Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Mercantec
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
Heidi Hyldal Bjørn, Helene Kristensen
|
Hold
|
2022 1B AF (1B AF, 2B AF, 3B AF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Interne forhold
Værdikæde, BMC, kernekompetencer, KSF'er, konkurrencemæssige fordele, virksomhedsbeskrivelse, SW-opstilling
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksterne forhold
Omverdensmodellen, PESTEL, OT
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Konkurrenceforhold
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Brancheforhold
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Købsadfærd på B2C
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Købsadfærd på B2B
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Markedsanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Strategi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Målgruppe og segmentering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Marketingmixet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Internationalisering
Systime kap. 9
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Internationalisering
Indhold Systime: iBog Marketing – en grundbog i afsætning til GF-, B- og A-niveau
Kap. 9
Aktuelle artikler
Relevante videoklips
Særlige fokuspunkter Faglige mål:
Eksportmotiver
Eksportberedskab
Markedsudvælgelsesmodeller (Interntaional Market Selection – IMS)
• Nærmarkedsmetoden
• Tilfældighedsmetoden
• Tragtmetoden
Internationale markedsforhold
Internationalisering
• Kulturelle forhold / kulturteorier
o Forbrugerkultur
o Forretningskultur
• Internationaliseringsmodeller
Glocalization
Kompetence mål:
Økonomisk tankegangskompetence
Problembehandlingskompetence
Modelleringskompetence
Ræsonnementskompetence
Databehandlingskompetence
Kommunikationskompetence
Redskabskompetence
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning
Løsning af opgaver enkeltvis og i små grupper
Projektarbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Repetition
Repetition - primært målgruppe og segmentering B2B og B2C
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Strategi
Indhold Systime: iBog Marketing – en grundbog i afsætning til GF-, B- og A-niveau
Kap. 8 – gennemgået på 3. semester
Kap. 10 – 3. årsstof
Fokus på danske virksomheders strategi og strategiernes betydning for hvordan det går virksomhederne
Videoklips
Faglige emner:
Mission, vision og værdier
Konkurrencestrategier
• Porters Generiske strategier
Vækststrategier
• Ansoffs vækststrategier (Intensivering)
• Intengrationsstrategier
• Strategiske alliancer
• Diversifikation
• Blue Ocean
• Digitale strategier (se også parameteret Promotion)
Porteføljeanalyser
• Bostonmodellen (se også Den interne situation – Titel 2)
Disruption
SWOT-analyse (se SW under titel 2 og OT se under titel 3)
TOWS
Kompetence mål:
Økonomisk tankegangskompetence
Problembehandlingskompetence
Modelleringskompetence
Ræsonnementskompetence
Databehandlingskompetence
Kommunikationskompetence
Redskabskompetence
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning
Enkeltvis og parvis opgaveløsning
Projektarbejdsform
Skriftligt arbejde
Klassediskussioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Parametermix
Indhold Systime: iBog Marketing – en grundbog i afsætning til GF-, B- og A-niveau
Kap. 14
Kap. 15
Kap. 16
Kap. 17
Kap. 18
Kap. 19
Kap. 20
Kap. 21
Kap. 22
Kap. 23
Kap 24
Marketing mixet både nationalt og globalt
Herunder:
• Produktklassificering
• PLC / TLC
• 7 P’er
• Oplevelsesøkonomi
• Prisfastsættelsesmetoder
• Priselasticitet
• Krydspriselasticitet
• Prisstrategier
• Distributionsstrategier
• Distributionskanaler
• Promotionformer og – strategi
• Pull og Push-strategi
• Branding
• Brand Equity
• Medier:
o Offline
o Online (Herunder SEO + SEM)
• Content marketing
• Affiliated marketing
• Kommunikationsmodeller
• Neuromarketing
• AIDAE
• Markedskort
• Internationalt marketingmix
• Parameteranvendelse på digitale medier
• Single, multi- og omnichannel marketing
Kompetence mål:
Økonomisk tankegangskompetence
Problembehandlingskompetence
Modelleringskompetence
Ræsonnementskompetence
Databehandlingskompetence
Kommunikationskompetence
Redskabskompetence
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning
Virtuelle arbejdsformer
Projektarbejdsform
Skriftligt arbejde
Opgaveløsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Sammenhængende forløb (eksamensprojekt/træning)
Indhold Løsning af den udleverede case (eksamensprojektet)
Faglige mål:
Overbliksskabende projektarbejde i en virkelighedsnær kontekst.
Forløbet dækker kernestofområderne bredt.
Produktet er et kort skriftligt notat. Herudover trænes mundtlig fremstilling i en eksamenskontekst.
Kompetence mål:
Økonomisk tankegangskompetence
Problembehandlingskompetence
Modelleringskompetence
Ræsonnementskompetence
Databehandlingskompetence
Kommunikationskompetence
Redskabskompetence
Væsentligste arbejdsformer: Projektarbejdsform
Mundtlig fremstilling – specifikt eksamenstræning i grupper
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Forløb#12
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620347054",
"T": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620347054",
"H": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620347054"
}