Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Mercantec
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Joachim Reimer, Pernille Bak Riisager
|
Hold
|
2022 1A MA (1A MA, 2A MA, 3A MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb - Lineære funktioner
Periode: 8/8 til 10/10
Anvendt materiale:
Kapitel 1 - Lineære funktioner i bogen "Matematik C, HHX" af Hans Henrik Hansen, Jytte Melin m.fl. Systime.dk. https://matematikbhhx.systime.dk/. (Originalværk udgivet 2018).
Eleven skal beherske:
- Funktionsbegrebet
- Definitionsmængde og værdimængde
- Monotoniforhold
- Grafisk repræsentation af lineære funktioner
- Udregning af forskrift ud fra to støttepunkter
- Løsning af ligninger
- Uligheder
- To ligninger med to ubekendte
- Stykkevis lineære funktioner
- Anvendelse af IT
- Løsning af praktiske problemstillinger
- Vurdering af, om et givet talmateriale kan beskrives vha. en lineær funktion
Beviser gennemgået:
- bevis for "a"-formlen i topunktsformlen
- bevis for "b"-formlen i topunktsformlen
- bevis for, at b er skæring med y-aksen
- bevis for, at den lineære funktion vokser med a
Forløbet blev afsluttet med en emneopgave i lineære funktioner.
Der har været afleveringer i de individuelle grundforløbsklasser.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Tankegangs-, problembehandlings-, modellerings-, ræsonnements-, hjælpemiddel-, kommunikations-, symbol- og formalisme-, repræsentations-kompetence
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT - TI-Nspire, Abacus
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Grundforløb - Andengradsfunktioner
Perioden er ca. fra 10/10-22 til 9/11-22 (forskelligt for de enkelt GF-hold).
Anvendt materiale:
Kapitel 6 - Andengradspolynomier i bogen "Matematik C, HHX" af Hans Henrik Hansen, Jytte Melin m.fl. Systime.dk. https://matematikbhhx.systime.dk/. (Originalværk udgivet 2018).
Indhold i forløbet:
- Andengradsfunktioner
- Forskrift for andengradsfunktioner
- Koefficienten a (bestemmelse grafisk og fra forskrift)
- Koefficienten b (bestemmelse grafisk og fra forskrift)
- Koefficienten c (bestemmelse grafisk og fra forskrift)
- Toppunktsformlen
- Andengradsligninger
Herunder gennemgået:
- anvendelse af nulpunktsformlen
- løsning af skæring ml. to andengradspolynomier m. nulpunktsformlen
- løsning af andengradspolynomium u. b-led uden brug af nulpunktsformlen
- løsning af andengradspolynomium u. c-led uden brug af nulpunktsformlen
- Anvendelse af andengradsfunktioner
Herunder særligt fokus på:
- Prisfunktioner
- Omkostningsfunktioner
- Omsætningsfunktioner
- Overskudsfunktioner
Bevis gennemgået:
- bevis gennemgået for nulpunktsformlen
Forløbet blev afsluttet med en emneopgave i andengradspolynomier.
Der har været afleveringer i de individuelle grundforløbsklasser.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave - andengradspolynomier
|
18-11-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Tankegangs-, problembehandlings-, modellerings-, ræsonnements-, hjælpemiddel-, kommunikations-, symbol- og formalisme-, repræsentations-kompetence
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT - TI-Nspire, Abacus
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Eksponentielle funktioner
Anvendt materiale:
Kapitel 3 - Eksponentialfunktioner i bogen "Matematik C, HHX" af Hans Henrik Hansen, Jytte Melin m.fl. Systime.dk. https://matematikbhhx.systime.dk/. (Originalværk udgivet 2018).
Eleven skal kunne beherske:
- Eksponentielle funktioner
- Forskrift for eksponentielle funktioner
- Grundtallet a/fremskrivningsfaktor
- Bestemmelse af a ved kendt vækstfaktor
- Begyndelsestal (bestemmelse grafisk og fra forskrift)
- Topunktsformlen
- Eksponentielle ligninger (ved beregning og grafisk)
- Eksponentiel regression
- Fordoblings- og halveringskonstanten (ved beregning og grafisk)
- Anvendelse af eksponentielle funktioner, herunder regression
Beviser gennemgået:
- bevis for fordoblingskonstanten & halveringskonstanten (Det ene gennemgået på klassen og derefter arbejde med at vise det andet i gruppe)
- bevis for a og b (dette har de arbejdet selv med, og kort gennemgået senere)
Forløbet blev afsluttet med en emneopgave i eksponentielle funktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tip 13´er - arbejd selv modul
|
01-12-2022
|
Aflevering 1
|
02-01-2023
|
Emneopgave - Eksponentiel funktioner
|
12-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Tankegangs-, problembehandlings-, modellerings-, ræsonnements-, hjælpemiddel-, kommunikations-, symbol- og formalisme-, repræsentations-kompetence
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT - Ti-Nspire
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Algebra
Grundlæggende færdighedsregning, som er taget løbende under de andre emner. Her skal eleverne kunne beherske:
- Procentregning
- Indekstal
- Overslagsregning
- Regningsarterne hierarki
- Reduktion
- Regler for potenser og rødder
- Logaritmer
Kvadratsætninger er også med taget her
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Rentes- og Annuitetsregning
Anvendt materiale:
Kapitel 4 - Finansiel regning i bogen "Matematik C, HHX" af Hans Henrik Hansen, Jytte Melin m.fl. Systime.dk. https://matematikbhhx.systime.dk/. (Originalværk udgivet 2018).
Indhold i forløbet:
- Gennemgang af kapitalfremskrivningsformlen
- Tilbageskrivningsformlen
- Effektiv rente
- Gennemsnitlig rente
- Gennemgang af annuitetsregning
- Opsparingsformlen, herunder også ydelsesformlen
- Gældsformlen, herunder også ydelsesformlen
- Udarbejdelse af amortisationsplan
- Formlen til bestemmelse af restgæld
Beviser gennemgået:
- formlen for rentefodsbestemmelse via fremskrivningsformlen
- formlen for termin antalsbestemmelse via fremskrivningsformlen
- opsparingsformlen
- gældsformlen
- formlen for termin antalsbestemmelse via opsparingsformlen
- formlen for ydelsen via opsparingsformlen
Forløbet blev afsluttet med en emneopgave i finansiel regning.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 2
|
24-01-2023
|
Aflevering 3
|
12-02-2023
|
Emneopgave - Finansiel regning
|
28-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Deskriptiv statistik
Anvendt materiale:
Kapitel 5 - Deskriptiv statistik i bogen "Matematik C, HHX" af Hans Henrik Hansen, Jytte Melin m.fl. Systime.dk. https://matematikbhhx.systime.dk/. (Originalværk udgivet 2018).
Eleven skal beherske:
- Grupperede (kontinuerte) og ugrupperede (diskrete) observationssæt.
- Grafisk illustration af frekvenser og summerede frekvenser.
- Statistiske deskriptorer for både diskrete og kontinuerte variable, herunder hyppighed, frekvens, summeret frekvens, typetal
- Bestemmelse af middeltal, fraktiler og kvartilsæt.
- Beregning af variationsmål, herunder varians, standardafvigelse/spredning, kvartilafstand og variationsbredde.
- Outliers.
- Boxplot (supplerende stof)
- Indekstal
Alt om Kontinuerte variable tages under SO1 forløbet, samt hvordan man laver udtræk fra databaser
Forløbet blev afsluttet med en emneopgave i deskriptiv statistik.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Statistik - intro opgaven
|
01-03-2023
|
Aflevering 4
|
12-03-2023
|
Emneopgave: Deskriptiv statistik
|
21-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Lineær programmering
Anvendt materiale:
Kapitel 7 - Lineær programmering i bogen "Matematik C, HHX" af Hans Henrik Hansen, Jytte Melin m.fl. Systime.dk. https://matematikbhhx.systime.dk/. (Originalværk udgivet 2018).
Indhold i forløbet:
- funktioner i to variable
- niveau linjer
- opstilling af begrænsninger
- optimering indenfor et polygonområde
- maksimeringsopgaver
- minimeringsopgaver
- følsomhedsanalyse
Beviser gennemgået:
- hældningen for niveau linjer
- formlerne til anvendelse i følsomhedsanalyse
Forløbet blev afsluttet med en emneopgave i lineær programmering.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 5
|
11-04-2023
|
Aflevering 6
|
01-05-2023
|
Emneopgave: Lineær programmering
|
09-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Fagdag i 1.G - Potensfunktioner
Supplerende materiale.
Anvendt materiale:
Kapital 4.3 Potensfunktioner i bogen "Plus 1 HHX (EUX)" af Rikke Haastrup, Sven-Erik Halling m.fl. Systime.dk. https://plushhx1.systime.dk/?id=1
Videoforklaring fra afsnit Potensfunktioner i bogen "Matvideo" af Simon Nitschky Schmidt. Systime.dk
https://matvideo.systime.dk/?id=1
Eleven skal beherske:
- Den generelle forskrift med dens egenskaber
- Grafen for potensfunktion
- Løsning af potensligninger (https://youtu.be/wyawAIBAEZY )
- Beregning af forskrift gennem to punkter
- Anvendelse (f.eks. via regression)
Bevis:
- bestemmelse af forskrift ud fra to punkter
På fagdagen blev et opgavesæt lavet med udgangspunkt i alt ovenstående.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Generelt om funktioner
Hansen, Hans H. et al. (2021) Matematik B hhx. Systime.dk. https://matematikbhhx.systime.dk/. (Originalværk udgivet 2018).
Kapitel 2 - Forskellige funktionstype
Eleven skal beherske:
- Funktionsbegrebet
- Standardanalyse af et polynomium, herunder fortegnsvariation
- Løsning af ligninger med ln og e
- Invertible funktioner
- Omvendte funktioner
Fokus er på at eleverne skal lære at læse matematik, og selv tilegne sig viden.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1: Repetition
|
24-08-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Tankegangs-, repræsentationskompetence
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT - TI-Nspire
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Differentialregning
Hansen, Hans H. et al. (2021) Matematik B hhx. Systime.dk. https://matematikbhhx.systime.dk/. (Originalværk udgivet 2018).
Kapitel 3 - Differentialregning
Kapitel 4 - Monotoniforhold og ekstrema
Kapitel 5 - Tangentbestemmelse
Eleven skal beherske:
- Grafisk definition af tangent og afledt funktion
- Formel definition af tangent ud fra sekanter
- Definition af differentialkvotient ud fra differenskvotient (samt beviset for dette via video aflevering)
- Differentiation af vilkårlige funktioner i hånden
* Lineære funktion
* Simpel andengradsfunktion & alm. andengradsfunktion
* Simpel potensfunktion
* Sum & Differens af to funktioner
* Et tal gange en funktion
- Bevis
* Lineære funktion (arbejdet med selv)
* Simpel andengradsfunktion & alm. andengradsfunktion (arbejdet med selv)
* Sum & Differens af to funktioner
* Et tal gange en funktion
- Differentiation vha. TI Nspire
- Anvendelse af differentialregning (Optimering)
- Monotoniforhold defineret ud fra den afledte funktions fortegnsvariation
- Ekstrema ud fra nulpunkterne for den afledte funktion
- Bestemmelse af værdimængde
- Generel funktionsanalyse
- Definition af den dobbeltafledte
- Bestemmelse af ligningen for en tangent i et røringspunkt (samt beviset for dette via video aflevering)
- Bestemmelse af røringspunkter for tangenter med en bestemt tangenthældning
Supplering - A-niveau stof:
- Differentiation af produkt af to funktioner
- Differentiation af sammensatte funktioner
- Definition af vendetangent
- Røringspunkt for vendetangent - herunder begreberne konveks og konkav
Forløbet blev afsluttet med en emneopgave i differnetialregning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Det er en god idé at have blyant, papir og lineal med i dag
-
Powerpoint: 1. Differentialregning - Indledning
-
Lektionen i dag omhandler Kap. 3.1
-
Og kap. 3.2
-
Lektie: Øvelse 2.6.2 + 2.6.5(prøv)
-
Powerpoint: 2. Differentialregning -Bestemmelse af differentialkvotienten
-
Skim: kap. 3.3
-
LÆS: kap. 3.4!!
-
Puslespillet i helt: Bevis for differentialkvotienten
-
I dag kan det være en idé at have noget med der kan optage, hvis man vil have lavet afl. 3 i dag :) Ellers kan man jo bare øve den (jeg forventer I får lidt tid til at lave aflevering)
-
Jer der ikke var der sidste lektion hvor jeg gennemgik beviset starter med puslespil med de andre, og så gennemgår jeg det gerne for jer efterfølgende, hvis der er behov for det.
-
Måske er jeg (Pernille) lidt forsinket - da 1.Gerne har screening, men jeg kommer så hurtigt så muligt
-
Powerpoint: 3. Differentialregning - Diff. af konstant og lineær funktion
-
LÆS: kap. 3.5 - Diff. af Lineære funktioner
-
Powerpoint: 4. Differentialregning - Diff. af andengradspolynomium og andre regneregler
-
Diff. af sum og differens
-
Diff. af konstant ganget funktion
-
LÆS: kap. 3.6 - Diff. af andengradspolyniomier
-
Login til TI-Nspire - ny licensform
-
5. Differentialregning - Diff. af potenser, samt hvordan finder vi røringspunkt eller hældning (eleverne).pptx
-
3.7 Differentiation af et polynomium
-
Bestemmelse af røringspunkt ud fra kendt hældningskoefficient
-
Tangentens hældning ud fra kendt røringspunkt
-
Powerpoint: 6. Differentialregning - Andre regneregler til differentiering
-
Øvelserne fra igår
-
Powerpoint: 7. Differentialregning - Regne Regne
-
Bevis for differentiation af en lineær funktion.docx
-
Lektie: opgave 2, 3 og 4, hvor 2 er med TI-Nspire (resultaterne kommer i denne time, så kan I tjekke dem via det)
-
VIDOERNE: Differentialregning - SkoleTube
-
Beviser i differentialregning i tekst - skrevet som ved lineær funktions beviset
-
Lektie: Bevis for diff. af lineær funktioner. Især de 3 trin vi benytter
-
Powerpoint: Monotoniforhold 1.0
-
Vi evaluerer hvordan det var med lektionen med beviser i går
-
Kort snak om terminsprøven og hvordan den foregår
-
Svarark_TIP13.docx
-
Lektie: øvelse 4.2.2 a(i hånden) og b (TI/geogebra/wordMat)
-
Snak om terminsprøve - hvad skal man have med og hvordan forgår det.
-
Monotoniforhold 2.0.pptx
-
Powerpoint: Ekstrema
-
Ingen lektie, for vi starter med at spille jeres vendespil og så forsætter vi med ekstrema opgaver.
-
Grupper:
-
Powerpoint: Vendetangent
-
4.4 Vendetangenter og grafens krumning
-
Lektie:
-
Funktionsanalyse steps
-
Funktionsanalyse i Nspire
-
Funktionsanalyse 1.0 - eleverne.pptx
-
4.5 Funktionsanalyse
-
Lektie: se så godt då muligt video med Elisabeth der viser hvordan man finder vendetangenter (jeg ved godt der kan være noget med lyden) og så prøv at lav øvelse 4.4.1a
-
Vendetangenter
-
Powerpoint - Funktionsanalyse 2.0
-
Powerpoint: Tangentligningen 2.0
-
Opsamling på fredagens modul og konstruktiv feedback!
-
Lektie: forsøg at lav øvelsen 5.1.2 med den teori I lærte jer selv i fredags
-
Powerpoint: Tangentligningen 3.0
-
Kig på opgave 5.9
-
Skim: 5.5 Bestemmelse af ligning for vendetangenten
-
Hvordan vi differentierer sammensatte funktioner
-
Powerpoint: Sammensatte funktioner og kædereglen
-
Vi tjekker lige kort op på hvordan vi bruger kædereglen i dag. Ellers er det emneopgave der skal laves.
-
ETU PP til opstart hhx htx 2023.pptx
-
Snak om prøven og evt. karakter hvis man gerne vil snakke om denne.
-
KIG på afleveringsopgaven til 4/1, så hvis I har spørgsmål, så kan I få stillet dem her før juleferien :)
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 2: Spil dig til en aflevering
|
06-09-2023
|
Tværfaglig opgave med VØ
|
17-09-2023
|
Aflevering 3: Video bevis
|
28-09-2023
|
Aflevering 4
|
13-10-2023
|
Terminsprøve
|
27-10-2023
|
Aflevering 5
|
05-12-2023
|
Emneopgave: Differentialregning
|
20-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Tankegangs-, problembehandlings-, ræsonnements-, hjælpemiddel-, kommunikations-, symbol- og formalisme-, repræsentations-kompetence
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT - TI-Nspire
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
11
|
Sandsynlighedsregning og statistik
Hansen, Hans H. et al. (2021) Matematik B hhx. Systime.dk. https://matematikbhhx.systime.dk/. (Originalværk udgivet 2018).
Kapitel 6 - Sandsynlighedsregning
Kapitel 7 - Binomialfordeling & konfidensinterval
Kapitel 8 afsnit 2 - Test for uafhængighed
Eleven skal beherske:
- Begreberne: population, stikprøve & repræsentativitet
- Sandsynlighedsbegreber: udfaldsrum, sandsynlighedsfunktion og sandsynlighedsfelt, symmetrisk
- Regneregler for forskellige hændelser
- Betingede sandsynligheder
- Uafhængige hændelser
- Stokastiske variable
- Binomialfordeling
* Notation
* Sandsynlighedsberegning
* Deskriptorer (middelværdi, varians & standardafvigelsen)
- Kombinatorik, herunder binomialkoefficienten
- Kort introduktion af normalfordelingen, samt de herunder tilhørende ting
* Notation
* Tæthedsfunktionen & Fordelingsfunktion
* Sandsynlighedsberegning
* Berøring af Standardnormalfordelingen
- Konfidensintervaller for sandsynlighedsparameteren i binomialfordelingen
- Opstilling af pivot-tabel
- Opstilling af hypoteser
- Chi-i-anden test for test af uafhængighed
- Forståelse for begreberne: forventede værdier, kritisk værdi, antal frihedsgrader, teststørrelse, signifikansniveau og signifikanssandsynlighed.
Supplering til kapitel 7:
Brydensholt, Morten, Ebbesen, Grete R. & Nielsen, Mads B. (2022). Lærebog i matematik HHX 2. Systime A/S. https://laerebogimatematikhhx2.systime.dk/ (Originalværk udgivet 2017) - kap 7 & 9
Supplering til kombinatorik:
- https://www.youtube.com/watch?v=VjmHlE1XUXc
- Brydensholt, Morten, Ebbesen, Grete R. & Nielsen, Mads B. (2022). Lærebog i matematik HHX 2. Systime A/S. https://laerebogimatematikhhx2.systime.dk/ (Originalværk udgivet 2017) - kapitel 7.3
Udledning af formler eller beviser for nogle af de sætninger, der anvendes indenfor emnet.
Bevis:
- middelværdi af binomialfordelingen
Forløbet blev afsluttet med en emneopgave i sandsynlighedsregning og statistik.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Snak om emneopgaven for diff. (I får lidt kommentar tilbage). Derefter går vi i gang med snak om statistik og fremadrettet (de lektioner jeg har)
-
6.2 Sandsynlighedsbegreber
-
Dagens lille film:
-
Skim: 6.3 Betingede sandsynligheder og uafhængighed
-
Øvelserne fra i fredags kigger vi på i dag!
-
180573_gl-hhx183-MAT-B-17122018_tilg_v5.pdf
-
import.xls
-
Stokastisk variabel, Læs-og-stop (b).docx
-
Slides
-
Opgaver, kombinatorik, let .docx
-
Binomialfordeling, opgaver.docx
-
Opgaver Normalfordeling2.docx
-
Øv beviset for punktsandsynlighedsformlen i en binomialfordeling. Øv det så godt, at noterne er unødvendige (eller i hvert fald næsten unødvendige).
-
Arbejdsark, population, stikprøve og repræsentativitet.docx
-
Grupper
-
Opgaver i konfi, modul 2, version 2.docx
-
Test for uafhængighed, ny.pdf
-
Opgave fra kommende emneopgave.docx
-
181379_smykker.xlsx
-
I må gerne overveje til dette modul, om vi skal færdiggøre statistik og sandsynlighedsregning, eller om vi skal lave noget andet.
-
Hav opgaven om smykker klar, og vær forberedt på at fremlægge din del af den.
-
Sørg for opgave 1+4 i emneopgaven er færdig til modulet.
-
Undervisning i binomialfordelingen og eksponentielle funktioner samt potensfunktioner. De to grupper skal altså være forberedt til at kunne stå for undervisningen i 30 min. hver.
-
Undervisning i lineære funktioner samt andengradsfunktioner og test for uafhængighed. De to grupper skal altså være forberedt til at kunne stå for undervisningen i 30 min. hver.
-
Undervisning i lineær programmering og finansiel regning. De to grupper skal altså være forberedt til at kunne stå for undervisningen i 30 min. hver.
-
Undervisning i normalfordelingen samt konfidensintervaller og differentialregning. De to grupper skal altså være forberedt til at kunne stå for undervisningen i 30 min. hver.
-
Opgaver inden årsprøven.pdf
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 7
|
23-01-2024
|
Eksamenssæt December 2018
|
05-03-2024
|
Emneopgave i statistik og ss.regning
|
26-04-2024
|
Jeres undervisning
|
29-04-2024
|
Sidste aflevering
|
10-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Regression
Eleven skal kunne:
- Lave lineær- og multipel regression
- Estimation af linjes ligning, herunder backward eliminering
- Forstå residualers betydning
- Bestemme og fortolke p-værdi samt konfidensinterval for hældningskoefficienten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Vektorer
Eleven skal kunne:
- Grundlæggende definitioner for vektorer, nulvektor og egentlig vektor
- Regneregler for vektorer
- Vektorers koordinater
- Stedvektorer
- Vektorers længde
- Skalarprodukt
- Tværvektorer, ortogonale og parallelle vektorer
- Vektorprojektioner og areal af parallelogram
- Retningsvektor og normalvektor for en linje, og disse vektorers sammenhæng til hældningskoefficienten. Samt hvordan man kan se om linjer er parallelle/ortogonale vha. vetorregning.
Beviser:
- Areal af parallelogram
- Vektorprojektion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Tilladte hjælpemidler
Dette må I bruge til eksamen:
- I-bøger, skal dog hentes ned med link på skrivebord eller via link på lectio
- TI-Nspire
- Excel
- Geogebra
- WordMat
- Egne noter
- Mine Slides og andre dokumenter fra lærer på lectio
- Studietube - jeres egne video, samt de af mine videoer der kommer der
Linke til alt de har brugt diverse andre steder, som kan ses under de enkelte forløb.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620347073",
"T": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620347073",
"H": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620347073"
}