Holdet 2022 1CFG SP - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Mercantec
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Ulla Kjeldsen
Hold 2022 1CFG SP (1CFG SP, 2CFG SP, 3CFG SP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introducción al español
Titel 2 España y la cultura española
Titel 3 España - costumbres y tradiciones EKSAMENSEMNE
Titel 4 Otros países hispanohablantes
Titel 5 Los jóvenes españoles EKSAMENSEMNE
Titel 6 La guerra civil y Franco
Titel 7 España en la calle EKSAMENSEMNE
Titel 8 Rosalía
Titel 9 Latinos en los EE.UU EKSAMENSEMNE
Titel 10 Empresas españolas EKSAMENSEMNE
Titel 11 Las pandillas latinoamericanas

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introducción al español

Introduktion til spansk.

Grammatik:
Udtale
Trykregler
Artikler og substantiver
Ser/estar/hay
Regelmæssige verber i præsens
Adjektiver
Genitiv
Refleksive verber
Diftongerende verber
Udvidet nutid

Emner:
Ugedage, måneder, klokken
Billedbeskrivelse og retninger
Vejret
La familia
Spanien
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 España y la cultura española

Introduktion til Spanien og spansk kultur.

Kernetekster:

"España", fra bogen Vamos af Anny Holmgaard.
https://e-studiar.net/espana/#Lyt_Tekst_om_Spanien_1_ar

"La cultura española", "La vida española – Las familias", "La comida española", "La lengua", "Celebraciones, fiestas y tradiciones", "Deporte", "Empresas españolas", "Famosos" af Anny Holmgaard
https://e-studiar.net/om-spanien-for-begyndere/#La_cultura_espanola

Filmen "Volver", Pedro Almodovar, 2006
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 España - costumbres y tradiciones EKSAMENSEMNE

Formål:
At få kendskab til spanske vaner, kultur og traditioner.
At få kendskab til fiestas i Spanien.
At få kendskab til "De dødes dag"

Kernestof:

"La vida española" + "Costumbres" fra bogen Vamos a los temas af Anny Holmgaard (til og med gambitter)
https://e-studiar.net/vamos-a-los-temas-boger/#La_vida_espanola

"Fiestas" fra bogen Vamos a los temas af Anny Holmgaard (til og med La Tomatina)
https://e-studiar.net/vamos-a-los-temas-boger/#Fiestas

"Tauromaquia" fra bogen Vamos a los temas af Anny Holmgaard.
https://e-studiar.net/vamos-a-los-temas-boger/#Tauromaquia_Corrida_de_toros

"Conocer las corridas de toros", Video Ele (afsnit 1 og 2) https://videoele.com/B2-Conocer-los-toros-1.html

"Un mexicano cuenta del Día de los muertos" fra i-bogen Por Dios, Systime https://pordios.systime.dk/?id=159#c458

Filmen "Coco", Lee Unkrich & Adrian Molina, 2017

Supplerende stof:

Fremlæggelser i grupper om følgende fiestas:
1. La Navidad, el Día de los Inocentes, La Nochevieja y Los Reyes  
2. El Carnaval (especialmente en Tenerife)
3. La Semana Santa
4. El Día de los Muertos
5. Las Fallas y La feria de Abril
6. La fiesta del Colacho, San Fermín
7. La Tomatina, El Día de Santo

"De dødes dag", fra i-bogen Por Dios, Systime
https://pordios.systime.dk/?id=159#c474




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Otros países hispanohablantes

Formål:
At studere spansktalende lande i Latinamerika.
Primær fokus på: Argentina og Colombia

Kernestof:

"Mariángeles de Argentina" fra i-bogen La identidad contrastada, Systime.
https://laidentidadcontrastada.systime.dk/?id=130

"Mario de Colombia", fra i-bogen La identidad contrastada, Systime.
https://laidentidadcontrastada.systime.dk/?id=134

Film: María, llena eres de gracia, Joshua Marston, 2004

Supplerende stof:

Learn Capitals of Spanish Speaking Countries with BASHO & FRIENDS - Paises hispanohablantes
https://www.youtube.com/watch?v=2ETVGEDEipk

Fremlæggelser i grupper om følgende lande: Peru, Mexico, Colombia, Costa Rica, Argentina, Ecuador, Chile, Guatemala

Dokumentar: "Fodbold er Gud", Ole Bendtzen, 2010
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Los jóvenes españoles EKSAMENSEMNE

Formål:
At opnå viden om spanske unge, herunder:
- vivir en casa de los padres
- botellón
- mileuristas
- ninis
- okupas
- fuga de cerebros

Kernestof:
"Los jóvenes españoles" fra bogen "Vamos a los temas" af Anny Holmgaard.
https://e-studiar.net/vamos-a-los-temas-boger/#Los_jovenes_espanoles

"El alcohol – El Botellón" fra bogen "Vamos a los temas" af Anny Holmgaard
https://e-studiar.net/vamos-a-los-temas-boger/#El_alcohol_-_El_Botellon

"Los jóvenes españoles" fra bogen "España en perspectiva" af Anny Holmgaard (til og med "Fuga de cerebros")
https://e-studiar.net/espana-en-perspectiva/#Los_jovenes_espanoles

Entrevista con Marta: "Vivir en casa de los padres"
https://e-studiar.net/video-vivir-en-casa-de-los-padres/

Entrevista con Marta: "Mileuristas y ninis"
https://e-studiar.net/video-mileuristas-y-ninis/

Supplerende stof:

Klassen mødte en gruppe gymnasielever fra Spanien, som var på udveksling i Danmark. De snakkede om kulturforskelle og lavede en lille video sammen.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 La guerra civil y Franco

Fagdag med fokus på Borgerkrigen og Franco-tiden.

Kernestof:

"La Guerra Civil" fra bogen "Vamos a los temas" af Anny Holmgaard.  
https://e-studiar.net/vamos-a-los-temas-boger/#La_Guerra_Civil_1936-39

"La época de Franco" fra bogen Vamos a los temas" af Anny Hoolmgaard.  
https://e-studiar.net/vamos-a-los-temas-boger/#La_epoca_de_Franco_1939-1975

Film: "El laberinto del Fauno", Guillermo del Toro, 2006

Supplerende stof:

"Derfor er ’Pans labyrint’ en af dette århundredes bedste film", Information, 30. november, 2019.
https://www.information.dk/kultur/2019/11/21-aarhundredes-24-bedste-film-pans-labyrint-tidloest-eventyr-skoenhed-smerte-monstroese-mennesker


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 España en la calle EKSAMENSEMNE

Formål:
At opsummere og repetere viden fra 2g - primært fra de to forløb "España - costumbres y tradiciones" samt "Los jóvenes españoles". I dette forløb har der således været fokus på barens betydning i Spanien og de spanske unges alkoholvaner.  

Kernestof:
"Stambaren: Un bar para hacer amigos: "Somos como una familia"
https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=137

Nattelivet: "Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo"
https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=138

"El bar, el lugar donde siempre hay gente"
https://youtu.be/N9pDTWDOnrE

Coca-Cola: "Benditos bares"
https://www.youtube.com/watch?v=1HFJksDuRww

Supplerende stof:

"I byen på spansk: Venskab ved bardisken, drinks på gaden og masser af tapas"
https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=130
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Rosalía

Formål:
1) at tale spansk om noget meningsfuldt: Den største spanske musiksensation i nyere tid.  
2) at bruge musik og musikvideoer som en indgangsvinkel til at tale spansk.
3) at øve mundtlig fremlæggelse på spansk.
4) at arbejde projektorienteret

Kernestof:
"El flamenco" fra bogen "La cultura española (Vamos)" af Anny Holmgaard.
https://e-studiar.net/fiestas-y-celebraciones/#El_flamenco

Eleverne arbejdede projektorienteret, og de skulle arbejde med en af disse fire sange/musikvideoer af Rosalía:
Malamente https://www.youtube.com/watch?v=Rht7rBHuXW8
Piensa en tu mirá https://www.youtube.com/watch?v=p_4coiRG_BI
De aquí no sales https://www.youtube.com/watch?v=vy4lZs8fVRQ
Con altura https://www.youtube.com/watch?v=p7bfOZek9t4

De skulle selv finde ekstra materiale om Rosalía, el flamenco og kulturel appropriation og lave en mundtlig fremlæggelse.

Supplerende materiale:
Rosalía Talks MOTOMAMI, Jimmy’s "Motopapi" Energy and Harry Styles Texting Her | The Tonight Show
https://www.youtube.com/watch?v=LkOMIsEen1g
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Latinos en los EE.UU EKSAMENSEMNE

Formål:
At opnå viden om immigration fra Latinamerika til USA, herunder væsentlige push/pull faktorer, spanglish samt livet som immigrant i USA.  

Kernestof:

"Sabes por qué migran los seres humanos"
http://www.luisvivesces.org/upload/96/13/2011_11_GUIA_MIGRACIoN_vf.pdf

"Estados Unidos y los hispanohablantes" (hele teksten)
https://tapasonline.systime.dk/?id=144

"Alma Cruz"
Fra Aase Kledal: Somos latinos en Estados Unidos, 2012

Film: Una vida mejor
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Empresas españolas EKSAMENSEMNE

Formål:
at opnå viden om vigtige spanske firmaer
at opnå viden om kulturelle forskelle mellem DK og Spanien med hensyn til forretningskultur
at opnå viden om forretningskorrespondance på spansk - brev, mail og memo.

Kernestof:
Desigual
https://e-studiar.net/espana-en-perspectiva/#Desigual

Chupa Chups
https://e-studiar.net/espana-en-perspectiva/#Chupa_Chups


Supplerende stof:

Historia de la marca CHUPA CHUPS: piruletas en el espacio, logotipo de Salvador Dali, fama mundial
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=La%20historia%20de%20Chupa%20Chups&mid=9B7728ECC0E2F792308B9B7728ECC0E2F792308B&ajaxhist=0

Gruppefremlæggelser om følgende spanske firmaer:
El Corte Inglés (www.elcorteingles.es)
Torres (www.torres.es)
Seat (www.seat.es)
Mango (www.mango.es)
Camper (www.camper.es)
Inditex (https://www.inditex.com/itxcomweb/es/home)
Bimba y Lola (https://www.bimbaylola.com/es_es/)

Lene Kirk-Sørensen, Birthe Nielsen: Spansk Virksomhedskommunikation. Kapitel 1: Kulturforskelle.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer