Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Mercantec
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Christopher Obertelli, Trine Larsen
|
Hold
|
2022 1F EN (1F EN, 2F EN, 3F EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
American hip hop
Forløbet omhandler kernestofområdet omhandlende USA og væsentlige kulturelle og historiske forhold i USA.
Der blev arbejdet med tekstanalyse og rap statements som genre - her anvendte vi en tilpasset version af Guldkædemodellen fra Magnus Riisager. Vi snakkede om den historiske udvikling af Hip Hop fra New Yorks block parties til østkystens gangsta rap og diskuterede, hvordan institutionaliseret racisme og black lives påvirker kulturen omkring hip hop. Vi undersøgte, hvordan hip hop kan være politisk og med til at påvirke store demonstrationer herunder Black Lives Matter bevægelsen og den sammenhæng med Kendrick Lamar "Alright".
Eleverne blev præsenteret for de 4 genre i rap statements: Party rap, Battle rap/status rap, gangsta rap, Political/conscious rap og lærte at analysere ud fra guldkædemodellens elementer: purpose, genre, staging, visual effects og linguistic devices.
Afslutningsvis diskuterede rap i forhold til kvinder og feministisk rap.
De sproglige analysebegreber som var i fokus var:
- Rimtyper - assonans, enderim, internal rhymes, multirhymes og alliterations
- Semantic fields
- Figurative language - herunder: simile, metaphors, personifications, allusions
- Repetitions: triads and anaphora,
- Hyperbole
- Slang
- Logos, ethos og patos
Kernestof
- Bækgaard, Jakob (2015) A short history of Hip hop
- Meesenburg, Thomas og Lund-Olsen, Søren (2021) Rap – historie og analyse
o Afsnit 4.1 Rapteksternes genrer
o Afsnit 4.2 Sproglige virkemidler
- Riisager, Magnus (ikke udgivet) Rim, Rytme, reaktion afsnittet ”Iscenesættelse” - tilpasset
- Hip Hop Evolution - The Birth of Gangsta Rap S1E4.
- Thomsen, Mathilde & Erlich-Møller, Bianca (2016) Black voices Afsnittet “ N.W.A.: Straight outta Compton” https://blackvoices.systime.dk/?id=173
- N.W.A (1990) “100 Miles and Runnin”
- Eminem (2002) “Without me”
- Hip Hop Evolution – A Tale of Two Coasts S3E1
- Tupac (1996) ”Hit ’em up” videohttps://www.youtube.com/watch?v=41qC3w3UUkU
- Tim Dog (1991) “Fuck Compton” video https://www.youtube.com/watch?v=AwzeM2J3Emk
- Steptoe, Tyina (2020) “Hip-hop is the soundtrack to Black Lives Matter protests, continuing a tradition that dates back to the blues” in The Conversationist https://theconversation.com/hip-hop-is-the-soundtrack-to-black-lives-matter-protests-continuing-a-tradition-that-dates-back-to-the-blues-140879
- N.W.A (1988) “Fuck tha police”
- Machine Gun Kelly (2020) “Killing in the name of”
- Kendrick Lamar (2015) Alright
Supplerende
- Josef Tarrak (2016) Tupilak
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Area Studies - The UK
At analyserer UK som et emne med fokus på emner som:
- Kolonialisme
- Det politiske system
- Brexit
- Uddannelsessystemet
- klasseforskelle
- Ungdomskultur
Vi analyserer fiktion og ikke-fiktion gennem tekster, videoer, sange samt gruppearbejde og diskussion på klassen.
Forløbet skal give eleven en ide om samfunds- og historiske forhold i UK samt at kunne sammenligne med deres eget liv.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Worksheet 1, maps and timeline.docx
-
Skærmbillede 2023-01-31 kl. 14.10.50.png
-
Gathering of background information about the British society in the 1980s.docx
-
Groups
-
Before class:
-
Afsnit
-
This is England - film analysis 2023, 1F.docx
-
Worksheet 2, Great Britain, UK and Empire.docx
-
LilleFejlstøvsugerS9-10.pdf
-
Medbring "Den lille fejlstøvsuger" i burde have fået den i grundforløbet
-
Worksheet 3, The Gentlemen of the Jungle.docx
-
Worksheet 4, Former British colonies.docx
-
1F Studietube - Studietube
-
The British political system PP.pptx
-
Brexit article
-
Worksheet 5, The British political system.docx
-
Brexit UK 1.docx
-
Worksheet 6 The monarchy.docx
-
Worksheet 7, The Education System.docx
-
Worksheet 8, The Education System - In fiction.docx
-
Worksheet 9, The Education System - promotion.docx
-
Worksheet 10, Class in Britain.docx
-
The Bullingdon Club - background to the film.pptx
-
Worksheet 11, The Riot Club.docx
-
Worksheet 12, Youth Cultures in the UK.docx
-
Your groups will get 25 more minutes to work on your presentations.
-
Mens de andre grupper præsenterer, skal I:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
History of Business
Forløbet fokuserer på et historisk og samfundsmæssig overblik over udviklingerne i virksomheder og industri gennem artikler, videoer og fiktionstekster.
Forløbet kommer omkring bl.a. :
- Børnearbejde i engelske fabrikker.
- Fattigdom i New York i 1800 tallet
- The Assembly Line og dens betydning for produktion
- Shopping malls og online shopping.
- Produktion og miljøet.
- Marketing
Vi tager udgangspunkt i tekster fra "BusinessLike – The History of Business" med supplerende tekster andre steder fra.
Målet er at give eleverne et indblik i progressionen fra fabrikker og fattigdom omkring 1800 tallet til i dag og hvordan den progression har bygget vores moderne verden fra en handelsperspektiv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Værklæsning - The Great Gatsby
Vi laver en værklæsning af Fitzgeralds "The great Gatsby" og arbejder med the roaring 20'ies som tidsperiode.
Fokuspunkter:
- The writers of the lost generation
- Kendetegn v. 1920'ernes USA. Herunder: Alienation, Loss of Moral, Despair and Disillusionment, breaking with traditions.
- The American Dream
Kernetekster:
- F. ScottFitzgerald "The Great Gatsby" (1925)
Supplerende tekster:
- Bootleggers, Rumrunners and Moonshine
- The characteristics of the jazz age (Fitzgerald)
- The Tulsa Race Massacre
- Biography of F. Scott Fitzgerald.
Eleven skal kunne forstå og analysere genren "novel" samt ""The Great Gatsby".
Den skal kunne give et resume at bogen, dens hovedemner, hovedpersonerne og relaterer bogen til 1920'erne i USA.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
USA - New frontiers
Forløbets mål er at give et blik på USA.
Forløbet kommer omkring nutidige tendenser i USA som:
- At definere elevens tanker og billede af USA.
- Race i USA
- Fattigdom i USA
- Amerikansk politik
- Polarisering mellem amerikanerne
Der bruges en blanding af tekster (læst både på klassen og hjem), lydfiler, gruppearbejde, klassediskussioner og film til at analysere USA og de overstående emner.
Kernetekster
- Paralta, Eyder (2012) ”It’s not your imagination: Americans are more polarized, says Pew
- Vega, Tanzina (2016)” Milwaukee's staggering black-white economic divide” CNN. Tilgængelig fra https://money.cnn.com/2016/08/16/news/economy/milwaukee-blacks-inequality/
- Trump, Donald (2017) Inaugural speech
- Adams, James Truslow (1931) The Epic of America
- Simon, David (2010) Introduction to ’The Wire’
- Snyder, Michael (2012) If You Are a Blue Collar Worker in America You Are an Endangered Species
- Winter’s Bone (2010)
- Springsteen, Bruce (1984) Born in the USA
Supplerende tekster
- The Working Poor | For the Love of Rutland | America ReFramed tilgængelig fra https://www.youtube.com/watch?v=DZ2nmTTdWK8
- Trump Tweets
- CNBC (2021) Timeline of capital riots. Tilgængelig fra https://www.youtube.com/watch?v=jXAv2cDkWAA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
New Zealand
I dette forløb har vi om Maori, som oprindeligt folkefærd, og hvilke udfordringer denne gruppe møder i nutiden og har mødt historisk. Vi skal diskutere kultur, famile og tilhørsforhold. Forløbet trækker tråde til rigsfællesskabet og diskuterer konsekvenserne af den europæiske kolonisering.
Forløbet har til formål at træne elevernes:
- Lytteevne
- Digitale dannelse
- Kildekritik
- Analyseevne af både fiktion og non-fiktion
- Grammatik
Materialer:
Non-Fiction
New Zealand (Systime) afsnit 1 ”Introduction”
New Zealand (Systime) afsnit 1.1. ”Getting to know New Zealand”
Eyewitness acount ”A Grandmother Remembers”
Interview: Video + Transscript: Tahi Takao ”Being Maori in the past and today”
Interview: Video + Transscript: Derek Parsons ”The Kiwis”.
Interview: Video + Transscript: Tahi Takao ”The situation of the Maori today”
Legal document: ”Land Claims Tribunal”
Fiction
Short story: Kirstin Dunn ”Sam”
Short story: Paula Morris ”Red Christmas”
Short story: Hana Aranga ”Found”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Climate and CSR - Business
Forløbet har til formål at præsentere eleverne for et aktuelt emne, som påvirker dem i deres hverdag.
Eleverne præsenteres for, hvordan klima ændringer påvirker verdens befolkning forskelligt og hvordan specielt unge forsøger at bekæmpe problemet.
Klimakrisen kobles på erhvervslivet, ved at eleverne får indsigt CO2-omkostningerne ved bl.a. produktionen af sneakers, samt ved at eleverne præsenteres for CSR-begrebet.
Forløbet afsluttes ved en mundtlig fremlæggelse baseret på en undersøgelse af CSR hos et selvvalgt firma.
Der arbejdes med følgende typer af tekster: Artikler, taler, videoer, digt
Litteraturliste:
- Fleming et. al (2018) Heat, the next big inequality issue. Tilgængelig fra https://www.theguardian.com/cities/2018/aug/13/heat-next-big-inequality-issue-heatwaves-world
- Livni, Ephrat (2018) Kids around the world are suing government over climate crisis. Tilgængelig fra: HTTPS://QZ.COM/1334102/KIDS-AROUND-THE-WORLD-ARE-SUING-GOVERNMENTS-OVER-CLIMATE-CHANGE-AND- ITS-WORKING/
- Hicok, Bob (2018) Hold your breath: A song of climate change. Tilgængelig fra https://torontosavvy.me/2018/08/29/hold-your-breath-a-song-of-climate-change-by-bob-hicok/
- Flanagan, Richard (2020) Australia is committing climate suicide. Tilgængelig fra: https://www.nytimes.com/2020/01/03/opinion/australia-fires-climate-change.html
- Thunberg, Greta (2019) Speech at the U.N. Climate Action summit. Tilgængelig fra: https://www.npr.org/2019/09/23/763452863/transcript-greta-thunbergs-speech-at-the-u-n- climate-action-summit?t=1578518606148
- Jacobs, Bel (2020) The nasty truth about trainers
- Kell, George (2014) Five trends that show corporate responsibility
- Gould. Hannah (2017) Zara and H&M back in-store recycling to tackle throwaway culture. Tilgængelig fra: https://ccc.systime.dk/?id=187#c1037
Supplerende:
- Rebeccas vilde sneaker-samling | Passion for millioner | DR1 https://www.youtube.com/watch?v=Kz-_npFRlcw
- What is CSR https://www.youtube.com/watch?v=T317juXMaBs
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
American Pop Culture - Taylor Swift
Forløbet beskæftiger sig med amerikansk popkultur gennem et af de mest genkendelige ansigter - Taylor Swift.
Forløbet beskæftiger sig med Swifts udvikling over tid, herunder hendes "era"- begreb, hendes sangskrivning og historiefortælling. Sangene behandles ud fra Taylor Swifts egen kategorisering "Fountain Pen, Quill og Glitter Gel Pen". Ydermere beskæftiger vi os med Taylor Swift som enhvervskvinde, herunder Taylornomics, feminist og politisk aktivist - herunder diskuteres der celebrity endorsement og dets betydning i det kommende Amerikanske valg.
Ud over Taylor Swift har forløbet fokus på at præsentere eleverne for en række analysemetoder, for at forberede eleverne best muligt på den forestående SOP. Metoderne afspejles i materialevalget og består bl.a. af:
- Lyrikanalyse
- Kortfilmsanalyse, herunder Raskins narrative model for short films
- Dokumentaranalyse
- Almindelig non-fictions analyse
- Diskursanalyse
- Reklameanalyse - Herunder AIDA modellen
Kernetekster:
- Pazzanese, Christina (2023) So what exactly makes Taylor Swift so great. The Harward Gazette. Tilgængelig fra: https://news.harvard.edu/gazette/story/2023/08/so-what-exactly-makes-taylor-swift-so-great/
- Swift, Taylor (2020) The Last Great American Dynasty. Folklore
- Swift Taylor (2020) Betty. Folklore
- Swift, Taylor (2020) August. Folklore
- Swift,Taylor (2020) Cardigan. Folklore
- Swift, Taylor (2019) Lover. Love
- Swift, Taylor (2011) 22. Red
- Swift, Taylor (2022) Mastermind. Midnights
- Swift Taylor (2011) All Too Well. Red
- Swift Taylor (2021) All Too Well. Short film. Tilgængelig fra: https://www.youtube.com/watch?v=tollGa3S0o8
- Wilson, Lana (2020) Miss Americana
- Caramanica, J. (2008, 5. september). A Young Outsider’s Life Turned Inside Out. New York times. https://www.nytimes.com/2008/09/07/arts/music/07cara.html
- Swift, Taylor (2008) Love Story. Fearless
- Fearless reklame video. Tilgængelig fra https://www.youtube.com/watch?v=MKoKIJdwymI
- Zimmerman, A. (2017, 25. august). Taylor Swift Hasn’t Shed Her Old Skin. She’s Still Playing the Victim.. The Daily Beast. https://www.thedailybeast.com/taylor-swift-hasnt- shed-her-old-skin-shes-still-playing-the-victim
- Reputation reklame video. Tilgængelig fra: https://www.youtube.com/watch?v=DPorgt0xCbM
- Swift, Taylor (2017) Look what you made me do. Reputation
- Lansky, S. (2023, 6. december). 2023 person of the year: Taylor Swift. Times Magazine. https://time.com/6342806/person-of-the-year-2023-taylor-swift/
- Midtnights reklame video. Tilgængelig fra: https://www.youtube.com/watch?v=6l9SiNwe0dM
- Swift, Taylor (2022) Anti-Hero. Midnights
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Area Study UK: united or divided? + SO6
The topic "UK: United or Divided?" focused on the division that Brexit revealed, enhanced and caused.
The main focus was on economic inequality in the UK. We mainly focused on present inequality, but read texts such as "DHSS" to give perspective to the situation in the UK. While focusing on economic inequality we worked with Brexit, The North-South Divide and the general geo-political division of the population.
The topic consisted of a mix of non-fiction and fiction. We worked with articles, poetry, short stories, Instagram Reels, and film.
The students worked with fiction and non-fiction analysis with a focus on building arguments.
Emnet dækker over ca. 10% af undervisningen
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Business across cultures
Fokuspunkter:
Forståelse af kulturbegrebet; herunder hvad er kultur, hvordan kan vi forklare og undersøge kulturforskelle? Baseret på teorierne af Schein, Hall og Hofstede.
Forståelse af dansk kultur sammenlignet med kulturen fra bl.a. UK.
Forståelse af, hvordan forskellige kulturer påvirker erhvervslivet både på arbejdspladsen og i markedsføringsøjemed.
Engelsk som lingua franca og som corporate language.
Skriftlighed: øve at skrive paragraphs til essays
Kernetekster:
Nehlsen, Gitte Jæger (2024) CCC – Company, Culture and Communication Systime. Følgende afsnit er brugt:
- Culture and cultural theories https://ccc.systime.dk/?id=c917
- Edward T. Hall https://ccc.systime.dk/?id=p160
- Geert Hofstede https://ccc.systime.dk/?id=p170
- Richard Orange: Hunting for hygge, a new ingredient in Denmark's recipe for happiness (2016) https://ccc.systime.dk/?id=195#c766
- Hiroshi Mikitani: Why More and More Japanese Companies Are Doing Business in English (2016) https://ccc.systime.dk/?id=230#c882
- English as Lingua Franca (ELF) https://ccc.systime.dk/?id=230
Sielemann, Karsten og Bach, Bjerre Morten (2024) Into Global Business. Systime. Følgende afstnit:
- Sherwood, Harriet ( 2011) McDonald's withdraws McFalafel from Israeli restaurants https://gb.systime.dk/?id=127
- Mark, Monica ( 2012) Coca-Cola and Nestle target new markets in Africa https://gb.systime.dk/?id=130
Gelin, Martin (2023) Tesla may have picked an unwinnable fight with Sweden’s powerful unions Tilgængelig fra https://www.theguardian.com/commentisfree/2023/nov/21/tesla-sweden-unions-us-strikes-blockade-carmaker
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Company Profile: Disney
I dette forløb har vi arbejdet med Disney som et firma.
Vi har undersøgt, hvordan Disney har opbygget sit brand og udvidet sin forretning gennem tiden. Herefter har vi arbejdet med kortfilm og talt om Disneys politiske virke i forbindelse med bl.a. 2. verdenskrig, hvor vi har analyseret en kortfilm både som kortfilm og reklame. Vi har arbejdet med Disneys historiefortælling og tilpasning af historier - Herunder har vi talt om Disneyfication. Vi havde ved historiefortællingen fokus på Rapunzel/Tangled, hvor vi læste Ranpunzel eventyret og analyserede det med home-away-home og aktantmodellen. Herefter talte vi om kønsstereotyper blandt Disneys karakterer herunder den historiske udvikling.
Kernestof:
- Bemis, Bethanee: “How Disney Came to define what constitutes the American Experience”. Smithsonian Magazine, 2017.
- MsMojo “The Fascinating True Story of Walt Disney”, YouTube, December 25, 2019.
- Disney (1941) “Donald’s decision”, https://archive.org/details/DonaldsDecision
- Wasko, Janet: “Understanding Disney: The Manufacture of Fantasy.” John Wiley & sons, 2020.
- Lee,. Edward og Barnes, Brooks (2018) "Disney and Fox shareholders aproves deal, ending corporate duel"
- Garrahan, Matthew. "Disney, Let it Grow". Financial times
- Barnes, Brook (2017) For Disney’s Iger, a Bold Move That Will Define His Legacy
- Brd.Grim "Rapunzel"
- Disney (2010) Tangled
- Disney Analysis Weebly: "Female Stereotypes"
- McBride, Jon (2016) Not brave enough
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
12
|
Gothic Horror
Dette forløb har fokuseret på gothic horror og kendetegnene ved denne genre såsom: setting, the typical characters, the supernatural beings.
Vi har arbejdet med tre tilgang til læsningen af horror.
The psychological approach:
- Freud
- Id, Ego, Superego
The sociocultural approach:
- Man playing God
- How horror mirrors the conflicts and norms of society
The biological approach:
- How evolution made os afraid of things that might kill us
Vi har arbejdet med de gotiske arketyper: The Mad Scientist, the Monster and The psychopath.
Ydermere har vi undersøgt forskellen på Britsh Gothic og American gothic
Baggrundstekster fra:
"Horror" af Rasmus Drisdal og Johanne Hansen - systime ibog
"The Gothic Universe" af Rolf Erbst og Marianne Hansen - Systime ibog
Uddrag fra:
"Dracula" af Bram Stoker
"The tell-tale heart" af Edgar Allan Poe
The nathional Theatres opførsel af "Frankenstein" af Mary Shelley (2019)
"The Lurking Fear" af H.P.Lovecraft
"Vincent Malloy" af Tim Burton. Kan tilgås herfra: https://vincentmall0y.wordpress.com/?fbclid=IwAR2e4Z0OVzkrN-3upUfgzcwjElyI_YugsUQzPB7gy_amY4qBwgHa2qyF2TI
"Wednesday" S1E1
Supplerende litteratur:
National Theatre of Briton - undervisnings materiale til Frankenstein: "Cruelty, Violence and the Creature": tilgængelig fra https://www.youtube.com/watch?v=irZav2XfPLs
"Pottery and Sculpture with Prometheus" - The Frankenpod. Tilgængelig fra https://www.youtube.com/watch?v=LbI_yewzgFY
"The Gothic" af The British Library. Tilgængelig fra https://www.youtube.com/watch?v=gNohDegnaOQ
"The Maiden" Directed by Michael Chaves. tilgængelig fra https://www.youtube.com/watch?v=SGsSp3qgOgE
"The Smiling Man" by AJ Briones: Tilgængelig fra https://www.youtube.com/watch?v=3HAan1HBIEg
"The Yellow Wall Paper" af Charlotte Gilkins (uddrag)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#9
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620347028",
"T": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620347028",
"H": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620347028"
}