Holdet 2022 1G DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2019/20 - 2024/25
Institution Z - Mercantec
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jakob Kastrup Andersen, Nadia Bach Nørgaard
Hold 2022 1G DA (1G DA, 2G DA, 3G DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mytemotiver
Titel 2 Radiofortællinger og podcast
Titel 3 Litteraturhistorie 1: Middelalder til oplysning
Titel 4 Sociale medier
Titel 5 Litteraturhistorisk periode: Romantikken
Titel 6 Hjemvendt fra krig (SO5)
Titel 7 Det moderne gennembrud
Titel 8 Diskursanalyse
Titel 9 1900-tallets litteratur
Titel 10 Nyere tid

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mytemotiver

Formålet med forløbet var at introducere eleverne til den danskfaglige analyseværktøjskasse i et forløb, hvor de ud fra universelle myter i den vestlige kultur kunne træne analyse, fortolkning og perspektivering af fiktion, både digte, noveller, billeder og film.

Faglige mål:
̶  udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶  demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
̶  anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶  analysere og fortolke fiktive tekster
̶  perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶  demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof:
- mangfoldige litterære genrer
̶  billeder, film og øvrige multimodale tekster
̶  danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
̶  mindst én tekst af hver af følgende forfattere: Karen Blixen og Klaus Rifbjerg
̶  litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Værk: Adams Æbler (Anders Thomas Jensen, 2005)

Estimeret sidetal: 116 sider. Værk estimeret til 50 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Radiofortællinger og podcast

Formålet med forløbet var at introducere eleverne til den teoretiske side af podcastformatet. Fokus var på podcastfortællinger og elevernes egenproduktion.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse af "Pretty pictures" 22-01-2023
Podcast 26-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Litteraturhistorie 1: Middelalder til oplysning

Forløbet bevæger sig fra middelalderen til oplysningstiden og læser tekster fra middelalder, renæssance, barok og oplysningstid.

Faglige mål:
Analysere og fortolke fiktive tekster.
Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområde og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige og samfundsmæssige sammenhænge.
Kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og forbindelse til nutiden.

Materialer:
Vi har brugt bogen "Litteraturhistorien på langs og på tværs" kapitel 1-5, af Barbara Kjær Hansen og Tinne Serup Bertelsen.
Vi har set de introfilm der er lavet til bogen.

Vi har læst:
Folkevisen "Ebbe Skammelsøn"
Folkevisen "Torbens datter”
Tryllevisen "Germand Gladensvend"
Thomas Kingos hyldtestdigt "Hosianna" (1671)
Tycho Brahe "Danmark, hvad har jeg forbrudt?" (1597)
Peter Palladius "En Visitatsbog"
Ludvig Holbergs Erasmus Montanus (1721) (værk)

Derudover:
Søren Vrist Christensen om Renæssancen og verdenshistorie
https://www.youtube.com/watch?v=QWKpuz2kSGo

DR: "Historien om Danmark", afsnit: "Enevælde og oplysningstid"

Sang: Ukendt Kunstner "Neonlys" (2015)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Sociale medier

SOCIALE MEDIER
Forløbet starter ud med at sætte spot på elevernes egne medievaner og SoMe-forbrug. Vi snakker om de mest gængse platforme: Facebook, Snap Chat, Instagram.
Eleverne bliver introduceret for teoretikerne Goffmann, Bruner og Meyrowitz samt begreberne front stage, back stage, facework, selvfremstilling. Herefter arbejder vi med influencer marketing med dokumentaren "Stories for millioner" (DR) som omdrejningspunkt (værk).
Forløbet afsluttes med en emneopgave om sociale medier.

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster.
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger.
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

KERNESTOF
- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge.
̶ mangfoldige litterære genrer.
̶ billeder, film og øvrige multimodale tekster.
̶ sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster.
̶ digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier.

MATERIALE
Grundbog: Håndbog til dansk, afsnit 5.7 om Sociale Medier, Systime
Grundbog: Perspektiver i dansk, afsnit 4 "På de sociale medier", Systime.
Skam, afsnit 3, sæson 3 (DR).
Kronik: "Forestil dig et liv uden Fabeook", Randers Amtsavis, 2017: https://amtsavisen.dk/debat/kronik-forestil-dig-et-liv-uden-facebook
DR: "Stories for millioner", afsnit 1-5, 2022 (VÆRKLÆSNING).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Litteraturhistorisk periode: Romantikken

ROMANTIKKEN
Forløbet handler om den litterære periode romantikken fra 1800-1870. Vi dykker ned i de forskellige strømninger: universaltromantikken, nationalromantikken, nyplatonismen, romantisme. Eleverne introduceres løbende for den historiske kontekst.
Vi læser desuden en række kanonforfattere, som er listet nederst. Forløbet afsluttes med en skriftlig opgave.

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
- analysere og fortolke fiktive tekster.
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden.
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt og skriftligt.
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge.

KERNESTOF
- danske tekster fra centrale litteraturhistoriske perioder
- litteraturhistorie
- billeder, film og øvrige multimodale tekster

MATERIALE
- Grundbog: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, afsnit 5, Systime
- "1800-tallet på vrangen: Guld, hor og romantik", DR
- Video om nyplatonisme: https://www.youtube.com/watch?v=PKRHpeFuCCc
- Digt: "Indvielsen" af Schack Staffeldt (1804)
- Digt: "Guldhornene" af Adam Oehlenschläger (1802)
- Digt: "Danmark, mit Fædrelandt" af H.C Andersen (1850)
- "Skyggen" af H.C Andersen (1847)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Hjemvendt fra krig (SO5)

HJEMVENDT FRA KRIG (SO5)
Forløbet indgår som en del af SO5 sammen med historiefaget.
Eleverne får en historisk introduktion til dansk udenrigspolitik fra Første Verdenskrig, hvor Danmark er neutrale, og helt op til 1990'erne, hvor Danmark sender fredsbevarende styrker til borgerkrigen i Jugoslavien. Herefter dykker vi ned i krigen i Afghanistan (2001-2021), hvor Danmark aktivt deltager i en international koalition.
I dansk tager vi udgangspunkt i grundbogen "Hjemvendt fra krig", hvor vi læser forskelligartede tekster (se materialer længere nede) med krigen som omdrejningspunkt. Vi kredser især om diskursanalyse og ser på, hvordan teksternes afsender snakker om krigen.

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
̶ udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt.
̶ demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi.
̶ demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge.
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere.
̶ analysere og fortolke fiktive tekster.
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster.
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge.
̶ navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation.
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

KERNESTOF
- dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge.
̶ mangfoldige litterære genrer.
̶ billeder, film og øvrige multimodale tekster.
̶ sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster.
̶ digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier.
̶ danske tekster fra de seneste 20 år.

MATERIALE
Grundbog: Ann-Katrine Schmidt Nielsen: "Hjemvendt fra krig", Dansklærerforeningens Forlag, 2022.
Grundbog til dansk: "Medieanalyse af dokumentarfilm".
Samt følgende tekster fra grundbogen:
Daniel Dencik: "Nordisk vildt" (2018) (uddrag)
Mette Frederiksens tale flagdagen den 5. september 2019
DR: "Fjendeland", afsnit 1
Filmencentralen: "Tro, håb og Afghanistan", 2013
Emil Arenholt Mosekjær: "I sommeren 2021 tabte vi EM med rank ryg og forlod Afghanistan med benene på nakken", Politiken 12.08.2021.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Det moderne gennembrud

DET MODERNE GENNEMBRUD
Forløbet tager afsæt i et tidligere forløb om romantikken. Vi snakker om forbindelsen i mellem de to litterære periode og hvilket brud, der sker i litteraturen med Georg Brandes forelæsning i 1871. Vi dykker herefter ned i de tre hovedemner indenfor det moderne gennembrud: køn, klasse og kirke.
Vi kommer i dette forløb ikke ind på hvorfor eller hvordan, litteraturen udvikler sig herefter.

DE FAGLIGE MÅL:
Eleverne skal kunne:
̶ udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt.
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere.
̶ analysere og fortolke fiktive tekster.
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster.
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige og samfundsmæssige sammenhænge.
̶ demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden.
̶ navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation.
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

KERNESTOFFET ER:
̶ dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge.
̶ mangfoldige litterære genrer.
̶ billeder, film og øvrige multimodale tekster.
̶ danske tekster fra centrale litteraturhistoriske perioder.
- litteraturanalytiske begreber og metoder.
- litteraturhistorie.

MATERIALE
Grundbog: Litteraturhistorien på langs og på tværs, kapitel 6, Systime
Video om det moderne gennembrud: https://www.youtube.com/watch?v=n7Z4Iqvr2pg
Video om miljøbeskrivelser: https://www.youtube.com/watch?v=L-6SioK_y5w
Herman Bang: "Foran Alteret" (1880)
Herman Bang: "Pernille" (1880)
Henrik Ibsen: Et dukkehjem (1879) (værklæsning)
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" (1885)
J.P. Jacobsen: Indledningen til Fru Marie Grubbe (1876)
Film: "Lykke-Per" (2018), CFU (værklæsning).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Diskursanalyse

DISKURSANALYSE
Forløbet tager afsæt i tidligere forløb fra grundforløbet: "Sprog og tale", hvor begreber som appelformer, Toulmins argumentationsmodel og kommunikationsmodellen er blevet introduceret. Vi repeterer og går derefter i gang med introduktion til diskursanalyse. Vi arbejder med begreber som nodalpunkt, ækvivalenskæde, antagonismepar, hegemoni.
Som gennemgående tema har vi arbejdet med prostitutionsdebatten i Danmark.


FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
̶ udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt.
̶ demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi.
̶ demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge.
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere.
̶ analysere og fortolke fiktive tekster.
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster.
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge.
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.


KERNESTOF
̶ dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge.
̶ mangfoldige litterære genrer.
̶ sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster.
̶ danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder.
̶ oversatte tekster, der bidrager til at perspektivere dansksprogede tekster i en nordisk, europæisk eller global sammenhæng.
̶ litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder.


MATERIALE
Grundbog: "Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet", Systime
Video: https://www.youtube.com/watch?v=2HLR5Hmw1ns
Tale: Osama bin Laden, Berlingske Tidende, 16. april 2004.
Artikel: "Folk dømmer Nynne for hendes valg: Det bliver jeg ked af, men faktisk også krænket over", Alt for damerne, d. 13/9 2024.
Dokumentar: Bonnie og de tusinde mænd (DR) - ligger på CFU.
Artikel: "10 grunde til at afkriminalisere sexarbejde, Sexarbejdernes Interesseorganisation, 2014, Systime
Artikel: "Viden om prostitution", Reden International, 2014, Systime
Asta Olivia Nordenhof: "Luderdigt redigeret to år efter", 2011, Systime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 1900-tallets litteratur

1900-TALLETS LITTERATUR
Forløbet tager afsæt i et tidligere forløb om det moderne gennembrud. Vi snakker om, hvordan litteraturhistorien omkring år 1900 deler sig i forskellige strømninger og ikke i perioder som hidtil. Vi tager hele 1900-tallet i lange stræk og snakker om, hvad der kendetegner de forskellige tidsperioder og hvordan dette kommer til udtryk i digte og noveller indenfor hhv. realismen og modernismen. Vi gennemgår følgende: Det folkelige gennembrud, mellemkrigstiden, efterkrigstiden, 1960'ernes konfrontationsmodernisme, 1970'ernes fokus på ungdom og kvindeliv, 80'er lyrik, 1990'ernes postmodernisme og det nye årtusindes fokus på autofiktion.
Forløbet afsluttes med en gruppefremlæggelse og individuel emneopgave.

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
̶ udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt.
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere.
̶ analysere og fortolke fiktive tekster.
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge.
̶ demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden.
̶ demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale
strømninger.
̶ navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation.
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

KERNESTOF
̶ mangfoldige litterære genrer
̶ billeder, film og øvrige multimodale tekster
̶ danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
̶ Kanonforfattere: Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.
̶ litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
̶ litteratur-, sprog- og mediehistorie.

MATERIALE
Grundbog: Brug litteraturhistorien, kapitelet "Århundredskiftet" og frem, Systime
Martin Andersen Nexø: uddrag af Pelle Erobreren (1910)
Johs. V. Jensen: "Arbejderen" (rejseberetning) (1906)
Broby-Johansen: "Bordelpige dræber ufødt" (1922)
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål" (1920)
Martin A. Hansen: "Roden" (1955)
Klaus Rifbjerg: "Det er blevet os pålagt" (1960)
Vita Andersen: "Arkitektens specialitet" (1977)
Vita Andersen: "Søndag" (1977)
Michael Strunge: "SKRÅT OP" (1980)
Michael Strunge: "Det kommende" (1978)
Helle Helle: "Fasaner" (1996)
Yahya Hassan: "BARNDOM" (2013)
Yahya Hassan: "FÆNGSELSRUTINE" (2019)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer