Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Mercantec
|
Fag og niveau
|
Idehistorie B
|
Lærer(e)
|
Gert Gerges
|
Hold
|
2023 2vx Ih (2vx Ih, 3vx Ih)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Intro
Gennemført af vikar. Fokus på introduktion til faget.
Hånden som begreb, knyttes til Leopolds fremfærd i Belgisk Congo og en snak om kolonialisme og post-kolonialisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Intro og opsamling
Vi laver tidslinier over vigtige? begivenheder/teknologier i verdenshistorien.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Den industrielle revolution
Faglige mål:
redegøre for væsentlige idéhistoriske og teknologihistoriske udviklingslinjer og begivenheder fra oldtiden til i dag
̶ sammenligne udviklingen og brugen af ideer og teknologi på tværs af kulturer på forskellige niveauer, fra det lokale til det
globale
̶ analysere udvalgte historiske, kulturelle, samfunds- og vidensmæssige omstændigheder for teknologisk innovation,
herunder vekselvirkning med naturen
̶ analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens
̶ analysere konkrete faglige problemstillinger under inddragelse af forskelligartet historisk materiale
Vi arbejder med DIR i England (primært). Fokus på årsagsbegrebet (almenhistorie), teknologi og innovation (teknologihistorie) og ideer (idehistorie)
Materiale:
BBC - the industrial revolution - why did the Industrial Revolution happen here? - https://www.dailymotion.com/video/x7kzq6q
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=68
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=435
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=443
Kildeanalyse om udviklingen i engelsk landbrug - Kledal og Jensen: Den industrielle revolution, s. 14-24 og s.134-138
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=357
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=459
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=436
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=458
Skruen uden ende, 3.udg., kap 6 "Jern, stål og damp"
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=437
https://refleksion.systime.dk/?id=164
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=438
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=444
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=445
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=446
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=447
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Straffens idehistorie
Faglige mål:
- redegøre for væsentlige idéhistoriske og teknologihistoriske udviklingslinjer og begivenheder fra oldtiden til i dag
̶ sammenligne udviklingen og brugen af ideer og teknologi på tværs af kulturer på forskellige niveauer, fra det lokale til det
globale
- analysere udvalgte historiske, kulturelle, samfunds- og vidensmæssige omstændigheder for teknologisk innovation,
herunder vekselvirkning med naturen
̶ analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Forløb om straf gennem tiden - primært et idehistorisk perspektiv. Der arbejdes med udviklingen i straffeformer og vi kaster os over en case - nemlig guillotinen og den franske revolution.
Materiale:
https://vimeo.com/141041241
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab 2002;DØDSSTRAFFENS FORMER, FRA RITUAL TIL PROCEDURE
TRÆK AF DØDSSTRAFFENS KULTURHISTORIE
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Mytologier
Faglige mål:
- analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens
̶ analysere konkrete faglige problemstillinger under inddragelse af forskelligartet historisk materiale
I dette forløb arbejdes der mytologier, i grupper vælges en bestemt religion og der ses på skabelsesberetninger, pantheon, ritualer og der skal analyseres minimum en primærkilde. Afsluttes med oplæg for læreren.
Materiale:
Kort gennemgang af centrale begreber: https://docs.google.com/document/d/1YjzidYMr4BWVb5ldInAeo1_syMjKN-NamAfBrqb84V4/edit?tab=t.0
herudover selvvalgt materiale.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 Manhattanprojektet
Faglige mål:
Vi introducerer samlet kort til Manhattanprojektet med Einsteins brev og herefter arbejdes der med kontekstualismen som faglig ramme for projektet. Eleverne vælger selv et fokuspunkt og formulerer spørgsmål på forskellige taksonomiske niveauer: https://docs.google.com/document/d/13TozyHKD9h_Ilyi0eAWy0uEUa3a63C4BJYDvM2OaWkw/edit?usp=sharing
Materiale:
https://www.osti.gov/opennet/manhattan-project-history/Resources/einstein_letter_photograph.htm
Selvvalgt materiale
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#12 Rwanda
Kort forløb om Rwanda - kun læreroplæg.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620349104",
"T": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620349104",
"H": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620349104"
}