Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
|
Institution
|
Z - Mercantec
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Jakob Kastrup Andersen
|
|
Hold
|
2023 21b DA (21b DA, 21b DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Mytemotiver
Formålet med forløbet var at introducere eleverne til den danskfaglige analyseværktøjskasse i et forløb, hvor de ud fra universelle myter i den vestlige kultur kunne træne analyse, fortolkning og perspektivering af fiktion, både digte, noveller, billeder og film.
Faglige mål:
̶ udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶ demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Kernestof:
- mangfoldige litterære genrer
̶ billeder, film og øvrige multimodale tekster
̶ danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
̶ mindst én tekst af hver af følgende forfattere: Karen Blixen og Klaus Rifbjerg
̶ litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
Værk: Festen, Thomas Vinterberg
Estimeret sidetal: 116 sider. Værk estimeret til 50 sider.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
2
|
Ung i en digital tidsalder
Forløbets formål var at introducere eleverne til det senmoderne samfund og sociale medier med fokus på årsager og virkninger af den tiltagende selviscenesættelse og kommunikation på digitale platforme.
Der blev desuden arbejdet med skrivetræning og peer-feedback inden for eksamensgenren "analyse, vurdering og diskussion".
Faglige mål:
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶ demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale
strømninger
̶ demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
Kernestof:
̶ billeder, film og øvrige multimodale tekster
̶ digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
̶ tekster med relevans for teknologisk dannelse
̶ litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
̶ litteratur-, sprog- og mediehistorie
Materiale:
”Vi handler med sproget” fra Perspektiver i dansk
Lise Rønne: Kære Politiken, jeg synes, I skal holde op med at tale fornedrende til kvinder
”På de sociale mediers scene” fra Perspektiver i dansk
Jonas Poher Rasmussen: Flugt (2021)
Yahya Hassan: Yahya Hassan (2013) (Værklæsning)
Multietnisk ungdomssprog: Weekendavisen og Powerpoint
Shooter Gang: Mask på
Toulmins argumentationsmodel
Introduktion til skrivegenren ”Analyse, vurdering og diskussion”
Third Ear: Dobbeltgænger (podcast)
Hr. Ebbes døtre (Folkevise)
”Middelalderen” fra Litteraturhistorien på langs og på tværs
Thomas Korsgaard: Lasagne (2021)
Estimeret sidetal: 250
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Pretty pictures
|
01-10-2023
|
|
Analyse af festen
|
23-10-2023
|
|
Analyse, vurdering, diskussion
|
17-12-2023
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Novelleanalyse
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Romantikken
Forløbet handlede om romantikken. Fokus var på de historiske omstændigheder Danmark befandt sig i under perioden, og hvordan dette kan ses i litteraturen.
Adam Oehlenschläger - Morgenvandring.pdf
Schack von Staffeldt: Platonisme (1802)
Schack von Staffeldt: Indvielsen (1804)
N.F.S Grundtvig: Danmarks Trøst (1820)
Brug Litteraturhistorien:
Ak, hvor forandret – St.St. Blichers noveller
Romantisme
Litteraturhistorien – på langs og på tværs:
Livssyn i romantikken
Billedkunst:
Caspar David Friedrich: Mand og kvinde der betragter månen (1817-1818).
Jørgen Roed: Haven med den gamle døbefond (1850).
Johan Christian Dahl: Klintekorset ved Møns klint (1815).
P.C. Skovgaard: Udsigt over Skarritsø (1844).
Caspar David Friedrich: Munk ved havet (ca. 1809).
J.Th. Lundbye: En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs
Christen Købke: Motiv fra Capri, kort efter solens opgang (ca. 1843).
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Journalistik og kritisk tænkning
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620346602",
"T": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620346602",
"H": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620346602"
}