Holdet 2022 1D AF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Mercantec
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e) Erna Timmer Jensen, Trine Helmer Hvidt
Hold 2022 1D AF (1D AF, 2D AF, 3D AF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#2 - den eksterne situation nationalt
Titel 2 Forløb - Samfundsvidenskabelig metode og markedsan
Titel 3 Købsadfærd på B2B markedet
Titel 4 Strategi på b-niveau
Titel 5 Segmentering på B2C markedet
Titel 6 Marketingmix - nationalt
Titel 7 Oplevelsesøkonomi - Nordisk Film biografer
Titel 8 Titel 4 Strategi
Titel 9 Titel 5: Internationalisering
Titel 10 SO6
Titel 11 Titel 6: Segmentering, målgruppevalg og positioner
Titel 12 Titel 7: Marketingmix - og internationalisering
Titel 13 Titel 8: Marketingplan
Titel 14 Titel 9: Eksamensprojekt - sammenhængende forløb
Titel 15 Forløb#13

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#2 - den eksterne situation nationalt

Den eksterne situation
– Omverdensforhold nationalt og globalt
– Branche- og konkurrenceforhold
– Købsadfærd på business-to-consumer


Virksomhedsbesøg:
Bilka Viborg
Grundfos
Sport24 hovedkontor og ditur.dk

Løbende arbejde med skriftlighed for at udvikle eleverne fagligt
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virksomhedsbeskrivelse 29-11-2022
Case 3.1: Billigvvs.dk 15-12-2022
The Great Hack 08-01-2023
Genaflevering 01-02-2023
Brancheanalyse daligvarerbranchen 21-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Købsadfærd på B2B markedet

Eleverne har arbejdet teoretisk med købsadfærd på B2B markedet - herunder inddraget diverse cases fra undervisningsbogen og deres virksomhedsbesøg ved Grundfos på 1. år.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genaflevering af ditur eller sport 24 14-08-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Strategi på b-niveau

Herunder:
- SWOT
- TOWS
- Mission, vision og værdier
- Konkurrencestrategier
- Vækststrategier

Ej modtaget - Bowmans strategiske ur

Der vil komme et supplerende afsnit på 3 år.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Akropolis museum 20-09-2023
Grækenland og deres erhvervsliv 27-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Segmentering på B2C markedet

Almindelig inddragelse af cases fra bogen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opg 11.2+11.3+11.4 02-10-2023
Terminsprøve 27-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Marketingmix - nationalt

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Butikskæden Normal 01-02-2024
Case 18.1: Ejendomsmæglerbranchen 02-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Titel 4 Strategi

Titel 4 Strategi
Området gennemføres i samarbejde med faget VØ på 3. semester
Indhold Marketing – en grundbog i afsætning til GF-, B- og A-niveau
Kap. 8 – gennemgået på 3. semester
Kap. 10 – 3. årsstof

Aktuelle artikler – fokus på danske virksomheders strategi og strategiernes betydning for hvordan det går virksomhederne

Informations indsamling på Skoda – fokus på ”Navne og Numre”


Videoklips

Omfang
3. års stoffet: 18 moduler fra den 12/8 til den 13/9 2024

Særlige fokuspunkter

Faglige mål:

Mission, vision og værdier

Konkurrencestrategier
• Porters Generiske strategier

Vækststrategier
• Ansoffs vækststrategier (Intensivering)
• Intengrationsstrategier
• Strategiske alliancer
• Diversifikation

• Blue Ocean

• Digitale strategier (se også parameteret Promotion)

Porteføljeanalyser
• Bostonmodellen (se også Den interne situation – Titel 2)

Disruption

SWOT-analyse (se SW under titel 2 og OT se under titel 3)
TOWS

Kompetence mål:
Økonomisk tankegangskompetence
Problembehandlingskompetence
Modelleringskompetence
Ræsonnementskompetence
Databehandlingskompetence
Kommunikationskompetence
Redskabskompetence

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning
Enkeltvis og parvis opgaveløsning
Projektarbejdsform
Anvendelse af fagprogrammer
Skriftligt arbejde
Klassediskussioner

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Titel 5: Internationalisering

Titel 5 Internationalisering
Indhold Marketing – en grundbog i afsætning til GF-, B- og A-niveau

Kap. 9


Aktuelle artikler

Relevante videoklips


Omfang
3 uger nu - mere senere i rep. perioden
Særlige fokuspunkter Faglige mål:

Eksportmotiver
Eksportberedskab

Markedsudvælgelsesmodeller (Interntaional Market Selection – IMS)
• Nærmarkedsmetoden
• Tilfældighedsmetoden
• Tragtmetoden

Internationale markedsforhold

Internationalisering
• Kulturelle forhold / kulturteorier
o Forbrugerkultur
o Forretningskultur

• Internationaliseringsmodeller

Glocalization

Kompetence mål:
Økonomisk tankegangskompetence
Problembehandlingskompetence
Modelleringskompetence
Ræsonnementskompetence
Databehandlingskompetence
Kommunikationskompetence
Redskabskompetence

Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning
Løsning af opgaver enkeltvis og i små grupper
Projektarbejde
Anvendelse af fagprogrammer – interaktivt værktøj til positioneringskort
Informationsindsamling med fokus på Statista og andre markeder
Skriftligt arbejde
Pararbejde
Klassediskussioner

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 SO6

SO6 Forløb med dansk

Selviscenesættelse – også for virksomheder

Indhold:
Andersen, Ole E. mfl: Moderne Markedsføring
Hans Reitzels forlag, 1. udg., 1. oplag 2014
Side 375 – 401

Hansen, Heidi: Branding
Samfundslitteratur 1. udg 2012
Side 19 – 35, 44 – 64, 183 – 199 og 229 – 231

