Holdet 21b DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Mercantec
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jakob Kastrup Andersen
Hold 2023 21b DA (21b DA, 21b DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mytemotiver
Titel 2 Ung i en digital tidsalder
Titel 3 Novelleanalyse
Titel 4 Romantikken
Titel 5 Journalistik og kritisk tænkning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mytemotiver

Formålet med forløbet var at introducere eleverne til den danskfaglige analyseværktøjskasse i et forløb, hvor de ud fra universelle myter i den vestlige kultur kunne træne analyse, fortolkning og perspektivering af fiktion, både digte, noveller, billeder og film.

Faglige mål:
̶  udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶  demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
̶  anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶  analysere og fortolke fiktive tekster
̶  perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶  demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof:
- mangfoldige litterære genrer
̶  billeder, film og øvrige multimodale tekster
̶  danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
̶  mindst én tekst af hver af følgende forfattere: Karen Blixen og Klaus Rifbjerg
̶  litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Værk: Festen, Thomas Vinterberg

Estimeret sidetal: 116 sider. Værk estimeret til 50 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Ung i en digital tidsalder

Forløbets formål var at introducere eleverne til det senmoderne samfund og sociale medier med fokus på årsager og virkninger af den tiltagende selviscenesættelse og kommunikation på digitale platforme.
Der blev desuden arbejdet med skrivetræning og peer-feedback inden for eksamensgenren "analyse, vurdering og diskussion".

Faglige mål:
̶  anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶  analysere og fortolke fiktive tekster
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
̶  perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶  demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale
strømninger
̶  demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger

Kernestof:
̶  billeder, film og øvrige multimodale tekster
̶  digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
̶  tekster med relevans for teknologisk dannelse
̶  litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
̶  litteratur-, sprog- og mediehistorie

Materiale:
”Vi handler med sproget” fra Perspektiver i dansk
Lise Rønne: Kære Politiken, jeg synes, I skal holde op med at tale fornedrende til kvinder
”På de sociale mediers scene” fra Perspektiver i dansk
Jonas Poher Rasmussen: Flugt (2021)
Yahya Hassan: Yahya Hassan (2013) (Værklæsning)
Multietnisk ungdomssprog: Weekendavisen og Powerpoint
Shooter Gang: Mask på
Toulmins argumentationsmodel
Introduktion til skrivegenren ”Analyse, vurdering og diskussion”
Third Ear: Dobbeltgænger (podcast)
Hr. Ebbes døtre (Folkevise)
”Middelalderen” fra Litteraturhistorien på langs og på tværs
Thomas Korsgaard: Lasagne (2021)


Estimeret sidetal: 250
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Pretty pictures 01-10-2023
Analyse af festen 23-10-2023
Analyse, vurdering, diskussion 17-12-2023
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Romantikken

Forløbet handlede om romantikken. Fokus var på de historiske omstændigheder Danmark befandt sig i under perioden, og hvordan dette kan ses i litteraturen.

Adam Oehlenschläger - Morgenvandring.pdf
Schack von Staffeldt: Platonisme (1802)
Schack von Staffeldt: Indvielsen (1804)
N.F.S Grundtvig: Danmarks Trøst (1820)

Brug Litteraturhistorien:
Ak, hvor forandret – St.St. Blichers noveller
Romantisme

Litteraturhistorien – på langs og på tværs:
Livssyn i romantikken

Billedkunst:
Caspar David Friedrich: Mand og kvinde der betragter månen (1817-1818).
Jørgen Roed: Haven med den gamle døbefond (1850).

Johan Christian Dahl: Klintekorset ved Møns klint (1815).

P.C. Skovgaard: Udsigt over Skarritsø (1844).

Caspar David Friedrich: Munk ved havet (ca. 1809).

J.Th. Lundbye: En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs

Christen Købke: Motiv fra Capri, kort efter solens opgang (ca. 1843).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer