Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Z - Mercantec
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Jakob Kastrup Andersen, Magnus Damsbo Søndergaard, Simone Harel
|
Hold
|
2022 1F DA (1F DA, 2F DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mytemotiver
Formålet med forløbet var at introducere eleverne til den danskfaglige analyseværktøjskasse i et forløb, hvor de ud fra universelle myter i den vestlige kultur kunne træne analyse, fortolkning og perspektivering af fiktion, både digte, noveller, billeder og film.
Faglige mål:
̶ udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶ demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Kernestof:
- mangfoldige litterære genrer
̶ billeder, film og øvrige multimodale tekster
̶ danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
̶ mindst én tekst af hver af følgende forfattere: Karen Blixen og Klaus Rifbjerg
̶ litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
Værk: Adams Æbler (Anders Thomas Jensen, 2005)
Estimeret sidetal: 116 sider. Værk estimeret til 50 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse af "Som englene flyver"
|
19-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Radiofortællinger og podcast
Formålet med forløbet var at introducere eleverne til den teoretiske side af podcastformatet. Fokus var på podcastfortællinger og elevernes egenproduktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Podcast
|
27-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Grønland
Forløbets sigte var at introducere eleverne til den dansk-grønlandske relation i en danskfaglig kontekst. Forløbet behandlede forskellige tekster fra både præ- og postkolonial tid.
Begreber og teorier:
- Postkolonialisme
- Orientalisme (Edward Said)
Kernestof:
- Oplæg og PowerPoint om orientalisme-begrebet.
- Handout om Knud Rasmussen
- Rasmussen, Knud. 1945. ”Forældreløs” i Bjørnejægernes og Aandemanernes land, s. 37-38
- Rasmussen, Knud. 1909. ”Nordpolen og Polareskimoerne” i Atlanten. Medlemsblad for foreningen ”de danske atlanterhavsøer”, s. 55-565
- Tarrak, Joseph. 2016. Tupilak.
- Hardenberg, Julie. 2006. Den stille mangfoldighed.
- Nielsen, Silas Bay. 2020. ”Vilde ansigtstatoveringer breder sig bland grønlændere: ’Det er en superfed måde at vise, hvem jeg er”. Dr.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Outsidere
Formålet med forløbet var at læse tekster og se dokumentarfilm der skildrer outsideren. Forløbet har berørt flere kanonforfattere, og deres fortællinger om outsideren. Forløbet har også haft et litteraturhistorisk islæt og har derfor lavet litteraturhistoriske nedslag i perioderne middelalder, oplysningstid og det folkelige gennembrud.
Faglige mål og kernestof:
- mangfoldige litterære genrer
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- Folkevise, Ludvig Holberg, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie
Indhold:
Malk de Koijn: Jim Daggerthuggert
Folkevise: Hr. Ebbes Døtre
Ludvig Holberg: Jeppe på Bjerget (første og sidste akt)
Johannes V. Jensen: "En beboer af jorden" fra Himmerlandshistorier
Jesper Dalgaard: Kandis for livet (2021)
Martin Andersen Nexø: Murene
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kritisk tænkning
Forløbet satte fokus på elevernes evne til at tænke kritisk. Forløbet skulle give eleverne indsigt i, at vores kritiske sans er stærkt fejlbarlig; og give dem bevidsthed om, hvordan man kan tænke kritisk, når menneskehjernen generelt er ukritisk. Forløbet har berørt følgende emner og værktøjer:
- Korrelation og kausalitet
- Kognitive bias
- Logiske fejlslutninger
- Placebo- og noceboeffekt
- Dunning-kruger-effekten
- Ockhams ragekniv
- Mis-, dis-, og malinformation
- Journalistisk praksis
- Evidenshierarkiet
Læringsmål:
- . Målet har endvidere et dannelsesmæssigt sigte, hvor eleverne skal opnå et reflekteret og kritisk-analytisk forhold til, hvordan man begår sig i digitale fællesskaber – både socialt og
etisk
- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle
sammenhænge
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- Gennem receptivt og produktivt arbejde med tekster i digitale fællesskaber lærer eleverne at forholde sig kritisk-analytisk, ansvarligt og reflekteret til de digitale medier og deres anvendelsesmuligheder
Materiale:
Mads Haahr Andersen. 2023. Kort og godt om kritisk tænkning.
Kapitler:
"Korrelation og kausalitet"
"Bias"
"Placebo og noceboeffekten"
"Logiske fejslutninger"
"Dunningkruger og bedragersybdromet"
"Evidenshierarki
"Værktøjer til kritisk tænkning"
Litteraturportalen, systime:
"Journalistikkens grundstof - i teori og praksis"
"Journalistik som ide"
"Journalistisk metode"
Supplerende:
Villy Sørensen: Blot en drengestreg
Syrer tiltalt for bombeplaner, Jyllands Posten, d. 16. maj 2017.
Den Korte Avis: Asylansøger ville sprænge danskere i luften: En af venligboernes stakkels forfulgte syrere havde planer om bombeattentater i København, d. 17 maj, 2017.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Værklæsning: Har døden taget noget fra dig
I forløbet læste klassen Naja Marie Aidts bog "Har døden taget noget fra dig" (2017). Da klassen havde færdiglæst bogen, udarbejdede de fremlæggelser der omhandlede den. Derudover kastede forløbet også et blik på bogens litterære samtid, og hvilke tendenser vi ser i nyere litteratur
Der blev arbejdet med følgende begreber:
- Intertekstualitet
- Flerstemmighed
- Forfællerform
- Sprog og sorg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kortfilm
Forløbet satte fokus på kortfilmsanalyse. Særligt fokus lå på filmforskers Cynthia Felandos tredeling af kortfilmen som en afgrænset enhed, dens særlige karakterfremstilling og kortfilmens slutninger.
Kernestof:
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
Indhold:
Mads Matthiesen: Dennis (2007)
Anders Thomas Jensen: Ernst og lyset (1996)
Johan Oettinger & Richard Raskin: Seven Minutes in the Warsaw Ghetto (2012)
Olly Williams: Black hole (2008)
Anders Walter: Ivalu (2023)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Romantikken
Forløbet handlede om romantikken. Fokus var på de historiske omstændigheder Danmark befandt sig i under perioden, og hvordan dette kan ses i litteraturen.
Adam Oehlenschläger - Morgenvandring.pdf
Schack von Staffeldt: Platonisme (1802)
Schack von Staffeldt: Indvielsen (1804)
N.F.S Grundtvig: Danmarks Trøst (1820)
Brug Litteraturhistorien:
Ak, hvor forandret – St.St. Blichers noveller
Romantisme
Litteraturhistorien – på langs og på tværs:
Livssyn i romantikken
Billedkunst:
Caspar David Friedrich: Mand og kvinde der betragter månen (1817-1818).
Jørgen Roed: Haven med den gamle døbefond (1850).
Johan Christian Dahl: Klintekorset ved Møns klint (1815).
P.C. Skovgaard: Udsigt over Skarritsø (1844).
Caspar David Friedrich: Munk ved havet (ca. 1809).
J.Th. Lundbye: En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs
Christen Købke: Motiv fra Capri, kort efter solens opgang (ca. 1843
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Danmark i krig
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620347018",
"T": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620347018",
"H": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620347018"
}