Holdet 2023 2vx Ih - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Mercantec
Fag og niveau Idehistorie B
Lærer(e) Gert Gerges
Hold 2023 2vx Ih (2vx Ih, 3vx Ih)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Intro
Titel 2 Forløb#2 Intro og opsamling
Titel 3 Forløb#3 Romerriget
Titel 4 Forløb#4 Vikingetiden
Titel 5 Forløb#5 DIHO
Titel 6 Forløb#6 Den industrielle revolution
Titel 7 Forløb#7 Straffens idehistorie
Titel 8 Forløb#8 Mytologier
Titel 9 Forløb#9 Manhattanprojektet
Titel 10 Forløb#10 Videnskabsteori
Titel 11 Forløb#11Holocaust
Titel 12 Forløb#12 Rwanda
Titel 13 Forløb#13 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Forløb#2 Intro og opsamling

Vi laver tidslinier over vigtige? begivenheder/teknologier i verdenshistorien.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Romerriget

Faglige mål:
- redegøre for væsentlige idéhistoriske og teknologihistoriske udviklingslinjer og begivenheder fra oldtiden til i dag
- analysere konkrete faglige problemstillinger under inddragelse af forskelligartet historisk materiale

Læst materiale:
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=236
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=346
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=355.
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=358
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=537
https://web.ics.purdue.edu/~rauhn/fall_of_republic.htm
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=362
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=350

Fokus på kronologi og republikkens fald. Herudover selvstændigt projektarbejde med selvvalgt emne der skal behandles med metoder fra faget.


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 Vikingetiden

Faglige mål:
analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens
̶ analysere konkrete faglige problemstillinger under inddragelse af forskelligartet historisk materiale
̶ diskutere aktuelle problemstillinger med udgangspunkt i fagets perspektiver, herunder reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende

Tre-delt forløb om vikingetiden.
1. Selve vikingetiden - fokus på kronologi og periodiseringsbegrebet
2. Konstruktionen af vikingetiden
3. Historiebevidsthed og historiebrug i forhold til vikingetiden. Skal vikingettiden omdøbes?

Materiale:
Historien om DK: https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-vikingetiden_145565
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/ibn-fadlan-om-vikingernes-ar-rus-skikke-ca-922
https://docs.google.com/document/d/1BrRM6_Pq7LmGOJ5ytEPU7tyBlrW-QN5GfEc9zx1o9tQ/edit?usp=sharing
https://docs.google.com/document/d/1TDjN4Q389R-LvbbUi0ei8RUTp6id90lXUzoa4-uraZQ/edit?usp=sharing
https://docs.google.com/document/d/1SQ1noZB5HUVwb3Rp5OOcl2uHCu0WmSygZ7VPxy-gFlA/edit?usp=sharing
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 DIHO

DIHO om danmark i 1800-tallet.
For IH fokus på historiske begivenheder i 1800-tallet.
Eleverne har valgt mellem to opgaver - en om universalromantik i starten af 1800-tallet og en om 2. slesvigske krig.


Læst materiale:
https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=142
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=193
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/kapitulationen-efter-koebenhavns-bombardement-7-september-1807/#note1end
https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=143
https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=144
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#6 Den industrielle revolution

Faglige mål:
redegøre for væsentlige idéhistoriske og teknologihistoriske udviklingslinjer og begivenheder fra oldtiden til i dag
̶ sammenligne udviklingen og brugen af ideer og teknologi på tværs af kulturer på forskellige niveauer, fra det lokale til det
globale
̶ analysere udvalgte historiske, kulturelle, samfunds- og vidensmæssige omstændigheder for teknologisk innovation,
herunder vekselvirkning med naturen
̶ analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens
̶ analysere konkrete faglige problemstillinger under inddragelse af forskelligartet historisk materiale

Vi arbejder med DIR i England (primært). Fokus på årsagsbegrebet (almenhistorie), teknologi og innovation (teknologihistorie) og ideer (idehistorie)

Materiale:
BBC - the industrial revolution - why did the Industrial Revolution happen here? - https://www.dailymotion.com/video/x7kzq6q
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=68
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=435
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=443
Kildeanalyse om udviklingen i engelsk landbrug - Kledal og Jensen: Den industrielle revolution, s. 14-24 og s.134-138
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=357
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=459
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=436
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=458
Skruen uden ende, 3.udg., kap 6 "Jern, stål og damp"
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=437
https://refleksion.systime.dk/?id=164
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=438
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=444
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=445
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=446
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=447
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#7 Straffens idehistorie

Faglige mål:
- redegøre for væsentlige idéhistoriske og teknologihistoriske udviklingslinjer og begivenheder fra oldtiden til i dag
̶ sammenligne udviklingen og brugen af ideer og teknologi på tværs af kulturer på forskellige niveauer, fra det lokale til det
globale
- analysere udvalgte historiske, kulturelle, samfunds- og vidensmæssige omstændigheder for teknologisk innovation,
herunder vekselvirkning med naturen
̶ analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Forløb om straf gennem tiden - primært et idehistorisk perspektiv. Der arbejdes med udviklingen i straffeformer og vi kaster os over en case - nemlig guillotinen og den franske revolution.

Materiale:
https://vimeo.com/141041241
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab 2002;DØDSSTRAFFENS FORMER, FRA RITUAL TIL PROCEDURE
TRÆK AF DØDSSTRAFFENS KULTURHISTORIE
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#8 Mytologier

Faglige mål:
- analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens
̶ analysere konkrete faglige problemstillinger under inddragelse af forskelligartet historisk materiale

I dette forløb arbejdes der mytologier, i grupper vælges en bestemt religion og der ses på skabelsesberetninger, pantheon, ritualer og der skal analyseres minimum en primærkilde. Afsluttes med oplæg for læreren.

Materiale:
Kort gennemgang af centrale begreber: https://docs.google.com/document/d/1YjzidYMr4BWVb5ldInAeo1_syMjKN-NamAfBrqb84V4/edit?tab=t.0
herudover selvvalgt materiale.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#9 Manhattanprojektet

Faglige mål:

Vi introducerer samlet kort til Manhattanprojektet med Einsteins brev og herefter arbejdes der med kontekstualismen som faglig ramme for projektet. Eleverne vælger selv et fokuspunkt og formulerer spørgsmål på forskellige taksonomiske niveauer: https://docs.google.com/document/d/13TozyHKD9h_Ilyi0eAWy0uEUa3a63C4BJYDvM2OaWkw/edit?usp=sharing

Materiale:
https://www.osti.gov/opennet/manhattan-project-history/Resources/einstein_letter_photograph.htm
Selvvalgt materiale
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#10 Videnskabsteori

Faglige mål:
- redegøre for væsentlige idéhistoriske og teknologihistoriske udviklingslinjer og begivenheder fra oldtiden til i dag
- analysere konkrete faglige problemstillinger under inddragelse af forskelligartet historisk materiale
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Vi arbejder med forskellige videnskabsteoretiske positioner og anvender dem på en case om Darwin og Intelligent Design. Fokus er at bringe faglige begreber i spil i analysen af den konkrete case.


Materiale:
https://filosofigrund.systime.dk/?id=130 - alt frem til og med David Favrholdt
https://podtail.com/da/podcast/historietimen-2/en-smule-ligstof-en-ragekniv-og-en-ordentlig-omgan/
https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/tema/an5-2005id.pdf
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb#11Holocaust

Faglige mål:
- redegøre for væsentlige idéhistoriske og teknologihistoriske udviklingslinjer og begivenheder fra oldtiden til i dag
- analysere konkrete faglige problemstillinger under inddragelse af forskelligartet historisk materiale
̶ diskutere aktuelle problemstillinger med udgangspunkt i fagets perspektiver, herunder reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Vi arbejder med det obligatoriske stofområde Holocaust. Der er fokus på alle tre ben af faget. Eleverne skal selv skrive en førstehåndskilde om udryddelsen af jøder i Auschwitz-Birkenau.


Materiale:
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=153
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=176 (Kun opgave 2 - Folkedrab)
https://politiken.dk/internationalt/art10206888/Spiralsag-får-landsstyreformand-til-at-komme-med-hård-anklage

https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=132
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=154

https://historieportalen.systime.dk/?id=1517 (hele kapitlet)
https://historieportalen.systime.dk/?id=1522 (hele kapitlet)
https://historieportalen.systime.dk/?id=1527 (hele kapitlet)
https://historieportalen.systime.dk/?id=1532 (hele kapitlet)
https://historieportalen.systime.dk/?id=1536 (hele kapitlet)
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148 (hele kapitlet)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb#12 Rwanda

Kort forløb om Rwanda - kun læreroplæg.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb#13 Eksamensprojekt

Eksamensprojektet.

Forslag til læsestof/rep:
https://indiidehistorie.praxis.dk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer