Mercantec, Midtbyens Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Mercantec, Midtbyens Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 1H DA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Z - Mercantec
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Anna Damgaard Ørnstrup
Hold
2022 1H DA (
1H DA
,
2H DA
,
3H DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
2. Lit.his: Middelalder, barok, oplysningstid Del1
Titel 2
3. Når livet gør ondt. Litterær analyse. Del 1
Titel 3
4. Film og billeder, der virker (kortfilm). Del 1
Titel 4
5. Aviser
Titel 5
4.Film og billeder der virker(reklamer,humor)Del 2
Titel 6
1. Taler. Argumentation og diskurs. Del 2
Titel 7
2. Litt. hist.: 1800 tallets litteratur. Del 2
Titel 8
6. Danmark i krig. DHO. SO5
Titel 9
7. Kanonforfattere i 1900-tallet. Del 1
Titel 10
8. SO6. Kommerciel kommunikation og bæredygtighed
Titel 11
7. Kanonforfattere i 1900 tallet. Del 2
Titel 12
3. Når livet gør ondt. Litterær analyse. Del 2
Titel 13
Eksamensforberedelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
2. Lit.his: Middelalder, barok, oplysningstid Del1
Indhold
Kernestof:
Læs det hele i modulet, der kommer quizspørgsmål til teksten: Middelalderens samfund_Brug litteraturhistorien.pdf
Om perioden_Middelalderen 1050-1500.docx
1. 1000-1536: Middelalderen (video 3 min.)
Folkeviser_genrenoter.docx
Gamle Danske Sange: Ebbe Skammels�n
Ebbe Skammelsøn - Med Musica Ficta og Bo Holten
ANALYSE AF FOLKEVISER.pdf
Ebbe Skammelsoen_tekst.pdf
Folkevise_læsestrategi.docx
Arbejdsgrupper og opgaver til Folkevisen
Afsteming
Rim og rytme
Om barok_Brug litteraturhistorien.docx
Vi ser denne video om barok (varer ca. 4 1/2 min.)
Barokken_gennemgang.pptx
Hver har sin Skæbne_Thomas Kingo.docx
Sproglige figurer. Læs hele siden
CFU-login. Thomas Kingo. Digter af Guds nåde (40 min.)
Thomas Kingo_Ked af verden... opgaver (4).docx
Perspektiverende opgaver_barok (5).docx
Perspektivering til i dag
Oplysningstidens samfund: Ny borgerlig offentlighed
Arbejdsspørgsmål Lav spørgsmål 1-11 i dag (og I får 15 min. mere til dem i morgen). I dag skal I lægge de svar I har i elevfeedback på dette modul
4. 1720-1800: Oplysningstiden
Livssyn
Skrivestil og sprog
Se videoen om oplysningstiden. Svar derefter på spørgsmål 1 -11 i modulet. Du skal uploade dine svar under elevfeedback på dette modul (du kan finde svarene til spørgsmålene i lektien).
Aha. Baraokken
Oplysningstidens genrer
Overgang til 1800-tallet: Fornuft og følelse
Tekster til Oplysningstiden
Sidste gang besvarede du spørgsmål 1 - 11. I dag skal du besvare spørgsmål 12 - 22 i modulet
Arbejdsspørgsmål
Aha. Oplysningstid. Quiz
Arbejdsspørgsmål. Besvar spørgsmål 12-22 og læg dine svar i elevfeedback på dette modul
Essayes og epistler
Spørgsmål til oplysningstiden. Besvar 12-22 og læg svar i elevfeedback på dette modul
Aha quiz. En kongelig affære. Tip en 13'er
Lav alle opgaver både "SPØRGSMÅL: "EPISTEL 91" og "SKRIVE- OG DISKUSSIONSØVELSE: KAN MAN DRIKKE FORNUFTIGT?"
Alle opgaver til Epistel 91
Ludvig Holberg: "Epistel 91"
Aha. VM 2022. Laura og Isabella
Aha. 12-22. Oplysningstid
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ebbe skammelsøn
21-11-2022
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
3. Når livet gør ondt. Litterær analyse. Del 1
Indhold
Kernestof:
Personkarakteristik
Motiv
Konflikter
Tid og miljø
3.5 Tema og perspektivering
Medbring blyanter!
Arbejdsspørgsmål, 2. akt EM.docx
Læs hjemme afsnittet: "Handlingen i Erasmus Montanus"
Læses i modulet: Anja Otterstrøm: novellen "Stor" (2012).pdf
Komposition.pptx
Læs hjemme: 3.2 Komposition
Læs hjemme: 3.3 Fortæller
Læs novellen "Stor" af Anja Otterstrøm, lav lidt analyse og læg dine svar i elevfeedback:Gruppearbejde: lav lidt analyse af novellen med fokus på begreberne "tid og miljø, konflikt og personkarakteristik" - husk at finde dokumentation for pointerne i
Opgang af Pia Juul.pdf
Analyse og fortolkning. Disposition. Guide til skriftlig dansk
Læs hjemme: 3.4 Fremstillingsformer
3.2 Komposition
Novelle
Dette er kun linket til en side med OVERBLIK over de faglige begreber.
Disposition. Analyse og fortolkning
Opgavebesvarelse. Analyse og fortolkning
Fortolkningshypotese
Fortolkningshypotese. Analyse og fortolkning
Novellen En rigtig hue af Thomas Korsgaard i novellesamlingen Mellem os.pdf
Arbejde med novelleanalysen af "En rigtig hue" (2018) af Thomas Korsgaard
Analyse og fortolkning af novellen En rigtig hue (2018) af Thomas Korsgaard.docx
1. Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa
Disposition. Guide til skriftlig dansk HHX
Moderne novelle
Supplerende stof:
Arbejdsark til Matador.docx
Bonanza | TV-T - 70erne | Erasmus Montanus
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
4. Film og billeder, der virker (kortfilm). Del 1
Analysevejledning til kortfilm
Eleverne udvælger selv en kortfilm, som de I grupper vil analysere
Grupperne udarbejder PowerPoints og fremlægger deres analyse for klassen. Inden fremlæggelsen ser klassen den pågældende kortfilm
Fokus er på de filmiske virkemidler samt Raskins syv parametre
Indhold
Kernestof:
Forskellige kortfilm til analyse i grupper.docx
Raskins 7 parametre:
Raskins syv parametre. Kortfilmsanalyse. DR Undervisning
Helium. (22 min.). Novellefilm. CFU-login
Raskins 7 parametre
Læs om "Frame, indstilling, scene, sekvens"
Læs om billedbeskæring. Filmiske virkemidler
Læs om perspektiv. Filmiske virkemidler
Læs om kamerabevægelser. Filmiske virkemidler
Læs om lyd og skygge. Filmiske virkemidler
Læs om billedkomposition. Filmiske virkemidler
Læs om klippeeffekter. Filmiske virkemidler
Læs om lyd. Filmiske virkemidler
Læs om farver. Filmiske virkemidler
Læs om sammenhængen mellem farver, lyde, følelser, temperatur m.m. Filmiske virkemidler
Læs om klipning. Filmiske virkemidler
Læs om klipperytme. Filmiske virkemidler
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 4
5. Aviser
Formål:
At påbegynde indarbejdelsen af grundbegreber til massekommunikation/mediehistorie og derigennem opnå indsigt i de forskellige mediers udvikling.
Faglige mål:
Eleverne skal opnå kendskab til avisen som massemedie og medspiller i et demokratisk samfund. Eleverne skal kunne definere de forskellige genrer og journalistiske virkemidler.
1. del har fokus på avisen. Det mediehistoriske fokusområde fortsætter på 2.og 3. år.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt, nuanceret og argumenterende
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige genrer
- analysere trykte og elektroniske medietekster og vurdere disse som led i en kommunikationssituation, såvel mundtligt som skriftligt
- navigere i store tekstmængder og analytisk fokuseret kunne udvælge og
Indhold
Kernestof:
Hvad er en avis?
Introduktion til virtuel fagdag i dansk tirsdag den 07.03. og gennemgang af sproghandlinger
Avistyper
Stofområder
Hvad er en avis. Avistyper, Stofområder.pptx
Gåsespil. Samfundsområder, de fem nyhedskriterier, ydre komposition, offentlighedsmodellen.docx
Avisen i Undervisningen :: DESIGN
Habermas' offentlighedsmodel
Kast en terning - Online Terningekast
Samfundsområder
De fem nyhedskriterier
Ydre komposition (layout)
SKAM, Arbejdsopgaver, modul 1 (1).docx
I skal arbejde i Teams i grupper. De vil være oprettet I Teams, og alle skal selv hver enkelt aflevere i elevfeedback på hvert modul, men I skal arbejde sammen i grupperne i Teams.
Grupper på Teams, gå i det grupperum, der har samme nummer som jeres gruppe. I skal mødes i grupperummet kl. 8:10 og følg pauser og moduler så vidt muligt i løbet af dagen. Vi skal ikke mødes hele klassen samlet på noget tidspunkt.
HUSK: Alle skal SELV aflevere svar i elevfeedback på hvert modul i slutningen af modulet. Men I skal samarbejde over Teams i jeres grupper, hvor I gerne må udarbejde svar sammen.
DRTV - Skam
SKAM, Arbejdsopgaver, modul 2 (1).docx
SKAM, Arbejdsopgaver, modul 3. 2023.docx
SKAM, Arbejdsopgaver, modul 4 (2).docx
Opgave. Vinklking
Padlet. Nyhedsartikel. Vinkling
Vinkling
Kilder
Til i dag skal resten af grupperne (gruppe 5-8) have besluttet, hvilken avis, de vil arbejde med
Avis grupper:
Vi hører det sidste oplæg fra Padlet, Marie, Villads, Stine
Avisens genrer
Nyhedsjournalistik
Meningsjournalistik
Fortællende nyhedsjournalistik
Servicejournalistik
Opgave: Journalistisk sprogbrug
Gruppe 2: Politiken
Indre komposition
Det journalistiske sprog
Toulmins argumentmodel
Retorik og argumentation - Toulmins argumentationsmodel
Opgaver: Argumentation
Fejltyper og argumentationskneb
Ordvalgsargumenter
Opgaver: Argumenttyper og -kneb
Retorik og argumentation - Argumenttyper
Argumenttyper
Avisprojekt. 1H. 2023.docx
5.1 Avisjournalistik
Husk høretelefoner og opladet PC i dag
I skal selv gå i auditoriet til morgensamling dette modul.
Aha quiz og præsentation. Avisens genrer
Aha. Quiz og præsentation. Nyhedsreportagen vs. nyhedshistorien.
Den sidste gruppe fremlægger
De næste moduler skal I skiftes til at undervise hinanden i ca. 25-30 minutter. Indhold er tildelt grupperne. Det er repetition af teori til novelleanalyse
I dag underviser gruppe 1 og gruppe 2:
LÆS TIL IDAG: Alt om fortælleren, se links herunder:
Guide til skriftlig dansk HHX. 3. Sådan gør du
Info om årsprøve
Gruppe 1
Eksamensregler Midtbyens Gymnasium | Mercantec
Hjælpemiddeloversigt fra undervisningsministeriet. Eksaminer sommer 2023
Aha. 1H
Vi taler om skriftlig årsprøve i dansk.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Avisprojekt. PPT
19-04-2023
Årsprøve. Dansk A 2023
22-05-2023
Omfang
Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
4.Film og billeder der virker(reklamer,humor)Del 2
Formål:
At give eleverne en indføring i reklameanalyse.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- Selvstændigt udføre en metodisk og relevant analyse, fortolkning og vurdering af forskellige medietekster, såvel mundtligt som skriftligt
- Analysere trykte og elektroniske medietekster og kunne vurdere disse som led i en kommunikationssituation, såvel mundtligt som skriftligt
- Perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle, samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og erhvervsrelaterede sammenhænge
Indhold
Kernestof:
Reklamer.pptx
Håndbog til dansk, afsnit 5.6: "Reklamer" 8,3 ns
Gøre analyser fra sidst færdige og fremlægge i grupper
Vi mødes i auditoriet
Oversigt til billeder
Analyseøvelse. Trykt reklame.docx
Medieanalyse af trykte reklamer.pptx
Medieanalyse af trykte reklamer 2,2 ns
DRTV - Manipulator
Vi mødes i klassen i starten af modulet, opgaven introduceres, grupper dannes og så går vi ned i Viborg midtby.
Viborg Down Town reklamebilleder
I dag fremlægger I først jeres billeder og analyser fra Padlet (Viborgturen) for hinanden i grupper.
Analyse, sammenligning og vurdering
Opgaveformulering og uddybning
Disposition. Analyse, sammenligning, vurdering
Opgavebesvarelse. Analyse, sammenligning, vurdering
Det ser censor efter
Øvelse med smadremanden
Septembergruppen har kage med :-)
Forløb 7: Humor og ironi
Humorens hensigt og væsen
Læs kapitel 1 Naboer og 2 Nikolaj
Studietube
Øvelse: Do it for Denmark – kommerciel eller ikke-kommerciel?
