Mercantec, Midtbyens Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Mercantec, Midtbyens Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 1D In - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Z - Mercantec
Fag og niveau
Innovation B
Lærer(e)
Trine Helmer Hvidt
Hold
2022 1D In (
1D In
,
2D In
,
3D In
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 - Iværksætter på kort tid
Titel 2
Forløb#2 - Hvad er innovation
Titel 3
Company Program
Titel 4
Viborgs Grønne Hule
Titel 5
Diffussion
Titel 6
Fårup Sommerland
Titel 7
Innovation i samfundet
Titel 8
VIF - Viborg Iværksætterfestival
Titel 9
Deleøkonomi, disruption, ESG og crowdsourcing
Titel 10
Innovationsstrategi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 - Iværksætter på kort tid
Eleverne er igennem dette forløb kort blevet introduceret for faget innovation B, hvorefter de har genneført et iværksætterforløb i samarbejde med det lokale erhvervsråd. Hvor de igennem en uge arbejdede med lavpraktisk iværksætteri i samarbejde med flere andre fag. Forløbet endte ud i en præsentationerunde overfor flere erhvervsfolk.
Indhold
Kernestof:
Innovationsgrundbogen C-B
Velkommen til faget:
INNO – din grundbog til innovation og foretagsomhed
1. Introduktion til innovation
Kapitel_1_Innovationsgrundbogen.pptx
Personlighedstest-PAEI-Adizes.xlsx
5. Samarbejde
5.1 Hvad er et team?
5.2 Teamets fem udviklingsfaser
5.3 Adizes ledelsesroller
Læs kapitel 1 færdig:
7. Udvikling og vurdering af ideer.pptx
link
Gruppe 1: Malak - Aida. - Mette - Mathilde - smykker af genrbrugsmateriale
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 - Hvad er innovation
Træning i grundbegreber i faget, samt kort projektopgave om B&O og innovation. Projektet opgaven er udarbejdet i grupper og præsentere via videopræsentation.
Indhold
Kernestof:
B&O forløb.potx
Supplerende teori:
ØVELSE - virksomhedskarakteristik.docx
Gruppe
Bang & Olufsen Flagship Store Concept by Johannes Torpe Studios
Magnus, Nicolai, Aida, Malthe
Kristian, Thor, Malak, Joachim
Grupper til næste forløb
Præsentationer:
2. Grundbegreber
Husk pas
Stil 2 spørgsmål til kapitel 2, som I selv kan svare på
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
B&O forløb
23-03-2023
Studieretningsprojekt
18-04-2023
Innovationsopgaver 2
02-05-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Company Program
Større forløb med udgangspunkt i company program. Eleverne har deltaget i diverse konkurrencer i forbindelse med company - og de deltog på forskellige niveauer.
Eleverne har bl.a. arbejdet med:
- Innovationstragten og pentathlonmodellen
- tendenser i samfundet med særlig fokus på miljømæssig bæredygtighed
- cirkulær økonomi
- Idegenerering og vurdering
- SMBC
- Pitch
- foretagsomhed
Indhold
Kernestof:
Løs opgaverne 1.10+1.11
1.4 Innovationstragten og pentathlon-modellen
15-20 min læsning på linkene til hjemmesiden for company program, som meget af 2 års innovations undervisning er koblet op på.
Tidslinje 23/24
Company Programme - Fonden for Entreprenørskab - Fonden for Entreprenørskab
7.8 Megatrends, mikrotrends og modeluner (B)
3.4 Miljømæssig bæredygtighed og cirkulær økonomi
Opgave 3.11: Fra miljøbelastning til cirkulære løsninger
De fire store tendenser hos forbrugerne, du skal kende i 2022 - Dansk Markedsføring
Consumer trends 2023: Sustainability edition | Statista
I skal arbejder videre med opgave 3.11 - Den skriftlige del skal forbedres. I skal husk at begrunde og argumenter for alle jeres besvarelser, samt sikre en flydende besvarelse inkl indledning og afslutning på spørgsmålene. Husk at inddrage teorierne.
Gruppe 1 - mobilbranchen
Præsentationer
Og begynder CP projektet
Idegenerering med udgangspunkt i tendenser og bæredygtighed
Dagens mål:
Onsdag d. 13. september
Hej 2D
7.2 Kilder til ideer
Når I har en ide, så skal I i gang med: 14. Forretningsplan og økonomihttps://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=184Men I skal gerne bruge SBMS'en: https://zeal.dk/sbmc-the-sustainable-business-model-da/
7.5 Ideudviklingsmetoder
Om Business Mind Programme - Målrettet HHX
Den skriftlige idébeskrivelse (1 side/3600 tegn). Se skabelon for idébeskrivelsen her
Plan for pitch overfor mig - 4 min uden noget andet end jer selv
Imens der pitchs i klassen arbejder I andre med forbedring af jeres pitch - I er klar 5 min for planlagt tid udenfor lokalet. Husk at bruge NABC eller pictherific.com
I kan bygge jeres picth op efter denne her model eller styrke den:
Vi mødes i lokale 4.10 kl 14.50 til fraværstjek
Tilmelding til Company Programme - Regionsmesse Herning
Pengene fra studieturen - det koster 325 kr at tage til Djurssommerland og 200 kr til Fårup. Hvad gør vi?
I skal læse dette til modulet:
Ansøgning om sparring med Danske Bank på regional messe i Herning - Fonden for Entreprenørskab
Vi mødes på Teams - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aqxdUSigX_Y5oqzchjNvlhsULcxCDijl_7eztwjegqrs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3800d4c7-cfb8-46f7-9250-c50032085771&tenantId=17aab4ce-4b26-487e-9bea-1e2a70348bf0
- Rapporten skal sendes til mig i lectio i dette modul. De skal ”døbes” med jeres forretningsnavn (det navn I er tilmeldt under)
Program 8.00-9.30 opstilling9.30 velkomst9.30-ca. 11.15 bedømmelser11.15-12.15 frokost/pause12.15-13.00 bedømmelserca.13.15 præmieoverrækkelse
demonstration-af-produkt-eller-service2020 - bedømmelse.pdf
forretningsmodellen - bedømmelse.pdf
spørgsmål-til-danske-bank-formular_final.docx
vejen-til-maalgruppen2020 - bedømmelse.pdf
Standnr. Navn 199 Robotics2Abroad3AstMask4BoligMatch5CPJ6EasyCard7Ecoflora8EcoLock9EverFresh10Footstriker11Fresh Faces12ID Inspector13Kitswap14Mealy15MemoryMate16MenCom17Menstrual18NextGenEmploy19Real20ReBox21ReSculpt Living22Resoluto23ReTrend Studio
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ide og idevurdering
01-11-2023
Samarbejdskontrakt
01-11-2023
Idekonkurrencen
10-11-2023
Rapporten, hvor langt er vi
05-01-2024
Regionsmesse i Herning
10-01-2024
Sparring med Danske Bank
10-01-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 49
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Viborgs Grønne Hule
Eleverne har deltaget i Viborgs Grønne Hule – mødestedet for fremtidens bæredygtige visionære. Med elevernes egne grønne ideer har de skal arbejde med de spirende ideer og gøre dem klatr til at få dem ud i den virkelige verden på BARE 3 dage.
Business Viborg har afholdt et 3-dages forløb, der var skræddersyet til grønne iværksættere, opfindere og alle, der har en god idé inden for den grønne omstilling. Formålet var at bringe den gode grønne ide tættere på virkeligheden, hvilket kulminererde i en spændende pitch-event under Grønne Sammen Festivalen.
Primære fokus var den grønne forretningsmodel (SBMC) og elevernes muligheder for at forbedre deres picth med et grønt touch.
Indhold
Kernestof:
Onsdag d. 13. september
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Diffussion
Eleverne har arbejdet teoretisk med emnet diffussion, hvorefter de har haft gruppearbejde med særligt fokus på diffussion.
Indhold
Kernestof:
Bevægelse i folkeskolen - diffussion.docx
Gruppe 1
Bevægelse i folkeskolen - diffussion
Grupperne videre
Præsentationer
Eksamen B
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Fårup Sommerland
Indhold
Kernestof:
Fårup Sommerland og oplevelsesøkonomi.docx
Har alle grupper delt deres selvevaluering med trhh@edu,mercantec.dk?
Grupperne forberede slavisk teorigennemgang overfor de andre grupper til 5. modul.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Fårup Sommerland
15-09-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Innovation i samfundet
Herunder:
- bæredygtig entreprenørskab
- besøg ved Green Innovation Week, Skive
Indhold
Kernestof:
Gruppepræsentationer - Fårup Sommerland
Imens grupperne fremlægger læser eleverne individuelt: 2.3 Notattekniksom anvendes på dette kapitel:
15.1 Innovation i et historisk perspektiv - undervisningen tager udgangspunkt i dette afsnit
Grupperne fremlægger
Forstå: Innovation i et historisk perspektiv
Træn selv: Innovation i et historisk perspektiv
Opgave 15.1: Innovationer gennem tiden
Opgave 15.2: Find eksempler på nye innovationer
15.2 Innovations betydning for samfundet - undervisningen tager udgangspunkt i dette afsnit
Forstå: Innovations betydning for samfundet
Træn selv: Innovations betydning for samfundet
Opgave 15.3: Landes udvikling i BNP
Opgave 15.4: Forstå de 7 wicked problems
Opgave 15.5: Brug af generativ intelligens (AI)
Opgave 15.6: Etiske overvejelser
15.3 Konkurrenceevne - undervisningen tager udgangspunkt i dette afsnit
MADE – Hjalte, Markus, Malthe, Emil
Klyngeopgave.docx
I arbejder videre i jeres grupper med opgave mht klynger - I skal inddrage teorier fra kapitel 15.4
15.4 Måling af innovation i samfundet - undervisningen tager udgangspunkt i dette afsnit
15.5 Statens rolle - undervisningen tager udsgnagpunkt i dette afsnit
I arbejder videre i jeres grupper med opgave mht klynger - I skal inddrage teorier fra kapitel 15.5
Nedenstående rækkefølge:
Viborg Iværksætterfestival
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
VIF - Viborg Iværksætterfestival
Viborg Iværksætterfestival er en årlig begivenhed, der bringer studerende fra forskellige uddannelser sammen om et intensivt 3-dages innovationsforløb. Formålet er at skabe et tværgående studiemiljø, hvor de studerende arbejder på virkelige, komplekse problemstillinger stillet af lokale arbejdsmarkedspartnere.
Deltagerne får mulighed for at udvikle deres kompetencer inden for entreprenørskab, problemløsning, kommunikation og projektledelse – kompetencer som bliver værdifulde i fremtidens arbejdsmarked. Samtidig får de studerende indblik i forskellige fag- og branche områder, hvilket styrker deres forståelse for bredden af arbejdsmarkedet og værdien i egne kompetencer og fremtidige karrieremuligheder.
Indhold
Kernestof:
Vi følger op på Iværksætterfestivalen - Reflektion
Afsnit
Skærmbillede 2024-11-21 kl. 12.50.49.png
Dagens opgave - I skal i grupper af max 4 gennemgå, hvad vi tidligere har arbejdet med - hvad og hvornår?Laver derefter en liste med de emner og områder, som I føler at vi mangler at arbejde med?
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
PowerPoint til jeres præsentationer i dag
07-11-2024
Innovationsfaglig metode
07-11-2024
Hvad kan I huske
21-11-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Deleøkonomi, disruption, ESG og crowdsourcing
Eleverne er kort introduseret for emnerne; Deleøkonomi, disruption, ESG og crowdsourcing
Herefter har de arbejdet med deres egne udvalgte innovative udfordringer
Indhold
Kernestof:
Vi starter i dag et nyt forløb omhandlende deleøkonomi, disruption og crowdsoursing.
Læs:
Dagens program:
Hvad er deleøkonomi.pptx
keynote-crowdfunding-thomas-neumann.pdf
Med udgangspunkt i deleøkonomi, disruption, ESG og crowdsourcing bedes I finde en udfordring, som kan løses vha. de nævnte fagområder.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
def. deleøkonomi, disruption og crowd
25-11-2024
ESG, deleøkonomi osv
03-12-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Innovationsstrategi
Forløb om de strategiske arbejder med innovationer - afsluttet med en fagdag, hvor eleverne arbejde med en innovationsfaglig udfordringer på eksamensvilkår
Indhold
Kernestof:
11. At arbejde med strategi | Innovationsgrundbogen C-B
12. Forretningsmodeller | Innovationsgrundbogen C-B
Sustainable Business Model Canvas (SBMC)
Fagligt Serviceløft – Sustainable Business Model Canvas (SBMC)
Virksomhed X.docx
Albert, Yazan, Sigurd, Malthe, Hjalte - Mette, Mathilde, Aida, Malak - IkeaMagnus, Markus, Thomas, Jack - Dit urKristian, Emil, Terkel, Joachim - VestasOscar, Stefan, Nicolai, Philip, Thor
Grupper
Imens arbejder klassen med - Design Thinking | INNO – din grundbog til innovation og foretagsomhed
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620347083", "T": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620347083", "H": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620347083" }