Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Mercantec
|
Fag og niveau
|
International økonomi A
|
Lærer(e)
|
Michael Kjær
|
Hold
|
2023 2F IØ (2F IØ, 3F IØ)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundlæggende samfundsøkonomi
Materiale: Henrik Kureer, International Økonomi A: Kap. 2, 3, 5, 7, 9 og 33.
Supplerende materiale: Dokumentar om det offentlige samt forskellige artikler, som kan ses i beskrivelsen.
Forløbet afsluttes summativt med en prøve uden hjælpemidler.
Formål, metode:
- Eleverne introduceres til International Økonomi som fag i gymnasiet
- Introducere eleverne til de metoder vi anvender i faget
- Introducere eleverne til de økonomiske databaser vi anvender i faget
Faglige mål, metode:
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans.
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.
Formål og faglige mål, grundlæggende samfundsøkonomi:
Forløbet er et introforløb, da faget er ”nyt” for eleverne. Dele af pensum i International økonomi er præsenteret for eleverne i samfundsfag og Økonomisk Grundforløb.
Forløbet skal give en grundlæggende introduktion til økonomi herunder følgende punker i læreplanens faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst.
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer.
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Indsamling og præsentation af data
|
25-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Case 1: Inflation og prisdannelse
Materiale: Kureer, Henrik: International Økonomi A: kap. 4 og 18.
Udover det angivende materiale har eleverne arbejdet med en række artikler fra danske medier i deres PBL-forløb om samfundsøkonomiske konsekvenser ved inflation.
Formål med undervisningsforløb:
- Undervisningsforløbet har haft fokus på emnerne inflation og prisdannelse.
- At give eleverne indblik hvorledes prisen dannes på en vare.
- Eleverne kan redegøre for forskellige typer af Inflation.
- Eleverne skal kunne vurdere konsekvenserne ved inflation og deflation.
- Elevernes evne til at arbejde problembaseret er trænet, da forløbet er afsluttet med et PBL-forløb om inflation og prisdannelse.
De faglige mål i forbindelse med undervisningsforløbet:
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst.
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer.
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data.
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes
troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Case 1: Inflation og prisdannelse
|
11-10-2023
|
Fredag d. 13
|
13-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Betalingsbalance, valutakurser og pengepolitik
Fuldt navn for forløb: Betalingsbalance, valutakurssysytemer, den finansielle sektor og pengepolitik.
Materiale: Kureer, Henrik: International Økonomi A: kap. 10, 11, 12, 13 og 14.
Supplerende materiale: Udsendelse samt artikler (se beskrivelse).
Eleverne har arbejdet med en del af forløbet som et induktivt mini-projekt med udgangspunkt i et af 3 lande; Danmark, Sverige, Tyrkiet, som en aktuel case.
Forløbet afsluttes summativt med en prøve uden hjælpemidler.
Formål med undervisningsforløb:
- At give eleverne indsigt i samfundsøkonomiske prioriteringer ift. de samfundsøkonomiske mål.
- At introducere eleverne til grundlæggende årsag/virkning forhold i samfundsøkonomien.
- At give eleverne indsigt i de økonomiske konjunkturer og årsagerne til disse.
- At give eleverne forståelse for grundlæggende økonomisk politik.
- At styrke elevernes forståelse af EU’s og ECB’s rolle ift. danske penge- og valutapolitik.
- At give eleverne forståelse af begrænsninger i danske penge og valutapolitik samt betydning af disse begrænsninger.
De faglige mål i forbindelse med undervisningsforløbet:
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomisk ubalancer og den økonomiske vækst.
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer.
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data.
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag.
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Notat om ulighed
|
26-10-2023
|
Valuta-projekt
|
08-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Case 2: Makroøkonomisk analyse af selvvalgt I-land
Materiale: Kureer, Henrik: International Økonomi A: kap. 21.
Eleverne har derudover selv indsamlet data i forhold til det land de har arbejdet med i PBL-forløbet.
Formål med undervisningsforløb:
- Eleverne introduceres til hvorledes en makroøkonomisk landeanalyse foretages og hvilke økonomiske nøgletal en sådan bør indeholde.
- Eleverne introduceres til økonomiske databaser og generel dataindsamling i faget.
- Eleverne trænes i formidling af data både hvad angår grafisk og med beregninger.
- Elevernes evne til at opstille problemstillinger og besvare disse trænes videre med en PBL-opgave om et selvvalgt i-land, hvor eleverne skal undersøge et lands økonomiske udvikling.
De faglige mål i forbindelse med undervisningsforløbet:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst.
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer.
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data.
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag.
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Case 2: Makroøkonomisk landeanalyse
|
11-12-2023
|
Case 2: Fremlæggelse
|
19-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fagdag: Udviklingsøkonomisk landeanalyse
Materiale: Kureer, Henrik: International Økonomi A: kap. 32.
Formål med undervisningsforløb:
Eleverne har en fagdag i international økonomi hvor hele årgang arbejder med udviklingsøkonomi, hvor de på baggrund af kapitel 32 skal lave et brætspil som de andre elever i klassen kan spille og dermed lære om hvordan man foretager en udviklingsøkonomisk landeanalyse.
De faglige mål i forbindelse med undervisningsforløbet:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Case 3: Globalisering og ulighed (SO4)
Materialer: Kureer, Henrik: International Økonomi A: kap. kap. 1 og 25.
Tværfagligt SO-projekt med Engelsk.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Opsamling og tværfaglighed
Opsamling og repetition af vigtige pointer fra foregående forløb, samt tværfagligt mini-forløb i Afsætning, International Økonomi og Virksomhedsøkonomi. Det tværfaglige mini-forløb sker i samarbejde med virksomheden Peter Larsen Kaffe, hvor eleverne besøger virksomheden, og udfordres på at give løsninger på en aktuel problemstilling som virksomheden arbejder med, vha. fagenes tværfaglige økonomiske kompetencer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Klima- og miljøpolitik
Materiale: Kureer, Henrik: International Økonomi A: kap. 17.
Formål: Eleverne introduceres kort til klima- og miljøpolitik, som der arbejdes mere i dybden med på 3. år.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Konkurrenceevne og erhvervspolitik
Materiale: Kureer, Henrik: International Økonomi A: kap. 23, 16 og 15.4.
Eleverne anvender desuden MGs eksklusive chatbot, som er trænet i kernestofområderne: konkurrenceevne, erhvervspolitik samt devaluering/revaluering af valuta.
Chatbotten er et forsøg på skoleniveau, hvor vi i forløbet her undersøger om/hvordan AI kan bruges i undervisningen.
Link til chatbotten: https://ai.academondo.com/ai/midtbyens-gymnasium
Forløbet afsluttes summativt med en prøve uden hjælpemidler.
Formål med undervisningsforløb:
- Eleverne introduceres til begrebet konkurrenceevne.
- Eleverne kan afgøre hvad der har betydning for et lands konkurrenceevne.
- Eleverne introduceres til erhvervspolitik, og skal vurdere hvorledes det kan anvendes på at styrke et lands konkurrenceevne.
- Eleverne introduceres desuden kort til indkomstpolitik som værktøj til at forbedre et lands konkurrenceevne.
De faglige mål i forbindelse med undervisningsforløbet:
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst.
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer.
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data.
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag.
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danmarks KKE
|
07-03-2024
|
Notatopgave om KKE
|
18-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Case 4: International handel og dets betydning
Materiale: Kureer, Henrik: International Økonomi A: kap. 24, 26, 27, 28 og 29.
Supplerende materialer: Artikler (se beskrivelser).
Derudover har eleverne selv indsamlet en mængde empirisk materiale i forbindelse med PBL-forløbet - samt deltaget ved en debat frem mod valget til Europa-Parlamentet i senforåret 2024.
Formål med undervisningsforløb:
- Eleverne arbejder videre med hvordan en makroøkonomisk landeanalyse foretages og hvilke økonomiske nøgletal en sådan bør indeholde.
- Eleverne trænes videre til brugen af økonomiske databaser og generel dataindsamling i faget.
- Eleverne trænes i formidling af data både hvad angår grafisk og med beregninger.
- Eleverne introduceres til handelsteorier og skal kunne ræsonnere sig frem til fordele ved frihandel.
- Eleverne introduceres til handelshindringer og protektionisme og skal herunder kunne skelne mellem forskellige handelshindringer og hvorledes de tænkes at kunne virke empirisk.
- Elevernes evne til at opstille problemstillinger og besvare disse trænes videre med en PBL-opgave om et selvvalgt i-land eller NIC-land, hvor eleverne skal undersøge hvorledes deltagelsen i international handel påvirker landets økonomi.
- Forløbet har dannet grundlag for elevernes mundtlige årsprøve i faget, hvor de på baggrund af den skriftlige rapport har skrevet en synopsis som de dernæst er blevet eksamineret i ved en årsprøve.
De faglige mål i forbindelse med undervisningsforløbet:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst.
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer.
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data.
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag.
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Case 4 - Rapport
|
21-05-2024
|
Årsprøve synopsis
|
28-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition og intro til skriftlighed
Formål:
- At repetere udvalgte kerneområder fra 2. år.
- At introducere skriftlighed i IØ for eleverne.
- At give eleverne et indblik i Kroatien, som klassen skal besøge på studietur i efteråret 2024.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
De samf. øko mål
|
12-08-2024
|
Notatopgave i modulet
|
29-08-2024
|
Aflevering 1: Tysk økonomi
|
27-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
SO6: UK og Brexit
Mini-SOP som forberedelse til SOP'en. Der arbejdes i fagene IØ og Engelsk indenfor det overemne som hedder Storbritannien og Brexit.
IØ bidrager med følgende materialer: Kureer, Henrik: International Økonomi A:
- Kap. 26, 27, 28.2, 29 (repetition)
- Kap. 4.5, 4.7, 4.8
Mini SOP forløbet indeholder:
- 8 modulers undervisning i hvert fag (16 i alt).
- 4 modulers arbejde med problemformulering.
- 8 modulers arbejde med opgaven med mulighed for vejledning.
- 10 modulers arbejde med opgaven uden mulighed for vejledning.
- 4 modulers introduktion samt forberedelse til mundtligt forsvar.
- 1 moduls evaluering af forløbet.
Kernestof:
Forbruger- og producentoverskud
Afgifter
Told
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Det danske og europæiske arbejdsmarked
Materiale: Kureer, Henrik: International Økonomi A: kap. 6 og 15.
Supplerende materiale: Artikler (se beskrivelse).
Forløbet afsluttes summativt med en prøve uden hjælpemidler og ved at inddrage opgaver fra en gammel eksamensopgave om arbejdsmarkedet.
Formål med undervisningsforløb:
- Eleverne introduceres til det danske og europæiske arbejdsmarked.
- Eleverne introduceres til strukturpolitik og arbejdsmarkedspolitik og kan vurdere hvorledes det kan anvendes på at styrke et lands konkurrenceevne.
De faglige mål i forbindelse med undervisningsforløbet:
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst.
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer.
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data.
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag.
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 2 - del 1 (Norsk økonomi)
|
20-10-2024
|
Aflevering 2 - del 2 (Norsk økonomi)
|
11-11-2024
|
Terminsprøve efterår
|
14-11-2024
|
Terminsprøve efterår - ekstra tid
|
14-11-2024
|
Arbejdsmarkedets udfordringer
|
27-11-2024
|
Arbejdsmarkedet i Europa
|
28-11-2024
|
Terminsprøve - Anna og Julie
|
13-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Økonomiske skoler, modeller og politikker
Materiale: Kureer, Henrik: International Økonomi A: kap. 19 og 20.
Formål med undervisningsforløb:
- Forløbet har udgangspunkt i økonomiens historie og de forskellige skoler der har skabt det videnskabelige felt der i dag kendetegner økonomien. Forløbet har også haft et fokus på de centrale økonomiske modeller der i dag anvendes, samt de antagelser der ligger bag modellernes måde at beregne effekter af økonomiske beslutninger.
- Slutteligt har vi i forløbet diskuteret og udfordret økonomiens genstandsfelt - muligheder og begrænsninger ved teorier, modeller og måder at regne på.
- Eleverne har som en del af forløbet udarbejdet et fælles noteark med de forskellige økonomiske politikkers anvendelse.
De faglige mål i forbindelse med undervisningsforløbe
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
Kernestof:
Økonomiske indgreb
Indkomstdannelse og konjunkturudvikling
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fælles noteark
|
20-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Euroen; et optimalt valutaområde?
Materiale: Kureer, Henrik: International Økonomi A: kap. 11.6. Desuden repetition og inddragelse af kap. 11 (resten af kapitlet), 13 og 14.
Formål med undervisningsforløb:
- Forløbet tager udgangspunkt i diskussionen om Danmark bør deltage i euro-samarbejdet, med inspiration fra klassens studietursland Kroatien, som skiftede til euroen i 2023, som det nyeste euro-medlem.
- Som afslutning på forløbet har eleverne udarbejdet en podcast, hvor de har skulle diskutere om Danmark bør opgive fastkurspolitikken. Eleverne har her haft roller som henholdsvis en der vil beholde fastkurspolitikken, en der vil skifte til Euro og en der vil skifte til et flydende valutakurssystem.
De faglige mål i forbindelse med undervisningsforløbet:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
Kernestof:
Makroøkonomiske nøgletal
Konjunkturudvikling
Økonomisk politik: Afvejninger, effekter, ubalancer
International økonomisk samarbejde
Samarbejde i EU.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Euro eller ikke euro
|
19-01-2025
|
Podcast
|
26-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Udviklingsøkonomi
Materiale: Kureer, Henrik: International Økonomi A: kap. 30, 31 og 32.
Formål med undervisningsforløb:
- Forløbet har taget sit udgangspunkt i udviklingsøkonomisk landeanalyse, udviklingsteorier og udviklingsbistand.
De faglige mål i forbindelse med undervisningsforløbet:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.
Kernestof
Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
Makroøkonomiske nøgletal
Vækst og udviklingsøkonomi
Globalisering, arbejdsdeling, ulighed
Komparative, kvalitative og kvantitative metoder, herunder matematisk analyse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Udviklingsøkonomisk landeanalyse
|
28-02-2025
|
Skriftlig aflevering
|
09-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Repetition
I forløbet repeteres centrale dele af pensum.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøve forår
|
25-03-2025
|
Terminsprøve forår - ekstra tid
|
25-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Eksamensprojekt: Fremtidige udfordringer
Med udgangspunkt i overskriften: Fremtidige udfordringer, skal eleverne udarbejde et eksamensprojekt forud for deres potentielle mundtlige eksamen.
Forløbet er et PBL-forløb hvor eleverne frit inden for emnet kan vælge en problemformulering og problemstillinger på de taksonomiske niveauer til at besvare problemformuleringen.
Eleverne arbejder selvstændigt i grupper og dækker bredt de faglige mål og kernestof i faget. Undervejs i forløbet er der vejledning af flere omgange og læren har godkendt elevernes problemformulering.
Eleverne afleverer skriftligt en materialesamling i grupper. På baggrund af denne skrives en individuel synopsis som fungerer som elevens eksamensgrundlag.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensprojekt: Materialesamling
|
14-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620349179",
"T": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620349179",
"H": "/lectio/6577/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73620349179"
}