Aha. Birk
Kronvidnet. 2H 2023.docx
Kampagnevideoens genretræk
Læs kapitel 3: Kældermennesker 38
1: Naboer. Kronvidnet
2: Nikolaj. Kronvidnet
Ordspil
Verbal ironi
Kronvidnet. Plan. Teams
Alle læser kapitel 4, 5 og 6 i Kronvidnet til i dag
4: Halbal 50 (6) Cilas har lavet en quiz på 5 spørgsmål i Ahalisdes på Studietube
5: Julie 56 (10) Emil har lavet en quiz på 5 spørgsmål i Ahalisdes på Studietube
6: Australien 67 (10) Isabella har lavet en quiz på 5 spørgsmål i Ahalisdes på Studietube
Selvironi
Situationsironi
Vi ser "Klovn. The Final" færdig i dag. Vi nåede til 51:44 sidste gang, så vi har ca. 40 min. tilbage af den.
Disposition
Begrebsoversigt til humor
Fortolkningshypotese
Alle skal læse i Kronvidnet til i dag: fra og med kapitel 7 (Klubben) til og med kapitel 9 (FFK WORLD).
Alle skal læse i Kronvidnet til i dag: fra og med kapitel 10 (Branden) til og med kapitel 12 (Fede Kim).
Kronvidnet: Line
Alle skal læse i Kronvidnet til i dag: fra og med kapitel 13 (Developeren) til og med kapitel 16 (Fest).
Alle læser kap. 18 til og med 20 i Kronvidnet. Nikolai, Noah O, Noah Høgh, Patrick laver resume eller quiz
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Lille reklameanalyse
11-08-2023
Øvelse. Reklameanalyse
24-08-2023
Analyse og vurdering af reklamefilm
20-10-2023
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
1. Taler. Argumentation og diskurs. Del 2
Argumentation og diskursanalyse i sagprosa
Indhold
Kernestof:
Kast en terning - Online Terningekast
Kronvidnet. Alle skal læse kap. 21 og 22. Både Villads og Raul laver hver især et resume eller quiz til kapitlet. Både Sebastian og William laver et resume eller quiz.
Gåsespil reklame.docx
Skriv alt hvad du kan huske fra dit forløb om taler i grundforløbet. Find det i Lectio
Kronvidnet. Læs kap. 23, 24 og efterordet.
Villads, Raul og Stine, Søs og Vera laver resume eller quiz.
Ciceros pentagram. Kommunikationssituationens grundelementer
4. Appelformerne
Interaktive øvelser: Appelformerne
Toulmins argumentmodel
Interaktive øvelser: Øvelse 1: Argumentation. Toulmins argumentmodel
Interaktive øvelser: Øvelse 2: Argumenttyper
Interaktive øvelser: Øvelse 3: Argumentation
Aha quiz. Sproglige figurer
Tessas nytårstale
Tessas nytårstale. Video
4.3 Sproglige figurer
4.11 Diskursanalyse
Diskursanalyse.docx
MEDBRING Kronvidnet, og aflever den i bogskassen ved receptionen
Mika Sørensens tale "Verden tænker binært"
Hav jeres notater til diskursanalyserne fra sidste gang klar til modulet i dag
4.10 Argumentation
Mika Sørensens tale. Verden tænker binært. .docx
4.10 Argumentation (genlæs hjemme, da der er meget at huske)
Villads, Kasper og Cilas er decembergruppen, og hvad har de besluttet af socialt initiativ for hele klassen?
4.1 Ordenes betydninger
Ordenes betydninger.pptx
Deck Toys. Ordenes betydninger
ETU PP til opstart hhx htx 2023.pptx
Alle fremlægger og afvikler deres quizzer i dag efter I har arbejdet færdig i 20 min.
I dag får I 20 min. til at færdiggøre jeres ppt eller quiz. De, der var fraværende sidste gang skal bruge de 20 min. på at læse siden grundigt.
Skim denne side hjemme inden i dag: 4.2 Sproglige billeder
Intro til aflevering og påbegyndelse på aflevering
Læs siden: 3.4.2 Disposition
Skim siden og klik også på det med blå skrift og skim de sider, du kommer ind på. Retorisk analyse af taler
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Diskursanalyse. Mika Sørensen
15-11-2023
Argumentationsanalyse. Mika Sørensen
01-12-2023
Kronvidnet.