Rep. af:
Ibog: Marketing fra Systime
Kap 2: Interne forhold
Kap 14: Marketingmix
Kap 15: Produkt
Kap 22: Promotion

Aktuelle artikler
Statistikker
Relevante videoklips


Omfang
10 moduler – 3 uger

Særlige fokuspunkter

Faglige mål:

Øget viden om storytelling og virksomheders promovering – med fokus på opbygningen af ”personlige” brands

Kompetence mål:
Økonomisk tankegangskompetence
Problembehandlingskompetence
Modelleringskompetence
Ræsonnementskompetence
Databehandlingskompetence
Kommunikationskompetence
Redskabskompetence

Væsentligste arbejdsformer

Klasseundervisning
Løsning af opgaver enkeltvis og i små grupper
Projektarbejde
Skriftligt arbejde – herunder informations indsamling og fokus på formalia i skriftlige rapporter
Klassediskussioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Titel 6: Segmentering, målgruppevalg og positioner

Titel 6 Segmentering, målgruppevalg og positionering
Indhold
Systime: iBog Marketing – en grundbog i afsætning til GF-, B- og A-niveau

Kap. 11 – 3. semester hos Trine
Kap. 12
Kap. 13


Informations indsamling på Danmarks Statistik (herunder søgning af relevante rapporter)

Anvendelse af Statista

Søgning af information på internettet generelt – fokus livsstilsanalyser og andre konsumentkarakteristika

Aktuelle artikler

Conzoom – både på det danske marked og globalt

Omfang
7 moduler

Særlige fokuspunkter
Faglige mål:

Segmenteringsteori (SMT)

Segmentering – nationalt og globalt

Segmenteringsmodeller (livsstilsmodeller) – nationalt og internationalt

Kriterier for målgruppevalg
Målgruppevalg – nationalt og globalt

Målgruppeprofiler
Personas

Positionering – nationalt og globalt

Kompetence mål:
Økonomisk tankegangskompetence
Problembehandlingskompetence
Modelleringskompetence
Ræsonnementskompetence
Databehandlingskompetence
Kommunikationskompetence
Redskabskompetence


Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning
Individuel og parvis løsning af opgaver
Virtuelle arbejdsformer
Projektarbejdsform
Skriftligt arbejde

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Titel 7: Marketingmix - og internationalisering

Titel 7
Marketing mix
Indhold Systime: iBog Marketing – en grundbog i afsætning til GF-, B- og A-niveau
Kap. 14 - trhh
Kap. 15- trhh
Kap. 16- trhh
Kap. 17
Kap. 18- trhh & marg
Kap. 19
Kap. 20 - marg
Kap. 21
Kap. 22
Kap. 23
Kap 24

Udsendelser fra Jyske Bank TV samt JP.tv

Aktuelle artikler

Omfang
30 uger
Særlige fokuspunkter Faglige mål:

Marketing mixet både nationalt og globalt

Herunder:
• Produktklassificering
• PLC / TLC
• 7 P’er
• Oplevelsesøkonomi
• Prisfastsættelsesmetoder
• Priselasticitet
• Krydspriselasticitet
• Prisstrategier
• Distributionsstrategier
• Distributionskanaler
• Promotionformer og – strategi
• Pull og Push-strategi
• Branding
• Brand Equity
• Medier:
o Offline
o Online (Herunder SEO + SEM)
• Content marketing
• Affiliated marketing
• Kommunikationsmodeller
• Neuromarketing
• AIDAE
• Markedskort
• Internationalt marketingmix
• Parameteranvendelse på digitale medier
• Single, multi- og omnichannel marketing


Kompetence mål:
Økonomisk tankegangskompetence
Problembehandlingskompetence
Modelleringskompetence
Ræsonnementskompetence
Databehandlingskompetence
Kommunikationskompetence
Redskabskompetence

Væsentligste arbejdsfor-mer Klasseundervisning
Virtuelle arbejdsformer
Projektarbejdsform
Skriftligt arbejde
Opgaveløsning

Retur til forside
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Titel 8: Marketingplan

Systime: iBog Marketing – en grundbog i afsætning til GF-, B- og Aniveau
Kap. 25

Udsendelser fra Jyske Bank TV samt JP.tv

Aktuelle artikler

Særlige fokuspunkter Faglige mål:
Marketingplanen både nationalt og global
Herunder:
• Marketingplan
• Budgettering
• Profitabilitetsanalyse
• Måling af marketingeffektivitet (Return on Marketing Investments
ROMI)
• Break-even overvejelser
• Kontrol af marketingplanen

Kompetence mål:
Økonomisk tankegangskompetence
Problembehandlingskompetence
Modelleringskompetence
Ræsonnementskompetence
Databehandlingskompetence
Kommunikationskompetence
Redskabskompetence

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning
Virtuelle arbejdsformer
Projektarbejdsform
Skriftligt arbejde
Opgaveløsning
Løsning af opgaver gruppevis såvel som enkeltvist
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Titel 9: Eksamensprojekt - sammenhængende forløb

Løsning af den udleverede case - samt træning af mundtlig eksamen i mindre grupper

Særlige fokuspunkter Faglige mål:
Overbliksskabende projektarbejde i en virkelighedsnær kontekst.
Forløbet dækker kernestofområderne bredt.
Produktet er et kort skriftligt notat til elevens eget brug ved den mundtlige eksamen.

Kompetence mål:
Økonomisk tankegangskompetence
Problembehandlingskompetence
Modelleringskompetence
Ræsonnementskompetence
Databehandlingskompetence
Kommunikationskompetence
Redskabskompetence

Væsentligste arbejdsformer:
Projektarbejdsform
Træning af mundtlig fremstilling i mindre grupper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Forløb#13

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer