Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Z - Mercantec
|
Fag og niveau
|
Innovation B
|
Lærer(e)
|
Line Lemann Christensen, Marianne Øster
|
Hold
|
2022 1E In (1E In, 2E In)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 B&O og oplevelsesøkonomi
B&O og oplevelsesøkonomi
Emner: Oplevelsesøkonomi herunder oplevelsesdomæner, oplevelsesrummet.
Virksomhedskarakteristik
Eleverne arbejder med innovationsudfordringen:
Lav jeres bud på en ny flagshipstore for B&O
Vigtigste formål: Skal henvende sig til det unge segment
I må gerne tænke ud af boksen og skabe et kreativt bud på et nyt butikskoncept
Overvej hvordan jeres koncept passer til B&O’s DNA og produktsortiment
Lav et digitalt moodboard: Find billeder, farver og tekst der kan skabe den stemning, som I gerne vil opnå i jeres butik…
præsentation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Værdier i skabet
INNO - din grundbog til innovation og foretagsomhed
Innovationsudfordring: Værdier i skabet
Eleverne effektuerer på den innovationsfaglige udfordring og skaber værdi / foretager værdiskabende handlinger
Eleverne anvender FAR modellen
Kap. 1.1 Du forstår
Kap. 1.2 Du anvender
Kap. 1.3 Du reflekterer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Præsentation af CP virksomheder
|
08-02-2023
|
Fotosafari
|
09-03-2023
|
Min første virksomhed - forretningsplan
|
18-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Min første virksomhed
Min første virksomhed
I disse studieretningsdage indgår fagene: Afsætning og innovation.
De næste par dage skal I, i ovennævnte fag, arbejde med at skabe jeres første virksomhed. Helt specifikt vil forløbet tage udgangspunkt i faget innovation og afsætning. Med dette projekt vil I få mulighed for at prøve jer selv af som kreative iværksættere.
I skal i grupper á 3-4 personer starte en virksomhed. I skal agere som var I rigtige iværksættere, hvor høj usikkerhed skal erstattes/forsøges reduceres med grundig planlægning. Derfor er omdrejningspunktet at udarbejde en forretningsplan med hjælp fra de to fag, der indgår i studieretningsdagene.
Til arbejdet får I de 2 studieretningsdage, så I får ret travlt.
Kompetencemål
Vi har især fokus på jeres innovative kompetencer indenfor:
• Foretagsomhed
• Kreativitet
• Forståelse for omverden
• Personlig indstilling
Krav til produktet/serviceydelsen:
• Det skal være lovligt.
• Jeres ide må ikke være baseret på spil/oddset/alkohol/cigaretter/snus/grænsekøb mv.
• Ideen skal give værdi for andre.
• I skal inddrage mindst 2 lag af den tredobbelte forretningsmodel i jeres ide/projekt/præsentation.
• Projektforløbet afsluttes med en forretningsplan, som afleveres på anden dag kl 12. Udvalgt(e) grupper præsenterer i 4 modul på anden dagen.
Tidsplan:
• 1. modul: Pain, value proposition og jury samt kilder til innovation
Studieretningsdag 1:
• Modul 1: Vi mødes i auditoriet, hvor Plant-a-Memory præsenterer den tredobbelte forretningsmodel og fortæller om deres deltagelse i Company Program. Efterfølgende introduktion til studieretningsdagene, gennemgang af kravene til power-point, samt forretningsplan.
• Modul 2: Gruppearbejde – på skolen
• Modul 3: Gruppearbejde - på skolen
• Modul 4: Gruppearbejde – på skolen
• Modul 5: Gruppearbejde – på skolen – fraværstjek i klassen.
Studieretningsdag 2:
• Modul 1: Gruppearbejde – på skolen – fraværstjek i klassen.
• Modul 2: Gruppearbejde – på skolen
Modul 3: Gruppearbejde – på skolen - Deadline for aflevering af forretningsplan…
• Modul 4: Præsentation (udvalgte grupper)
Plan for arbejdet
1. Gruppesamarbejdsaftale:
a. Lav en samarbejdsaftale så I er enige om, hvordan jeres samarbejde skal forløbe i gruppen og hvilket ambitionsniveau I har.
Inventionsfasen
a) Find Pains og ideer! Vær kreative, brug jeres idegenereringsmetoder. I kan anvende idegenereringsmetoderne, der er beskrevet i Innovationsgrundbogen C-B. Metoderne/teknikkerne er præsenteret i kapitel 7.5. https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=224
b) Udvælg en ide: Brug sorterings- og udvælgelsesmetoderne samt ideudvikling og idevurderingsteorien som I finder i kapitel 7. https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=167
c) Præsenter ideen og få forbedringsforslag (Fokus samarbejde/ kommunikere/ bruge netværk) – Find selv udvalgte personer fra jeres målgruppe og præsenter ideen.
2. Lav en forretningsplan – i et omfang svarende til 6-8 sider. Forside, indholdsfortegnelse, modeller, illustrationer, kildeliste og bilag tæller ikke med i det angivede sidetal. Den skal indeholdende følgende punkter:
a) Fin forside med gruppemedlemmernes navn, klasse, fag og niveau
b) Indholdsfortegnelse
c) Firmaets sammensætning Hvem er I?
Hvilke erfaringer har I?
Hvilket netværk har I (hvem kender I)?
Hvordan er jeres ambitionsniveau? (arbejdsindsats)
Samarbejdsaftale (som bilag)
d) Gruppens ide (kort fortalt) Kom ind på pain, value proposition og jury
e) Produktet /servicen
a) Pris
b) Produkt (Kvalitet, emballage, sortiment, servicepakke hvis det er en service, mv)
c) Promotion (f.eks. flyers, personligt salg, PR, visitkort mv.)
d) Place (hvor vil I sælge)
f) Markedet a) Målgruppe og købsadfærd (behov og motiv)
b) Leverandørerne (Hvem er de?)
c) Konkurrenterne (Hvem er de? Hvordan adskiller I jer fra dem?)
g) Mål for virksomheden a) 1 år ud i fremtiden
b) 3 år ud i fremtiden
h) Business Model Canvas Lægges ved forretningsplanen som bilag.
i) Kildeliste
j) Som bilag til forretningsplanen skal I aflevere en refleksionsskrivning på
ca. 1 side. Hvad har I lært? Hvad vil I gøre anderledes næste gang? Alle fagene i studieretningsdagene skal være repræsenteret i refleksionen.
k) Gruppesamarbejdsaftale vedlægges forretningsplanen som bilag.
Husk – gør noget ud af layout / læg gerne bilag ved (f.eks. visitkort /brochurer/fotos mv. Skitser af produktet. Og husk selvfølgelig at læse korrektur – I bliver jo også bedømt på at I skriver læsevenligt i et forståeligt sprog
Evaluering
Præsentation
• Fremlægningen skal tage ca. 15 min
• Ovenstående punkter skal med, og det vægtes, at sammenhængen mellem de forskellige beslutninger klart fremgår af præsentationen
• Alle i gruppen skal kunne redegøre og argumentere for alle beslutninger
• Alle skal være klar til at blive spurgt om alt vedrørende projektet
Bedømmelseskriterier
Forretningsplanen og Præsentationen bedømmes på:
• Sammenhæng i de trufne beslutninger
• Dokumentation af beslutningerne – inddragelse af teori såvel som information fra nettet og bøger (hvorfor har I foretaget valgene, og på hvilken baggrund har I truffet beslutningerne)
• At alle i gruppen kender indholdet i hele opgaven og kan redegøre for sammenhænge som andre i gruppen har fremlagt
• I vil få en kort tilbagemelding på fremlægningen herunder en bedømmelse efter skalaen:
Under middel / middel / over middel
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Min første virksomhed - forretningsplan
|
18-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#5 Company Programme
Undervisningsmaterialer:
Innovation og entreprenørskab af Myrfeld, Ravn Østergaard m.fl. Forlaget Systime
Forretningsplan herunder Kundeanalyse - teori og Konkurrentanalyse - teori.
Innovationsgrundbogen C-B af Philipsen, Petersen og Holst Christensen. Forlaget Systime
Kap. 1 Introduktion til innovation
Kap. 5 Samarbejde
Kap. 6 Jobs, Pains, Value proposition og Jury
Kap. 7 Udvikling og vurdering af idéer
Kap. 11.8 Immaterielle rettigheder
Kap. 12 Forretningsmodel
Kap. 14 Forretningsplan og økonomi
Eleverne har deltaget i Fonden for Entrepreneørskabs Company Programme. Eleverne arbejder selvstændigt og foretagsomt med elementerne fra innovationsprocessen. Produktet er en forretningsplan.
Eleverne arbejder med IT værktøjer fra Pitcherific.
Eleverne har deltaget i innovations Days i Herning. Besøgt Business Viborg. Deltaget i Business Mind, Innovationsfestival Messe i Fredericia. Deltaget i innovationsmesse på MG i samarbejde med Business Viborg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Præsentationer - Berlin
|
15-09-2023
|
Forretningsplan version 1
|
03-01-2024
|
Forretningsplan version 2
|
09-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
49 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Diffusion
Undervisningsmaterialer:
Innovation og entreprenørskab af Myrfeld, Ravn Østergaard m.fl. Forlaget Systime
Innovationsgrundbogen C-B af Philipsen, Petersen og Holst Christensen. Forlaget Systime
Kap. 10 Diffusion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620347084",
"T": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620347084",
"H": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620347084"
}