01-12-2023
Dansk. Fremlæggelser og quiz
11-12-2023
Individuel aflevering. Taleanalyse
23-02-2024
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
2. Litt. hist.: 1800 tallets litteratur. Del 2
Forløb: Litteraturhistorien fra middelalder til det moderne gennembrud
2. del:
Romantikken
Det moderne gennembrud
Sædelighedsfejden
Oehlenschläger: "Guldhornene"
Grundtvig "De Levendes Land"
Schack von Staffeldt "Indvielsen"
St.St. Blicher "Sig nærmer tiden, da jeg må væk"
H.C. Andersen "Hyrdinden og skorstensfejeren"
"Ved vejen" af Herman Bang
"Lykke-Per" af Henrik Pontoppidan
Indhold
Kernestof:
Universalromantik: Adam Oehlenschläger og H.C. Andersen
Adam Oehlenschläger: Guldhornene (1802)
Rytme
Guldhornene af Oehlenschläger. Spørgsmål.docx
Lyrik. Genre, motiv, den ydre verden, den indre verden
6. Romantikken.ppt
Adam Oehlenschläger "Guldhornene", 1802
Guldhornene - Poul Reumert
6 - Guldhornene. Sigurd Barett
Universalromantikken
Nyplatonisme
Nationalromantikken
Grundtvigs levende land
Romantikkens filosofi
Nyplatonisme - dansk litteratur. Søren Vrist Christensen
Hvis du ikke fik læst alt i tirsdags, så sørg for at have det læst til i dag, så du er klar til at kunne svare på sedlerne, som I skrev sidste gang.
Sig nærmer tiden, da jeg må væk. St. St. Blicher
Grundtvig, De Levendes Land (1824).pdf
SIG NÆRMER TIDEN DA JEG SKAL VÆK ( Lene siel)
De levendes land. 7 korsange med tekster af N.F.S. Grundtvig, 1983: De levendes land
Litteraturhistorisk tidslinje
Grundtvigs levende land. Baggrundsviden
Den Blicherske novelle
A.W. Schack von Staffeldt: »Indvielsen« fra Digte (1804)
Nyplatonisme og Schack Staffeldt
Grundtvig og Blicher fra i går: lav et resume af hvert digt og fortæl, hvilke typiske romantiske træk de har hver især, kom også med gode konkrete eksempler fra digtene
Nyplatonisme - dansk litteratur. Søren Vrist
1800-tallet på vrangen. Gud, konge og politistat 1814-1830 (39 min.)
Aha. Rim
Aha. Rytme
Hyrdinden og skorstensfejeren. H.C. Andersen.pdf
H.C. Andersen. Øgendahl og de store forfattere (28 min.)
Til eleverne på Midtbyens Gymnasium
Litterær analyse af eventyr
Romantisme
Biedermeier
Biedermeier i kunsten
Spille kahoot om Hyrdinden og skorstensfejeren
Overgang til det moderne gennembrud
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud (I skal kun læse, ikke se videoen)
Brandes og det moderne gennembrud - spørgsmål.docx
Georg Brandes om hovedstrømninger i 1800.docx
Livssyn og syn på litteraturen
Det moderne gennembruds samfund
Evt. lidt af: "1800 tallet på vrangen" DMG (CFU, 39 min.)
Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke
3.5.3 Realisme og impressionisme
3.5.1 Naturalisme og realisme
Litterær impressionisme
Impressionisme
Skrivestil og sprog
Videoklip om Det moderne gennembrud og Herman Bang
Kapitel 1
Om Ved Vejen
Stilen i Ved Vejen
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød
Spørgsmål
Skrivestil og sprog (læs hele siden)
Romantyper fra det moderne gennembrud (1870-1890)
Forfatteren Henrik Pontoppidan
Lykke-Per | eReolen. Lydbog
Lykke-Per | eReolen. Ebog
Livssyn og syn på litteraturen. Det moderne gennembrud
At analysere romaner
Henrik Pontoppidan: Lykke-Per
Den litteraturhistoriske kontekst
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 8
6. Danmark i krig. DHO. SO5
Indhold
Kernestof:
Carsten Jensen: Den første sten (2015)
Arbejdsspørgsmål: Den første sten
SO5 - 2024 ELEVER START.pptx
SO5 Vejledning 2024.pdf
Den stjålne vej (2012) (uddrag) af Katrine Riebnizsky
Den-stjålne-vej - Riebnitzsky.pdf
Skim vejledningen: SO5 2024 om vejledning.docx
Armadillo er manipuleret. Kornø.docx
Armadillo fortæller ikke hele sandheden. Breitenbauch (1) (1).pdf
Armadillo patter på journalistik. Kastrup.docx
En vigtig indsats og en vigtig film. Bech (1) (1).pdf
Krig kan være forførende. Metz (1) (1).pdf
Gruppearbejde. Armadillo.docx
Velkommen til Armadillo. Jensen.pdf
Armadillo nomineret til fire Emmy-priser. Ritzau.docx
Fremlæggelser af artikler om armadillo
Hjemløse Saif. Uddrag fra Nyt blod .pdf
Uddrag fra Nyt Blod til at skrive DHO om:
16. Medieanalyse af podcastdokumentar
Tyran | Saddam Hussein 1:5 | DR LYD
Læs hele siden inden i dag også inkl. at klikke ind på det med blå skrift: 16. Medieanalyse af podcastdokumentar
Fagdag i dansk 2.g 29. april 2024
De udviste børn. Dokumentar, 42 min.
11. Medieanalyse af dokumentarfilm
Det dobbelte land-Birgithe Kosovic.pdf
Vejledning. Læs dette inden i dag: I løbet af dette modul skal I have fundet og besluttet jer for det materiale I vil analysere i dansk samt det I vil analysere i historie og have lavet et udkast til en problemformulering, som I skal ligge i elevfeed
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
7. Kanonforfattere i 1900-tallet. Del 1
Johannes V. Jensen
"Lønningsdag" af Martin Andersen Nexø (det folkelige gennembrud)
"Pelle Erobreren" af Martin Andersen Nexø (det folkelige gennembrud)
Tom Kristensen Rio de Janero
Martin A. Hansen ”Paradisæblerne” (efterkrigstid/Hereticadigtning, religiøs, traditioner).
Karen Blixen ”Ringen” (efterkrigstid/symbolisme m.m.)
Klaus Rifbjerg SO7 (konfrontationsmodernisme, ikke religiøs, ikke traditioner)
Peter Seeberg i SO7 (konfrontationsmodernisme)
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- selvstændigt udføre en metodisk og relevant analyse og fortolkning af forskellige litterære og ikke-litterære tekster, såvel mundtligt som skriftligt
- karakterisere litterære hovedværker fra epoker med betydning for udviklingen af nutidens tankegang
- perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle, samfundsmæssige, æstetiske og psykologiske sammenhænge
- demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
- navigere i store tekstmængder og analytisk fokuseret selektere og dokumentere.
Indhold
Kernestof:
Johannes V. Jensen: Paa Memphis Station (digt, 1906)
Johannes V. Jensen
Tidlig modernisme (1890-1945). Symbolisme
Det moderne samfund
Johannes V. Jensen: Paa Memphis Station
Hvad vil det sige at være en kanonforfatter?
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En Idyl) (genre: novelle)
Læs her om Martin Andersen Nexø
Arbejdsspørgsmål til Lønningsdag (en idyl)
Folkelig realisme
Socialrealisme (1900-1945)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En Idyl)
3.2 Analyse, fortolkning og perspektivering
3.2.2 Disposition
3.2.3 Opgavebesvarelse
1. Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa
Vi mødes i Auditoriet
Tom Kristensen: Rio Janeiro
DRTV - Digtere, divaer og dogmebrødre: 1918-1930
Tom Kristensen. Quiz
Karen Blixen. Mick Øgendahl og de store forfattere (ca. 30 min.)
Arbejd selv, da jeg er syg i dag: Læs afsnittet om Karen Blixen og læs bagefter novellen "Ringen". Læg mærke til symbolismen og hovedpersonernes udvikling gennem fortællingen. Husk, at du kan få læst novellen op ved at trykke på de tre små prikker i
Karen Blixen: Ringen (novelle)
Arbejdsspørgsmål til Karen Blixens novelle "Ringen"
Karen Blixens fortælleteknik: Efterkrigsmodernisme (1945-1960)
Se udsendelsen færdig derhjemme inden i dag om Karen Blixen, så I er klart til at quizze i dag
Sørg for at have læst novellen "Ringen" færdig til i dag (den I skulle læse selv, da jeg var syg i sidste uge), så I kan arbejde med den
Karen Blixen: Ringen
Martin A. Hansen: "Paradisæblerne"
Opgaver til: Martin A. Hansen: "Paradisæblerne"
Eksistentialisme
Heretica-modernisme. Youtube video (2:24 min.)
Efterkrigsmodernisme (1945-1960)
Modernismens første fase
Læs afsnittene i "Efterkrigsmodernisme (1945-1960)"
Fortolkningshypotese
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
"Lønningsdag" af Martin Andersen Nexø
19-09-2024
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
8. SO6. Kommerciel kommunikation og bæredygtighed
8 moduler Dansk A ift. SO6
Skriftlighed
Indhold
Kernestof:
1.1 Genrer i dansk
Dansk i SOP. Video (6:12 min.)
3. Opgavens dele. SOP
Eksempel på VØ og Dansk
Refleksionsark SO5.docx
SO6 - intromodul.pptx
Dokumentarfilmstyper.pptx
Aha quiz. Dokumentarfilmstyper
Elevvejledning SO6.docx
Fakta- og fiktionskoder. Oversigt
Faktakontrakt
Brugen af fiktion og fiktionskoder
Autencitetsmarkører
Aha quiz. Fakta- og fiktionskoder i film og tv
DRTV - De dyre piger: Alt for Insta. Episode 2, sæsom 1
Greenwashing er bedre end grøn tavshed
We are now climate neutral. But we had to cheat to get there.
I får 1/ time igen i dag og så fremlæggelser i dag af jeres punkter til Haglöfs-reklamen fra sidste uge. Hvis I ikke blev færdige i modulet, skal det være færdigt til i dag
Carlsberg Danmark reducerer sin absolutte CO2e-udledning med 28%
8. Retorisk analyse af meningsjournalistik
Skabelon. SOP forside
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
7. Kanonforfattere i 1900 tallet. Del 2
Johannes V. Jensen
"Lønningsdag" af Martin Andersen Nexø (det folkelige gennembrud)
"Pelle Erobreren" af Martin Andersen Nexø (det folkelige gennembrud)
Tom Kristensen Rio de Janero
Martin A. Hansen ”Paradisæblerne” (efterkrigstid/Hereticadigtning, religiøs, traditioner).
Karen Blixen ”Ringen” (efterkrigstid/symbolisme m.m.)
Klaus Rifbjerg (konfrontationsmodernisme, ikke religiøs, ikke traditioner). "Den kroniske uskyld"
Peter Seeberg (absurditet, minimalisme). "Hullet"
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- selvstændigt udføre en metodisk og relevant analyse og fortolkning af forskellige litterære og ikke-litterære tekster, såvel mundtligt som skriftligt
- karakterisere litterære hovedværker fra epoker med betydning for udviklingen af nutidens tankegang
- perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle, samfundsmæssige, æstetiske og psykologiske sammenhænge
- demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
- navigere i store tekstmængder og analytisk fokuseret selektere og dokumentere.
Indhold
Kernestof:
Konfrontationsmodernisme - Dansk litteratur (12:24 min.)
Den kroniske uskyld (Filmstriben 1:38 t)
kl. 8:30 Kaosfotografering
DEN KRONISKE USKYLD | I gymnasiet
Konfrontationsmodernisme - Dansk litteratur. Youtube video (ca. 13 min.)
Vær færdig med analysen fra sidste gang.Vi hører jeres besvarelser i dag
Portræt af Peter Seeberg | Danske forfattere
Efterliv – Peter Seeberg | Danske forfattere
Litterær tradition – Peter Seeberg | Danske forfattere
Periodepræsentation: Konfrontation og velfærdsstat | Med tiden – et litteraturhistorisk overblik
Alle fire links skal læses i modulet. Derefter er der en quiz
Eftersøgningen og andre noveller | eReolen
ETU. Husk at der skal bruges MitId. Et alternativ, hvis man her problemer med MitID er UniLogin - tjek på forhånd, at det virker på: https://mitunilogin.stil.dk/logind
Vigtigt: Husk at have læst Hullet færdig til i dag.
Til i dag skal alle have læst "Hullet" af Peter Seeberg færdig. Den ligger på E-reolen i novellesamlingen Eftersøgningen (1962)
Vi taler mere om hullet i dag
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
3. Når livet gør ondt. Litterær analyse. Del 2
Nyere litteratur
Skriftlighed - litteraturanalyse
Værkslæsning . Forvandling. Årgang 2024+Oh, Romeo
Indhold
Kernestof:
Forvandling : noveller | eReolen. E-bog
Novellesamling: Forvandling. Årgang 2024 pdf
Forvandling : noveller | eReolen. Lydbog
Jeg er syg i dag, så I har arbejd-selv modul. I skal læse de tre første noveller i novellesamlingen Forvandling (2024).
Til de ordblinde: Novellesamlingen kan også lånes på E-reolen som lydbog (og E-bog), hvis den ikke er på NOTA.
Forvandling. Årgang 2024.pdf
Forvandling : noveller | eReolen
Hikikomori. Forvandling.pptx
I dag læser vi "Girlprank" og "Seks minutter i september" i Forvandling (2024)
I dag læser vi "Istapper" og Bilkatøs"
I dag læser vi i modulet "Trold" og "Makeover" i novellesamlingen Forvandling Årgang 2024
Arbejde på danskaflevering i dag
Skim og se, om der er noget, der er relevant ift. den novelle, du analyserer: Introduktion | De seneste fem års litteratur
Skim og se, om der er noget, der er relevant ift. den novelle, du analyserer: Tendenser i den nyeste litteratur | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Sidste modul på skolen til danskaflevering i dag
Oh, Romeo | eReolen. E-bog
Læs til i dag: fra starten af Oh, Romeo til og med kapitlet 13.9. Der kommer quiz med spørgsmål til det lektien
I dagens modul skal I læse indtil 15.11. Hvis I ikke bliver færdige, så læser i videre på det i morgen i modulet
Inden i dag, hvis du ikke nåede det i sidste modul: Læs indtil 15.10. (læs ikke selve 15.10.)
I dag læser I videre fra hvor I nåede til i går, som var kap. 15.11 og så læser I videre alt det I kan nå
I dagens modul skal alle være færdige med at læse til og med kap. 7.11. (nr. 2 af 7.11., da der er to med samme titel). Dvs. indtil kap. 15.11.
I dag i modulet læser I alt I kan nå af Oh, Romeo, da romanen skal være læst færdig hjemme inden næste gang
I dag er sidste dag for valg af fag til SOP
Øvelser til kapitel 4 | Dramatik - en grundbog
Inden i dag skal i have læst Oh, Romeo færdig derhjemme
Sidste modul i dag til at arbejde på jeres individuelle opgave om umulig kærlighed
Omfang
Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Eksamensforberedelse
Indhold
Kernestof:
Prøvebanken
VDGB. Dansk 2020. Medier og sprog.pdf
De sårede. Video. Se de første 4 min.
Fremlægge/læse højt af jeres produkter fra før ferien
Se VDGB, Medier og sprog, 2020
Til i dag skal I hver især have læst op på de forløb, som I føler jer fagligt svagest i. Der skal spilles gåsespil i modulet i dag
Gruppe 1
Eksamensreglement 2025.pptx
250203 hjaelpemiddeloversigt til de skriftlige gymnasiale proever 2025.pdf
Deck Toys. Dokumentar og fakta- og fiktionskoder. Lav et gæstelogin
Undersøgelse
Undersøgelse: Tilgang og holdning til brug af AI
I dag skal første gruppe afvikle undervisning hele modulet: Lucas, Villads, Noah Høgh
Alle læser op i 1,2 time derhjemme på dette forløbet på begge links inden i dag:
Orientering MG DYST 2025[21] - Skrivebeskyttet.pptx
Litteræranalyse del 1 & 2.pptx
Alle læser selv op hjemme i 1t og 20 m på dette forløb inden i dag på begge links:
I dag underviser denne gruppe hele modulet: 2 x Laura, Lina, Isabella
Lav et undervisningsmodul.pptx
I dag underviser denne gruppe hele modulet: Patrick, Cilas, Markus, Jonas, Stine
Alle skal selv læse op derhjemme i 1t og 20 m på dette forløb inden i dag:
Denne gruppe underviser i hele modulet i dag: Søs, Mathilde, Nikolai, Marie Louise, Vera
Alle skal selv læse op derhjemme på dette inden i dag (begge links):
I dag underviser denne gruppe i hele modulet: Benjamin, Sebastian, Mathias, Line, Laura G
Alle skal selv have læst op på dette derhjemme inden i dag:
I dag underviser denne gruppe hele modulet: Emil, William, Alexander, Jelle
Overblik. Forløb. Dansk A. Eksamen 2025.docx
Vedlagte dokument på modulet kan I bruge som hjælp til både skriftlig og mundtlig danskeksamen
Eksamensreglement 2025 - skriftlige prøver.pptx
Eksamensreglement 2025 - mundtlige eksamener.pptx
Link til spørgetime i dansk
TV-udsendelser om Thomas Kingo og Karen Blixen ligger på CFU som lån til jer
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620347020", "T": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620347020", "H": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620347020" }