Holdet 2022 1A DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Mercantec
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jakob Kastrup Andersen, Simone Harel
Hold 2022 1A DA (1A DA, 2A DA, 3A DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mytemotiver
Titel 2 Radiofortællinger og podcast
Titel 3 Grønland
Titel 4 Outsidere
Titel 5 Kritisk tænkning
Titel 6 Værklæsning: Har døden taget noget fra dig
Titel 7 Kortfilm
Titel 8 Romantikken
Titel 9 Danmark i krig
Titel 10 Karaktermord i litteratur og medier
Titel 11 Det moderne gennembrud
Titel 12 Journalistik: meninger og nyheder
Titel 13 Mellem- og efterkrigstiden
Titel 14 Journalistik: mord, medier og medansvar
Titel 15 Forløb#5
Titel 16 Køn og klasse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mytemotiver

Formålet med forløbet var at introducere eleverne til den danskfaglige analyseværktøjskasse i et forløb, hvor de ud fra universelle myter i den vestlige kultur kunne træne analyse, fortolkning og perspektivering af fiktion, både digte, noveller, billeder og film.

Faglige mål:
̶  udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶  demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
̶  anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶  analysere og fortolke fiktive tekster
̶  perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶  demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof:
- mangfoldige litterære genrer
̶  billeder, film og øvrige multimodale tekster
̶  danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
̶  mindst én tekst af hver af følgende forfattere: Karen Blixen og Klaus Rifbjerg
̶  litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder. Herunder:
- Introduktion til hermeutikken
- Nykritik
- Biografisk metode
Værk: Adams Æbler (Anders Thomas Jensen, 2005)

Estimeret sidetal: 116 sider. Værk estimeret til 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Radiofortællinger og podcast

Formålet med forløbet var at introducere eleverne til den teoretiske side af podcastformatet. Fokus var på podcastfortællinger og elevernes egenproduktion.

Kernestof:
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse af "Som englene flyver" 27-01-2023
Storyboard til podcast 09-02-2023
Podcast 27-02-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Grønland

Forløbets sigte var at introducere eleverne til den dansk-grønlandske relation i en danskfaglig kontekst. Forløbet behandlede forskellige tekster fra både præ- og postkolonial tid.

Begreber og teorier:
- Postkolonialisme
- Orientalisme (Edward Said)

Kernestof:

- Oplæg og PowerPoint om orientalisme-begrebet.

- Handout om Knud Rasmussen

- Rasmussen, Knud. 1945. ”Forældreløs” i Bjørnejægernes og Aandemanernes land, s. 37-38

- Rasmussen, Knud. 1909. ”Nordpolen og Polareskimoerne” i Atlanten. Medlemsblad for foreningen ”de danske atlanterhavsøer”, s. 55-565

- Tarrak, Joseph. 2016. Tupilak.

- Hardenberg, Julie. 2006. Den stille mangfoldighed.

- Nielsen, Silas Bay. 2020. ”Vilde ansigtstatoveringer breder sig bland grønlændere: ’Det er en superfed måde at vise, hvem jeg er”. Dr.dk


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Outsidere

Formålet med forløbet var at læse tekster og se dokumentarfilm der skildrer outsideren. Forløbet har berørt flere kanonforfattere, og deres fortællinger om outsideren. Forløbet har også haft et litteraturhistorisk islæt og har derfor lavet litteraturhistoriske nedslag i perioderne middelalder, oplysningstid og det folkelige gennembrud.
Faglige mål og kernestof:
- mangfoldige litterære genrer
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- Folkevise, Ludvig Holberg, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie

Indhold:

Malk de Koijn: Jim Daggerthuggert

Folkevise: Hr. Ebbes Døtre

Ludvig Holberg: Jeppe på Bjerget (første og sidste akt)

Johannes V. Jensen: "En beboer af jorden" fra Himmerlandshistorier

Jesper Dalgaard: Kandis for livet (2021)

Martin Andersen Nexø: Murene (læst som værk)





Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kritisk tænkning

Forløbet satte fokus på elevernes evne til at tænke kritisk. Forløbet skulle give eleverne indsigt i, at vores kritiske sans er stærkt fejlbarlig; og give dem bevidsthed om, hvordan man kan tænke kritisk, når menneskehjernen generelt er ukritisk. Forløbet har berørt følgende emner og værktøjer:

- Korrelation og kausalitet
- Kognitive bias
- Logiske fejlslutninger
- Placebo- og noceboeffekt
- Dunning-kruger-effekten
- Ockhams ragekniv
- Mis-, dis-, og malinformation
- Journalistisk praksis
- Konspirationsteorier

Læringsmål:

- . Målet har endvidere et dannelsesmæssigt sigte, hvor eleverne skal opnå et reflekteret og kritisk-analytisk forhold til, hvordan man begår sig i digitale fællesskaber – både socialt og
etisk
- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle
sammenhænge
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- Gennem receptivt og produktivt arbejde med tekster i digitale fællesskaber lærer eleverne at forholde sig kritisk-analytisk, ansvarligt og reflekteret til de digitale medier og deres anvendelsesmuligheder


Materiale:
Mads Haahr Andersen. 2023. Kort og godt om kritisk tænkning.

Materiale:
Mads Haahr Andersen. 2023. Kort og godt om kritisk tænkning.

Kapitler:
"Korrelation og kausalitet"
"Bias"
"Placebo og noceboeffekten"
"Logiske fejslutninger"
"Dunningkruger og bedragersybdromet"
"Evidenshierarki
"Værktøjer til kritisk tænkning"

Litteraturportalen, systime:
"Journalistikkens grundstof - i teori og praksis"
"Journalistik som ide"
"Journalistisk metode"

Supplerende:

Villy Sørensen: Blot en drengestreg

Syrer tiltalt for bombeplaner, Jyllands Posten, d. 16. maj 2017.

Den Korte Avis:  Asylansøger ville sprænge danskere i luften: En af venligboernes stakkels forfulgte syrere havde planer om bombeattentater i København, d. 17 maj, 2017.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Værklæsning: Har døden taget noget fra dig

I forløbet læste klassen Naja Marie Aidts bog "Har døden taget noget fra dig" (2017). Da klassen havde færdiglæst bogen, udarbejdede de fremlæggelser der omhandlede den. Derudover kastede forløbet også et blik på bogens litterære samtid, og hvilke tendenser vi ser i nyere litteratur

Der blev arbejdet med følgende begreber:

- Intertekstualitet
- Flerstemmighed
- Forfællerform
- Sprog og sorg

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Kortfilm

Forløbet satte fokus på kortfilmsanalyse. Særligt fokus lå på filmforskers Cynthia Felandos tredeling af kortfilmen som en afgrænset enhed, dens særlige karakterfremstilling og kortfilmens slutninger.

Kernestof:
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Indhold:

Mads Matthiesen: Dennis (2007)
Anders Thomas Jensen: Ernst og lyset (1996)
Johan Oettinger & Richard Raskin: Seven Minutes in the Warsaw Ghetto (2012)
Olly Williams: Black hole (2008)
Anders Walter: Ivalu (2023)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Romantikken

Forløbet handlede om romantikken. Fokus var på de historiske omstændigheder Danmark befandt sig i under perioden, og hvordan dette kan ses i litteraturen.

Adam Oehlenschläger - Morgenvandring.pdf
Schack von Staffeldt: Platonisme (1802)
Schack von Staffeldt: Indvielsen (1804)
N.F.S Grundtvig: Danmarks Trøst (1820)

Brug Litteraturhistorien:
Ak, hvor forandret – St.St. Blichers noveller
Romantisme

Litteraturhistorien – på langs og på tværs:
Livssyn i romantikken

Billedkunst:
Caspar David Friedrich: Mand og kvinde der betragter månen (1817-1818).
Jørgen Roed: Haven med den gamle døbefond (1850).

Johan Christian Dahl: Klintekorset ved Møns klint (1815).

P.C. Skovgaard: Udsigt over Skarritsø (1844).

Caspar David Friedrich: Munk ved havet (ca. 1809).

J.Th. Lundbye: En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs

Christen Købke: Motiv fra Capri, kort efter solens opgang (ca. 1843).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Danmark i krig

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Karaktermord i litteratur og medier

Forløbet ’Karaktermord’ undersøger de forskellige og vidtforgrenede repræsentationer karaktermord i litteratur, sprog og medier. Karaktermord er en markant tendens i samtidens kultur og kommunikation, hvor personlige angreb er særligt tydelige på sociale medier. Det er ofte politikere og berømtheder, der rammes af disse angreb, men almindelige mennesker kan også blive ofre for karaktermord, hvis de pludseligt optræder i et af tidens mange selvbiografiske værker. For når en forfatter skriver om sit eget liv og sine nærmeste relationer, kan grænsen til andres privatliv overskrides og livshistorier kan angribes og udstilles. I dette forløb undersøger vi, hvordan karaktermord foregår og lægger op til etiske refleksioner om grænserne mellem fiktion og nonfiktion.

Faglige mål:
– demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
– demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
– analysere og fortolke fiktive tekster
– analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
– perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge̶
– demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
– demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger

Kernestof:
– teksterne læses i en litteratur-, kultur- eller bevidstheds-historisk kontekst.
– her arbejdes metodisk med litteraturanalyse og -fortolkning; bevidsthedshistoriske perspektiveringer og tekster gennem kreative arbejdsprocesser. – mangfoldige litterære genrer
– danske tekster fra de seneste 20 år
– litteraturanalytiske begreber og metoder – mangfoldige litterære genrer
– danske tekster fra de seneste 20 år
– litteraturanalytiske begreber og metoder
– her arbejdes metodisk med retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation – dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge
– sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster ̶ dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
̶ sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
– her arbejdes metodisk med medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler og analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge – billeder, film og øvrige multimodale tekster
– digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
– billeder, film og øvrige multimodale tekster
– digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 12 Journalistik: meninger og nyheder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 14 Journalistik: mord, medier og medansvar

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Køn og klasse

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer