jLeBWMA0U

Pew Research Center: "The vast majority of Americans celebrate Thanksgiving, but their traditions and activities vary widely"
https://www.pewresearch.org/short-reads/2024/11/21/the-vast-majority-of-americans-celebrate-thanksgiving-but-their-traditions-and-activities-vary-widely/

"Pind og Holdt i USA II", afsnit 3, DR, 2013
"Signe Molde på udebane", Sæson 4, afsnit 1, DR, 2024
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 USA (historie - tværfagligt)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Kulturmøde (samfundsfag tværfagligt)

Forløbet har fokus på at forklare, hvilke udfordringer det danske samfund oplever i forbindelse med integrationen af indvandrere og flygtninge, samt mulige løsninger herpå.
I den forbindelse anvendtes flg. teoretiske begrebsapparat:
-Assimilation, segregation og pluralistisk integration
-Pierre Bourdieu (habitus og kapital)
-Axel Honneth (anerkendelse i den private, retslige og solidariske sfære)
-Gert Hofstede (kulturdimensionerne magtdistance, kollektivisme/individualisme, feminin/maskulin og usikkerhedsundvigelse)
-Thomas Hylland Eriksen (minoritetsunges mulige identitetsvalg: den rene identitet, bindestregsidentitet og kreolske identitet)
-TH Marshall (statsborgerskab og medborgerskab)
-Aydin Soei (modborgerskab og gebyrer)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#8

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer