Holdet 2022 1F DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Z - Mercantec
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jakob Kastrup Andersen, Magnus Damsbo Søndergaard, Simone Harel
Hold 2022 1F DA (1F DA, 2F DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mytemotiver
Titel 2 Radiofortællinger og podcast
Titel 3 Grønland
Titel 4 Outsidere
Titel 5 Kritisk tænkning
Titel 6 Værklæsning: Har døden taget noget fra dig
Titel 7 Kortfilm
Titel 8 Romantikken
Titel 9 Danmark i krig

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mytemotiver

Formålet med forløbet var at introducere eleverne til den danskfaglige analyseværktøjskasse i et forløb, hvor de ud fra universelle myter i den vestlige kultur kunne træne analyse, fortolkning og perspektivering af fiktion, både digte, noveller, billeder og film.

Faglige mål:
̶  udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶  demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
̶  anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶  analysere og fortolke fiktive tekster
̶  perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶  demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof:
- mangfoldige litterære genrer
̶  billeder, film og øvrige multimodale tekster
̶  danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
̶  mindst én tekst af hver af følgende forfattere: Karen Blixen og Klaus Rifbjerg
̶  litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Værk: Adams Æbler (Anders Thomas Jensen, 2005)

Estimeret sidetal: 116 sider. Værk estimeret til 50 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse af "Som englene flyver" 19-01-2023
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Radiofortællinger og podcast

Formålet med forløbet var at introducere eleverne til den teoretiske side af podcastformatet. Fokus var på podcastfortællinger og elevernes egenproduktion.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Podcast 27-02-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Grønland

Forløbets sigte var at introducere eleverne til den dansk-grønlandske relation i en danskfaglig kontekst. Forløbet behandlede forskellige tekster fra både præ- og postkolonial tid.

Begreber og teorier:
- Postkolonialisme
- Orientalisme (Edward Said)

Kernestof:

- Oplæg og PowerPoint om orientalisme-begrebet.

- Handout om Knud Rasmussen

- Rasmussen, Knud. 1945. ”Forældreløs” i Bjørnejægernes og Aandemanernes land, s. 37-38

- Rasmussen, Knud. 1909. ”Nordpolen og Polareskimoerne” i Atlanten. Medlemsblad for foreningen ”de danske atlanterhavsøer”, s. 55-565

- Tarrak, Joseph. 2016. Tupilak.

- Hardenberg, Julie. 2006. Den stille mangfoldighed.

- Nielsen, Silas Bay. 2020. ”Vilde ansigtstatoveringer breder sig bland grønlændere: ’Det er en superfed måde at vise, hvem jeg er”. Dr.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Outsidere

Formålet med forløbet var at læse tekster og se dokumentarfilm der skildrer outsideren. Forløbet har berørt flere kanonforfattere, og deres fortællinger om outsideren. Forløbet har også haft et litteraturhistorisk islæt og har derfor lavet litteraturhistoriske nedslag i perioderne middelalder, oplysningstid og det folkelige gennembrud.
Faglige mål og kernestof:
- mangfoldige litterære genrer
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- Folkevise, Ludvig Holberg, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie

Indhold:

Malk de Koijn: Jim Daggerthuggert

Folkevise: Hr. Ebbes Døtre

Ludvig Holberg: Jeppe på Bjerget (første og sidste akt)

Johannes V. Jensen: "En beboer af jorden" fra Himmerlandshistorier

Jesper Dalgaard: Kandis for livet (2021)

Martin Andersen Nexø: Murene
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kritisk tænkning

Forløbet satte fokus på elevernes evne til at tænke kritisk. Forløbet skulle give eleverne indsigt i, at vores kritiske sans er stærkt fejlbarlig; og give dem bevidsthed om, hvordan man kan tænke kritisk, når menneskehjernen generelt er ukritisk. Forløbet har berørt følgende emner og værktøjer:

- Korrelation og kausalitet
- Kognitive bias
- Logiske fejlslutninger
- Placebo- og noceboeffekt
- Dunning-kruger-effekten
- Ockhams ragekniv
- Mis-, dis-, og malinformation
- Journalistisk praksis
- Evidenshierarkiet

Læringsmål:

- . Målet har endvidere et dannelsesmæssigt sigte, hvor eleverne skal opnå et reflekteret og kritisk-analytisk forhold til, hvordan man begår sig i digitale fællesskaber – både socialt og
etisk
- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle
sammenhænge
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- Gennem receptivt og produktivt arbejde med tekster i digitale fællesskaber lærer eleverne at forholde sig kritisk-analytisk, ansvarligt og reflekteret til de digitale medier og deres anvendelsesmuligheder


Materiale:
Mads Haahr Andersen. 2023. Kort og godt om kritisk tænkning.

Kapitler:
"Korrelation og kausalitet"
"Bias"
"Placebo og noceboeffekten"
"Logiske fejslutninger"
"Dunningkruger og bedragersybdromet"
"Evidenshierarki
"Værktøjer til kritisk tænkning"

Litteraturportalen, systime:
"Journalistikkens grundstof - i teori og praksis"
"Journalistik som ide"
"Journalistisk metode"

Supplerende:

Villy Sørensen: Blot en drengestreg

Syrer tiltalt for bombeplaner, Jyllands Posten, d. 16. maj 2017.

Den Korte Avis:  Asylansøger ville sprænge danskere i luften: En af venligboernes stakkels forfulgte syrere havde planer om bombeattentater i København, d. 17 maj, 2017.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Værklæsning: Har døden taget noget fra dig

I forløbet læste klassen Naja Marie Aidts bog "Har døden taget noget fra dig" (2017). Da klassen havde færdiglæst bogen, udarbejdede de fremlæggelser der omhandlede den. Derudover kastede forløbet også et blik på bogens litterære samtid, og hvilke tendenser vi ser i nyere litteratur

Der blev arbejdet med følgende begreber:

- Intertekstualitet
- Flerstemmighed
- Forfællerform
- Sprog og sorg

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Kortfilm

Forløbet satte fokus på kortfilmsanalyse. Særligt fokus lå på filmforskers Cynthia Felandos tredeling af kortfilmen som en afgrænset enhed, dens særlige karakterfremstilling og kortfilmens slutninger.

Kernestof:
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Indhold:

Mads Matthiesen: Dennis (2007)
Anders Thomas Jensen: Ernst og lyset (1996)
Johan Oettinger & Richard Raskin: Seven Minutes in the Warsaw Ghetto (2012)
Olly Williams: Black hole (2008)
Anders Walter: Ivalu (2023)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Romantikken

Forløbet handlede om romantikken. Fokus var på de historiske omstændigheder Danmark befandt sig i under perioden, og hvordan dette kan ses i litteraturen.

Adam Oehlenschläger - Morgenvandring.pdf
Schack von Staffeldt: Platonisme (1802)
Schack von Staffeldt: Indvielsen (1804)
N.F.S Grundtvig: Danmarks Trøst (1820)

Brug Litteraturhistorien:
Ak, hvor forandret – St.St. Blichers noveller
Romantisme

Litteraturhistorien – på langs og på tværs:
Livssyn i romantikken

Billedkunst:
Caspar David Friedrich: Mand og kvinde der betragter månen (1817-1818).
Jørgen Roed: Haven med den gamle døbefond (1850).

Johan Christian Dahl: Klintekorset ved Møns klint (1815).

P.C. Skovgaard: Udsigt over Skarritsø (1844).

Caspar David Friedrich: Munk ved havet (ca. 1809).

J.Th. Lundbye: En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs

Christen Købke: Motiv fra Capri, kort efter solens opgang (ca. 1843
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer