Holdet 2022 1B AF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Mercantec
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e) Heidi Hyldal Bjørn, Helene Kristensen
Hold 2022 1B AF (1B AF, 2B AF, 3B AF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Interne forhold
Titel 2 Eksterne forhold
Titel 3 Konkurrenceforhold
Titel 4 Brancheforhold
Titel 5 Købsadfærd på B2C
Titel 6 Købsadfærd på B2B
Titel 7 Markedsanalyse
Titel 8 Strategi
Titel 9 Målgruppe og segmentering
Titel 10 Marketingmixet
Titel 11 Internationalisering
Titel 12 Internationalisering
Titel 13 Repetition
Titel 14 Strategi
Titel 15 Parametermix
Titel 16 Sammenhængende forløb (eksamensprojekt/træning)
Titel 17 Forløb#12

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Interne forhold

Værdikæde, BMC, kernekompetencer, KSF'er, konkurrencemæssige fordele, virksomhedsbeskrivelse, SW-opstilling
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Eksterne forhold

Omverdensmodellen, PESTEL, OT
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Brancheforhold

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Købsadfærd på B2C

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Købsadfærd på B2B

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Markedsanalyse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Strategi

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Målgruppe og segmentering

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 12 Internationalisering

Indhold Systime: iBog Marketing – en grundbog i afsætning til GF-, B- og A-niveau
Kap. 9


Aktuelle artikler

Relevante videoklips


Særlige fokuspunkter Faglige mål:

Eksportmotiver
Eksportberedskab

Markedsudvælgelsesmodeller (Interntaional Market Selection – IMS)
• Nærmarkedsmetoden
• Tilfældighedsmetoden
• Tragtmetoden

Internationale markedsforhold

Internationalisering
• Kulturelle forhold / kulturteorier
o Forbrugerkultur
o Forretningskultur

• Internationaliseringsmodeller

Glocalization

Kompetence mål:
Økonomisk tankegangskompetence
Problembehandlingskompetence
Modelleringskompetence
Ræsonnementskompetence
Databehandlingskompetence
Kommunikationskompetence
Redskabskompetence

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning
Løsning af opgaver enkeltvis og i små grupper
Projektarbejde


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Repetition

Repetition - primært målgruppe og segmentering B2B og B2C
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Strategi

Indhold Systime: iBog Marketing – en grundbog i afsætning til GF-, B- og A-niveau
Kap. 8 – gennemgået på 3. semester
Kap. 10 – 3. årsstof

Fokus på danske virksomheders strategi og strategiernes betydning for hvordan det går virksomhederne

Videoklips

Faglige emner:

Mission, vision og værdier

Konkurrencestrategier
• Porters Generiske strategier

Vækststrategier
• Ansoffs vækststrategier (Intensivering)
• Intengrationsstrategier
• Strategiske alliancer
• Diversifikation

• Blue Ocean

• Digitale strategier (se også parameteret Promotion)

Porteføljeanalyser
• Bostonmodellen (se også Den interne situation – Titel 2)

Disruption

SWOT-analyse (se SW under titel 2 og OT se under titel 3)
TOWS

Kompetence mål:
Økonomisk tankegangskompetence
Problembehandlingskompetence
Modelleringskompetence
Ræsonnementskompetence
Databehandlingskompetence
Kommunikationskompetence
Redskabskompetence

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning
Enkeltvis og parvis opgaveløsning
Projektarbejdsform
Skriftligt arbejde
Klassediskussioner

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Parametermix

Indhold Systime: iBog Marketing – en grundbog i afsætning til GF-, B- og A-niveau
Kap. 14
Kap. 15
Kap. 16
Kap. 17
Kap. 18
Kap. 19
Kap. 20
Kap. 21
Kap. 22
Kap. 23
Kap 24

Marketing mixet både nationalt og globalt

Herunder:
• Produktklassificering
• PLC / TLC
• 7 P’er
• Oplevelsesøkonomi
• Prisfastsættelsesmetoder
• Priselasticitet
• Krydspriselasticitet
• Prisstrategier
• Distributionsstrategier
• Distributionskanaler
• Promotionformer og – strategi
• Pull og Push-strategi
• Branding
• Brand Equity
• Medier:
o Offline
o Online (Herunder SEO + SEM)
• Content marketing
• Affiliated marketing
• Kommunikationsmodeller
• Neuromarketing
• AIDAE
• Markedskort
• Internationalt marketingmix
• Parameteranvendelse på digitale medier
• Single, multi- og omnichannel marketing


Kompetence mål:
Økonomisk tankegangskompetence
Problembehandlingskompetence
Modelleringskompetence
Ræsonnementskompetence
Databehandlingskompetence
Kommunikationskompetence
Redskabskompetence

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning
Virtuelle arbejdsformer
Projektarbejdsform
Skriftligt arbejde
Opgaveløsning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Sammenhængende forløb (eksamensprojekt/træning)

Indhold Løsning af den udleverede case (eksamensprojektet)

Faglige mål:
Overbliksskabende projektarbejde i en virkelighedsnær kontekst.
Forløbet dækker kernestofområderne bredt.
Produktet er et kort skriftligt notat. Herudover trænes mundtlig fremstilling i en eksamenskontekst.

Kompetence mål:
Økonomisk tankegangskompetence
Problembehandlingskompetence
Modelleringskompetence
Ræsonnementskompetence
Databehandlingskompetence
Kommunikationskompetence
Redskabskompetence

Væsentligste arbejdsformer: Projektarbejdsform

Mundtlig fremstilling – specifikt eksamenstræning i grupper

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Forløb#12

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer