Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2022/23
|
|
Institution
|
Z - Mercantec
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Bjørg Andersen, Simone Harel
|
|
Hold
|
2022 21ib EL DA (21ib EL DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Retorik og marketing
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Mytemotiver
Formålet med forløbet var at introducere eleverne til den danskfaglige analyseværktøjskasse i et forløb, hvor de ud fra universelle myter i den vestlige kultur kunne træne analyse, fortolkning og perspektivering af fiktion, både digte, noveller, billeder og film.
Faglige mål:
̶ udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶ demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Kernestof:
- mangfoldige litterære genrer
̶ billeder, film og øvrige multimodale tekster
̶ danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
̶ mindst én tekst af hver af følgende forfattere: Karen Blixen og Klaus Rifbjerg
̶ litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
Værk: Adams Æbler (Anders Thomas Jensen, 2005)
Estimeret sidetal: 116 sider. Værk estimeret til 50 sider.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Som englene flyver
|
15-12-2022
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620346350",
"T": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620346350",
"H": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620346350"
}