Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Z - Bogd. imp. ASR
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Signe Borgstrøm Ahm
|
|
Hold
|
2025 id/1hf efterår (1hf id efterår)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
1 forløb: Pickleball. Klassiske og nye idrætter
I dette forløb har eleverne arbejdet med pickleball – en ketsjersport, der kombinerer elementer fra tennis, badminton og bordtennis. Forløbet har givet eleverne indblik i spillets grundlæggende regler, teknik og taktik samt mulighed for at udvikle deres motoriske færdigheder, reaktionsevne og samarbejdsevner. Pickleball er en inkluderende og let tilgængelig sport, som udfordrer både kondition, koordination og spilforståelse.
Faglige mål:
• Kende og anvende slagene forhånd og baghånd, serv, lob og dink.
• Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball.
• Rimelig beherskelse af serv, dink og lob (evt. inddrage smash/flugtning)
• Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen.
• Have en rimelig beherskelse af teknikken bag de forskellige slagteknikker i både enkelte øvelser og kampsituationer.
• Have forståelse for egen bevægelse og placering i double.
Teori (8 sider)
• Regler, idé og organisering . S.1271.1275
• Aerob + kontinuerlig træning. S.72 - 75.
Gennemgået øvelser i grundbogen:
• Teknik. s.1276-1277. Teknik 1 (greb), teknik 2 (forhånd), teknik 3 (baghånd) og teknik 4(serv), teknik 6 (flugtninger) + teknik 7 (third short drop)
• Opvarmningsøvelser. 210A3 + 210A4 + 210A5.
• Teknik øvelser: 210.B1 (serv) + 210.B2 (grundslag) + 210. B3 (dink) + 210.B4 (short drop) + 210.B5 (flugtninger) + 210.B7 (smash)
• Sammensatte slag: Videoer. 210.C1 (serv - returnering)+ 210 C2 (third short drop)
• Slag-serier : 210.C3 (dink-dink-dink-lob) s.1279. Taktik 1. (Serv-modtagning - third short drop)
• Turneringer: 210.D1 (kongeturnering) + 210.D5 (kongebane) + 210.D7 (americano) + D10.D9 (king of the hills)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
2 forløb: Grundtræning. Klassiske og nye idrætter.
Formålet med grundtræningsforløbet er, at eleverne får en teoretisk og praktisk indsigt i,
hvordan man bygger et grundtræningsprogram op. I de første lektioner afprøves forskellige typer programmer, og senere laves og afprøves eget program. Forløbet er inspireret af crossfit, og eleverne har derfor mødt forskellige typer af WOD's samt tekniktræning til centrale øvelser. Eleverne skal således udvælge min. én WOD til eksamen.
Hvad skal eleverne kunne:
- Udvælge et fokus for programmet
- Argumentere for varigheden af arbejdsintervaller og pauser
- Udvælge øvelser og argumentere for deres relevans ift. programmets fokus
- Argumentere for opbygning af eget program
- Argumentere for musikvalget
- Gennemføre eget program både teknisk og fysisk
- Evt. følge musikkens rytme/udtryk
- Reflektere over andre programmers opbygning og form
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med udstyr på en teknisk korrekt måde
- Forstå principperne i de mange forskelligr WOD's - herunder variationsmuligheder
- Sammensætte jeres egen WOD på en fornuftig måde rent opbygningsmæssigt
- Være fysisk og teknisk i stand til at gennemføre WOD's - herunder jeres egen
- Støtte, motivere og teknisk korrigere andre
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6564/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74895251305",
"T": "/lectio/6564/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74895251305",
"H": "/lectio/6564/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74895251305"
}